Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Een bericht dat ik geplaatst heb op facebook is verwijderd en mijn account is "geflagged".

Radiozender Willy heeft een post gezet waarin ze vragen naar het beste anti-oorlog lied.
Ik heb een lijstje gepost waar 1 nummer in stond van Burzum. De Black Metal band van Varg Vikerness (Google hem gerust).

Dat is blijkbaar reden genoeg om mij te "flaggen".

Ok, die kerel is niet ok (zijn politieke views zijn op zijn minst extreem te noemen, hij heeft in de gevangenis gezeten voor kerkverbrandingen en moord).

Maar what the fuck heeft dat te maken met het simpelweg benoemen van een liedje.

Michael Jackson bvb mag overal vrij vernoemd worden terwijl die ook niet koosjere dingen gedaan heeft.

Een bericht dat ik geplaatst heb op facebook is verwijderd en mijn account is "geflagged".

Radiozender Willy heeft een post gezet waarin ze vragen naar het beste anti-oorlog lied.
Ik heb een lijstje gepost waar 1 nummer in stond van Burzum. De Black Metal band van Varg Vikerness (Google hem gerust).

Maar what the fuck heeft dat te maken met het simpelweg benoemen van een liedje.

Michael Jackson bvb mag overal vrij vernoemd worden terwijl die ook niet koosjere dingen gedaan heeft.
Heeft burzum dan een anti-oorlogsliedje?

ik zie niet in hoe die lyrics tégen oorlog zouden kunnen geïnterpreteerd worden. Zeker gezien de andere uitspraken en daden van de band/zanger. Tenzij jij ergens argumenten zou hebben waar hij zich dankzij dit liedje uitgesproken heeft tégen oorlog en geweld?

War van Burzum als anti-oorlogslied is wel een extreem ruime interpretatie, maar dat is geen reden om iemand te flaggen vind ik. Maar ja, Burzum en een relatief commerciële (als in: vrij gekende) radiozender is niet zo'n topcombo. Als algemeen gekend geraakt wie Varg is en er wordt Burzum gespeeld op Willy verwacht ik wel veel drama en backlash op sociale media.

Ik mis Varg wel op Youtube. :(

ik zie niet in hoe die lyrics tégen oorlog zouden kunnen geïnterpreteerd worden. Zeker gezien de andere uitspraken en daden van de band/zanger. Tenzij jij ergens argumenten zou hebben waar hij zich dankzij dit liedje uitgesproken heeft tégen oorlog en geweld?

Ik ging er eigenlijk van uit dat die lyrics ironisch bedoeld waren. Ik heb me daar wss in vergist. (Ik kende dit nummer lang voor ik wist wie Varg was en wat hij had uitgespookt)

goh, te zien waarvoor hij geflagd is, hé. Als troll lijkt me dat niet zo verregaand.
Ik weet het niet meer exact en kan het niet direct terugvinden, maar het was iets ivm het verheerlijken van personen/groeperingen met een niet toelaatbare mening..

De rest van m'n lijstje voor de volledigheid:
Black Sabbath - War Pigs
Megadeth - Peace Sells (But Who's Buying)
Sepultura - Refuse/Resist
1914 - Arrival. The Meuse Argonne
1914 - And A Cross Now Marks His Place
1914 - Corps D'autos-Cannons-Mitrailleuses
Kanonenfieber - Die Schlacht Bei Tannenberg

Eigenlijk de volledige discografie van Kanonenfieber en 1914 (Oekraïense band trouwens)

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221113_94462248

Rein Dool schilderde het college van bestuur van de Leidse universiteit halverwege de jaren zeventig. Zo is historicus Dolf Cohen te zien, die van 1972 tot 1976 rector magnificus was. Ook socioloog Jankarel Gevers, milieubioloog Don Kuenen, jurist Kees Cath en de jurist Nanne Fokke Hofstee maken deel uit van het meer dan levensgrote groepsportret.

Ik zou hier een heel betoog kunnen neerpennen maar ik denk dat het beter omvat wordt in een smiley...

:sarcastic:

Wat nut heeft het om een schilderij van mannen weg te nemen die toch wel iets van betekenis geweest zijn voor de universiteit? Is het omdat ze roken of is omdat ze man zijn? Hier hangt nu geen greintje kolonialisme aan of politieke geschiedenis?
Het enigste effect dat deze actie heeft is dat de maatschappij weer een stapje verder gepolariseerd raakt.

Laatst bewerkt:
Wat is het nut van zo in een kramp te schieten over het weghalen van een (zeker voor ons) totaal onbekend schilderij uit een vergaderzaal ergens in Nederland? Als je echt zo inzit met de polarisatie van de maatschappij, moet je misschien zelf eens minder snel op de kar der verontwaardiging springen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf ...

De reden dat deze weggehaald is is zo licht, zo banaal dat het gewoon heel polariserend werkt. Maar dat is net de driver voor sommigen, wiens naar ik vermoed, gelijklopende politieke overtuigingen met u delen.
Het is gewoon een stapje dichter bij een verzuurde wereld ongeacht of ik nu in een kramp schiet of niet. :)

De reden dat deze weggehaald is is zo licht, zo banaal dat het gewoon heel polariserend werkt. Maar dat is net de driver voor sommigen, wiens naar ik vermoed, gelijklopende politieke overtuigingen met u delen.
Het is gewoon een stapje dichter bij een verzuurde wereld ongeacht of ik nu in een kramp schiet of niet. :)
Maar de verzuring, dat ben jij dan toch net zo goed als je erover in kramp schiet? Als je je schouders ophaalt, is er ook geen polarisatie?

Maar de verzuring, dat ben jij dan toch net zo goed als je erover in kramp schiet? Als je je schouders ophaalt, is er ook geen polarisatie?
Maar schouders ophalen is dan weer onverschilligheid en daarmee kan je aangeven dat het je allemaal niet kan schelen. Het is dan ook nooit goed. Een ravissante juxtapositie was misschien beter geweest met een hedendaagse weergave van het lerarenkorps daarnaast.

Met de Sint & Piet zie ik enorm veel mensen een volledig zwarte schmink toepassen in plaats van de roetpiet-stijl (20% is roetpiet en 80% volledig zwart ongeveer)

Ik kan me eigenlijk niet inbeelden dat die groepen die zich verkleden het een goed idee vinden om volledig zwart te schminken?
Dit jaar is er precies ook weinig heisa rond?

Met de Sint & Piet zie ik enorm veel mensen een volledig zwarte schmink toepassen in plaats van de roetpiet-stijl (20% is roetpiet en 80% volledig zwart ongeveer)

Ik kan me eigenlijk niet inbeelden dat die groepen die zich verkleden het een goed idee vinden om volledig zwart te schminken?
Lijkt me dat bij kleinere initiatieven dit wel te verwachten was, en daar zal ook niet teveel volk van wakker liggen zeker? Enkele oudere mensen in onze straat gaan zo bijvoorbeeld rond bij de buren, met de pieten volledig zwart. Maakt me niet echt uit.

Persoonlijk ook wel blij dat we die heisa een jaar hebben kunnen overslaan.

Is er minder heisa rond, of ben je gewoon minder op sociale media aanwezig?
Want 90% van alle heisa inzake alles dat met woke te maken heeft is toch gewoon opgestookte BS dat het algoritme ons voorschotelt.

Ik denk dat de meeste mensen ook gewoon al wel mee zijn nu? De officiele sint heeft nu roetpieten. Zelfs witte pieten en regenboogpieten. Ik denk niet dat iemand nog terug wil naar de bevrijde afrikaanse slaven die knecht spelen.

Goed nieuws dat er meer volledig zwarte pieten zijn :love:

We moeten gewoon niet teveel aandacht geven aan die wokies. Na een tijd vinden ze wel iets anders om over te klagen en zijn ze kalmer over een andere 'probleem'.

Ik denk dat het kaf van het koren gesplitst is. Naar mijn persoonlijk gevoel is het zelfs volledig tegenovergesteld. Er zijn inderdaad voldoende blackface pieten, maar uiteindelijk draait dat al heel snel uit dat er toch iets moet gezegd worden over ‘wij doen niet mee ze aan heel die woke/links/geitenwollensokken zever’ (schrappen wat niet past) en dan skippen mensen al snel het verdere gesprek.

Die intrede van de Sint is met roetpieten. Alle tv-programma’s zijn met roetpieten. Ik geef het nog een jaartje en die laatste weerstand gaat er ook nog uit. Uiteindelijk gaan kinderen alleen maar meer en meer vragen stellen waarom die personen zo zwart zijn en die op tv (aka de echte) dus niet.

Bij de kindjes op school is het sinds dit jaar ook met roetpieten, naar wat ik zie begint dat toch echt de norm te worden. Nog geen enkele volledig zwart geschminkte Piet tegengekomen dit jaar zelfs.

Het enige wat in mijn hoofd nog moeilijk is, is spreken van roetpiet. Ik blijf spreken van Zwarte Piet.

Terug
Bovenaan