Project Woning isoleren langst binnen.

Greny

Well-known member
Crowdfunder FE
All ,
Ons bod gaat naar alle waarschijnlijkheid geaccepteerd worden.
Nu ben ik dus al wat aan het rondkijken voor de energetische verbouwingen.

Is hier iemand die zijn/haar huis heeft geïsoleerd langst de binnenzijde ?
Ik bedoel dan isolatiemateriaal tegen de binnenmuur en dan gipsplaat.
Of andere werkwijzes die me nog niet bekend zijn.

Ik lees hier al een heel poosje mee maar het is toch nog allemaal wat abstract.
Beste zal zijn om afspraak te maken met het energiehuis hier in de provincie denk ik.
Om alle mogelijkheden en premies te overlopen.
We gaan naar alle waarschijnlijkheid de compromis tekenen ergens volgende week.
Nu heeft de bank ons ook voorgesteld om een renovatiekrediet via hen af te nemen.
Ik weet nu niet of het handiger is om dit via een energiehuis te doen.

Kan iemand me mss op weg helpen om een persoon te zoeken die ter plaatse komt kijken en te overleggen
wat het beste is om eerst energetisch te verbouwen.

Het woongedeelte van het huis is van de 50's. Ik vrees dus nog wel wat tegen te komen.
 
Je kan dampopen of dampdicht isoleren langs binnen dat lijkt mij het eerste om in te lezen.

Isolatie moet namelijk droog zijn om goed te isoleren. Binnen in een woning heb je hoge dampdruk (koken, ademhaling, wassen, de binnentemperatuur is ook hoger in de winter) dus dat vocht wil langs de muur naar buiten.
Ga je dan voor een traditionele binnenisolatie met glas of steenwol en gipsplaat, moet je dus kijken dat je dit dampdicht afwerkt. Anders gaat de vochtige warme binnenlucht condenseren tegen de koude buitenmuur en wordt jouw isolatie nat en zal er schimmel groeien.

Losstaand van op die manier isoleren moet je ook is kijken welke draagkracht jij verwacht van die muur. Als je daar bijvoorbeeld keukenkasten wilt aan vasthangen moet je lokaal verstevigen aanbrengen of dubbele beplating of dergelijke.

Alternatief kan je dampopen isoleren langs binnen maar dan moet je dus ook zien dat er naar binnen kan uitdampen. Zijn ook verschillende technieken voor, de bekendste zijn houtwolplaten zoals pavatherm of cellenbeton als multipor. Die kan je dan bezetten, vaak met leem of kalkstuc. Kan ook wel gewoon gips maar k zou persoonlijk voor leemstuc gaan. Is tegenwoordig wel van betere kwaliteit maar gelijkaardig aan die typische 'bruine' bepleistering die je nu waarschijnlijk al hebt in jouw jaren 50 woning.

Zie dat je ook geen koudebruggen hebt en indien nodig retourisolatie steekt.

Maar vooral bekijk je renovatie in z'n geheel en niet enkel wat isolatie tegen de muur.
Die mensen van het Energiehuis kunnen je al op weg helpen.
 
Je kan dampopen of dampdicht isoleren langs binnen dat lijkt mij het eerste om in te lezen.

Isolatie moet namelijk droog zijn om goed te isoleren. Binnen in een woning heb je hoge dampdruk (koken, ademhaling, wassen, de binnentemperatuur is ook hoger in de winter) dus dat vocht wil langs de muur naar buiten.
Ga je dan voor een traditionele binnenisolatie met glas of steenwol en gipsplaat, moet je dus kijken dat je dit dampdicht afwerkt. Anders gaat de vochtige warme binnenlucht condenseren tegen de koude buitenmuur en wordt jouw isolatie nat en zal er schimmel groeien.
Bedankt. Ben ik al heel wat mee. (y)
Er zijn compleet nieuwe werelden aan het opengaan momenteel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
onthou wel ook even dat bij een dampopen opbouw, je dus ook damp openverf moet gebruiken!
ecologisch gezien de klassieke glaswol momenteel nog altijd de betere keuze, ookal zou je dat niet direct verwachten.
Kalk hennep heb je ruim 2x zoveel dikte nodig om het zelfde isolerende resultaat te halen als bij mineralewol. en heeft als je over het hele proces kijkt een 20-25% grotere (negatieve) milieuimpact.
Kies vanuit ecologisch oogpunt liefst voor houtvezel (is qua isolatie min of meer gelijkaardig aan minerale wol)

Ook opletten of je geen vocht in de muren hebt, en zo ja wat voor vocht dit dan is. Heb je bijvoorbeeld een muur die veel nat wordt door regen, ga je bij een dampdichtsysteem ook de buitenzijde moeten aanpakken. (bij damp open is dit minder het geval)
Als je zou overwegen om met harde platen te werken, houdt er dan rekening mee, dat deze een negatieve akoestische impact hebben en voer het zeker niet uit zoals roger dat op dobbit-tv dat doet!
 
ecologisch gezien de klassieke glaswol momenteel nog altijd de betere keuze, ookal zou je dat niet direct verwachten.
Kalk hennep heb je ruim 2x zoveel dikte nodig om het zelfde isolerende resultaat te halen als bij mineralewol. en heeft als je over het hele proces kijkt een 20-25% grotere (negatieve) milieuimpact.
Heb je daar cijfermateriaal van?
 
Ik heb vorigeweek een opleiding gevolgd bij het vroegere WTCB (nu Buildwise)
fjG1O5gDo3Pf0VhY1sWQWHsx.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Ik heb vorigeweek een opleiding gevolgd bij het vroegere WTCB (nu Buildwise)
fjG1O5gDo3Pf0VhY1sWQWHsx.jpg
Ik neem aan dat dan langs binnen isoleren met houtvezelplaten + leemstuc + dampopen verf dan toch het meest ecologisch is?

Uiteindelijk ben je er ook nog niet met enkel 'rotswol'.

Wel gok ik, t is te lang geleden hier, dat gewoon traditioneel gipskarton en glas/rotswol het goedkoopste gaat zijn.

Doe je het zelf zal het plaatje anders liggen. Ecologische materialen, waren toen ik ermee bezig was, zeker niet duurder dan traditionele materialen. Wel waren er maar weinig aannemers die er ervaring in hadden, dus duurdere uitvoering door gebrek aan concurrentie alsook omdat er meer manuele handelingen nodig zijn.

Ook opletten of je geen vocht in de muren hebt...
Dit is wel uitermate belangrijk, maar zelfs algemeen los van binnenisolatie.

Verder nog interessante bemerkingen bij het wtcb betreffende binnenisolatie?
 
Laatst bewerkt:
Hou rekening met wat retourisolatie doet: Grote esthetische invloed waar je slim en creatief mee moet omspringen. Moeten hiervoor ingrepen in technieken gebeuren (stopcontacten e.d. verplaatsen)?
Een goeie detaillering van de isolatie is de afgelopen jaren enorm belangrijk geworden.
Ik kan me bijvoorbeeld inbeelden dat een enorm belangrijke vraag ook is of je je woning zodanig goed wil isoleren dat luchtdichtheid ook een te rekenen factor is. Dan moet je allerhande bouwknopen luchtdicht afwerken wat niet altijd evident is (balkkoppen bijvoorbeeld), en natuurlijk ook ventilatie voorzien.
 
Ik heb vorigeweek een opleiding gevolgd bij het vroegere WTCB (nu Buildwise)
fjG1O5gDo3Pf0VhY1sWQWHsx.jpg
Is er eigenlijk een verschil tussen rotswol en glaswol op vlak van isolatie? Ik bedoel hiermee, heeft de een de voorkeur boven de anderen omwille van hun niet-isolatie gerelateerde karakteristieken (waterafstotend en vuurbestendig)?
Ik denk hierbij niet alleen aan de muren maar ook aan het dak. Als het dak goed geplaatst is bv. Maakt het dan, uit of je rotswol dan wel glaswol gebruikt? In deze Belinda Carr video lijkt rotswol beter bestand tegen vocht en vuur te zijn waardoor ik zou zeggen dat rotswol beter is voor een dak?
Rotswol is helaas wel een stuk duurder, dus als het in praktijk geen verschil maakt lijkt me glaswol gewoon een goede keuze.
 
Laatst bewerkt:
Dat verschil is niet zo heel groot zover als ik weet en als het correct toegepast wordt is dat sowieso niet heel belangrijk. Als je huis brand, brand het, rotswol of glaswol gaat dan het verschil niet echt meer maken.

Glaswol is wel een stuk goedkoper, maar rotswol is irritatie vrij en nog een stuk duurzamer (meer ecologisch verantwoord).
 
Ik neem aan dat dan langs binnen isoleren met houtvezelplaten + leemstuc + dampopen verf dan toch het meest ecologisch is?

Klopt


Verder nog interessante bemerkingen bij het wtcb betreffende binnenisolatie?

- zorgen voor goed geventileerde ruimtes!
- raamslagen isoleren (2cm is vaak al voldoende om een groot verschil te maken)
- geen gespoten/verlijmde isolatie gebruiken vanuit ecologisch aspect (+akoestisch)
- bouwknopen isoleren. retour isolatie op plafonds en zijmuren (+/- een halve meter retourneren)
- kies alleen voor binnen isolatie als langs buiten niet kan vanuit estetische of vergunningstechnische oogpunt.
 
Terug
Bovenaan