Huizenmarkt in België is meest betaalbaar van Europa

Ik denk dat internationaal gezien op 14 km van het stadscentrum wonen nu wel vaker als zeer aantrekkelijk wordt gezien.
Dat is niet helemaal 1 op 1 vergelijkbaar denk ik. In het buitenland heb je rond die steden nog vaak kleinere woonkernen die relatief vlot bediend worden met OV etc.
Als je hier op 14km van Gent gaat wonen dan woon je, zeker aan de West kant, gewoon in de rimboe en mag je eerst 10km lintbebouwing doorploeteren voor je ergens komt waar je de eerste tekenen van leven ziet. Voor woon-werk verkeer cava nog maar voor dat soort avondje uit verplaatsingen is 14km écht geen fietsafstand, zelfs 7km is voor veel mensen geen fietsafstand in die context.
 
Maar de generatie voor ons jaren 80-90 had geen YouTube in hun handpalm liggen,of verhuurcentrums of easykits.

Die zochten het zelf maar uit..
Maar waar ga jij op YouTube video's vinden die je kan vertrouwen en genoeg detail bevatten zodanig dat een totale leek er mee aan de slag kan en die dan nog eens op de hoogte zijn van de bouwnormen in ons land? Dat mensen 'doe/probeer het eens zelf' zeggen over pakweg kleren herstellen of weet ik veel begrijp ik, maar volledige huizen bouwen? Ik kan het eens proberen, ja, maar als dat ding instort of niet door een inspectie raakt omdat Xavier de accountant die mij is komen helpen het verkeerde filmpje heeft bekeken of niet goed gevolgd heeft sta ik daar mooi.

Uiteindelijk is alles 'makkelijk' als je er zelf ervaring mee hebt. Dingen uit mijn vakgebied lijken voor mij vast de evidentie zelve, maar als ik jou die zaken laat toepassen dan ga je sowieso fouten maken en/of er niets van snappen. En da's geen belediging naar jou toe: dat is de realiteit.

Dat de generatie van voor ons met 'veel minder tevreden was' is ook een statement die ik zou durven betwijfelen. Als ik starterswoningen zie van 'in de tijd' zijn die toch allemaal veel groter dan de woningen waarin veel van mijn vrienden nu beginnen. Dat die niet vol domotica en technologische snufjes zitten is nogal wiedes: dat bestond toen niet.
 
Dat is niet helemaal 1 op 1 vergelijkbaar denk ik. In het buitenland heb je rond die steden nog vaak kleinere woonkernen die relatief vlot bediend worden met OV etc.
Als je hier op 14km van Gent gaat wonen dan woon je, zeker aan de West kant, gewoon in de rimboe en mag je eerst 10km lintbebouwing doorploeteren voor je ergens komt waar je de eerste tekenen van leven ziet. Voor woon-werk verkeer cava nog maar voor dat soort avondje uit verplaatsingen is 14km écht geen fietsafstand, zelfs 7km is voor veel mensen geen fietsafstand in die context.
Ik ken weinig van Gent om eerlijk te zijn, maar ik doel gewoon op ons nogal "Belgisch" gevoel van afstanden en de drang om alles op te delen. Hier is een stad en een paar km verder dat is een heel andere gemeente, dus zoek het maar uit en we gaan zeker die verbinding niet te gemakkelijk maken. Onze ruimtelijke ordening is wat ze is natuurlijk (barslecht), maar ik denk dat onze mentaliteit ook vaak nog enkele decennia in het verleden is blijven steken.

Pak nu Brussel, dat ik wel ken. Daar wordt angstvallig het uitbreiden van de stad als des duivels gezien, en krijg je dus ook allerhande slechte OV-verbindingen want het is een ander gewest en we willen zeker niet te "dicht" bij Brussel horen.
 
Heb hier pas met mijn 90 jarige opa een gesprek over gehad die niets begreep van het koppel dat een woning bouwde naast hem, (door een aannemer die geen stap verder werkte) en zelf totaal niets uitvoerde aan hun bouw. (Maar wel stond te klagen dat financieel eigenlijk ondoenbaar was)

Hij heeft gebouwd in de jaren 50, en de verloning was toen zo mager dat het zelf bouwen gewoon vanzelfsprekend was. (Met de ganse familie) Iets laten doen was geen mogelijkheid, maar stenen,hout,cement,pannen aankopen dat lukte wel.
Geld gaan lenen was ook iets waar geen enkele bank voor gereed stond. En terugbetalingen werden gespreid over 3~7jaar.

De normen zijn nu niet meer vergelijkbaar, maar bouwen/verbouwen is echt niet zo moeilijk.
Steden zoals Gent,Brussel zullen inderdaad zeer moeilijk betaalbaar zijn. Daarbuiten kan je echt wel relatief goedkoop kopen.

De generatie voor ons was met veel minder tevreden en vond dat ook normaal omdat de banken niet gooiden met geld.
De huizen die vroeger gebouwd werden door de nonkels en peters zijn echt wel slecht geplaatst hoor, op hun manier
Ik heb mijn living zelf geschilderd, awel, je ziet het eraan :D

Een vakman kan dit altijd 10x beter. Terecht. Daarvoor betaal je hem ook.
 
Deinze zou ik nu wel niet rimboe noemen.
Ik had het ook niet echt over Deinze maar eerder over de ruit Gent, Deinze, Aalter, Eeklo. Dat zijn allemaal pattattendorpjes waar met veel chance nen bakker is en een veel te dure buurtsuper... maar die wel allemaal veel te ver van "de beschaving" afliggen dat mensen die verplaatsingen zouden maken met de fiets. M.a.w.: zeer veel lokale verplaatsingen die snel een gigantische timesink vormen, zeker als je ook nog kinderen hebt die wat hobby's/sporten doen...
 
Ik had het ook niet echt over Deinze maar eerder over de ruit Gent, Deinze, Aalter, Eeklo. Dat zijn allemaal pattattendorpjes waar met veel chance nen bakker is en een veel te dure buurtsuper... maar die wel allemaal veel te ver van "de beschaving" afliggen dat mensen die verplaatsingen zouden maken met de fiets. M.a.w.: zeer veel lokale verplaatsingen die snel een gigantische timesink vormen, zeker als je ook nog kinderen hebt die wat hobby's/sporten doen...
Want in Deinze of Eeklo zijn geen sportclubs, muziekscholen, middelbare scholen,...? Ik denk niet dat ik mee ben met je punt, dat zijn geen boerendorpjes he, dat zijn steden/gemeenten met voldoende voorzieningen èn bereikbaarheid.
 
Want in Deinze of Eeklo zijn geen sportclubs, muziekscholen, middelbare scholen,...? Ik denk niet dat ik mee ben met je punt, dat zijn geen boerendorpjes he, dat zijn steden/gemeenten met voldoende voorzieningen èn bereikbaarheid.
Neen, het gaat mij over alles wat IN de ruit ligt, tussen die centrumsteden in dus. Pre-fusie Nevele en deelgemeenten. Sure, je hebt hier wel een paar voetbalploegen en sporthallen en noem maar op maar er zijn ook veel dingen die niet bij de deur zijn en voor al die dingen zit je vlot 20 minuten in de wagen. Swoit, ge kunt nog altijd in de Westhoek wonen ook natuurlijk maar toch.
 
Neen, het gaat mij over alles wat IN de ruit ligt, tussen die centrumsteden in dus. Pre-fusie Nevele en deelgemeenten. Sure, je hebt hier wel een paar voetbalploegen en sporthallen en noem maar op maar er zijn ook veel dingen die niet bij de deur zijn en voor al die dingen zit je vlot 20 minuten in de wagen. Swoit, ge kunt nog altijd in de Westhoek wonen ook natuurlijk maar toch.
Tja, dat weet je op voorhand en daar kies je natuurlijk voor. 🤷‍♀️
Alles heeft voor èn nadelen. Zowel stedelijk wonen als landelijk wonen.
Hier bijvoorbeeld enkel gekeken naar huizen/bouwgronden die in de buurt lagen van openbaar vervoer in functie van de dochter zodat ik later idd niet voor de minste scheet zou moeten rondrijden.
 
Neen, het gaat mij over alles wat IN de ruit ligt, tussen die centrumsteden in dus. Pre-fusie Nevele en deelgemeenten. Sure, je hebt hier wel een paar voetbalploegen en sporthallen en noem maar op maar er zijn ook veel dingen die niet bij de deur zijn en voor al die dingen zit je vlot 20 minuten in de wagen. Swoit, ge kunt nog altijd in de Westhoek wonen ook natuurlijk maar toch.

Je kiest dan wel een beetje de ergste voorbeelden in die straal van 14 km er uit ;)

Al blijft het imho gek hoe een toch niet zo heel geëvolueerde gemeente (subtiel uitgedrukt) als Evergem of Eeklo lijkt mee te liften op de prijsstijgingen "rond Gent".
 
Het verlaagde btw-tarief van 6 procent bij sloop en heropbouw blijft bestaan, maar alleen voor een flink ingeperkte doelgroep. Bouwpromotoren en private investeerders vallen uit de boot. ‘Terwijl die net het kapitaal hebben om stadsverkankering aan te pakken.’

Geen slechte zaak lijkt mij. Hoeveel van die oudere woningen, ook in niet-stadskernen, worden tegenwoordig niet opgekocht door projectontwikkelaars om er vervolgens basic sleutel-op-de-deur woningen te bouwen die veel te duur worden verkocht?
Hopelijk op deze manier terug wat gelijke kansen voor de gewone particulier die een oude woning kan opkopen en zelf kan slopen en heropbouwen.
 


Geen slechte zaak lijkt mij. Hoeveel van die oudere woningen, ook in niet-stadskernen, worden tegenwoordig niet opgekocht door projectontwikkelaars om er vervolgens basic sleutel-op-de-deur woningen te bouwen die veel te duur worden verkocht?
Hopelijk op deze manier terug wat gelijke kansen voor de gewone particulier die een oude woning kan opkopen en zelf kan slopen en heropbouwen.
Wel een slechte zaak, geen enkel appartement is mogelijk zonder projectontwikkeling

Ze gaan wss naar Raad van State trekken
 
Wel een slechte zaak, geen enkel appartement is mogelijk zonder projectontwikkeling
Diegenen die er vooral beter van worden zijn die projectontwikkelaars die hun appartementen slijten aan nietsvermoedende kopers die veel te veel betalen voor de basis afwerkingsgraad die ze krijgen.
Op den buiten spreken we dus over 'appartementsblok' (een huis eigenlijk) met twee bouwlagen en in het beste geval een penthouse die ze verkopen als drie units.

Van zodra er een dusdanig stuk bouwgrond of grond met te slopen woning op de markt komt, zijn de projectontwikkelaars er mee weg. De gewone man komt er niet meer aan te pas.
Projectontwikkelaars kunnen ook een prijs neerleggen die de gewone particulier niet kan betalen, met als resultaat dat die gronden gestegen zijn tot een onbetaalbaar niveau.
Hier in Oost-Vlaanderen: 300 à 350K, enkel voor een stuk grond: wie kan dat nog betalen?
 
Diegenen die er vooral beter van worden zijn die projectontwikkelaars die hun appartementen slijten aan nietsvermoedende kopers die veel te veel betalen voor de basis afwerkingsgraad die ze krijgen.
Op den buiten spreken we dus over 'appartementsblok' (een huis eigenlijk) met twee bouwlagen en in het beste geval een penthouse die ze verkopen als drie units.

Van zodra er een dusdanig stuk bouwgrond of grond met te slopen woning op de markt komt, zijn de projectontwikkelaars er mee weg. De gewone man komt er niet meer aan te pas.
Projectontwikkelaars kunnen ook een prijs neerleggen die de gewone particulier niet kan betalen, met als resultaat dat die gronden gestegen zijn tot een onbetaalbaar niveau.
Hier in Oost-Vlaanderen: 300 à 350K, enkel voor een stuk grond: wie kan dat nog betalen?
Wat een zever, mensen bepalen zelf hoeveel ze betalen en die zelf bouwen betalen evenveel hoor

En je spreekt van grond zonder krot op dus daar telt het niet eens voor
 
Wat een zever, mensen bepalen zelf hoeveel ze betalen en die zelf bouwen betalen evenveel hoor
Dat is pas zever. Als mensen het niet meer kunnen betalen doordat de gronden te duur zijn geworden, dan bouwen ze niet.
En diegenen die het wel kunnen betalen en aan geen grond geraken, wil ik ook niet te eten geven.
En de enige reden waarom de laatste jaren de prijzen zo hard gestegen zijn, zijn de opkopers - firma's waar je als particulier niet tegen op kan.

En de prijs die je betaalt voor zo'n sleutel op de deur appartementje staat echt niet in verhouding tot de werkuren die er in zitten of het materiaal.
Allemaal het goedkoopste van het goedkoopste.

Collega van mij heeft zo'n sleutel op de deur van een grote bekende firma: meer dan 500K betaald en dan zit je daar met een vloertegel die in de handel nog geen 20 EUR/M2 kost en een keuken van den Aldi.

En je spreekt van grond zonder krot op dus daar telt het niet eens voor
Ik heb het over de twee, want de projectontwikkelaars kapen zowel de gronden weg met een krot als de blanke bouwgronden.
Vernieuwbouw aan 6% BTW is enkel wanneer er nog een huis op staat.
 
Dat is pas zever. Als mensen het niet meer kunnen betalen doordat de gronden te duur zijn geworden, dan bouwen ze niet.
En diegenen die het wel kunnen betalen en aan geen grond geraken, wil ik ook niet te eten geven.
En de enige reden waarom de laatste jaren de prijzen zo hard gestegen zijn, zijn de opkopers - firma's waar je als particulier niet tegen op kan.

En de prijs die je betaalt voor zo'n sleutel op de deur appartementje staat echt niet in verhouding tot de werkuren die er in zitten of het materiaal.
Allemaal het goedkoopste van het goedkoopste.

Collega van mij heeft zo'n sleutel op de deur van een grote bekende firma: meer dan 500K betaald en dan zit je daar met een vloertegel die in de handel nog geen 20 EUR/M2 kost en een keuken van den Aldi.


Ik heb het over de twee, want de projectontwikkelaars kapen zowel de gronden weg met een krot als de blanke bouwgronden.
Vernieuwbouw aan 6% BTW is enkel wanneer er nog een huis op staat.
En die gronden worden ook verkocht.

Nee dit is een regel die indruist tegen de grondwet (artikel 10)
 
En die gronden worden ook verkocht.
Misschien dan aan de kapitaalkrachtige hoge middenklasse, maar niet meer voor de modale werkman.

De bouwpromotoren zijn (gelukkig) niet allemaal successtories.
Hier wat verder op is een aantal jaren geleden een aantal bouwgronden met oude krotten verkocht, direct opgekocht door een bouwpromotor.
Heeft er woningen opgezet in landelijke stijl (pastoriestijl, iets wat ik persoonlijk heel graag zie). Langs de buitenkant ogenschijnlijk mooi, maar langs de binnenkant het goedkoopste van het goedkoopste.
De helft is verkocht en de andere helft blijven ze mee zitten.
Vraagprijzen rond de 600 à 700 K.

Heb die woningen intussen al zien passeren via verschillende makelaars. Ze proberen alles om ze te slijten, maar 'gelukkig' heeft de potentiële koper wel door dat je geen waar voor uw geld krijgt.
En helaas is dat dikwijls het geval bij zulke projectwoningen.

Nee dit is een regel die indruist tegen de grondwet (artikel 10)
Dat kan best zijn. En het is zeker niet omwille van de redenen die ik aanhaal dat de overheid de 6% niet meer aan hen toestaat, maar kan alleen maar hopen dat het een eerlijkere markt mag opleveren op termijn, waar de particulier beter van kan worden.
 
En die gronden worden ook verkocht.

Nee dit is een regel die indruist tegen de grondwet (artikel 10)
Ik zeg niet dat je er volledig naast zit, maar de verwijzing naar art.10 wil niet zeggen dat er geen onderscheid gemaakt mag worden. Bvba bij de 6% btw-regeling bij woningen > 10 jaar is er ook een onderscheid tussen privé werken en bedrijven.

Nu, de volledige argumentatie heb ik nog niet gezien, zowel voor als tegen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan