Zijn jullie bereikbaar tijdens verlof (voor het werk) of niet?

ben je bereikbaar

• ja

Stemmen: 67 39,9%
  • nee

Stemmen: 101 60,1%

• Totaal aantal stemmers
    168
Ik ben niet bereikbaar voor klanten en al degenen boven mij in de hiërarchie.
Mijn werk gsm staat tijdens mijn verlof of op dagen dat ik niet werk af.

Mijn team weet dat ik de whatsapp van mijn werkgsm ook via whatsapp for business op mijn privégsm kan zien en enkele naaste collega's hebben mijn privé nr. Als die mij proberen bereiken zal ik wel antwoorden. Ook omdat ik weet dat ze dat enkel doen als ze echt een probleem hebben. Maar niemand neemt me dat kwalijk als ik het niet gezien heb of het niet pastte. Ik respecteer hun vrije tijd en zij doen dat bij mij ook.

Ik ben bereikbaar voor 4 personen op het werk, maar enkel in absolute noodgevallen of stilstand. Ik verwacht dan ook tegen dat ze mij bellen ze alle opties zijn afgegaan om het probleem op te lossen. Voor mails staat er een duidelijke out of office met de nodige info wie te contacteren, ik zal dan ook nooit naar mails kijken eens op vakantie, zelf niet tijdens 1 dag verlof.

In de smartphone van het werk zit mijn prive simkaart in, de simkaart van het werk blijft in het "spider" toestel zitten die ten allen tijde op het werk blijft. Deze regeling destijds overeengekomen en uitermate tevreden met. Klanten, leverancier, derden, etc... worden doorgestuurd naar de receptie en dan naar een collega die probeert verder te helpen. M.a.w. laat mij allemaal gerust en los het zelf op 😛

Voor het overige ben ik elke werkdag en alle weekends die niet aan verlof hangen 24/24 bereikbaar en mag dan ook geregeld last minute problemen op de site gaan oplossen. Daar mag dus zeker tegenover staan dat vakantie ook effectief vakantie betekent voor mij.

Even off topic (of misschien ook niet)

Nu ik er aan denk. Ik ben ook vrijwilliger voor een Amerikaanse organisatie. Soms vergeet de pief daar dat er 6 uur tijdverschil is met België, is hij geïrriteerd en vraagt hij waarom ik niet reageer (in de vroege avond USA tijd)

Omdat ik dan lig te slapen :tongue:

Nee, absoluut niet. Ik ben al meermaals gebeld tijdens mijn verlof, maar ik neem gewoon niet op. Vroeger deed ik dat wel, maar toen ik zelfs gene merci kreeg ben ik er mee gestopt. Quid pro quo.

Ik ben 1 van de twee technische mensen hier, we hebben een hoop "as a Service" toestanden, dus in realiteit is er niet zoiets als niet bereikbaar zijn. In praktijk valt het niet vaak voor, maar we worden allemaal verwacht op zijn minst in dezelfde stad als de laptop te zijn ten alle tijden.
Serieuze vraag, hoe werkt dat dan in de praktijk?

Stel, je hebt 2-3 dagen verlof. Je hebt een gezellige dag met de kinderen in de Efteling van de ene achtbaan naar de andere, je zit met je vriendin in een 4 uur durende sauna-sessie of je zit met vrienden om 3u in namiddag te BBQ’en en men geeft je jouw 15de Stella aan want het is verdomme dorstig weer.
Hoe kan men nu verwachten dat je altijd bereikbaar bent? :unsure:

Teams: bereikbaar, ik beslis zelf hoeveel en of ik reageer. Ik maak er wel een "erezaak" van dat ik anderen wel vooruithelp als ze echt blok zouden zitten met iets, in de praktijk kijk ik 's avonds eens.
Whatsapp: enkel met een paar collega's, gaat normaal nooit over het werk
Telefoon: niet bereikbaar, al is het mijn werkgsm

Dit is wat ik trouwens altijd buiten de uren doe. Gezien onze werksituatie (4-dagenwerkweek met vrije dagen zelf te kiezen) is dat eerste voor mezelf wel logisch, omdat ik tussen veel verschillende diensten zit en anders ik altijd shit later mag opkuisen.

Serieuze vraag, hoe werkt dat dan in de praktijk?

Stel, je hebt 2-3 dagen verlof. Je hebt een gezellige dag met de kinderen in de Efteling van de ene achtbaan naar de andere, je zit met je vriendin in een 4 uur durende sauna-sessie of je zit met vrienden om 3u in namiddag te BBQ’en en men geeft je jouw 15de Stella aan want het is verdomme dorstig weer.
Hoe kan men nu verwachten dat je altijd bereikbaar bent? :unsure:

In praktijk wil dat zeggen

- als ik naar de efteling met de kinderen ga moet er een andere verantwoordelijke persoon bij zijn die zich er van bewust is dat ik mogelijks alles moet laten vallen voor alles tussen 15 minuten en meerdere uren
- de andere laten weten toen ik bijvoorbeeld de kinderen naar de zwemles nam

gewoon over het algemeen maken dat we niet beide tegelijk echt onbereikbaar zijn, niet beide tegelijk 15 stella's drinken.. maar wie wil er nu 15 stella's drinken? :p

Ik neem altijd op maar ze storen mij ook niet zo vaak in mijn verlof.
Voor het gene ik verdien neem ik dat er wel bij. Geen probleem. :biglaugh:

Goh ik kan moeilijk anders. Zit in cyber security dus als er iets serieus voorvalt dan moet ik wel aan de bak. Gelukkig nog niet voorgevallen maar het kan. Dat hoort er wel bij. Voor de rest is de regel bij ons dat als het echt niet anders kan iemand in vakantie word gecontacteerd maar de lat ligt wel hoog.

Klanten, leveranciers en collega's waarvan ik vermoed dat ze niet weten dat ik verlof heb: ik neem niet op.

Mijn dichtste collega's die effectief weten dat ik verlof heb: ik neem op, al zal dat in de laatste 10 jaar misschien 5 keer zijn voorgevallen.

Pretty much als ze mij bellen heb ik altijd al opgenomen. Whatsapp toestanden moet men niet mee afkomen, kijk ik niet naar.
Dus als er iets moest zijn dat ze dringend moeten weten, fine I'll answer the phone.

Echter, omdat ik de telefoon opneem wilt niet zeggen dat ik ineens achter m'n laptop kruip om effectief werk uit te voeren.

Nu, to be fair, dat gebeurd ook heel zelden.
Het 'ergste' dat ik eens voor gehad heb is dat men mij een week goedgekeurd verlof 'afgelast' heeft voor 't een of 't ander project. Technisch gezien had ik daar wss wel op m'n strepen kunnen staan, maar 'k ging toch niet op verlof, dus niet moeilijk over gedaan (niet dat ik 't kwijt was ofzo).

"neen". Computer gaat sowieso niet mee, gsm wel, maar dan met alle notificaties van professionele apps uit. We hebben wel de interne afspraak in ons team dat in geval van absolute nood er buiten de werkuren wel getelefoneerd kan worden, en dat is nog maar 1x voorgevallen. Da's het grote voordeel als iedereen zich manu-militari aan die afspraak houdt, Áls je de telefoon hoort rinkelen en je ziet de naam van je collega, dan weet je direct dat er iets serieus mis is.

Ik ben heel de dag door bereikbaar voor mijn werk, en ben dat ook heel het jaar door.
Dringend contact verloopt via GSM, buiten mijn kantooruren (08h00-18h00) is dat hooguit één, max twee keer per week.

Ik scan - ook op vakantie en tijdens het week-end, enkele keren per dag mijn mailbox. Dat wil niet zeggen dat ik op iedere mail antwoord (doe ik trouwens ook niet terwijl ik werk, is gewoon onmogelijk), wel dat ik even kijk of er geen echt dringende dingen zijn.
Op verlof heb ik mijn laptop ook altijd bij om indien nodig vanop afstand nog één en ander uit te voeren, is wel uitzonderlijk (ik denk 2 keer de afgelopen 5 jaar).

Hoort voor mij gewoon bij de job, de verantwoordelijkheid en het salarispakket.

Tja, poll resultaten zullen eigenlijk ook waardeloos zijn, want ik kan me voorstellen dat voor fabrieks arbeiders en dergelijke, uiteraard "niet bereikbaar" zullen aanduiden, aangezien daar totaal ook niet verwacht van wordt, dat die na de uren nog iets hoeven te doen , eens de band stopt met rollen, of iemand anders daar aan staat, oid.
Ik werk nu zelf enkele weken in een 'fabriek'. Al die gasten zijn bereikbaar voor vragen mbt hun lijnen en wat ze hebben afgewerkt, of ze langer kunnen blijven, hoe ze dit hebben aangepakt,etc..

Het is geen al te best bedrijf. Baas zegt zelf 'Ja, ge moet nie opppakken/langer blijven hé. Maar er zijn er ander die da wel doen...'
Dat zegt al genoeg.

In mijn vorige job als assistent manager voor BE was het eigenlijk hetzelfde, ik moést niet bereikbaar zijn. Maar oh wee als ge dan maandag terug komt en niks hebt opgevolgd (winkel was ook 7/7 24/7 aan het draaien). Ook veel meer menselijk zaken (mensen ziek, pesten op werk, ..)

Ik heb altijd meer gegeven voor een werkgever dan noodzakelijk. Nooit heb ik dat erg gevonden of iets negatief aan overgehouden, behalve bij de laatste werkgever lag er wel een burnout te loeren. Dat had ik geen jaar meer moeten doen.

Terug
Bovenaan