Zweden

Mijn vrouw wil volgend jaar naar iets "platter" gaan dan wat we de voorbije jaren gedaan hebben (alpen , zwarte woud). Veel zin heb ik niet in iets dat veel aan leunt bij alles wat we hier in Vlaanderen kennen als plat. En voor mij moet het er toch redelijk mooi qua natuur zijn. Hamburg, Bremen zou mijn vrouw wel willen doen, maar voor de rest lijkt Noord Duitsland, zelfs Denemarken me niet zoveel verschillend van Nederland of zelfs onze polders en persoonlijk vind ik dat weinig de moeite waard. Dus schoot mij al eens het idee te binnen om door te rijden naar Zweden na eventueel wel een paar dagen Hamburg of Bremen gedaan te hebben. Ik zou vooral vrij zuidelijk blijven. Is dat met kinderen van 8 en 10 wat te doen? En is er daar wat te doen?

Onderschat Denemarken niet. Noord-Jutland en Funen zijn zeer mooi van natuur, maar de natuur is er niet spectaculair zoals je bvb in Noorwegen hebt. Maar het vergelijken met de polders of Nederland is de waarheid geweld aan doen (ok, de stadjes kunnen wel Nederlands aanvoelen, zeker als ze geen echt historisch centrum meer hebben zoals Holstebro).

Maar Zuid-Zweden vanaf Hamburg is zeer goed te doen (wij hebben Göteborg-Hamburg over Fredericia op de terugweg gedaan in een negental uur (inclusief files & tussenstops). Zuid-Zuid-Zweden (Skåne en Blekinge) zijn wel significant anders dan de bossen van Noord-Zuid-Zweden (Smaland, Halland, de Gotlanden,...).

De regio Osterlen is zeker de moeite waard als je die Zweedse vibe zoekt met zalige stadjes als Ystad en Simrishamn.

Wij zouden in september enkele dagen naar Stockholm willen gaan, maar de vluchtopties zijn wat ambetant. Het is ofwel 2,5 dagen (wat net te weinig lijkt) ofwel 4,5 dagen (wat dan weer te lang lijkt).
We dachten ana de 4,5 dagen met dan een daguitstap naar Uppsala.

Wat zouden jullie kiezen? Zijn er behalve Uppsala nog dingen in de buurt van Stockholm die je kan doen?

Wij zouden in september enkele dagen naar Stockholm willen gaan, maar de vluchtopties zijn wat ambetant. Het is ofwel 2,5 dagen (wat net te weinig lijkt) ofwel 4,5 dagen (wat dan weer te lang lijkt).
We dachten ana de 4,5 dagen met dan een daguitstap naar Uppsala.

Wat zouden jullie kiezen? Zijn er behalve Uppsala nog dingen in de buurt van Stockholm die je kan doen?
Ik zou voor de tweede optie gaan, je kan makkelijk 3-4 dagen vullen in Stockholm. Met dan nog een (eventueel) daguitstapje erbij lijkt me ideaal.

Terug
Bovenaan