Zweden

Ik denk dat ik iets mis doe dan :)

Als ik kijk van hier (Zuid Limburg) tot Kroken (waar we zouden moeten zijn)

Route via Rødby: 13u46 voor 1195 km
Route via E20 en brug: 14u08 voor 1329 km

Tis een stuk verder, maar geen gedoe met de boot. Maar die 2 u extra vind ik niet.

Ah vreemd, geeft hier 2u langer aan (vanuit Oost-Vlaanderen). In dat geval valt het inderdaad te overwegen :).
 
Een nieuwe optie vanaf april dit jaar: https://hollandnorwaylines.com/
Wij hebben plannen om eens een rondreis door Noorwegen/midden Zweden te maken met de caravan.
Kost wel wat, maar je komt wel uitgerust aan.

Interessant, we hadden het er toevallig vorige week nog over dat een verbinding vanuit Nederland handig zou zijn. Goed te doen ook qua prijzen buiten het seizoen: 500 euro H/T voor twee personen met auto. Ik ben op een leeftijd gekomen waar ik liever al eens een nacht slaap dan 100 euro te besparen door de hele weg te rijden...
 
Interessant, we hadden het er toevallig vorige week nog over dat een verbinding vanuit Nederland handig zou zijn. Goed te doen ook qua prijzen buiten het seizoen: 500 euro H/T voor twee personen met auto. Ik ben op een leeftijd gekomen waar ik liever al eens een nacht slaap dan 100 euro te besparen door de hele weg te rijden...
Buiten de afstand lijkt mij ook een groot voordeel dat je de files rond Hamburg en stress om de ferry niet te missen vermijdt.
Zomer 2023 zijn wij waarschijnlijk drie weken weg.
 
Voor de zomermaanden moet je er precies wel op tijd bij zijn. Was even aan het kijken omdat ik eind juli/begin augustus ook naar Noorwegen zou willen (afhankelijk van de andere reizen dit jaar), maar 'car deck uitverkocht'.
 
Buiten de afstand lijkt mij ook een groot voordeel dat je de files rond Hamburg en stress om de ferry niet te missen vermijdt.
Zomer 2023 zijn wij waarschijnlijk drie weken weg.
Die ferry in rødby gaat elke 20 minuten ofzo dus dat is de stress niet echt.

Voor Noorwegen of Mid-Zweden kan je ook de ferry van hirsthals naar Larvik nemen.

Nu goed, wij rijden normaal gezien van 'Oslo' naar België in 1 keer, vroeg genoeg vertrekken en met genoeg stoppen zijn we tegen de avond bij mijn ouders thuis.
 
Die ferry in rødby gaat elke 20 minuten ofzo dus dat is de stress niet echt.

Voor Noorwegen of Mid-Zweden kan je ook de ferry van hirsthals naar Larvik nemen.

Nu goed, wij rijden normaal gezien van 'Oslo' naar België in 1 keer, vroeg genoeg vertrekken en met genoeg stoppen zijn we tegen de avond bij mijn ouders thuis.
Met 1500kg caravan achter de auto is onze afstand wat beperkter (trager rijden, vrouw heeft geen BE-rijbewijs, ...).
Het vage plan is om de terugweg wel via de normale ferry te doen, maar de concrete plannen moeten we nog uitwerken.
 
1 vakantie is net om, dus hebben we ook al besproken met het ander koppel waar we altijd mee gaan, wat we volgend jaar gaan doen. We gaan roadtrippen in Zweden met 4 volwassenen en 4 kinderen tussen 7 en 10.

Plan is met 2 auto's Zweden rond te gaan. Tent gaat mee maar moet niet.Hebben jullie tips? Places to be, activiteiten, etc: Must do's, don't do. Interessante websites.

Alle info is welkom
 
1 vakantie is net om, dus hebben we ook al besproken met het ander koppel waar we altijd mee gaan, wat we volgend jaar gaan doen. We gaan roadtrippen in Zweden met 4 volwassenen en 4 kinderen tussen 7 en 10.

Plan is met 2 auto's Zweden rond te gaan. Tent gaat mee maar moet niet.Hebben jullie tips? Places to be, activiteiten, etc: Must do's, don't do. Interessante websites.

Alle info is welkom

Zweden is natuurlijk groot, dus eerst wat je regio/route afbakenen.

Persoonlijk vond ik Zweden vanaf regio Värmland echt prachtig, geweldige natuur (wat de reden is dat je naar Zweden gaat, vermoed ik). Zuid-Zweden is ook wel mooi, maar dat was iets minder mijn ding (hoe 'wilder' hoe beter voor mij).

Imo must do is een meerdaagse kanotocht (in Värmland doen rond Arvika, dan spot je misschien nog een wit Eland), al zal dat natuurlijk wat afhangen van hoe avontuurlijk jullie (kinderen) ingesteld zijn.

Afhankelijk van je uiteindelijke route zal je ook moeten overwegen om de ferry naar Gothenburg te nemen (i.p.v. zelf te rijden). Nadeel: stuk duurder. Voordeel: je snijdt een stuk af (minder belastend voor de chauffeurs) en ik vind dat persoonlijk altijd wel leuk. Wij hebben destijds zelf gereden (achteraf beetje spijt, aangezien ik liever nog sneller noordelijker was geraakt), dus kan altijd wel enkele tips geven voor enkele leuke tussenstops.

Voor algemene info is visitsweden wel een goede site (ook een handige opdeling per regio's zodat je wat een idee krijgt van wat je kan doen).
 
Hier ook al een tijdje aan het nadenken over een reis naar Zweden.
Sinds dit jaar vaart er een ferry vanuit noord Nederland rechtstreeks naar Noorwegen. Dan zit je op twee uur rijden van Midden Zweden.
 
Hier ook al een tijdje aan het nadenken over een reis naar Zweden.
Sinds dit jaar vaart er een ferry vanuit noord Nederland rechtstreeks naar Noorwegen. Dan zit je op twee uur rijden van Midden Zweden.

Welke is dat dan? Vind ik niet meteen terug online.

Ik plan alleszins om nog eens terug te gaan om Dalarna en Jämtland te bezoeken.
 
Ah naar Noorwegen, zat op Zweden te zoeken.

Eens gesimuleerd en dat blijft toch een prijzige bedoeling imo, +- 700€ voor heen en terug.
Die nachtboten dat is voor ons een echte no-go. Dat is veel te duur. Voor die 700-800 euro kan je een hele berg aan activiteiten plannen. Dat we dan meer moeten rijden is niet erg. Ik cruise wel graag rond.

De meerdaagse kanotoch staat als prio 1 op de planning. Maar waar dat weten we nog niet.

We zijn vooral nog aan het twijfelen om een route via stugors en hotels te doen of toch alles met de tent. Ik ben nogal voorstander van de tent. De rouwen denken dat de kinderen gaan moeilijk doen als het weer dan niet optimaal is.
 
Die nachtboten dat is voor ons een echte no-go. Dat is veel te duur. Voor die 700-800 euro kan je een hele berg aan activiteiten plannen. Dat we dan meer moeten rijden is niet erg. Ik cruise wel graag rond.

De meerdaagse kanotoch staat als prio 1 op de planning. Maar waar dat weten we nog niet.

We zijn vooral nog aan het twijfelen om een route via stugors en hotels te doen of toch alles met de tent. Ik ben nogal voorstander van de tent. De rouwen denken dat de kinderen gaan moeilijk doen als het weer dan niet optimaal is.

Begrijpelijk.

Wij hebben een combinatie gedaan van (dak)tent en stuga's. Met slecht weer (niet enkel regen, maar vooral wind) was het toch soms afzien in de tent (ligt wel deels aan de daktent door de hoogte). We hadden hier wel voornamelijk last van in de eerst nachten van onze reis in Zuid-Zweden, waar we langs de kust reden en we niet echt fijne wildkampeerplekken vonden, terwijl je wel altijd min of meer dicht aan zee zat (= veel wind). Eens in Midden-Zweden vonden we wél goeie plekjes met goeie beschutting en dan was het wel goed te doen.

Een Stuga kost trouwens niet zo veel en is best ook wel avontuurlijk (lees: basic, maar toch comfortabeler dan een tent). Toen onze auto in panne lag, enkele nachten in een stuga op de camping van coppens verbleven (camp grinzby) en dat kwam neer op +- 30 a 35 EUR per nacht.

Mocht je naar boven rijden langs de westkust vond ik leuke tussenstops:

- Mölle, een soort schier eiland waar je meteen een mooie wandeling kan maken richting een watertoren. Met goed weer kan je op bepaalde plaatsen een duik nemen in de zee. Lunchen met een heerlijk uitzicht kan dan weer hier.

- Smögen (vrij gekend), waar je als lunch zo'n fameuze sandwhich met crayfish kan eten. Van hieruit kan je een ferry nemen naar Hallo eiland, wat ik enorm de moeite vond. Je moet het maar eens opzoeken (je kan hier trouwens ook een nachtje slapen, wat een bijzondere ervaring moet zijn)
 
Kogel is door de kerk. Vorige week geboekt en tis toch iets anders gelopen.

We gaan met 2 koppels met telkens 2 kinderen tussen 7 en 11. We vertrekken met colorline op een zaterdag in juli van Kiel naar Oslo en dan:
  • 4 nachten Lofsdalen
  • 3 nachten Arvika
  • 4 nachten Bokenaset
Daarna rijden we met de auto terug naar huis, met eventueel nog 1-2 dagen extra in Kopenhagen afhankelijk van het weer en goesting van de kinderen.

Iemand toevallig must-do's in die 3 regio's, want er is zoveel keuze.
 
Kogel is door de kerk. Vorige week geboekt en tis toch iets anders gelopen.

We gaan met 2 koppels met telkens 2 kinderen tussen 7 en 11. We vertrekken met colorline op een zaterdag in juli van Kiel naar Oslo en dan:
  • 4 nachten Lofsdalen
  • 3 nachten Arvika
  • 4 nachten Bokenaset
Daarna rijden we met de auto terug naar huis, met eventueel nog 1-2 dagen extra in Kopenhagen afhankelijk van het weer en goesting van de kinderen.

Iemand toevallig must-do's in die 3 regio's, want er is zoveel keuze.
Ergens tussen Lofsdalen en Arvika: Fulufjällets Nationalparken. Mooie wandelingen met een wandeling die te doen is met kinderen naar de hoogste waterval van Zweden: Njupeskär (93m).
Lofsdalen is een skigebied in de winter, in Lofsdalen zelf is geen bal te doen in de zomer. Wel veel mooie natuurwandelingen, je kan gaan wandelen (Solgropen of vele andere wandelingen in de buurt). Zeer mooie streek.
In Lofsdalen kan je ook kajakken op Lofssjön. Wel best op voorhand reserveren want a la minute kan alles verhuurd zijn.
Bokenäset: Gewoon naar het westen gaan en genieten van het uitzicht langs de Skärsgård. Fietsen op Tjörn.
 
Terug
Bovenaan