Huizenmarkt in België is meest betaalbaar van Europa

In België hebt ge veel huizen waar 3 verschillende soorten kozijnen in zitten, waar de dakgoot bijna naar onder dendert en waar ge zo nog tussen de pannen door naar buiten kunt zien.

Ik heb geen cijfers maar ik vind het opvallend dat de huizen in Nederland door de band genomen beter onderhouden zijn dan de Belgische. Wij hebben getwijfeld om in België te blijven of om naar Nederland te verkassen dus langs beide kanten wel redelijk wat onderzoek gedaan.

Als ik op Funda rondkeek voor huizen kon ge in de meeste huizen gewoon direct betrekken, terwijl wij in België super vaak huizen tegenkwamen waar al 40 jaar (of soms meer) niks meer in gedaan was.
Zou dat kunnen liggen aan dat Nederlanders vaker van huis wisselen doorheen hun leven? En dat ze het daardoor beter onderhouden omdat ze weten dat het ze het binnen x aantal jaar weer willen verkopen?
Geen idee of daar cijfers van zijn die NL en BE vergelijken op dat gebied.
 
Dat banken strenger zijn met krediet is logisch, want anders creëer je een risico op een crash zoals in 2006 in de VS.
Welke er kwam door veel te veel rommelkredieten te verstrekken: kredieten met zeer hoog risico dus.
Daar zijn veel mensen hun huis verloren (en veel meer) door de crash.

Ik zie een paar nieuwbouw in aanbouw nu waar ik veel passeer. Die worden toch opvallend kleiner gebouwd. Of veel percelen waar 1 huis of boerderijtje met schuur op stond, of een 70's 80's bungalow, fermette, waar er nu 2 3 kleinere huizen opkomen. En die kosten dan 400-500k het stuk. Daar had je in 2015 een stuk groter huis voor. In 3 jaar tijd materiaal kost +35%. Bouwgrond tot zelfs +50% waar er schaarste is (bv O-Vl).

The good days are over in België op vlak van bouwen.

Van die 70% met een eigendom woont 1 op 3 ook nog eens in een OB. Ja, in België waren/zijn we verwend op dat vlak.
 
Dat banken strenger zijn met krediet is logisch, want anders creëer je een risico op een crash zoals in 2006 in de VS.
Welke er kwam door veel te veel rommelkredieten te verstrekken: kredieten met zeer hoog risico dus.
Daar zijn veel mensen hun huis verloren (en veel meer) door de crash.

Ik zie een paar nieuwbouw in aanbouw nu waar ik veel passeer. Toch opvallend kleiner gebouwd worden zulle. Of veel percelen waar 1 huis of boerderijtje met schuur op stond, of een 70's 80's bungalow, fermette waar er nu 2 3 kleinere huizen opkomen en die kostend an 500k het stuk
Daar had je in 2015 een stuk groter huis voor. In 3 jaar tijd materiaal kost +35%. Bouwgrond tot zelfs +50% waar er schaarste is (bv O-Vl).

The good days are over in België op vlak van bouwen.

Van die 70% met een eigendom woont 1 op 3 ook nog eens in een OB. Ja, in België waren/zijn we verwend op dat vlak.
De wetgeving is ook wel een pak strenger dan vroeger natuurlijk, bijvoorbeeld op vlak van energie-efficiëntie, dat dwingt mensen om voor hetzelfde budget kleiner te bouwen.
 
Zou dat kunnen liggen aan dat Nederlanders vaker van huis wisselen doorheen hun leven? En dat ze het daardoor beter onderhouden omdat ze weten dat het ze het binnen x aantal jaar weer willen verkopen?
Geen idee of daar cijfers van zijn die NL en BE vergelijken op dat gebied.

Wetgeving + Huur is ook stricter daar.

Blijkbaar moet je als huurder altijd je eigen parket installeren? :p De vloer is verantwoordelijkheid voor de huurder.
 
Wetgeving + Huur is ook stricter daar.

Blijkbaar moet je als huurder altijd je eigen parket installeren? :p De vloer is verantwoordelijkheid voor de huurder.
Yep, de meeste zijn 'ongestoffeerd'. Geen vloer, geen gordijnen, soms ook geen verlichting. Toen ik ging huren in NL kon ik gelukkig alles overnemen van de vorige huurders die het erin hadden gestopt.
 
Zou dat kunnen liggen aan dat Nederlanders vaker van huis wisselen doorheen hun leven? En dat ze het daardoor beter onderhouden omdat ze weten dat het ze het binnen x aantal jaar weer willen verkopen?
Geen idee of daar cijfers van zijn die NL en BE vergelijken op dat gebied.

Anekdotisch maar ik hoorde van Nederlandse vrienden en collega's over het algemeen dat Nederlanders inderdaad vaker van huis wisselen; vooral wanneer de kinderen uit het huis zijn zouden ze vaker verhuizen naar een kleinere woonst.

In Nederland zijn er ook meer grote sleutel op de deur verkavelingen dan in België.

En inderdaad, zoals al meerdere mensen aanhaalden: brutoloon als basis gebruiken om over landen heen te vergelijken, gaat sowieso een vertekend beeld geven voor België t.o.v. de meeste andere landen.
 
Bijna 360.000 euro voor huis en 280.000 euro voor appartement: tegen verwachtingen in blijven woningprijzen in Vlaanderen stijgen

Dus het aantal transacties dalen maar de prijzen niet? Nochtans werd altijd beweerd dat in een vrije markt het andere zou gebeuren. Achja, veel verkopers zijn de prijzen van de laatste jaren gewoon en zullen liever hun huis jaren op de woonmarkt laten staan dan dat ze die verkopen zeker?
 
Bijna 360.000 euro voor huis en 280.000 euro voor appartement: tegen verwachtingen in blijven woningprijzen in Vlaanderen stijgen

Dus het aantal transacties dalen maar de prijzen niet? Nochtans werd altijd beweerd dat in een vrije markt het andere zou gebeuren. Achja, veel verkopers zijn de prijzen van de laatste jaren gewoon en zullen liever hun huis jaren op de woonmarkt laten staan dan dat ze die verkopen zeker?
het aantal transacties is gedaald, maar niet noodzakelijk betekenisvol op lange termijn:

Cijfers: aantal transacties per kwartaal (excl. appartementen). De pieken zijn er vooral om fiscale redenen.

1697087184815.png
 
De wetgeving is ook wel een pak strenger dan vroeger natuurlijk, bijvoorbeeld op vlak van energie-efficiëntie, dat dwingt mensen om voor hetzelfde budget kleiner te bouwen.

Dit idd. Reken maar uit: warmtepomp + vloerverwarming + screens + regenwaterputten + zonnepanelen + degelijke isolatie + driedubbel glas + domotica om alles slim (lees: zuinig) te sturen+ eventuele airco. Vergeleken met buurlanden mogen wij niet klagen maar dat het duurder wordt en men daarom kleiner bouwt is geen geheim.
 
Laatst bewerkt:
het aantal transacties is gedaald, maar niet noodzakelijk betekenisvol op lange termijn:

Cijfers: aantal transacties per kwartaal (excl. appartementen). De pieken zijn er vooral om fiscale redenen.

Bekijk bijlage 23742
Als ik naar deze grafiek kijk snap ik niet waarom economen zeiden dat de prijzen zouden dalen. Heeft België ooit een moment gehad dat prijzen echt op een significante manier daalden in de laatste 20 jaar?
 
Bijna 360.000 euro voor huis en 280.000 euro voor appartement: tegen verwachtingen in blijven woningprijzen in Vlaanderen stijgen
Vraag is hoe we die cijfers nu precies moeten vergelijken met de buurlanden - stijgende woningprijzen zijn op zich geen verrassing voor me - maar het zou me niet verbazen als dit niet geld voor een deel van de markt - het is geen geheim dat ons land tal van woningen heeft die héél wat ingrijpende renovaties nodig hebben - aan de andere kant ook best wat kwalitatieve woningen met alle gangbare comfort en technieken.
 
Vraag is hoe we die cijfers nu precies moeten vergelijken met de buurlanden - stijgende woningprijzen zijn op zich geen verrassing voor me - maar het zou me niet verbazen als dit niet geld voor een deel van de markt - het is geen geheim dat ons land tal van woningen heeft die héél wat ingrijpende renovaties nodig hebben - aan de andere kant ook best wat kwalitatieve woningen met alle gangbare comfort en technieken.
Iemand die ik ken heeft een immo kantoor en die zegt dat oude huizen met een hoog EPC (en dus niet energiezuinig) gedaald zijn in prijs. Energiezuinige huizen met een laag EPC zijn gestegen in prijs. De stijgende rentevoeten helpen uiteraard ook niet.
 
Vraag is hoe we die cijfers nu precies moeten vergelijken met de buurlanden - stijgende woningprijzen zijn op zich geen verrassing voor me - maar het zou me niet verbazen als dit niet geld voor een deel van de markt - het is geen geheim dat ons land tal van woningen heeft die héél wat ingrijpende renovaties nodig hebben - aan de andere kant ook best wat kwalitatieve woningen met alle gangbare comfort en technieken.
Daar heb je gelijk in. Jammer dat het artikel niet meer informatie geeft zoals de soort woningen die worden aangekocht.
 
Akkoord.

Maar ik zie de rand van Gent ook peperduur worden, en dat was eerst tot 5km, dan 10km, en nu al tot 20km :(

Dat heb ik dus nooit begrepen. Een maat van mij dacht ook om in "de rand" van Gent te gaan wonen... Op 14 km (!). Toen hij het kocht ging het van: "Ja, die afstand is nog net te doen met de fiets dus we hoeven achter niets te kijken als we uitgaan of op restaurant gaan! Dat zal net hetzelfde zijn als vroeger!".

Hij heeft er 4 jaar gewoond. Weet je hoeveel keer hij met de fiets naar Gent is gekomen? 0 keer.
En dus zag je hem niet meer op dergelijke avonden, of bleef hij slechts tot 22u à 23u omdat de boze blikken van zijn vriendin (die dan vaak Bob moest zijn) begonnen door te wegen op het plezier. Het huis is intussen verkocht.

Persoonlijk denk ik dus dat er limieten zijn aan die theorie van een steeds grotere straal rond steden trekken om mee te liften op de prijsstijgingen. Die limiet zal voor iedereen anders zijn maar ik denk dat die grens voor de overgrote meerderheid ergens op 5, maximum 10 km ligt.

Kijk naar het huizen aanbod en je weet al snel waarom, simpelweg veel te weinig.

Te weinig? Misschien.
Maar vooral te wijdverspreid waardoor gans Vlaanderen eigenlijk volgebouwd is, maar door de inefficiënte inplanting er toch te weinig wooneenheden zijn.
 
Bijna 360.000 euro voor huis en 280.000 euro voor appartement: tegen verwachtingen in blijven woningprijzen in Vlaanderen stijgen

Dus het aantal transacties dalen maar de prijzen niet? Nochtans werd altijd beweerd dat in een vrije markt het andere zou gebeuren. Achja, veel verkopers zijn de prijzen van de laatste jaren gewoon en zullen liever hun huis jaren op de woonmarkt laten staan dan dat ze die verkopen zeker?
Het aantal transacties is gedaald tov de piek tijdens covid maar ligt nog altijd hoger dan de transactiehoeveelheid pre-covid. Dus het is niet zozeer dat er nu speciaal minder wordt verkocht, het is eerder dat er tijdens covid bijzonder veel werd verkocht en nu keren we terug naar een normale situatie (al zijn er dus wel nog steeds meer dan transacties dan voor covid ...). Zie artikel:

'Al plaatst Van Opstal ook wel een kanttekening: "We zitten dan wel duidelijk in een afkoelingsperiode, toch zijn er nog altijd 10 procent meer transacties in vergelijking met precorona. Dus in een ruimere context moeten we het toch voor een stukje relativeren."'
 
De huizenmarkt in belgie is duurder geworden, maar eigenlijk nog zeer betaalbaar.

Probleem zal eerder zijn dat we ons spiegelen naar een nieuwbouw van 500K en dat als de norm beschouwen.

Het op steeds langere termijnen afbetalen van vastgoed is ook een zeer spijtige zaak,
Heb hier pas met mijn 90 jarige opa een gesprek over gehad die niets begreep van het koppel dat een woning bouwde naast hem, (door een aannemer die geen stap verder werkte) en zelf totaal niets uitvoerde aan hun bouw. (Maar wel stond te klagen dat financieel eigenlijk ondoenbaar was)

Hij heeft gebouwd in de jaren 50, en de verloning was toen zo mager dat het zelf bouwen gewoon vanzelfsprekend was. (Met de ganse familie) Iets laten doen was geen mogelijkheid, maar stenen,hout,cement,pannen aankopen dat lukte wel.
Geld gaan lenen was ook iets waar geen enkele bank voor gereed stond. En terugbetalingen werden gespreid over 3~7jaar.

Lenen bij meneer de notaris was couranter als naar een bank gaan.

De normen zijn nu niet meer vergelijkbaar, maar bouwen/verbouwen is echt niet zo moeilijk.
Steden zoals Gent,Brussel zullen inderdaad zeer moeilijk betaalbaar zijn. Daarbuiten kan je echt wel relatief goedkoop kopen.

De generatie voor ons was met veel minder tevreden en vond dat ook normaal omdat de banken niet gooiden met geld.

Vergelijken met nederland is ook moeilijk. Daar woont een gezin met 1 kind vaak op 70m2. (Daar krijg je geen enkele belg voor warm)
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik dus nooit begrepen. Een maat van mij dacht ook om in "de rand" van Gent te gaan wonen... Op 14 km (!). Toen hij het kocht ging het van: "Ja, die afstand is nog net te doen met de fiets dus we hoeven achter niets te kijken als we uitgaan of op restaurant gaan! Dat zal net hetzelfde zijn als vroeger!".

Hij heeft er 4 jaar gewoond. Weet je hoeveel keer hij met de fiets naar Gent is gekomen? 0 keer.
En dus zag je hem niet meer op dergelijke avonden, of bleef hij slechts tot 22u à 23u omdat de boze blikken van zijn vriendin (die dan vaak Bob moest zijn) begonnen door te wegen op het plezier. Het huis is intussen verkocht.

Persoonlijk denk ik dus dat er limieten zijn aan die theorie van een steeds grotere straal rond steden trekken om mee te liften op de prijsstijgingen. Die limiet zal voor iedereen anders zijn maar ik denk dat die grens voor de overgrote meerderheid ergens op 5, maximum 10 km ligt.
Ik denk dat internationaal gezien op 14 km van het stadscentrum wonen nu wel vaker als zeer aantrekkelijk wordt gezien.
De huizenmarkt in belgie is duurder geworden, maar eigenlijk nog zeer betaalbaar.

Probleem zal eerder zijn dat we ons spiegelen naar een nieuwbouw van 500K en dat als de norm beschouwen.

Het op steeds langere termijnen afbetalen van vastgoed is ook een zeer spijtige zaak,
Heb hier pas met mijn 90 jarige opa een gesprek over gehad die niets begreep van het koppel dat een woning bouwde naast hem, (door een aannemer die geen stap verder werkte) en zelf totaal niets uitvoerde aan hun bouw. (Maar wel stond te klagen dat financieel eigenlijk ondoenbaar was)

Hij heeft gebouwd in de jaren 50, en de verloning was toen zo mager dat het zelf bouwen gewoon vanzelfsprekend was. (Met de ganse familie) Iets laten doen was geen mogelijkheid, maar stenen,hout,cement,pannen aankopen dat lukte wel.
Geld gaan lenen was ook iets waar geen enkele bank voor gereed stond. En terugbetalingen werden gespreid over 3~7jaar.

Lenen bij meneer de notaris was couranter als naar een bank gaan.

De normen zijn nu niet meer vergelijkbaar, maar bouwen/verbouwen is echt niet zo moeilijk.
Steden zoals Gent,Brussel zullen inderdaad zeer moeilijk betaalbaar zijn. Daarbuiten kan je echt wel relatief goedkoop kopen.

De generatie voor ons was met veel minder tevreden en vond dat ook normaal omdat de banken niet gooiden met geld.

Vergelijken met nederland is ook moeilijk. Daar woont een gezin met 1 kind vaak op 70m2. (Daar krijg je geen enkele belg voor warm)
De generatie voor ons (van mensen die bouwden) zette ook wel gewoon een nieuwbouw naar de normen van die tijd hoor, desnoods zonevreemd want wie lag er van wakker. Al die grote "villa's" die nu op de markt komen en een fortuin kosten om enigzins energie-efficiënt te krijgen werden toen toch gezet. Ik denk dat de mensen die nu zo'n vierkante blokkendoos-nieuwbouw willen aan een lagere bewoonbare oppervlakte ook gewoon naar de normen van vandaag kijken, en merken dat het er niet eenvoudiger op is geworden.

En het zelf doen...gohja in de jaren '50 zal het percentage mensen die zelf met de handen werkte, of gewoon in de bouw, wel hoger gelegen hebben dan nu. Dan zal je wel wat nonkels hebben gehad waarvan er eentje kon metsen, eentje kon pleisteren, enz. We zijn als maatschappij nu eenmaal een andere richting opgegaan, en alles rond bouwen is ook strenger gereglementeerd en meer professioneel geworden. Dat iemand die daarin zit dan claimt dat het allemaal zo moeilijk niet is neem ik wel met een korrel zout.
 
Laatst bewerkt:
Oké, ik zit er inderdaad midden in.

Maar de generatie voor ons jaren 80-90 had geen YouTube in hun handpalm liggen,of verhuurcentrums of easykits.

Die zochten het zelf maar uit..

Heb pas een hele achterbouw opgevoegd, materieelkost geen 100€ ( was er zelf verrast door) Moeilijkheidsgraad 6/10

Offerte ervoor was 2300€
Enige wat nodig was geduld en doorzettingsvermogen..
 
Enige wat nodig was geduld en doorzettingsvermogen..
Ik denk dat je jouw jarenlange ervaring in de bouw onderwardeert. Dat is uiteindelijk een investering geweest van tijd en middelen die veel mensen van onze generatie nooit hebben gemaakt.

Uiteindelijk is het zoals met alles op het internet hoor: een hoop informatie die enkel maar deftig geïnterpreteerd kan worden met een zekere achtergrond. Iemand die nog nooit bij wijze van spreken een hamer of een schroevendraaier heeft vastgehad slaat tilt op zo'n filmpjes.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan