Koffiebonen malen

:unsure:

Well-known member
Crowdfunder FE
Zijn er hier mensen die zelf hun koffiebonen malen? Ik koop altijd al de gemaalde koffie in de colruyt, maar ze hebben daar ook ongemaalde bonen.
Is de smaak van de koffie dan beter/verser als je die zelf maalt?

Ik zou gebruik maken van een gewone koffiezetapparaat.


Op internet vond ik niet direct nuttige info: ofwel kreeg ik reclame van machines waarin ook een maler is verwerkt, ofwel gelinkt naar vreselijke koffiesnob blogs waar ze ook nog eens hun water zelf demineraliseren en allerlei zuurtegraden manueel gaan meten :unsure:
 
Zijn er hier mensen die zelf hun koffiebonen malen? Ik koop altijd al de gemaalde koffie in de colruyt, maar ze hebben daar ook ongemaalde bonen.
Is de smaak van de koffie dan beter/verser als je die zelf maalt?

Ik zou gebruik maken van een gewone koffiezetapparaat.


Op internet vond ik niet direct nuttige info: ofwel kreeg ik reclame van machines waarin ook een maler is verwerkt, ofwel gelinkt naar vreselijke koffiesnob blogs waar ze ook nog eens hun water zelf demineraliseren en allerlei zuurtegraden manueel gaan meten :unsure:
Er is een verschil, maar dat is ook niet immens groot hoor. Je moet al best "verfijnd" van uw koffie proeven om dat verschil te merken.
En het type koffiemaler maakt dan ook nog eens groot verschil...

Het belangrijkste nut van zelf te malen, is eerder dat je de fijnheid van malen kan instellen, en je dus op verschillende manieren koffie kan zetten.
 
maar beter zoek je u een koffiewinkel in de buurt. Daar weet je dat uw bonen ongeveer een week geleden gebrand zijn,
Goh, eerlijk gezegd durft daar in de speciaalzaken ook eens wat tijd tussen te zitten hoor. Ik ben zelf voorstander om koffie te halen van de kleinere brander, en in Gent is daarvoor keuze te over. Maar toch altijd best navragen
 
Goh, eerlijk gezegd durft daar in de speciaalzaken ook eens wat tijd tussen te zitten hoor. Ik ben zelf voorstander om koffie te halen van de kleinere brander, en in Gent is daarvoor keuze te over. Maar toch altijd best navragen
Klopt, kleine brander is de enige manier om zéker te zijn van verse koffie. Maar die is dan ook wel (meestal) een pak duurder.
Ik heb bvb deze eens gekocht: https://www.daspaskoffie.be/Daspaskoffie-Premium-Robusta-Espresso-250gram en dat was écht heel goeie koffie (en een stevige caffeïne boost tov "normale" koffie). Maar 27€/kg is wel het dubbel van wat Gran Maestro, Segafredo, Lavazza, ... voor hun koffie vragen.
 
Vroeger hadden we hier ook duurdere bonen, maar tegenwoordig eigenlijk altijd redelijk goedkope. Aan het tempo dat ik koffiedrink met thuiswerken kan ik het mezelf echt niet meer goedpraten om dure bonen te halen.
 
Ik maal ook altijd mijn bonen zelf. Drink dan ook enkel espresso of espresso-gebaseerde dranken. Elk type boon is anders en maalgraad tweaken is dan wel een ‘must’ om de smaak te optimaliseren.
Zoals je zegt, kan je daar heel ver in gaan.
Voor een gewoon koffiemachine zou ik geen aparte maler kopen, dat kost wel altijd iets.
Voor espresso of andere types heb je wel een bepaalde ‘grofheid’ nodig.
 
Ik heb zo'n koffiemachine van Philips (grind and brew). Doe daar altijd bonen van Jacqmotte in. Ik moet dringend eens andere zaken proberen.
 
Voor mijn dagelijkse koffie in de ochtend gebruik ik ook gewoon voorgemalen koffie. Maar in het weekend of als ik eens zin heb in een specialere koffie maal ik wel zelf mijn bonen met een molentje van Hario. Zeer leuk om mee te experimenten.
Ik gebruik die koffie dan meestal in mijn aeropress of in een moka pot. Als je een goede elektrische molen wil of eentje die espresso aankan ben je wel veel geld kwijt.
 
Voor mijn dagelijkse koffie in de ochtend gebruik ik ook gewoon voorgemalen koffie. Maar in het weekend of als ik eens zin heb in een specialere koffie maal ik wel zelf mijn bonen met een molentje van Hario. Zeer leuk om mee te experimenten.
Ik gebruik die koffie dan meestal in mijn aeropress of in een moka pot. Als je een goede elektrische molen wil of eentje die espresso aankan ben je wel veel geld kwijt.
Ik heb nu "geïnvesteerd" in een Commandante manuele maler. Prijzig, maar het geld gaat dan wel volop naar de kwaliteit van de burrs om te malen en dus een betere deeltjesdistributie. Helpt echt wel om consistenter koffie te zetten + je kan makkelijk veranderen van grootte, afhankelijk van zettechniek. En ik vind persoonlijk dat manueel malen nu ook niet zoveel moeite kost.
 
Terug
Bovenaan