Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Het is toch niet de eerste keer dat disney zo iets doet?
Verkoopt stan lee nog altijd nft's na zijn dood?
Het voelt voor mij als een moderne vorm van lijkenpikken. Elke euro/dollar die ze er nog kunnen uitpersen is ethisch/kapitalistisch allemaal ok.
Kweenie wie er achter die accounts zit, jij wel ?

En ehh wat verwacht jij dat mensen daaraan doen dan? Sherlock holmes gewijs zelf de moord gaan oplossen? Den oorlog zelf gaan uitvechten?
Ik bedoel daarmee dat gans die discussie zo belachelijk is, doordat ze gerelateerd is aan een uitgemolken tv programma.
Ik heb hier op het forum ook expliciet hierover mijn mening uitgesproken (ook over het schrappen van De Pauw), maar ik vind het zeer frappant dat van deze mug een olifant wordt gemaakt.
Kan mij niet inbeelden dat eenzelfde discussie zou ontstaan voor geschrapte afleveringen van De Kotmadam.
Dus ik herhaal : kom aan de Vlaming zijn Kampioenen en het kot is te klein !

Ik begrijp het wel. En ik vind het geen makkelijk iets. Ik vind het persoonlijk wel verregaand. Is het geen beter alternatief om de afleveringen wel beschikbaar te stellen op VRT NU maar bijvoorbeeld niet meer uit te zenden, en voorafgaand aan de aflevering een disclaimer te zetten: "volgende aflevering bevat content die mogelijk gevoelig kan zijn of als zo ervaren kan worden. VRT omarmt mogelijke overtuigingen van personages niet, en werkt vandaag actief aan het promoten van content waarin diversiteit voorop staat", iets in die aard. Maar dan zijn de afleveringen nog steeds beschikbaar voor wie dat wenst. Maar is er een soort van extra noot waardoor het minder gevoelig voor anderen kan zijn.

Ik ben het wel met @arevee mee eens dat zo een zaken inderdaad niet altijd een positief effect zullen hebben omdat mensen te veel het gevoel hebben dat bijvoorbeeld zaken uit het verleden bovengehaald worden die niet altijd bovengehaald moeten worden, en dat veel content van vroeger is wat het is. Als we overal retro-actief alle gevoelige content moeten eruit halen, gaan we best wel nog wat werk hebben internationaal gezien. En bij zoiets als FC De Kampioenen - een van de meest populaire en herkenbare/toegankelijke vlaamse series ooit - begrijp ik ook wel dat mensen niet tevreden zijn over die beslissingen. Ik heb het gevoel dat je ondanks goede intenties te veel mensen in het harnas jaagt, waardoor de missie die je streeft uiteindelijk niet het gewenste effect heeft omdat je jezelf niet echt sympathiek voor de cause maakt.

Laatst bewerkt:
allezins stan lee of chadwick boseman niet meer....
Er ooit al aan gedacht dat hun families dit ook gewoon als eerbetoon aan hun overleden geliefde (kunnen) zien? Dat Twitter account wordt niet gerund door Disney hé. Er worden daar nog af en toe eerbetonen op geplaatst, steun voor BLM en nieuwsberichten van zijn Stichting. Waarom zouden ze dan niet de trailer posten waarin hij en het personage dat hem legendarisch heeft gemaakt geëerd worden posten?

Er ooit al aan gedacht dat hun families dit ook gewoon als eerbetoon aan hun overleden geliefde (kunnen) zien? Dat Twitter account wordt niet gerund door Disney hé. Er worden daar nog af en toe eerbetonen op geplaatst, steun voor BLM en nieuwsberichten van zijn Stichting. Waarom zouden ze dan niet de trailer posten waarin hij en het personage dat hem legendarisch heeft gemaakt geëerd worden posten?
Daarmee dat ik die post gedelete had want had enkel eerst die tweet gezien. Bij verder scrollen lijkt het wel tribute/blm account.
Dat van Stan lee daarentegen lijkt me zuiver geldgewin.

Daarmee dat ik die post gedelete had want had enkel eerst die tweet gezien. Bij verder scrollen lijkt het wel tribute/blm account.
Dat van Stan lee daarentegen lijkt me zuiver geldgewin.
Ja dat van stan lee is gewoonweg bonkers.

Maar heeft nog steeds niets met disney te maken hé :)

Van Stan Lee kan je dan toch enkel zijn familie / wie zijn nalatenschap beheert van geldgewin beschuldigen? En ook in zijn geval denk ik niet dat hij het erg gevonden zou hebben, integendeel ...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220729_93114454
“Zoals elk maatschappelijk debat heeft ook het woke-activisme zijn terechte oorzaak. Helaas zijn er bij elke rage ook mensen die in overkill gaan en op die manier de essentie van het probleem een slechte dienst bewijzen. Zo ook moeten er in FC De Kampioenen mensen opstaan die met het vingertje wijzen en er zich niet van bewust zijn dat ze het tegenovergestelde effect bereiken en de goegemeente massaal in de armen van extreem rechts drijven.”

Een mijn insziens terechte analyse waar ik me zeker kan in vinden. Een doorgedreven activisme gaat mensen doen verrechtsen. Dan liever wat minder woke en wat meer gematigdheid in het toekomstige politieke landschap.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220729_93114454

Een mijn insziens terechte analyse waar ik me zeker kan in vinden. Een doorgedreven activisme gaat mensen doen verrechtsen. Dan liever wat minder woke en wat meer gematigdheid in het toekomstige politieke landschap.
Met die ene quote kan ik het ook wel eens zijn, behalve het feit dat hij dan wel eens wél gaat bepalen dat FC De Kampioen net te ver gaat :D
Terwijl dat dus niet gedaan is om protesten, maar gewoon door de uitgever/maker zelf. Ik kan zo nog 3 programma's opnoemen waarvan je niet snel heruitzendingen zult terugzien, omdat ze niet bepaald stroken met de huidige mentaliteit/gevoeligheden. Maar daar kraait geen haan naar. Volledige jaargangen, hè. Het grootste protest komt dan ook nog niet eens van kijkers van FC De Kampioenen, maar protesteren tegen "het idee" van het cancellen. Terwijl, als je ze zou schrappen "omdat er niemand in geïnteresseerd is", het weer allemaal oké is. Met hetzelfde resultaat.

Uiteindelijk is het een beetje de film Do The Right Thing. Een absolute aanrader, zelfs nu nog. Waarin de activistische bewoner eigenlijk de aanstoker is van een hele hoop gedoe, en terecht bekritiseerd wordt, omdat hij zijn energie stopt in dingen die er niks toe doen en zo iedereen opzweept.

Het probleem is alleen dat je niet van buitenaf zomaar kunt zeggen wat er niet toe doet, zomaar kunt opdringen waar iemand wel of geen energie in (mag) steken.

Het is gewoon allemaal een complot om de FC De Kampioenen-kijker te lokken naar de betalende Streamz-service waar de afleveringen wel nog zichtbaar op zijn.
En de VRT kan weer enkele pluimen in haar gat steken.

Het is gewoon allemaal een complot om de FC De Kampioenen-kijker te lokken naar de betalende Streamz-service waar de afleveringen wel nog zichtbaar op zijn.
Zoals gezegd: voorlopig. Dat hangt af van de contracten, maar de kans dat het uitzendrecht van die aflevering verlengd zal worden, is wel bijzonder klein.

Veel pluimen gaan ze hier niet aan over houden, ik lees niets als klachten over deze beslissing en ook op sociale media zie ik niemand die dit een goede beslissing vindt. Hier op BG een handvol woke fanatici die zich er achter scharen, maar dat is het dan ook.

Met die ene quote kan ik het ook wel eens zijn, behalve het feit dat hij dan wel eens wél gaat bepalen dat FC De Kampioen net te ver gaat :D
Terwijl dat dus niet gedaan is om protesten, maar gewoon door de uitgever/maker zelf. Ik kan zo nog 3 programma's opnoemen waarvan je niet snel heruitzendingen zult terugzien, omdat ze niet bepaald stroken met de huidige mentaliteit/gevoeligheden. Maar daar kraait geen haan naar. Volledige jaargangen, hè. Het grootste protest komt dan ook nog niet eens van kijkers van FC De Kampioenen, maar protesteren tegen "het idee" van het cancellen. Terwijl, als je ze zou schrappen "omdat er niemand in geïnteresseerd is", het weer allemaal oké is. Met hetzelfde resultaat.

Uiteindelijk is het een beetje de film Do The Right Thing. Een absolute aanrader, zelfs nu nog. Waarin de activistische bewoner eigenlijk de aanstoker is van een hele hoop gedoe, en terecht bekritiseerd wordt, omdat hij zijn energie stopt in dingen die er niks toe doen en zo iedereen opzweept.

Het probleem is alleen dat je niet van buitenaf zomaar kunt zeggen wat er niet toe doet, zomaar kunt opdringen waar iemand wel of geen energie in (mag) steken.
Niet dat ik het te hard in het belachelijke wil trekken en het gaat me ook niet om FCDK persé...

Maar krijgen acteurs geen royalties op heruitzendingen enzo van die zaken? In geval van FCDK die nog 200 afleveringen staan hebben of whatever zal dat nu niet veel uitmaken voor de hoofdacteurs. Maar in geval van andere series (naar uw voorbeeld van hele seizoenen) moet dat toch erg zijn voor de acteurs in kwestie?

Of zijn die royalties geen vaak voorkomend ding of gewoon peanuts ?

Niet dat ik het te hard in het belachelijke wil trekken en het gaat me ook niet om FCDK persé...

Maar krijgen acteurs geen royalties op heruitzendingen enzo van die zaken? In geval van FCDK die nog 200 afleveringen staan hebben of whatever zal dat nu niet veel uitmaken voor de hoofdacteurs. Maar in geval van andere series (naar uw voorbeeld van hele seizoenen) moet dat toch erg zijn voor de acteurs in kwestie?

Er is een TikTok met een mevrouw die haar royalties enveloppes toont. Ze had een aflevering of vijf een rolletje in Friends en dat was $2700 (ook begrijpelijk voor die show) maar dan bijvoorbeeld iets in Malcolm was $7.50, een rolletje in 3rd Rock $8. Dus voor zij die echt altijd maar die ene aflevering boeken of een show die niet en masse gesyndiceerd wordt, is het toch wel weinig. En dat is de VS, België moet nog minder zijn.

Veel pluimen gaan ze hier niet aan over houden, ik lees niets als klachten over deze beslissing en ook op sociale media zie ik niemand die dit een goede beslissing vindt. Hier op BG een handvol woke fanatici die zich er achter scharen, maar dat is het dan ook.
Het probleem is dat we niet met onze portefeuille kunnen stemmen hierover.
Sinds het afschaffen van het kijk en luistergeld draagt iedere belg verplicht bij aan het VRT media bastion en hun bijhorende wokeness bullshit.

Ik weet niet wat dat te maken heeft met mijn post die je citeert, maar aan royalties hangt geen uitzendverplichting vast, hoor. Eerder het omgekeerde. Ja, er zullen soms royalties zijn voor sommige acteurs, en als je dan geluk hebt, wordt jouw reeks eindeloos heruitgezonden. En als je pech hebt 1x en dat is het. Maar het kan net zo goed een draaidagvergoeding zijn en overdracht van rechten (ik heb geen idee van hoe vaak welk contract voorvalt).

Het probleem is dat we niet met onze portefeuille kunnen stemmen hierover.
Sinds het afschaffen van het kijk en luistergeld draagt iedere belg verplicht bij aan het VRT media bastion en hun bijhorende wokeness bullshit.
Daarom is het ook positief dat ze hun funding nu sterk aan het verminderen zijn (jaarlijkse daling van 25 m€). Van mij mocht dat nog een stuk sneller naar beneden gaan, maar goed het beweegt in de juiste richting.

Ik weet niet wat dat te maken heeft met mijn post die je citeert, maar aan royalties hangt geen uitzendverplichting vast, hoor. Eerder het omgekeerde. Ja, er zullen soms royalties zijn voor sommige acteurs, en als je dan geluk hebt, wordt jouw reeks eindeloos heruitgezonden. En als je pech hebt 1x en dat is het. Maar het kan net zo goed een draaidagvergoeding zijn en overdracht van rechten (ik heb geen idee van hoe vaak welk contract voorvalt).
Ik snap zelfs niet hoe je dat zo draait. :p waarom zouden royalties zelfs uitzendverplichtingen hebben.

De reden waarom ik jou quote is omdat er een verschil is tussen een reeks niet uitzenden omdat niemand er om geeft en een aantal episodes / hele seizoenen cancelen omdat een commissie dat bepaalt.

Ik snap ook wel dat royalties eerder een leuk extraatje zijn dan een gegarandeerd inkomen.

Terug
Bovenaan