Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Kan je niets meenemen om tijdens je woonwerk te eten? Of nog op het einde van je werktijd een deftige snack eten?
In de late namiddag eet ik vaak nog wel iets, een banaan ofzo. Vroeger at ik s'avonds simpelweg pannenkoeken, heb je snel gegeten en het is licht te verteren. Maar dat is toch niet te vergelijken met een echte maaltijd. Zeker omdat ik toch 3 avonden per week probeer te rijden heb ik gemerkt dat het niet ideaal is.

Tijdens de winter vind ik het totaal geen probleem om pas om 20u op mijn rollen te kruipen hoor. Als je in de zomer buiten wil rijden is het vervelender. Dan rij je toch graag 2u, dus dan is het vertrekken met een volle maag. Of als je wat later vertrekt is het al rap 22u vooraleer je thuis bent. Zelfs als de dagen op hun langst zijn is dat al wel vrij laat.
 
In de late namiddag eet ik vaak nog wel iets, een banaan ofzo. Vroeger at ik s'avonds simpelweg pannenkoeken, heb je snel gegeten en het is licht te verteren. Maar dat is toch niet te vergelijken met een echte maaltijd. Zeker omdat ik toch 3 avonden per week probeer te rijden heb ik gemerkt dat het niet ideaal is.

Tijdens de winter vind ik het totaal geen probleem om pas om 20u op mijn rollen te kruipen hoor. Als je in de zomer buiten wil rijden is het vervelender. Dan rij je toch graag 2u, dus dan is het vertrekken met een volle maag. Of als je wat later vertrekt is het al rap 22u vooraleer je thuis bent. Zelfs als de dagen op hun langst zijn is dat al wel vrij laat.
Als je echt die carbs wil ervoor kan een carboloader ook zeker helpen. Licht verteerbaar en toch goeie hoeveelheid
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Voor het eerst sinds lang opnieuw in de A categorie geraakt op Zwift! Nu men naar zmap en zftp kijkt moet je ook hogere waardes rijden als vroeger. Heb nu 4,42w/kg op mijn 20'.

Vorige week wou ik mijn pr op de Alpe aanvallen, was goed onderweg toen tussen bocht 7 en 6 er een zweetdruppel op mijn gsm viel, en de companion app er voor zorgde dat ik een u turn maakte 🤣. Binnenkort nog eens een poging wagen. Ik was onderweg richting 44'40" zowat.
 
Voor het eerst sinds lang opnieuw in de A categorie geraakt op Zwift! Nu men naar zmap en zftp kijkt moet je ook hogere waardes rijden als vroeger. Heb nu 4,42w/kg op mijn 20'.

Vorige week wou ik mijn pr op de Alpe aanvallen, was goed onderweg toen tussen bocht 7 en 6 er een zweetdruppel op mijn gsm viel, en de companion app er voor zorgde dat ik een u turn maakte 🤣. Binnenkort nog eens een poging wagen. Ik was onderweg richting 44'40" zowat.
Wat is zmap en zftp ?
Vorige zomer mijn smarttrainer verkocht maar ondertussen al wat spijt :D
 
Wat is zmap en zftp ?
Vorige zomer mijn smarttrainer verkocht maar ondertussen al wat spijt :D
Het grote verschil is dat men nu twee manieren hanteert om u categorie te bepalen. Vroeger was het heel simpel, men nam 95% van u beste drie 20' powers, als dat gemiddelde bijvoorbeeld boven de 4,0 zat dan was je A. Je kon dus perfect in het oog houden wat je moest doen om geen A te worden. Maar je kon op het eind wel een 1' power neerzetten al was je Jasper Philipsen.

Doordat ik zeer weinig race en vooral die ttt's doe was ik dus nog b met een hoge zftp omdat ik een lage zmap had. Maar gasten die sandbaggen kunnen dus wel gewoon A worden met een hoge zmap en lage zftp.

Toevallig waren we binnen de ttt groep de week voordien bezig over onze categorie. En weet ik dus dat mijn categorie gestegen is door een intervaltraining in erg mode. Na die training was mijn zmap hoger en was dit net genoeg om A te worden. Vroeger kon je zo hard trainen als je wou, zolang als je 3,99w reed in koers bleef je B.

zFTP
Estimate of your current Functional Threshold Power (FTP), the power you can sustain for a long period of time, i.e. > 40 min.
zMAP
Estimate of your Maximal Aerobic Power, i.e the power at which you achieve peak oxygen consumption in a short duration effort 4-6 min.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan