Zoutmolen

Destel

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik zou willen overschakelen op een zoutmolen ipv fijn keukenzout te kopen. Het oogt mooier op het aanrecht, minder plastiek in de zout verpakkingen en de mogelijkheid om de maalgraad in te stellen spreekt me ook aan.

M'n pepermolen is een donkergekleurde van Peugeot van 40cm (compensatiegedrag), dus ik dacht eentje in lichtere houtkleur van 30cm van Peugeot te nemen. Maar misschien zijn er betere of schonere molens die ik over het hoofd zie? Iemand advies voor mij?

Ik heb eentje gehad van Peugeot, maar was daar zeer ontevreden over. Maalde slecht, moest die ook continu bijstellen. Ik heb nu een heel goedkoop simpel ding en dat werkt voor mij veel beter.

Ik heb eentje gehad van Peugeot, maar was daar zeer ontevreden over. Maalde slecht, moest die ook continu bijstellen. Ik heb nu een heel goedkoop simpel ding en dat werkt voor mij veel beter.
zelfde hier, heel content van de peper molen van Peugeot maar de zoutmolen werkte langs geen kanten. Nooit gesnapt waarom. Wordt ondertussen ook niet meer gebruikt, de meerwaarde van vers gemalen peper is zeer merkbaar dit in tegenstelling tot zout (zout is zout)

Ik heb een Peugeot, nu een jaar of 8 denk ik en ben echt content. Je moet alleen op 1 ding opletten: Je mag geen te vochtig zout gebruiken. ik gebruikte eerst onbewust zout met een iets hogere vochtigheidsgraad en het probleem was dat dit vastklonterde in de molen en uiteindelijk mijn molen licht geroest had. Dat maalde dus ook voor geen meter door het klonteren.
Ik heb dat zout weggegooid, anders zout gekocht (Marsel uit de Colruyt), molen gevuld en er mijn boormachine op gezet om het zout er goed door te jagen zodat het de molen reinigde. Sindsdien werkt die perfect eigenlijk.

Misschien dat de 2 hier boven ook te vochtig zout hebben gebruikt?

Peugeot is ongetwijfeld het bekendste merk, mijn ouders hebben er nog 1 thuis staan van mijn overgrootmoeder, antiek geval van begin 1900.

Maar zelf hebben we er thuis van Zassenhaus, ondertussen 15 jaar oud en werkt perfect. Heeft ook verschillende maalstanden.

Ik kan weinig nuttigs bijdragen, maar hier ook een (doorzichtige plastic) molen van Peugeot en zeer ontevreden van. Oftewel zit die te vast en draait die zo goed als niet, en als ik hem losser zet maalt die veel te grof.

Zorg er vooral voor dat je eentje koopt die geschikt is voor zout. Zout u'us wat agressiever naar bepaalde metalen en vraagt een iets andere vorm van maalwerk. Deftige merken zoals Peugot houden hier rekening mee. Ik zou opteren voor iets let keramisch binnenwerk, gaag jaren mee en komt niets aan.

Terug
Bovenaan