Zwemmen

800m vrije slag bij de vrouwen. Wat een duel tussen Ledecky, McIntosh en Pallister. Ongezien op de 800m, sport op zijn best.

Ik probeer elke dag een kilometer schoolslag te doen en twee/drie dagen per week dat tweemaal per dag. Momenteel in een bad van 20m, normaal gezien is het 25m maar het maakt niet uit: er is nul progressie en ik zit altijd rond onderstaande:

Z.png

Op zich geen slechte tijden voor iemand met een povere techniek (ademhaling is niet correct, veel te grote armbeweging, keertechniek is van den hond, beenbewegingen zijn wel krachtig maar technisch ook slordig, geen pullouts bij het keren, mijn hoofd ligt omhoog onder water, ...) maar frustrerend dat dat niet meer beter wordt. Ik heb het gevoel dat ik dat vrij simpel zwem, en als ik dan eens een ochtend 'doortrek' voor een betere tijd en precies voel dat ik fysiek moeite heb gedaan, kom ik toch weer rond die twintig minuten uit.

Ik heb al veel Youtubefilmpjes bekeken (Derek Maas en Fares Ksebati vind ik goed) en die dingen daarvan proberen te integreren, helaas met bijzonder weinig resultaat. Grootste probleem is de ademhaling schat ik, dubbele beenbeweging om te oefenen lukt wel maar na tien keer merk ik dat mijn ademhaling dan gewoon stokt en ik lucht tekort kom. Het korte ademhalen boven water lukt me niet om dan te combineren met de langere glijbeweging, ik moet te lang boven water zijn om in te ademen om comfortabel te zwemmen. Ik weet dat ik van mezelf daar paniekerig over ben, na twee pogingen tot pullouts denk ik zonder uitzondering dat ik ga verdrinken bijvoorbeeld.

Beetje vast op dit moment dus, ikzelf vind het spijtig want fysiek kan ik in mijn ogen moeiteloos percentagegewijs een brok van mijn tijd afdoen, maar het lukt me niet.
Paar maanden later en ondertussen in een 25yd bad: van 360 slagen gemiddeld op een kilometer schoolslag nu naar 300 gemiddeld, en van 20 minuten naar 19,5 minuut. Dus een seconde en anderhalve slag per baantje eraf gekregen zonder dat ik het lastiger vind om te voltooien, niet geweldig maar progressie is progressie.

Bij het keren nu proberen een dolphin kick en een pullout te integreren maar dat is een ramp: die kick krijgt me niet vooruit (technisch is dat toch echt lastig om gewoon nog maar uitgevoerd te krijgen) en bij die pullout vlieg ik meteen naar de oppervlakte in plaats van vooruit te gaan, geen idee. Als ik dan filmpjes zie van mensen die een olympisch bad in één keer volledig onderwater oversteken met enkel dolphin kicks ... waanzin. Maar als dat ooit zou lukken kan ik gemakkelijk nog een slag per baantje eraf doen door de afstandswinst bij het keren en dan zou ik zeer tevreden zijn als amateur die een dik jaar geleden alleen maar boven water bleef met het hoofd!

Progressie is progressie, inderdaad!

Voelt het zwemmen beter aan met minder slagen te doen?
Wij krijgen af en toe wat feedback van zwem-coaches die bezig zijn. Het blijft vrij persoonlijk, vind ik. Coach1 trekt zich niet veel aan van slagsnelheid en wilt een goeie pull/push zien. Coach2 zei dat mijn slagfrequentie omhoog moet om tijdens de recovery geen snelheid te verliezen. Ik ben daar nu wat bij aan het spelen, maar je hard-wired ritme doorbreken is niet zo simpel.

Ik heb gehoord dat je best met zwemvinnen oefent om dolphin kick aan te leren. Ik ben te mottig om vinnen te kopen, dus mijn dolphin kick bestaat uit welgeteld één kick, na de afstoot ...

Je vlinderslag been beweging misschien best eerst oefenen met een plankje en zorgen dat je start vanuit de heupen en niet vanaf je knieen.
Als je denkt dat je het wat onder de knie hebt dan pas proberen toepassen in je "gewone schoolslag" oefeningen.

Het blijft vrij persoonlijk, vind ik.
Dat vind ik inderdaad de juiste analyse; ook met al die Youtubeinstructievideo's. De ene legt het zo uit, de andere zo. Bij video 1 is dat het beste voor mij, bij video 2 dat. En opnieuw inderdaad, het anders doen dan uw standaardslag/beweging is niet simpel!

Beter voelen niet echt, maar soms wel al het gevoel van snelheid als ik twee/drie echt goede slagen heb gecombineerd met een goeie streamline ... dat is wel fijn. Gisteren voor het eerst onder de 19 minuten kunnen klokken door echt te focussen op het hoofd tussen de armen te houden in het glijden ... bemoedigend.

Je vlinderslag been beweging misschien best eerst oefenen met een plankje en zorgen dat je start vanuit de heupen en niet vanaf je knieen.
Als je denkt dat je het wat onder de knie hebt dan pas proberen toepassen in je "gewone schoolslag" oefeningen.
Eén zeer goede samenvatting op dit moment. :lol:

Ook niet enkel neerwaarts trappen maar ook opwaarts ... daar heb ik de balans en de core niet voor. Opnieuw: als ik dan filmpjes zie van enkel dolphin kicks over 50 meter aan de helft van mijn schoolslagtijd of zo, iets minder bemoedigend. :D

Ik ben begonnen met zwemlesse: start2crawl. Ik zwem best graag, maar het feit dat ik enkel schoolslag kan met bijhorende beperkte banen begon me toch mateloos te irriteren. Vooral omdat ik daardoor altijd stop om de zoveel maanden. Nu goed, lessen gestart, en wat een magisch gevoel toch eens het lukt!

Nog altijd ver van ideaal of technisch perfect, maar met de zwemvliezen gaat het toch al aardig vooruit, heel plezant zo! Het vooruitzicht van zo maar even twee slagen te kunnen is bevredigend. Interessant ook hoe het zoeken is naar het juiste gevoel voor de benen. Ziet er allemaal zo eenvoudig ook, tot je er zelf aan begint. Goede lessenreeks wel, kan het iedereen aanraden, is blijkbaar een standaard.

Ik ben begonnen met zwemlesse: start2crawl. Ik zwem best graag, maar het feit dat ik enkel schoolslag kan met bijhorende beperkte banen begon me toch mateloos te irriteren. Vooral omdat ik daardoor altijd stop om de zoveel maanden. Nu goed, lessen gestart, en wat een magisch gevoel toch eens het lukt!

Nog altijd ver van ideaal of technisch perfect, maar met de zwemvliezen gaat het toch al aardig vooruit, heel plezant zo! Het vooruitzicht van zo maar even twee slagen te kunnen is bevredigend. Interessant ook hoe het zoeken is naar het juiste gevoel voor de benen. Ziet er allemaal zo eenvoudig ook, tot je er zelf aan begint. Goede lessenreeks wel, kan het iedereen aanraden, is blijkbaar een standaard.
In een club?

Is het eigenlijk gebruikelijk om met zwemvliezen te zwemmen? Ik vind die oefeningen gericht op de benen best plezant en wil die buiten de lessen ook nog wel oefenen.

Ook wel lastig om de juiste baan te vinden om te oefenen. Hopeloos te traag voor de trage crawl maar wel te snel voor de trage schoolslag. Misschien eens een rustiger moment proberen zoeken in de week zodat ik wat kan knoeien op mezelf.

Is het eigenlijk gebruikelijk om met zwemvliezen te zwemmen? Ik vind die oefeningen gericht op de benen best plezant en wil die buiten de lessen ook nog wel oefenen.

Ook wel lastig om de juiste baan te vinden om te oefenen. Hopeloos te traag voor de trage crawl maar wel te snel voor de trage schoolslag. Misschien eens een rustiger moment proberen zoeken in de week zodat ik wat kan knoeien op mezelf.
Gewoon doen als het fijn is!
Dan zou ik inderdaad een rustig moment proberen op te zoeken.

Ik heb last van mijn linker onderarm. Ik weet niet of het door het zwemmen komt. De dokter stuurt mij naar huis met een zalfje, maar dat lost het niet op. Dinsdag aan de kiné vragen wat hij ervan denkt.

Door zwemvliezen te gebruiken heb je iets meer snelheid en is het eenvoudiger om goed crawl te leren zwemmen.

Je kan gemakkelijker drills (oefeningen) doen aangezien de voorwaartse snelheid met zwemvliezen hoger ligt. Hierdoor heb je tijdens de oefeningen dezelfde snelheid in het water en dynamiek tijdens de doorhaal met de armen dan wanneer je zonder zwemvliezen gewoon crawl zou zwemmen.

Enkele lessen ver, en niet meer zo plezant als in het begin. Logisch, het wordt enkel plezanter!
Volgens der Meister doe ik het quasi perfect met vliezen. Positionering, ademhaling, allemaal niks op aan te merken. Uiteraard wel nog veel oefening nodig voor ook een goed ritme met de armen, dus zeker geen Phelps in wording.

Wel is het nog steeds een ramp zonder vliezen. Benen zakken te snel, waardoor ik te snel diep kom te liggen. Toevallig goede oefeningen/drills hiervoor? Of moet ik gewoon blijven voortdoen met de vliezen omdat het wel vanzelf in orde komt? Het internet is echt moeilijk wanneer het op zwemmen aankomt.

Dan zou ik aan je trainer vragen waar het misloopt in je techniek waardoor je benen zakken, dan kan je daar specifiek opletten. Internet is goed om een ruw inzicht te krijgen, maar zelf weten wat je 'fout' doet, is vrij moeilijk.

Ik krijg van mijn kiné oefeningen voor mijn linkerschouder. Ik adem steeds rechts bij crawl en dat begint nefast te worden voor mijn linkerschouder. Bilateraal ademen ... Ik moet er werk van maken.

Hoelang en hoeveel zwemt ge ook? Want onderschat niet hoelang het kan duren eer je ietwat deftige conditie opbouwt.

Hoelang en hoeveel zwemt ge ook? Want onderschat niet hoelang het kan duren eer je ietwat deftige conditie opbouwt.

Hij zei dat het voor een stuk idd te maken heeft met vermoeidheid van de spieren waardoor ik me niet goed lateraal kan houden zonder vliezen. Code, billen. Toch allemaal weer net dan tikkeltje specifieker bij het zwemmen.

Maar dus, stay calm and carry on? Ben hoe dan ook wel al echt positief verbaasd van hoe vlot het gaat met vliezen. Heel leuk zo.

Hij zei dat het voor een stuk idd te maken heeft met vermoeidheid van de spieren waardoor ik me niet goed lateraal kan houden zonder vliezen. Code, billen. Toch allemaal weer net dan tikkeltje specifieker bij het zwemmen.

Maar dus, stay calm and carry on? Ben hoe dan ook wel al echt positief verbaasd van hoe vlot het gaat met vliezen. Heel leuk zo.
Core stability heeft mij wel geholpen om een aangename spanning in het lichaam te krijgen. Dit in combo met een goed beenritme, laat mijn lichaam wel mooi drijven.

Dan zou ik aan je trainer vragen waar het misloopt in je techniek waardoor je benen zakken, dan kan je daar specifiek opletten. Internet is goed om een ruw inzicht te krijgen, maar zelf weten wat je 'fout' doet, is vrij moeilijk.

Ik krijg van mijn kiné oefeningen voor mijn linkerschouder. Ik adem steeds rechts bij crawl en dat begint nefast te worden voor mijn linkerschouder. Bilateraal ademen ... Ik moet er werk van maken.

Ik deed in het begin 1 lengte links ademen & 1 lengte rechts. Om dit te voorkomen.
Ik was steeds buiten adem om om de 3 slagen te ademenen.

Toen ik de oorzaak vroeg aan de trainer zei hij dat ik minder krachtig moest mijn cath & pull moest doen.
Dan 2 zwemsessies echt gefocused op traag zwemmen, en sindsdien is afwisselend ademen om de 3 slagen een makkie, enkel bij spurten doe ik nog langs dezelfde kant.
Om de 5 slagen lukt maar niet echt lang.

Poolboi gebruiken?
En ondertussen wat core oefeningen.
Dan komt het wel vanzelf.
Zwemvliezen zijn echt zalig, alsof je vooruit vliegt.

Al moet ik toegeven dat ik mijn benen bijna niet gebruik, enkel een kleine bewegingen om mijn evenwicht tehouden, voor derest focus ik mij om ze mooi dicht te houden.
Jammer dat je dit zelf niet goed kan zien of het lukt.

Daarom zou ik nog wel eens les volgen binnenkort, want als je steeds alleen gaat weet je niet echt wat je fout doet

1 lengte links / 1 lengte rechts, vind ik een goeie tip. Dat ga ik eens doen!
Het is puur de mechaniek om links te ademen dat ik moet trainen. Ik adem nu om de 4 slagen.

Poolboi gebruiken?
En ondertussen wat core oefeningen.
Dan komt het wel vanzelf.
Zwemvliezen zijn echt zalig, alsof je vooruit vliegt.

Al moet ik toegeven dat ik mijn benen bijna niet gebruik, enkel een kleine bewegingen om mijn evenwicht tehouden, voor derest focus ik mij om ze mooi dicht te houden.
Jammer dat je dit zelf niet goed kan zien of het lukt.

Daarom zou ik nog wel eens les volgen binnenkort, want als je steeds alleen gaat weet je niet echt wat je fout doet
Die poolboi ga ik eens bekijken en oefenen tijdens de les. Om nu meteen op mezelf te gaan sukkelen zie ik nog niet zitten lolz.
Gisteren een klein uurtje met plankje gezwommen, enkel benen zonder vliezen. Gaat niet snel uiteraard, maar creëert wel watergevoel. Vier weken geleden kon ik nog geen centimeter vooruitgaan zonder vliezen, vandaag hele meters. We maken progressie!

Die poolboi is inderdaad wel een goed instrument! Vorige zwemles mee leren werken en vandaag eens op mijnen alleen gaan spartelen. In het begin moeilijk het om ritme te vinden, maar op den duur lukt het wel.
Maar Jezus Christus, het begint me inderdaad wel te dagen dat het nog een poos gaat duren eer ik voldoende zwemconditie heb opgebouwd om comfortabel te crawlen. Vandaag eens met het sporthorloge gezwommen en blijkbaar toch hartslagen boven de 175 bereikt. Ik voel het ook wel aan mijn spieren na iedere sessie sinds ik de armen ook meer gebruik.

Mja no pain no gain zonder vallen geen opstaan

Terug
Bovenaan