Huizenmarkt in België is meest betaalbaar van Europa

Jup is hier ook het geval. Dat gaat echt bij sommige profielen (nog niet zo hoge dan nog) om maandelijks meer dan 1200 euro. Je moet wel minder dan 10km van het werk wonen.

De voorwaarde bij "ons" (nu ja de werknemers van het consultancy bureau bij ons) gaat blijkbaar zijn gewoon 60% telewerk, niets van afstand... als ze daarmee wegkomen...

Dit soort discussies net zoals de hele "behoor jij tot de middenklasse?"-discussie kan je niet serieus nemen in een land waarin de bruto/netto-curve voor veel mensen dusdanig ongelijk loopt... en er bovendien géén deftige belastingen op vermogen/huurinkomsten bestaan.
 
Maar als je dus in de categorie zit van jobs waarin je relatief hoog bruto krijgt, maar weinig/geen extralegale voordelen ben je wél gekloot.
Geen bedrijfswagen, geen ecocheques, geen maaltijdcheques... maar wel met een veel lager nettoloon dezelfde woonlast financiëren...

Sterker nog: ik vind het bijna wraakroepend hoe consultants bij mij op het werk volgend jaar een mobiliteitsbudget krijgen wat niet alleen mag dienen tegenwoordig om je auto te betalen... maar blijkbaar ook je lening of huur bijna 100% belastingvrij te kunnen betalen?

Eigenlijk zou de overheid gewoon eens iedereen de mogelijkheid mogen bieden om X% van diens brutoloon te gebruiken voor je mobiliteit en/of je huisvesting, er zou een énorm gat geslagen worden in de staatskas.

Het is één van de twee naar mijn weten. Het is auto of het alternatief (lening/huur/trein/fiets/...). Niet beiden.

En het is ook niet enkel consultants. Ik weet dat ze het bij Argenta bijvoorbeeld geven.
 
Maar als je dus in de categorie zit van jobs waarin je relatief hoog bruto krijgt, maar weinig/geen extralegale voordelen ben je wél gekloot.
Geen bedrijfswagen, geen ecocheques, geen maaltijdcheques... maar wel met een veel lager nettoloon dezelfde woonlast financiëren...

Sterker nog: ik vind het bijna wraakroepend hoe consultants bij mij op het werk volgend jaar een mobiliteitsbudget krijgen wat niet alleen mag dienen tegenwoordig om je auto te betalen... maar blijkbaar ook je lening of huur bijna 100% belastingvrij te kunnen betalen?

Eigenlijk zou de overheid gewoon eens iedereen de mogelijkheid mogen bieden om X% van diens brutoloon te gebruiken voor je mobiliteit en/of je huisvesting, er zou een énorm gat geslagen worden in de staatskas.
Niet ongeveer 100% maar exact 100%.

Hoe de wet gebouwd is wel dat je er een auto voor moet opgeven, mensen die het mobiliteitsbudget krijgen zijn mensen die anders een bedrijfswagen zouden krijgen en die dus ook heel voordelig belast zouden worden door de overheid.

Dat neemt je punt niet weg, de enige reden dat dit niet opengetrokken wordt naar alle werknemers is budgettair, maar het is op dat vlak ook gewon verderzetten van een bestaande onrechtvaardigheid ipv een nieuwe toevoegen.
 
Het is één van de twee naar mijn weten. Het is auto of het alternatief (lening/huur/trein/fiets/...). Niet beiden.
Akkoord maar als je een lening van 1200 hebt, je geeft je auto op en schept per maand 1200 euro voor je woning af te betalen is dat toch wel een zuivere aangroei van kapitaal.
Van die maandelijks uitgespaarde 1200 euro van de woonlening koop je een wagen type tesla voor wat is het....Een goei 10000 euro voorschot en met een maandelijkse aanbetaling van 1200 euro voor het goedkoopste model heb je dat op 3 jaar afbetaald. Verkoop dan de wagen voor nog eens 60%-70% van de aankoopprijs en je casht echt wel dik op een tijdsspanne van 3 jaar. De verzekering, het verbruik, onderhoud, winterbanden en dergelijke dien je natuurlijk wel nog zelf te betalen. Maar wie heeft nu geen zonnepanelen op het dak liggen om quasi gratis te rijden en de jaarlijkse kosten van die wagen gaan nooit zo hoog zijn dan wat je er kan uithalen met dit systeem.

Het lijkt me gewoon extreem rendabel om zoiets te doen.
De normale situatie is dat je van je netto loon je woning afbetaald en dan nog eens VAA betaald op een wagen die nooit je eigendom wordt. Taksen, elektriciteit en onderhoud ten spijt.
 
Waarschijnlijk verkeerde topic om het mobiliteitsbudget te bespreken, maar dit is de essentie:

-Iedereen die via zijn functie recht heeft op een bedrijfswagen (vroeger was het: iedereen die effectief een wagen inruilde) kan een mobiliteitsbudget krijgen
-De grootte van dat budget hangt af van de TCO van de wagen die je inlevert (of mee zou rijden indien je er een zou hebben)
-Dat budget kan je spenderen binnen een aantal pijlers.
-De meest interessante: wanneer je je hypothecaire lening of huur inbrengt. (vroeger was het: enkel het rentegedeelte van je hypothecaire lening)
-Voorwaarden: voornaamste plek van tewerkstelling ligt op minder dan 10 kilometer van je woonplaats. Vandaar dat mensen die 60% thuiswerken hier ook recht op hebben, ongeacht hoe ver ze van kantoor wonen. Deze specificatie is er gekomen tijdens corona.

Ik zeg hier al jaren op het forum dat dit een interessante formule kan zijn afhankelijk van je persoonlijke situatie.
Indien je geen andere auto in het gezin hebt, en vaak naar kantoor moet, of ver van kantoor woont, denk ik niet dat het echt interessant is. Maar mijn vrouw heeft een bedrijfswagen en ik pendelde sowieso al met de fiets. 4 jaar geleden heb ik mijn bedrijfswagen, die 98% van de tijd gewoon op de oprit stond, ingeruild (toen nog onder cash-for-car).
Tegenwoordig krijg ik elke maand €1 220 netto via het mobiliteitsbudget. Als ik naar mijn directe collega zie dan rijdt die rond met een auto met cataloguswaarde rond de 80K. Die €14 640 mobiliteitsbudget per jaar is daar dus het equivalent van.
Ik zou zonder problemen een goedkopere wagen op de baan kunnen houden met dat budget. Maar waarschijnlijk niet veel winst maken als ik er eentje van 80K privé mee wil financieren. Maar die afweging moet ik niet maken want ik heb helemaal geen auto nodig.

Maak er trouwens maar gebruik van zo lang het kan, want hoe populairder dit systeem wordt, hoe minder houdbaar voor de staatskas. Ik geef het nog 2/3 jaar vooraleer het voordeel uitgehold zal worden. Fiscaal gezien is dit gewoon een extra koterij en ik zal het systeem niet verdedigen. Maar in de tussentijd zou ik zot moeten zijn om er geen gebruik van te maken.
 
Als iemand die van buiten naar Belgie kijkt. Ja lijkt me redelijk correct. Een huis kopen of bouwen in België lijkt me relatief goedkoop

Grote huizen, massa's mensen die zelf bouwen. Ik ken hier letterlijk niemand die zich kan veroorloven om te bouwen zoals een belg doet. Neem daarbij ook leningen met vaste rentevoeten en zelfs wanneer ze variabel zijn wettelijk beschermd door de staat...

Oh ja en een indexering waardoor bij iedereen die lening na een jaar of 5-10 niks meer voorstelt.
 
Als iemand die van buiten naar Belgie kijkt. Ja lijkt me redelijk correct. Een huis kopen of bouwen in België lijkt me relatief goedkoop

Grote huizen, massa's mensen die zelf bouwen. Ik ken hier letterlijk niemand die zich kan veroorloven om te bouwen zoals een belg doet. Neem daarbij ook leningen met vaste rentevoeten en zelfs wanneer ze variabel zijn wettelijk beschermd door de staat...

Oh ja en een indexering waardoor bij iedereen die lening na een jaar of 5-10 niks meer voorstelt.
Noorwegen is volgens deze data wel het land met de 2de meest betaalbare huizenmarkt.
 
Noorwegen is volgens deze data wel het land met de 2de meest betaalbare huizenmarkt.
Daarom dat ik er ook nog wel bij zei 'zoals een belg dat doet' :p Ik kan de details van het artikel niet lezen, maar ja je kan hier ook een huis kopen, de meeste mensen doen dat ook.

Ze zijn dan ook wel allemaal hetzelfde en er is weinig tot geen afwijking van de norm. Daar waar in belgie bijna alles custom is.
 
De huizen in de toplanden in Europa worden gewoon peperduur. En België hinkt wat achterop, dat is de bodemlijn.
Nog 10 jaar OCMW van de wereld blijven spelen in Europa en we komen er wel ... :sarcastic:
Von der Leyen en Michel liggen er in de clinch over momenteel.

Betaalbaar? Zeg dat ook eens tegen de 54% Belgen(bron in de krant onlangs); die niets meer opzij kunnen leggen op het einde van de maand.
Hoeveel % Belgen zal binnen 2-5-10 jaar nog een eigen huis kunnen kopen? In Duitsland huurt bvb 50%, en dat is daar al veel langer normaal.
 
De huizen in de toplanden in Europa worden gewoon peperduur. En België hinkt wat achterop, dat is de bodemlijn.
Nog 10 jaar OCMW van wereld blijven spelen in Europa en we komen er wel ... :sarcastic:
Ik zie niet echt in wat "OCMW blijven spelen" hier komt doen, kan je die link eens uitleggen?
Betaalbaar? Zeg dat ook eens tegen de 54% Belgen(bron in de krant onlangs); die niets meer opzij kunnen leggen op het einde van de maand.
Hoeveel % Belgen zal binnen 2-5-10 jaar nog een eigen huis kunnen kopen? In DE bv huurt 50%, en dat is daar al langer normaal.
Betaalbaarder en meest betaalbaar zijn vergelijkende termen. Eigenaar worden van een woning is in veel landen moeilijker, dat maakt het niet goedkoop hier.
 
Ze zijn dan ook wel allemaal hetzelfde en er is weinig tot geen afwijking van de norm. Daar waar in belgie bijna alles custom is.
Dat is mogelijk ook waarom renoveren in België renoveren zo pokkeduur is. Grotendeels minibedrijfjes of éénmanszaken in den bouw en werkelijk elk huis is anders = 0,0 efficiëntie
 
Dat ganse rapport eens bekeken. Poolse steden zijn duurder om te huren dan Antwerpse steden, what the eff. Ik woon in Gdansk en hier betaal je gemiddeld 12,6 euro per m2 en in Antwerpen maar 11,6 euro. Terwijl het salaris dubbel zo hoog ligt in Antwerpen... Ik ga nooit kunnen sparen voor een eigen huisje :cry2:
 
Uh migranten moeten toch ook wonen? Maar het zijn verre van hen alleen die druk uitoefenen op de woonmarkt om duidelijk te zijn.
Als je bvb iets verwacht van een overheid mag de oplossing wel op meer vlakken aangepakt worden

Geen probleem met gezonde migratie, maar nu is er een 'migratie crisis' in Europa en dat heeft volgens mij ook een invloed daarop (ook al zal m'n het niet snel luidop zeggen). Samen met de (te?) snelle energietransitie en soms gekke isolatienormen (waar ligt de grens?), inflatie, tekort aan ruimte en grond in de kleinere landen, ... of simpelweg vraag/aanbod op de woonmarkt die al jaren scheef loopt in ons land ...


Betaalbaarder en meest betaalbaar zijn vergelijkende termen. Eigenaar worden van een woning is in veel landen moeilijker, dat maakt het niet goedkoop hier.

Dat begrijp ik wel hoor, zie vb. Duitsland die ik gaf. Daar is het zeer normaal dat veel mensen huren.
 
Laatst bewerkt:
Dat is mogelijk ook waarom renoveren in België renoveren zo pokkeduur is. Grotendeels minibedrijfjes of éénmanszaken in den bouw en werkelijk elk huis is anders = 0,0 efficiëntie
Is dat ook niet langzaam aan het minderen? De huidige nieuwbouwwoningen lijken me toch wel wat meer uniform (wat voor velen ook een spijtige zaak is). Ik heb een huis van 1930, dat is natuurlijk allemaal volgens de gewoonte en goesting van van wie dat gezet heeft. Verder ja, renoveren is duur in absolute cijfers, en zo'n kleine zaken lopen niet zo efficiënt, maar consolidatie zal toch ook niet sowieso in het voordeel zijn van de klant denk ik.

Uh migranten moeten toch ook wonen? Maar het zijn verre van hen alleen die druk uitoefenen op de woonmarkt om duidelijk te zijn.
Als je bvb iets verwacht van een overheid mag de oplossing wel op meer vlakken aangepakt worden

Geen probleem met gezonde migratie, maar nu is er en 'crisis' in Europa end at heft volgen mij ook een invloed samen met energietransitie, energieprijzen, inflatie, tekort aan ruimte, ... of simpelweg vraag aanbod die al jaren scheef loopt in ons land .. .
Als migranten meeconcurreren voor het aankopen van een eigendom lijkt het me niet dat die het zo slecht doen (OCMW?).

Verder, volgens de cijfers waar het hier over gaat zijn de 5 minst betaalbare landen: Slovakije, Tsjechië, Servië, Estland, Israël. Zijn dat volgens jou landen die "OCMW spelen" voor de wereld?

Ik verwacht eigenlijk niet van de overheid dat ze het iedereen mogelijk maakt om een eigendom te kopen, ze hebben dat al eens geprobeerd met het gedrocht genaamd de woonbonus. Er is in se ook niets mis met te huren, enkel loopt alles rond huren nogal scheef in een land waar huren wordt bekeken als iets voor marginalen.
 
Dat is mogelijk ook waarom renoveren in België renoveren zo pokkeduur is. Grotendeels minibedrijfjes of éénmanszaken in den bouw en werkelijk elk huis is anders = 0,0 efficiëntie
Haha.. vergeleken met wat? Ik heb daar nog al over gepost in mijn ergernissen hier. 6 schakelaars laten vervangen door een dimmer? 700 euro. Voor 45 minuten.
 
Haha.. vergeleken met wat? Ik heb daar nog al over gepost in mijn ergernissen hier. 6 schakelaars laten vervangen door een dimmer? 700 euro. Voor 45 minuten.
Dat heb je dan ook met die magische Noorse waterkracht-elektriciteit die gouden dimmers vereist.
 
Is dat ook niet langzaam aan het minderen? De huidige nieuwbouwwoningen lijken me toch wel wat meer uniform (wat voor velen ook een spijtige zaak is). Ik heb een huis van 1930, dat is natuurlijk allemaal volgens de gewoonte en goesting van van wie dat gezet heeft. Verder ja, renoveren is duur in absolute cijfers, en zo'n kleine zaken lopen niet zo efficiënt, maar consolidatie zal toch ook niet sowieso in het voordeel zijn van de klant denk ik.


Als migranten meeconcurreren voor het aankopen van een eigendom lijkt het me niet dat die het zo slecht doen (OCMW?).

Verder, volgens de cijfers waar het hier over gaat zijn de 5 minst betaalbare landen: Slovakije, Tsjechië, Servië, Estland, Israël. Zijn dat volgens jou landen die "OCMW spelen" voor de wereld?

Ik verwacht eigenlijk niet van de overheid dat ze het iedereen mogelijk maakt om een eigendom te kopen, ze hebben dat al eens geprobeerd met het gedrocht genaamd de woonbonus. Er is in se ook niets mis met te huren, enkel loopt alles rond huren nogal scheef in een land waar huren wordt bekeken als iets voor marginalen.
Ik reageer ook vanuit huur perspectief, dure koophuizen = dure huurhuizen
Sociale woningen etc, de wachtlijsten zijn om van te huilen ...

ps. ik verwacht ook niet te veel van de overheid ivm de markt zelf en je laat die markt zich best zelf regelen
Maar er zijn ander factoren waar ze kunnen helpen, bv stoppen met de isolatienormen snel te verzwaren, een modern EPC 50 huis is al kwasie zo potdicht dat er mechanische verluchting nodig is omdat het anders niet meer gezond is.
 
Ik reageer ook vanuit huur perspectief, dure koophuizen = dure huurhuizen
Sociale woningen etc, de wachtlijsten zijn om van te huilen ...

ps. ik verwacht ook niet te veel van de overheid ivm de markt zelf en je laat die markt zich best zelf regelen
Maar er zijn ander factoren waar ze kunnen helpen, bv stoppen met de isolatienormen snel te verzwaren, een modern EPC 50 huis is al kwasie zo potdicht dat er mechanische verluchting nodig is omdat het anders niet meer gezond is.
Dus [volgens deze studie] zijn we het betaalbaarste land om eigendom te kopen, volgens jouw logica is huren dan slechter in al die andere landen. Allez, dat of het is misschien wat complexer dan over het OCMW van de wereld te beginnen.

Verder, isolatienormen ten spijt huren de mensen links en tegenover ons een huis met nog wat ramen in enkel glas. Wat maken regels uit als ze niet nageleefd worden.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan