zorgkas bijdrage eigen ziekenbond?

TRUMP

Active member
Beste,

we kregen vandaag deze brief:

Je betaalt jaarlijks de zorgpremie aan de Vlaamse Zorgkas. Als lid van Solidaris kan je ook
aansluiten bij de Zorgkas van Solidaris.

Wat is de Zorgkas en een zorgpremie?
De zorgpremie is een jaarlijkse betaling aan een Zorgkas in opdracht van de Vlaamse sociale
bescherming. Door een zorgpremie aan een Zorgkas te betalen ben je aangesloten bij die Zorgkas. Je
bent momenteel aangesloten bij de Vlaamse Zorgkas en niet bij Solidaris Zorgkas.
Met het geld van de zorgpremie en met extra financiering van de Vlaamse overheid, zorgt de Zorgkas
voor financiële hulp en zorgondersteuning, zoals zorgbudgetten en mobiliteitshulpmiddelen, voor wie
dit nodig heeft. Heb je veel hulp en zorg nodig, dan kan je deze hulp aanvragen bij de Zorgkas waar je
bent aangesloten.

Waarom aansluiten bij Solidaris Zorgkas?
Door aan te sluiten bij Solidaris Zorgkas heb je voortaan 1 aanspreekpunt voor al jouw zorgvragen.
Wanneer je veel zorg en hulp nodig hebt, kan Solidaris je helpen om een zorgbudget aan te vragen.
Het zou de administratie veel vereenvoudigen omdat jouw volledige dossier bij Solidaris zit.
Hoe aansluiten bij Solidaris Zorgkas?
Vervolledig het formulier in bijlage in en bezorg het aan Solidaris, geef het af in een kantoor of
deponeer het in een brievenbus van Solidaris. Vanaf 1 januari ben je lid van Solidaris Zorgkas.
Van Zorgkas veranderen is gratis. De zorgpremie en de uitbetaalde bedragen zijn ook hetzelfde bij
elke Zorgkas.

Ik wist dit dus niet. je kan dus je zorgkas bijdrage (komend jaar wordt deze 100 per persoon heeft regering beslist), ook bij je eigen ziekenbond nemen.

Zijn er nog van jullie die dit doen?
Is dit dan ook echt beter? ik twijfel..

Voor en nadelen?
voor zover ik het zie: geen nadelen,
het enige voordeel is zoals ze zelf zeggen: alles centraal voor als er iets voorvalt, minder en makkelijker administratie.

Ik zit bij CM-Zorgkas, voor zover ik weet automatisch, wegens aangesloten bij CM.

Zat je vroeger bij een ander ziekenfonds dan Solidaris?
Ja heel lang geleden wel.
maar ook daar steeds bij de algemene vlaamse zorgkas aangesloten. wegens "standaard" zo te zijn, bij iedere Vlaming, neem ik aan.

het is pas als je zelf stappen onderneemt, dat je bij je ziekenbond-zorgkas kan gaan. maar wist dus niet dat dit kon of bestond. vandaar mijn vraag hier, of ik daar goed aan doe (pros en contras) of het beter de de Vlaamse laat.... ik twijfel nog.

Ja heel lang geleden wel.
maar ook daar steeds bij de algemene vlaamse zorgkas aangesloten. wegens "standaard" zo te zijn, bij iedere Vlaming, neem ik aan.

het is pas als je zelf stappen onderneemt, dat je bij je ziekenbond-zorgkas kan gaan. maar wist dus niet dat dit kon of bestond. vandaar mijn vraag hier, of ik daar goed aan doe (pros en contras) of het beter de de Vlaamse laat.... ik twijfel nog.
Voor zover ik het mij herinner, heb ik nooit zelf stappen ondernomen om lid te worden van CM-Zorgkas.
Ergens in 2001 stond in de media dat de jaarlijkse zorgpremie is verplicht, ik kreeg van mijn ziekenfonds CM een brief met overschrijvingsformulier en heb dat steeds maar betaald. Anders riskeer je een administratieve geldboete van 250€.

Ik vermoed dus dat de meesten zijn aangesloten bij hun ziekenfonds-zorgkas.

ja het zou interessant zijn als meer mensen hier hun ervaringen neerpenden :D

want ik dacht dat het eerder een uitzondering was, om bij je eigen ziekenfonds-zorgkas te zitten :D

Wij krijgen jaarlijks een rekening voor de "Vlaamse Sociale bescherming" en krijgen dit via ons ziekenfonds, Helan. Neem aan dat dit is wat je bedoelt?

Hier ook via ziekenfonds, ik wist zelfs niet dat je dat “rechtstreeks” kon hebben.
Ik vermoed dat het indertijd is gegaan zoals bij @J Lawieck , ik herinner me niet dat ik daar ooit iets heb voor moeten doen.

Dat gaat gewoon via domiciliëring zoals de gewone bijdragen, begin het jaar een brief wanneer ze wat gaan afhalen van de rekening en dat is het.

Idem hier, kan me niet herinneren daar iets voor te hebben gedaan. Toen ik bij CM nog was kreeg ik van hen de brief, sinds ik ben overgegaan naar Helan krijg ik die van hen...

ok overtuigd. zal dan ook maar overstappen naar mijn eigen ziekenfonds voor de zorgkas.

als ik dan eens iets ernstigs voor heb later, zal het minder papierwerk zijn.

ja het zou interessant zijn als meer mensen hier hun ervaringen neerpenden :D

want ik dacht dat het eerder een uitzondering was, om bij je eigen ziekenfonds-zorgkas te zitten :D
Ik heb géén idee. Ik betaal voor de zorgkas (het geld gaat van de rekening af) maar is dat die van Solidaris of de algemene? Mmm ...

Ik heb even ingelogd bij Solidaris. Het loopt aldus via Solidaris. Maar ik heb er nooit bij stil gestaan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan