Werk Zelfstandige in bijberoep of hoofdberoep?

Maya

Banned
Ik ben aan het starten met een webshop in bijberoep. Daarnaast werk ik momenteel 24 uur in mijn hoofdberoep. Nu vroeg ik mij af of het op langere termijn beter is om over te schakelen naar zelfstandige in hoofdberoep, aangezien je sociale rechten(pensioen, ziekteuitkering,…) alleen maar hebt van je hoofdberoep en niets van je bijberoep.
Of zijn er hier meer mensen die voor lange termijn 20 à 24 uur zijn blijven werken in loondienst en de rest bijberoep?
Of werken jullie meer uren in loondienst in combinatie met bijberoep?
 
Ik werk atm 38u in hoofdberoep naast mijn bijberoep. Hangt er allemala wat vanaf denk ik. Zou je kunnen leven van enkel je bijberoep?
 
je sociale rechten kan je ook opbouwen als je een bijberoep hebt. Wel enkel in het geval dat je zoveel verdient dat je meer dan de minimumbijdrage voor een hoofdberoep betaalt.
 
Ik ben aan het starten met een webshop in bijberoep. Daarnaast werk ik momenteel 24 uur in mijn hoofdberoep. Nu vroeg ik mij af of het op langere termijn beter is om over te schakelen naar zelfstandige in hoofdberoep, aangezien je sociale rechten(pensioen, ziekteuitkering,…) alleen maar hebt van je hoofdberoep en niets van je bijberoep.
Of zijn er hier meer mensen die voor lange termijn 20 à 24 uur zijn blijven werken in loondienst en de rest bijberoep?
Of werken jullie meer uren in loondienst in combinatie met bijberoep?
De term hoofdberoep of bijberoep is irrelevant voor de zelfstandige activiteit.

Alles draait om de omzet die je eruit haalt en bijkomende belasting/sociale bijdrage die je dus moet betalen.

Bekijk eens hoeveel pensioen en ziekte-uitkering je uit de huidige 24-uren job opbouwt en zet daar eens tegenover welke bedragen je opzij moet zetten via zelfstandige activiteit om hetzelfde te bekomen.

Je zal nog verschieten!
 
De term hoofdberoep of bijberoep is irrelevant voor de zelfstandige activiteit.

Alles draait om de omzet die je eruit haalt en bijkomende belasting/sociale bijdrage die je dus moet betalen.

Bekijk eens hoeveel pensioen en ziekte-uitkering je uit de huidige 24-uren job opbouwt en zet daar eens tegenover welke bedragen je opzij moet zetten via zelfstandige activiteit om hetzelfde te bekomen.

Je zal nog verschieten!
Niet geheel correct want omzet is niet de bepalende factor, in geval van vennootschap althans.
Omzet in bijberoep is +100k maar ik betaal 82€ sociale bijdrage omdat ik mij geen loon uitkeer.
 
Even dit topic kapen. Dus die collega's die 50-100% lesgeven en daarnaast een vennootschap hebben, die kunnen:

*Zichzelf geen loon uitkeren?
*Wel een loon uitkeren en later een hoger pensioen hebben door bijdrage in 2 pensioenstels?

Het moet ergens toch de moeite zijn om te zeggen ik ga maar 50% lesgeven, dus in dat geval aan pakweg 3000 bruto (collega's zijn al tegen de 50, dus max anciënniteit) en die andere 3 dagen werk ik zelfstandig. Het moet dan toch fiscaal interessant blijven om niet kapotbelast te worden en toch een dergelijk pensioen over te houden?
 
Mag volgende?
Vennootschap in bijberoep, geen uitkering van loon maar wel dividend na enkele jaren aan maar 15% + onkosten.
 
Ik dacht altijd dat je een minimum loon moest uitkeren?
Neen, 45k loon (of minder indien belastbare basis lager is) om te kunnen "genieten" van het verlaagde vennootschapsbelastingen tarief van 20%.
Zonder loon word je gewoon belast aan 25% vennootschapsbelastingen.
5% verschil is verwaarloosbaar aangezien je loon belast wordt aan 50-60%.
 
Neen, 45k loon (of minder indien belastbare basis lager is) om te kunnen "genieten" van het verlaagde vennootschapsbelastingen tarief van 20%.
Zonder loon word je gewoon belast aan 25% vennootschapsbelastingen.
5% verschil is verwaarloosbaar aangezien je loon belast wordt aan 50-60%.
Afhankelijk natuurlijk van de belastbare winst en de uiteindelijke belastingen die je betaalt.
 
Terug
Bovenaan