Koffiebonen

Iemand tips voor fysieke winkels in Genk, Hasselt, Maasmechelen, of zelfs Maastricht? Ik zet slechts paar keer per week koffie, en dan is het wat te zot om telkens dik verzendingskosten te betalen als je wat wil afwisselen.

Maes koffie in Hasselt, hun meestermengeling blijft een aanrader. In Zonhoven heb je ook Monx voor specialty koffie, maar dat is wel wat duurder gemiddeld.
 
Zonet Superfreak van WideAwake geprobeerd. Doorgaans kocht ik altijd bonen van een lokale brander maar buiten eens een uitstapje naar Ethiopië was dat allemaal niet super exotisch qua smaak (wel lekker). En nu probeer deze Colombiaanse Anoxic Natural en ik ben echt zeer verrast, nooit gedacht dat koffie zo zou kunnen smaken.

Beetje prijzig wel aan €17 voor een zakje maar goed, ik heb dan toch geen espresso machine gekocht dus ik heb nog wat te gped :unsure:
 
Zonet Superfreak van WideAwake geprobeerd. Doorgaans kocht ik altijd bonen van een lokale brander maar buiten eens een uitstapje naar Ethiopië was dat allemaal niet super exotisch qua smaak (wel lekker). En nu probeer deze Colombiaanse Anoxic Natural en ik ben echt zeer verrast, nooit gedacht dat koffie zo zou kunnen smaken.

Beetje prijzig wel aan €17 voor een zakje maar goed, ik heb dan toch geen espresso machine gekocht dus ik heb nog wat te gped :unsure:
Superfreak is (samen met Wildcard) wel altijd iets "speciaal" waardoor het idd duurder is. Bestel daar ook vaak :)
Hangt ook af van hoe de koffie gebrand werd natuurlijk. Hier in de buurt zit ook wel een roaster maar alles is sowieso medium tot zeer donker gebrand, wat minder mijn ding is.

nooit gedacht dat koffie zo zou kunnen smaken.
Mijn ma drinkt al een eeuwigheid dezelfde heel donkere koffie uit de supermarkt. Als ik haar hier een koffie geef moet ze er niet van weten want "dat smaakt niet naar echte koffie" 😅
 
Laatst bewerkt:
Superfreak is (samen met Wildcard) wel altijd iets "speciaal" waardoor het idd duurder is. Bestel daar ook vaak :)
Hangt ook af van hoe de koffie gebrand werd natuurlijk. Hier in de buurt zit ook wel een roaster maar alles is sowieso medium tot zeer donker gebrand, wat minder mijn ding is.


Mijn ma drinkt al een eeuwigheid dezelfde heel donkere koffie uit de supermarkt. Als ik haar hier een koffie geef moet ze er niet van weten want "dat smaakt niet naar echte koffie" 😅

Heb nog Easy Rider en Strawberry Fields liggen ben eens benieuwd, Moon Safari vond ik wat gewoontjes, goed maar niets speciaals.

Nadeel van dure koffie is dat ik meestal geen zin heb om echt met recepten te experimenteren om er al dan niet iets meer uit te halen. Hoffman V60 was meer dat genoeg 😅

De lokale roaster is niet perse slecht hoor maar veel van hetzelfde desondanks hun grote aanbod van bonen, ook geen roast dates op de verpakking en dat vond ik wat sketchy.
 
Zonet Superfreak van WideAwake geprobeerd. Doorgaans kocht ik altijd bonen van een lokale brander maar buiten eens een uitstapje naar Ethiopië was dat allemaal niet super exotisch qua smaak (wel lekker). En nu probeer deze Colombiaanse Anoxic Natural en ik ben echt zeer verrast, nooit gedacht dat koffie zo zou kunnen smaken.

Beetje prijzig wel aan €17 voor een zakje maar goed, ik heb dan toch geen espresso machine gekocht dus ik heb nog wat te gped :unsure:
Ha grappig, ik heb ook net een zakje daarvan uit!Was het eerste van Wide Awake dat ik heb geprobeerd want die zitten wat verder in Brussel waardoor ik er niet echt passeer. En online bestellen probeer ik wat te mijden..

Goeie natural. Niet té funky. €15-17 wordt inderdaad meer en meer de gangbare prijs, helaas. En in Gent vind ik WAY en Full Circle waar ik normaal ga de laatste tijd af en toe inconsistent branden. Dus in de toekomst misschien toch eens wat meer online bestellen..
 
Iemand ervaring met Mokapi?
Als ik in Hasselt ben koop ik altijd bij Maes, maar is wat ver weg. En wil wat anders dan Jacqmotte of Rombouts van de supermarkt.

 
En online bestellen probeer ik wat te mijden..

Dat was mijn insteek ook om eerst voor de lokale roaster te gaan maar als je er over nadenkt, die koffiebonen komen sowieso van de andere kant van de wereld, Ethiopië zal nog het dichts van al zijn, dan zal dat laatste bpost ritje nu ook niet het verschil maken.

Ben nu vooral alle "betere" BeNe branders aan het aflopen, Wide Awake was de eerste. WAY, Cuperus, Andy, Manhattan, Friedhats en als ik eens zot wil doen Picky Chemist.
 
Dat was mijn insteek ook om eerst voor de lokale roaster te gaan maar als je er over nadenkt, die koffiebonen komen sowieso van de andere kant van de wereld, Ethiopië zal nog het dichts van al zijn, dan zal dat laatste bpost ritje nu ook niet het verschil maken.

Ben nu vooral alle "betere" BeNe branders aan het aflopen, Wide Awake was de eerste. WAY, Cuperus, Andy, Manhattan, Friedhats en als ik eens zot wil doen Picky Chemist.

Mok uit Brussel/Leuven, Caffènation en Rush Rush uit Antwerpen niet vergeten!
 
Iemand ervaring met Mokapi?
Als ik in Hasselt ben koop ik altijd bij Maes, maar is wat ver weg. En wil wat anders dan Jacqmotte of Rombouts van de supermarkt.

Inmiddels al wel wat bonen geprobeerd maar voor zowel gewone koffie als espresso blijven we steeds teruggaan naar Rombouts Goudmerk.

Iemand hier advies voor een soortgelijke boon van een niet supermarkt merk?
 
Koffie is idd prijzig. Vandaar dat ik een subscription heb lopen bij MOK. 47eur voor 4 x 250gr. Komt neer op 11.75eur/zakje. Wat dan nog schappelijk is...

Je moet eigenlijk af en toe eens supermarktkoffie drinken om terug te beseffen dat dergelijke koffiebonen best wel hun geld waard zijn.

Ik zie soms ook "geisha koffie" ofzo passeren aan +40eur voor 125gr :eek:
 
Ik bestel tegenwoordig altijd bij Fascino. Zeer tevreden van en altijd de dag erna vers gebrand in huis. Brandzaak vond ik iets minder (hoewel ze die wel goed vinden op tweakers). Ray & Jules ook eens geprobeerd maar dat vond ik maar niets.
 
Ik bestel tegenwoordig altijd bij Fascino. Zeer tevreden van en altijd de dag erna vers gebrand in huis. Brandzaak vond ik iets minder (hoewel ze die wel goed vinden op tweakers). Ray & Jules ook eens geprobeerd maar dat vond ik maar niets.
Allez vooruit, ik heb de Espresso Grande Alta besteld... niet goedkoop maar levering is de eerste keer gratis. Benieuwd!
 
Mok uit Brussel/Leuven, Caffènation en Rush Rush uit Antwerpen niet vergeten!
Jens van de Mok en Simon van Rush Rush. Allebij jeugdvrienden nog van mij, zeker Simon.

Vroeger werkte Simon nog bij Jens, maar is dan samen met zijn vriendin Rush Rush begonnen in Antwerpen. Kennen elkaar dus goed.

In December 2022 was Simon nog runner-up als barista in een of andere wedstrijd in Vancouver Canada.
Kent er dus precies wel wat van.
 
Jens van de Mok en Simon van Rush Rush. Allebij jeugdvrienden nog van mij, zeker Simon.

Vroeger werkte Simon nog bij Jens, maar is dan samen met zijn vriendin Rush Rush begonnen in Antwerpen. Kennen elkaar dus goed.

In December 2022 was Simon nog runner-up als barista in een of andere wedstrijd in Vancouver Canada.
Kent er dus precies wel wat van.

Niet zomaar een wedstrijd, World aeropress championships. Ben zeker dat hij dankzij z'n zilveren medaille (zilveren aeropress) veel bestellingen heeft binnengekregen voor z'n koffiebonen.

Ik heb ook al 3x meegedaan de Belgian aeropress championships, altijd toffe sfeer. 1 keer gekwalificeerd voor de finale in Brussel door m'n ronde te winnen in Antwerpen.
 
Niet zomaar een wedstrijd, World aeropress championships. Ben zeker dat hij dankzij z'n zilveren medaille (zilveren aeropress) veel bestellingen heeft binnengekregen voor z'n koffiebonen.

Ik heb ook al 3x meegedaan de Belgian aeropress championships, altijd toffe sfeer. 1 keer gekwalificeerd voor de finale in Brussel door m'n ronde te winnen in Antwerpen.

Misschien lichtjes off-topic maar waar plaats je de aeropress qua smaak? Leunt daar richting espress of toch meer naar pour over? Ik heb er nog nooit eentje gebruikt maar het lijkt me wel een goeie tool om zéér consistent koffie te zetten.
 
Dat was mijn insteek ook om eerst voor de lokale roaster te gaan maar als je er over nadenkt, die koffiebonen komen sowieso van de andere kant van de wereld, Ethiopië zal nog het dichts van al zijn, dan zal dat laatste bpost ritje nu ook niet het verschil maken.

Ben nu vooral alle "betere" BeNe branders aan het aflopen, Wide Awake was de eerste. WAY, Cuperus, Andy, Manhattan, Friedhats en als ik eens zot wil doen Picky Chemist.
Picky Chemist is idd prijzig. Toevallig in december voor het eerst iets van besteld omdat er eens iets "goedkoper" bij stond 😅
En anders is het Wide Awake, Way, Or, Dak, Friedhats, Gust, Meron, Rum Baba, Mok, Kolonel, Nomad, Five Elephant, ...
Andy en Cuperus kende ik niet, zal ik onthouden voor de volgende keer.
Gewoon al voor de verpakking zou ik eens bij Process willen bestellen, maar de verzendkosten (UK) zijn veel te hoog.

Ik zie soms ook "geisha koffie" ofzo passeren aan +40eur voor 125gr :eek:
Gardelli heeft er nu staan van 75 euro voor 100gr :crazy:
Bij Meron kun je bvb wel pakjes van 40gr kopen, dan is het niet zo'n groot bedrag ineens om toch eens iets specialer/zeldzamer te proberen. Best wel combineren anders maakt de verzending het al minder interessant.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan