Zorgkundige studeren?

Maya

Banned
Deze vraag is voor een vriendin van mij die zich graag wil laten omscholen tot zorgkundige, maar twijfelt nog aangezien dat je veel hoort over de werkdruk, geen tijd meer voor de mensen, fysiek heel zware job (zeker tot aan je pensioen),...
Zijn er mensen die hier werken als zorgkundige (of eventueel verpleegkundige) die hun ervaringen willen delen?

Mijn zus werkt als zorgkundige en mijn vrouw als verpleegster, dus kan alvast wel wat ervaringen van hen delen.

Komt er eigenlijk op neer dat het heel afhankelijk is van waar je werkt…

Mijn zus werkt met ouderen die in service flats wonen (soort “appartement”). Deze mensen zijn over het algemeen nog vrij “goed”, niet zo hulpbehoevend als mensen in rusthuizen. Zij mag op haar werk ook taken van een verpleegster doen (in principe is dat verboden). Ze werkt vaste nachten dus verdient niet slecht en moet haar ook niet echt kapotwerken.

Mijn vrouw is recent van werk veranderd en is nu zoveel gelukkiger dan op haar vorig werk. Daar kwam ze vaak al wenend thuis van de hoge werkdruk, zure collega’s, fysiek en mentaal uitgeput…

Nu doet ze haar werk enorm graag (in een psychiatrisch ziekenhuis), veel minder fysiek intensief, meer personeel, minder opgejaagd, …

Over het algemeen is helaas de werkdruk wel hoog vrees ik. Dus ik denk dat je het werk echt graag moet doen om dat vol te houden.

Ken iemand die van ziekenhuis naar zelfstandig thuisverpleging is gegaan.
Verdient een pak meer voor minder uren.
En de jobinhoud is ‘lichter’
Geen spijt van

Mijn vrouw heeft op haar 30e beslist om via hogeschool voor verpleging te gaan. Nu sinds een jaar (na 4j studie) in dienst op het operatiekwartier bij de dienst urologie.
Het blijft een stiel die je in hart en nieren graag moet doen, want anders hou je deze niet vol. Werkdruk en sfeer hangen zeer hard af van de plek waar je staat. Nu is ze zeer tevreden waar ze staat, maar blijven lange intensieve dagen (werkdagen van 10u) met vaak overuren.

Ikzelf zou het niet kunnen, ik ben daar te kritisch en te moeilijk voor. Zou constant op m'n strepen staan en van m'n tak maken 🙈

Wanneer je verpleegkundige wil worden ga je best na afstuderen eerst een aantal jaren in een ziekenhuis werken. Na een aantal jaren kun je met die ervaring alle kanten uit. Ga je meteen als verpleegkundige in een rusthuis werken of in thuisverpleging dan zit je na een aantal jaar vast. In een ziekenhuis moeten ze je niet meer hebben wegens onvoldoende ervaring en niet meer mee met de nieuwste technieken. Met ervaring in ziekenhuis kun je dan wel snel werk vinden in een rusthuis of thuisverpleging. Die zien je dan graag komen.

Terug
Bovenaan