Koffiebonen

Was ook op zoek naar shops/sites die koffiebonen verkopen en leveren, maar veel kende ik nog niet.
Heb nog maar een aantal maanden geleden zo'n pistonmachine en maker gekocht dus nu wat aan het zoeken welke bonen ik graag lust.
 
Zelf al een aantal keer op https://www.koffiecentrale.be/koffie besteld. Ook altijd vers gebrand. Koop meestal degene van de Blanche Dael branderij uit Maastricht. Veel verschillende keuzes en finish ook te kiezen.
+1

Ik heb met mijn halfautomaat espresso ook al verschillende koffiebranderijen aangedaan. Ik haal de laatste tijd mijn bonen steevast bij Blanche Dael in Maastricht, voornamelijk de Café Ristretto (100% Arabica, dark roast) en Sphinx (100% Robusta, medium-dark roast). Ook de Bourbon Royale is zeer lekker en te doen voor espresso, maar komt denk ik nog beter tot zijn recht bij andere brouw methoden. De vers gebrande pinda's zijn ook zeker een aanrader moest je er koffie gaan afhalen :wink:

Ik moet hierbij zeggen dat ik steeds naar de wat donkerder gebranden bonen grijp omdat de extractie van lichte / medium roasts niet ideaal is voor het espresso process. Het gaat wel, maar zelfs met correcte (iets langere) extractietijden voor lichte / medium roasts blijft er een zuurdere toets aanwezig in de espresso waar ik niet zo een fan van ben.

Ben nu een aantal soorten (Grinta, Italian en Honduras Marcala) aan het proberen van Monx in Zonhoven, vrij recente kleinere branderij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hazz
Ik moet hierbij zeggen dat ik steeds naar de wat donkerder gebranden bonen grijp omdat de extractie van lichte / medium roasts niet ideaal is voor het espresso process. Het gaat wel, maar zelfs met correcte (iets langere) extractietijden voor lichte / medium roasts blijft er een zuurdere toets aanwezig in de espresso waar ik niet zo een fan van ben.
Aciditeit is nu eenmaal een eigenschap van light roasts natuurlijk, da's een beetje het punt :p
Echt zuur is niet de bedoeling, maar als je niet graag aciditeit hebt kan dat snel zo lijken. Het is niet dat light/medium roasts per definitie minder geschikt zijn voor espresso ofzo.
 
Zijn er koffiebonen uit de supermarkt die te drinken zijn (als espresso voor half-automaat/pistonmachine)?
'De echten' raden dit altijd af gezien die vaak te oud zijn, alle smaak weg gebrand is, te vettig etc etc. Maar misschien zijn er hier en daar uitzonderingen op?
Heb nieuwe bonen besteld, maar de levering heeft vertraging dus zit al twee dagen zonder bonen, en ik ben bijna ten einde raad :oink:
 
Ik ben fan van de bonen van Mokapi (Laakdal). Favoriet daar is de Yanesha, dat is een vrij "lichte" koffieboon die we gebruiken voor de french press, misschien minder ideaal voor espresso.
 
Ik ben fan van de bonen van Mokapi (Laakdal). Favoriet daar is de Yanesha, dat is een vrij "lichte" koffieboon die we gebruiken voor de french press, misschien minder ideaal voor espresso.
Inderdaad lekkere koffie daar.
Ik heb wel iets vreemd aan de hand met mijn machine.
Als ik koffie uit de winkel haal heb ik geen probleem,haal ik verse koffiebonen heb ik soms voor dat de koffie afval in mijn machine blijft vasthangen.
Dan moet ik hem openvijzen en het koffiegruis verwijderen,anders kan ik geen koffie meer zetten.
 
Normaal redelijk snel, heb al eens de dag erna ontvangen, maar ook eens een dag of drie moeten wachten.

Uiteindelijk vandaag ontvangen! Geen profiel aangemaakt en plots wat issues met Outlook lol, ik dacht al zonder koffie te gaan zitten!
Vandaag ook de Philips 2200 ontvangen, na onder andere hier goede dingen te lezen erover. Moet precies wel nog wat zoeken voor de juiste maalstand oud want voorlopig toch niet zo lekkere koffie dat er uit komt :unsure:
 
Iemand tips voor fysieke winkels in Genk, Hasselt, Maasmechelen, of zelfs Maastricht? Ik zet slechts paar keer per week koffie, en dan is het wat te zot om telkens dik verzendingskosten te betalen als je wat wil afwisselen.
 
Terug
Bovenaan