Verdubbeling geboortepremie - Waarom de haat?

Voor wie is dat geen slecht vooruitzicht? Een Belgie met minder dan 1 miljoen inwoners, hoe zie je dat draaien? En niet vanuit idealistische bril maar wel vanuit realistische bril. Je ziet nu al dat door de vergrijzing en het globalisme de publieke sector jaar na jaar met verliezen en personeelstekorten kampt. Ga jer dan vanuit dat als er minder mensen zijn, er meer mensen geinteresseerd worden in dat soort jobs? Dat zijn wat mij toch de jobs die een samenleving leefbaar maken.
Het lijkt me moeilijk voorspellingen te maken, maar dat zijn wel veranderingen op lange termijn die dus stap per stap zullen merkbaar worden. Ik vermoed dat er door meer automatisatie, en ook gewoon minder nood aan sommige jobs, wel tot een oplossing zal gekomen worden. Uiteindelijk zal het vermoed ik ook ons kapitalistisch systeem (méér!) ten val brengen. Nu goed, allemaal toekomstmuziek, terwijl ik me meer zorgen maak over de zeer duidelijk wordende klimaatproblematiek.
 
Voor wie is dat geen slecht vooruitzicht? Een Belgie met minder dan 1 miljoen inwoners, hoe zie je dat draaien? En niet vanuit idealistische bril maar wel vanuit realistische bril. Je ziet nu al dat door de vergrijzing en het globalisme de publieke sector jaar na jaar met verliezen en personeelstekorten kampt. Ga jer dan vanuit dat als er minder mensen zijn, er meer mensen geinteresseerd worden in dat soort jobs? Dat zijn wat mij toch de jobs die een samenleving leefbaar maken.
Er zijn nu toch ook landen met 1 miljoen mensen die goed draaien? Het heeft voor- en nadelen, voordelen zijn dat we beperkte grondstoffen en natuur kunnen spreiden over minder mensen, een kleinere bevolkingsaantal is op dat vlak waarschijnlijk een rijkere bevolking per persoon. Anderzijds zijn er nadelen op vlak van bijvoorbeeld technologie. Technologische en wetenschappelijke vooruitgang schaalt heel goed, het is niet omdat je 10 ipv van 5 miljard mensen hebt dat je dubbel zoveel mensen nodig hebt om de relativiteitstheorie of een covid vaccin te ontdekken. Hoe groter de bevolking hoe sneller je vooruitgang kan boeken.
 
Voor wie is dat geen slecht vooruitzicht? Een Belgie met minder dan 1 miljoen inwoners, hoe zie je dat draaien? En niet vanuit idealistische bril maar wel vanuit realistische bril. Je ziet nu al dat door de vergrijzing en het globalisme de publieke sector jaar na jaar met verliezen en personeelstekorten kampt. Ga jer dan vanuit dat als er minder mensen zijn, er meer mensen geinteresseerd worden in dat soort jobs? Dat zijn wat mij toch de jobs die een samenleving leefbaar maken.
Belgie met 1 miljoen inwoners zal net hetzelfde werken als nu he. Het is niet het aantal mensen die er toe doet maar de percentages werkenden, ouderen enz. Een belgie met 90 procent gepensioneerden zal hoogst waarschijnlijk niet werken. Maak daar 10 procent van en er is geen enkel probleem met vergrijzing. Een daling van de wereldbevolking is geen probleem zolang die daling niet te steil verloopt
 
Belgie met 1 miljoen inwoners zal net hetzelfde werken als nu he. Het is niet het aantal mensen die er toe doet maar de percentages werkenden, ouderen enz. Een belgie met 90 procent gepensioneerden zal hoogst waarschijnlijk niet werken. Maak daar 10 procent van en er is geen enkel probleem met vergrijzing. Een daling van de wereldbevolking is geen probleem zolang die daling niet te steil verloopt

Daarom dat ik vroeg om realisme. Als de bevolking in Belgie terugloopt van 11 miljoen naar 1 miljoen wegens quasi onbestaand geboortecijfer, dan lijkt het mij niet onrealistisch om te denken dat de bevolkingspyramide helemaal op zijn kop staat.
Dat gaat ook voor @beryl , ik ken geen enkel land dat van 11 miljoen inwoners tot 1 miljoen inwoners gereduceerd werd door middel van vergrijzing en gebrek aan geboortes. Heeft toch 0 relevantie om abstract te kijken naar "land met 1 miljoen inwoners, macheert dat?". Logisch dat op zichzelf 1 miljoen inwoners geen enkele negatieve impact heeft. Maar in de realistische context van deze denkoefening... ander paar mouwen.
 
Daarom dat ik vroeg om realisme. Als de bevolking in Belgie terugloopt van 11 miljoen naar 1 miljoen wegens quasi onbestaand geboortecijfer, dan lijkt het mij niet onrealistisch om te denken dat de bevolkingspyramide helemaal op zijn kop staat.
Dat gaat ook voor @beryl , ik ken geen enkel land dat van 11 miljoen inwoners tot 1 miljoen inwoners gereduceerd werd door middel van vergrijzing en gebrek aan geboortes. Heeft toch 0 relevantie om abstract te kijken naar "land met 1 miljoen inwoners, macheert dat?". Logisch dat op zichzelf 1 miljoen inwoners geen enkele negatieve impact heeft. Maar in de realistische context van deze denkoefening... ander paar mouwen.
Ik denk dat die krimp nu niet zo drastisch is dat we verder in de problemen zullen komen dan nu het geval is. Voor de huidige situatie en de korte toekomst zijn we eigenlijk al te laat om in te grijpen want kinderen die nu geboren worden zullen ten vroegste tegen 2040 kunnen zorgen voor een ommekeer op de arbeidsmarkt. En volgens experten zou de piek ook in 2040 vallen. Dus of we nu nog veel kunnen wijzigen weet ik niet echt.
 
Is dat noodzakelijk slecht? Of is meer beter?
Zoals beryl al aanhaalde, het heeft zijn voor- en nadelen. Wat ik interessant vind aan de denkoefening is dat de toekomst er waarschijnlijk volledig anders gaat uitzien dan ik me 10-20 jaar geleden voorstelde. Een stevige krimp van de wereldbevolking is zo één van die aspecten.

De vraag is ook waar dat gaat stoppen, want zolang het geboortecijfer onder vervangingsniveau zit het je een wereldbevolking die blijft krimpen. Dat stopt niet bij 800 miljoen maar zakt verder en verder richting 0. Er zijn natuurlijk nog een pak andere factoren maar als je een geboortecijfer van 1 kind (Zuid-Korea bv zit daar zelfs al onder...) per vrouw neemt dan gaat een land zoals België op een goede 300 jaar richting 10 000 inwoners. Om maar aan te geven dat een krimpende bevolking op lange termijn niet werkbaar is, ik verwacht dan ook al dan niet gestuurde gedragswijzigingen.
 
Zoals beryl al aanhaalde, het heeft zijn voor- en nadelen. Wat ik interessant vind aan de denkoefening is dat de toekomst er waarschijnlijk volledig anders gaat uitzien dan ik me 10-20 jaar geleden voorstelde. Een stevige krimp van de wereldbevolking is zo één van die aspecten.

De vraag is ook waar dat gaat stoppen, want zolang het geboortecijfer onder vervangingsniveau zit het je een wereldbevolking die blijft krimpen. Dat stopt niet bij 800 miljoen maar zakt verder en verder richting 0. Er zijn natuurlijk nog een pak andere factoren maar als je een geboortecijfer van 1 kind (Zuid-Korea bv zit daar zelfs al onder...) per vrouw neemt dan gaat een land zoals België op een goede 300 jaar richting 10 000 inwoners. Om maar aan te geven dat een krimpende bevolking op lange termijn niet werkbaar is, ik verwacht dan ook al dan niet gestuurde gedragswijzigingen.
Er is ook niet echt een garantie dat het huidig lage geboortecijfer ook zo laag blijft. Voorkeuren kunnen ook weer switchen naar meer kinderen, zoals we nu al zien bij rijkere mensen. Meer thuiswerk, gecombineerd met robot hulp in het huishouden zal het misschien ook weer haalbaarder maken om meer kinderen te hebben zonder veel op te moeten offeren en kan de trend misschien weer doen omslaan, het is heel moeilijk te voorspellen wat onze voorkeuren zullen zijn in een paar decennia.
 
Hoogopgeleiden beginnen later aan kinderen en hebben minder kinderen. Hoe meer vrouwen opleiding genieten, hoe minder geboortes.
Ik denk niet dat je met een premie van 1200 euro hoogopgeleide vrouwen gaat overtuigen om sneller aan kinderen te beginnen. Je gaat vooral laagopgeleide vrouwen, niet zelden in precaire situaties, aanzetten om sneller aan kinderen te beginnen.

Biologisch mag het dan beter zijn om kinderen voor je 30 te krijgen, socio-economisch is dat omgekeerd. Een diploma, een vaste job, een eigen huis,…zijn allemaal belangrijke factoren om armoede te vermijden. En kinderen die in armoede opgroeien hebben meer gezondheidsproblemen en presteren slechter op school.
Ik zeg niet dat enkel rijke mensen kinderen mogen krijgen. Maar een eenmalige premie gaat vooral effect hebben om mensen die misschien beter toch nog wat zouden wachten met kinderen. Uiteindelijk is 1200 euro ook peanuts tegenover de kost van een kind, dus het is niet alsof je mensen daarmee uit de armoede trekt.

Wil je mensen aanzetten tot meer kinderen, maak het dan makkelijker om er te hebben. Zorg voor voldoende opvangplaatsen in de creches, zorg dat een school kiezen geen loterij is waarbij sommige mensen opeens hun hele schema moeten omgooien omdat ze niet naar de school op wandel/fietsafstand kunnen. Zorg voor voldoende opvangmogelijkheden tijdens de schoolvakanties zodat ouders niet met een heel team moeten zitten F5’en wanneer de kampen online komen. Of, zorg dat ouders geen twee fulltime inkomens nodig hebben zodat ze meer zorg op zich kunnen pakken.
 

“Koppels met kinderen zijn de minderheid van de huishoudens, maar ze krijgen wel alle voordelen”: de politieke strijd om de singles
Kinderen hebben nu eenmaal een extra kostenplaatje, snap niet goed vanwaar die discussie altijd komt. Het staat u als single altijd vrij om te co-housen, je kiest zelf voor de ‘luxe’ om alleen te wonen.

Alleenstaanden met kinderen kunnen al iets moeilijker gaan co-housen maar die hebben dan weer wel ‘voordelen’ en worden in het artikel vermoedelijk niet vernoemd?
 
Kinderen hebben nu eenmaal een extra kostenplaatje, snap niet goed vanwaar die discussie altijd komt. Het staat u als single altijd vrij om te co-housen, je kiest zelf voor de ‘luxe’ om alleen te wonen.

Alleenstaanden met kinderen kunnen al iets moeilijker gaan co-housen maar die hebben dan weer wel ‘voordelen’ en worden in het artikel vermoedelijk niet vernoemd?
Om nog maar te zwijgen dat wanneer er geen kinderen meer zouden bijkomen we als maatschappij in de problemen komen. Want hoe cru het ook klinkt, zodra je op pensioen gaat of ziek of werkloos wordt ben je gewoon een last van de maatschappij. Net daarom hebben we een 'aanvoer' van vers bloed nodig om dat op te vangen.
 
Om nog maar te zwijgen dat wanneer er geen kinderen meer zouden bijkomen we als maatschappij in de problemen komen. Want hoe cru het ook klinkt, zodra je op pensioen gaat of ziek of werkloos wordt ben je gewoon een last van de maatschappij. Net daarom hebben we een 'aanvoer' van vers bloed nodig om dat op te vangen.
Al is die gedachtengang ook niet sustainable. De maatschappij is gebouwd op groei en meer en meer.

Kinderen hebben nu eenmaal een extra kostenplaatje, snap niet goed vanwaar die discussie altijd komt.
Volgens mij omdat het voor mensen zuur is als ze elke keer langs x-y en z uitzondering grijpen, omdat zij besloten geen kinderen te nemen. En als het leven dan zo al duurder en duurder met de dag is, dan kan dat wel eens steken.
 
Laatst bewerkt:
Kinderen hebben nu eenmaal een extra kostenplaatje, snap niet goed vanwaar die discussie altijd komt. Het staat u als single altijd vrij om te co-housen, je kiest zelf voor de ‘luxe’ om alleen te wonen.

Alleenstaanden met kinderen kunnen al iets moeilijker gaan co-housen maar die hebben dan weer wel ‘voordelen’ en worden in het artikel vermoedelijk niet vernoemd?
Ik ben maar de boodschapper hé :p
Het punt is dat steeds meer politieke partijen er een issue van maken in hun programma's omdat singles een steeds grotere (en dus elektoraal interessante) groep vormen.
 
Als een mod mij de toelating geeft dan wil ik gerust het artikel posten maar ik weet niet wat hier de policy is ivm dingen die achter een paywall staan?

Bottom line is dat de belastingdruk voor alleenstaanden zonder kinderen 59% is tgov 45% voor koppel met kinderen. Beiden zijn hoog in Europese context maar die 59% is gewoon exorbitant hoog en daarom stellen bep. partijen maatregelen voor.
 
Als een mod mij de toelating geeft dan wil ik gerust het artikel posten maar ik weet niet wat hier de policy is ivm dingen die achter een paywall staan?
Indien het citaatrecht gevolgd wordt:
Citaten en artikels
1. Ook het delen van volledige nieuwsartikels of (delen) van artikels achter een paywall valt hieronder. Daarbij volgen we de bepalingen opgesomd in het citaatrecht. Een kort citaat uit een (betaal)artikel mag, als het relevant is voor de discussie en gevolgd wordt door een reactie, opinie of duiding, proportioneel is EN een bronvermelding bevat.

Alleen een citaat of een link is geen goeie basis voor een discussie en dus niet toegelaten. Vragen naar een volledig artikel is dus ook verboden.

2. Andersom geldt ook: Een link zonder (zo kort mogelijk relevant) citaat is niet afdoende in een discussie. Zeker in Politiek en Actua, en zeker bij artikelen achter een paywall is het schermen met links zonder duiding geen goeie basis voor een discussie en niet toegelaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Au79
Als elk koppel 2 kinderen maakt is er geen groei. Dus bye bye gebouwd op groei.
We zitten in Vlaanderen al jaren op een gemiddelde van 1.5-1.6 kind per vrouw. Globaal gezien wel op 2.3, neem dan nog een positief migratiecijfer en je zit met een groeiende bevolking. Hallo gebouwd op groei.
 

"Maar nu de verkiezingen in het verschiet zijn, komen de partijen met oplossingen op de proppen. Open VLD lanceert een volledig singleplan. “Koppels met kinderen tellen maar voor 20 procent van het totale aantal huishoudens, maar zij krijgen wel alle voordelen”, zegt Oost-Vlaams lijsttrekker voor het Vlaams Parlement Stephanie D’Hose. “Wij willen dat meer gelijktrekken voor de singles."

"Op korte termijn wil de partij een belastingvermindering op de onroerende voorheffing."

Daarnaast wil Open VLD ook een “sociaal familielid” invoeren, dat kan erven zoals een familielid in eerste graad. “De behandeling van alleenstaanden is de grootste discriminatie in het erfenisrecht”, zegt D’Hose. “De erfgenamen van wie geen broers, zussen of kinderen heeft, moet zeven keer meer belastingen betalen. Waanzin.”
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We zitten in Vlaanderen al jaren op een gemiddelde van 1.5-1.6 kind per vrouw. Globaal gezien wel op 2.3, neem dan nog een positief migratiecijfer en je zit met een groeiende bevolking. Hallo gebouwd op groei.
Uw statement is dat het gemaakt is om groei te bekomen. Terwijl men ook gerust ouders kan ondersteunen om kinderen te krijgen zonder dat men bevolkingsgroei bekomt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan