Welke goede daad heb jij vandaag verricht?

Ik vraag mij altijd af in België als er weer iemand roept: Alleen cash meneer! Wat er zou gebeuren als je gewoon je koffie leegslurpt, rechtstaat en zegt: Ik betaal alleen met de kaart of anders gewoon NIET.

Kan men u eigenlijk wel verplichten te betalen met cash? Ik dacht dat de wet zegt dat dit niet mag?
Laat staan dat ze dan dreigen met de politie te bellen, die gaan dan toch nooit langskomen? :tongue:
bij wet moet men (sinds kort) 1 elektronische vorm van betaling aanbieden, dus enkel cash mag niet meer. Maar elektronisch kan dus ook gewoon Payconiq zijn en niet perse een kaart.

 
Langs de andere kant zie ik, los van vliegtuighavens veel plaatsen waar cash absoluut niet meer kan, bvb koffiebars. Wat ergens vreemd is want normaal gezien moet je als zaak toch altijd iets afstaan per elektronische betaling of ben ik daar verkeerd in?
Ik denk overigens dat veel minder mensen geneigd zijn om fooi te geven als er geen cash nog betaald kan of mag worden
 
Langs de andere kant zie ik veel plaatsen waar cash absoluut niet meer kan, bvb koffiebars. Wat ergens vreemd is want normaal gezien moet je als zaak toch altijd iets afstaan per elektronische betaling of ben ik daar verkeerd in?
Ik denk overigens dat veel minder mensen geneigd zijn om fooi te geven als er geen cash nog betaald kan of mag worden
zoals uit de link hierboven blijkt mag dat zelfs niet:
Sinds 1 juli 2022 moeten volgens de Belgische wetgeving alle ondernemingen die met consumenten te maken hebben, van de kleinste tot de grootste, hun klanten ten minste één oplossing aanbieden waarmee zij hun aankopen elektronisch kunnen betalen.


Die oplossing mag niet in de plaats komen van cashbetalingen, die nog steeds moeten worden aanvaard: elektronisch betalen is daar een aanvulling op.

....

Hoe zit het met cashbetalingen?

Cashbetalingen mogen in geen geval worden geweigerd. Ze blijven geldig.
Ge kunt die dus ook aangeven aan FOD Economie.

De FOD Economie ontving in 2022 316 meldingen van consumenten die niet cash konden betalen. In 2023 zitten we al aan 179 meldingen.

Wat moet je doen als je niet elektronisch of cash kan betalen?
Maak de handelaar eerst attent op de verplichting om beide aan te bieden.

Blijft de handelaar een betaalwijze (contant of elektronisch) weigeren of er extra kosten voor aanrekenen, dan kan je dat als consument melden via het meldpunt

van de FOD Economie. Op basis van die meldingen kan de Economische Inspectie van de FOD Economie beslissen een onderzoek in te stellen om een einde te maken aan die praktijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
zoals uit de link hierboven blijkt mag dat zelfs niet:

Ge kunt die dus ook aangeven aan FOD Economie.
Hier al 5x naar zelfde pizzeria geweest en elke keer toch weer dat zijn toestel geen verbinding heeft zeker. Toont hem dan zijn bankcontact apparaat waarop staat geen verbinding. 😆
 
Ik vraag mij altijd af in België als er weer iemand roept: Alleen cash meneer! Wat er zou gebeuren als je gewoon je koffie leegslurpt, rechtstaat en zegt: Ik betaal alleen met de kaart of anders gewoon NIET.

Kan men u eigenlijk wel verplichten te betalen met cash? Ik dacht dat de wet zegt dat dit niet mag?
Laat staan dat ze dan dreigen met de politie te bellen, die gaan dan toch nooit langskomen? :tongue:

Ik ben altijd te vriendelijk en ik betaal altijd met het betaalmiddel dat ze aanbieden, maar in sommige zaken denk ik toch: Mmm dit klopt niet. :tongue:
Ginder hangt het wel altijd duidelijk aan de ingang uit als er enkel cash betaald kan worden. Dus denk dat de wet hen daar toe verplicht als ze enkel cash willen. Natuurlijk maakt de wet het zo ook makkelijker van te foefelen ook.
 
Bij de pizzeria hier in t dorp kun je bij afhalen van pizza's ook enkel cash betalen. En bij mijn vaste kapper in Gent was het tot voor kort ook enkel cash te doen (nu hebben ze ook payconiq). Het lijkt mij redelijk evident waarom ze dat zo doen...
 
Gisteren een lifter meegenomen. Hij zei dat hij daar al een uur stond en nog geen bus had gezien en dat er ook nog niemand was gestopt. Het was al heel de dag druilerig en het begon net opnieuw te regenen. Hij was dankbaar dat ik stopte
 
Nog niet gedaan, maar ik ga straks een brief die de postbode bij ons in de bus had gestoken bij de juiste mensen bezorgen.

Het gaat niet over een brief voor één van de buren, maar voor iemand aan de andere kant van de stad.
Meer uitleg >>>>
 
De helft van m'n broodje afgegeven aan een stagiaire. Ik had toch geen honger meer en ze keek zo lief naar mij (ze is wel ouder, maar bon).

De heiligverklaring is in zicht.
 
Niet vandaag maar vorige week:

Ik had nog een 50 tal euro in Laos geld over.
Ik wist dat je deze niet meer kon inwisselen buiten het land, dus op de luchthaven net voor ik terug vloog ging ik die wisselen.

Kom ik daar aan het énige wisselkantoor op die kleine luchthaven, zegt dat mens: "sorry sir i need your paper boarding pass to make copy first".
Ik had natuurlijk online ingecheckt, en een online boarding pass kon ze nie kopieren zei ze...

Ondertussen natuurlijk te laat om nog via de incheck balie te gaan, om een papieren boarding pass

Dan maar dat geld opgedaan aan bier in de tax free shop om op de 1 uur durende vlucht naar bangkok op te zuipen, en de rest van die vreemde munten aan een mooi meisje gegeven die op de luchthaven werkt :p Die zal blij geweest zijn.
 
Een juffrouw geholpen om de nukkige fietsketting van haar fiets terug in het gareel te doen lopen.
De andere mensen in de buurt stonden erbij en keken ernaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Een juffrouw geholpen om met de nukkige fietsketting van haar fiets haar terug in het gareel te doen lopen.
De andere mensen in de buurt stonden erbij en keken ernaar.
Zoals ze recent nog op het forum zeiden: eigen veiligheid eerst.
Voor ze het weten krijgen ze ook een snok van de ketting tegen hun tronie... :unsure:
 
In de moshpit tijdens Limp Bizkit ergens op de grond een portefeuille gevonden. Veel geld en veel drankbons in. Naam op passport gelezen en met de portefeuille in de lucht rondgelopen terwijl ik die naam luidkeels riep. Geen reactie. Uiteindelijk tot van voor gelopen en iedereen aangemoedigd die naam te roepen. Op den duur was er +20 man die naam aan het schreeuwen en is de portefeuille bij de eigenaar terecht gekomen. Die reageerde met: 'jo'.

Oh en de dag nadien een crowdsurfer naar beneden zien gaan naast mij, hoofd eerst. Kerel proberen op te vangen aan z'n oksel maar door het gewicht werd ik meegesleurd naar de grond. Toch heb ik de val serieus doen afremmen en is hij niet met z'n hoofd tegen de grond geknald. Kerel sprong recht en vloog mij in de armen en zei 10x bedankt.

En nu verder naar de 'welke slechte daad heb je vandaag verricht' voor de kerel die face first op m'n schouder geknald heeft en de voet in het gezicht van 2 mensen tijdens het crowdsurfen. Forgive me father, for I have sinned.
 
Zonet aan het afrekenen aan de zelfscan in de AH.

Lag er nog een gsm langs die betaalterminal.
Ik betaal zelf, ga naar dat meisje dat er staat als opzichthouder(?) voor een uitritkaartje voor de parking en haar die gsm gegeven.

Verder als "nouw bedankt!" Kwam ze ook niet en bekeek mij als een koe die naar een trein keek.
Hoop dat die gsm nog bij de eigenaar terecht komt

Was allesinds geen fancy iPhone of Samsung dus kans is al wat groter denk ik
 
die gierige boerenpummels naast mijn werk, die laten hun katten maar kweken en kweken....

zitten weer met 7 kleintjes, ging ik vandaag kijken, 4 van die kleintjes zijn al 4 maand oud, en zitten met een oogje die dicht zit!
Met een zakdoek hun oogjes wat uitgekuist, en ziet er nu toch wel wat beter uit.
Ik dacht eerst aan een virus, want 4 die tegelijk hetzelfde probleem hebben???

Er zijn eerder al 2 'platgereden' omdat ze groeperen onder de auto, en als ze vertrekken, springen ze niet meteen weg...
Als ik vraag 'wat doe je dan met die dode katjes'?
Gewoon op het veld gooien, zeggen ze dan :/

Ik mag er niet aan denken dat die andere poeskes hun dode broer of zusje zomaar zien liggen.


Ik snap ook niet hoe GIERIG bepaalde mensen kunnen zijn , echt niet.
Die 2 broers zijn elk in de 80 jaar, wonen in een oud krot (ouderlijk huis wellicht), en doen gewoon NIETS met hun pensioen.
Elke maand laten potten op hun spaarboek, en hebben geen kinderen.

Dat wordt dus kassa kassa voor vadertje staat als die de pijp uit gaan.
Zielig, zo oud worden en niets uitgeven. Zelfs voor hun katten kan een dierenarts bezoek er niet van af.

En dan wetende dat wellicht nog 1000 van zo'n boeren hier verspreid over het land zo leeft, en niets geeft om het lot van hun dieren....
Eigenlijk zou ik beter de dierenbescherming er eens op af sturen.
 
die gierige boerenpummels naast mijn werk, die laten hun katten maar kweken en kweken....

zitten weer met 7 kleintjes, ging ik vandaag kijken, 4 van die kleintjes zijn al 4 maand oud, en zitten met een oogje die dicht zit!
Met een zakdoek hun oogjes wat uitgekuist, en ziet er nu toch wel wat beter uit.
Ik dacht eerst aan een virus, want 4 die tegelijk hetzelfde probleem hebben???

Er zijn eerder al 2 'platgereden' omdat ze groeperen onder de auto, en als ze vertrekken, springen ze niet meteen weg...
Als ik vraag 'wat doe je dan met die dode katjes'?
Gewoon op het veld gooien, zeggen ze dan :/

Ik mag er niet aan denken dat die andere poeskes hun dode broer of zusje zomaar zien liggen.


Ik snap ook niet hoe GIERIG bepaalde mensen kunnen zijn , echt niet.
Die 2 broers zijn elk in de 80 jaar, wonen in een oud krot (ouderlijk huis wellicht), en doen gewoon NIETS met hun pensioen.
Elke maand laten potten op hun spaarboek, en hebben geen kinderen.

Dat wordt dus kassa kassa voor vadertje staat als die de pijp uit gaan.
Zielig, zo oud worden en niets uitgeven. Zelfs voor hun katten kan een dierenarts bezoek er niet van af.

En dan wetende dat wellicht nog 1000 van zo'n boeren hier verspreid over het land zo leeft, en niets geeft om het lot van hun dieren....
Eigenlijk zou ik beter de dierenbescherming er eens op af sturen.
Wees blij dat ze ze überhaupt laten leven. Da's de generatie die een put graaft, de jongskes in een zak steekt, in de put gooit en die dan dichtdoet.
 
Terug
Bovenaan