Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Goh... ik ben zelf niet mee met het non-binair verhaal en voor mij zijt ge ook een man OF een vrouw. En ge kunt gerust trans zijn en van man naar vrouw getransitioneerd zijn om dan gewoon in mijn ogen een vrouw te zijn. En hetgeen die vrouw zegt ivm biologie, snap ik ook.
MAAR Maar maar... Ik heb ook wel al een serieus wetenschappelijk artikel gelezen over hoe er chromosoom-defecten kunnen voorkomen in mensen waardoor hun gender-identificatie mentaal echt wel een heel andere issue is dan simpel man of vrouw. Ik was wel wat verbaasd door dat artikel, maar ook dat is wetenschap.
Er is een verschil tussen dat en genderdysforie. En ja, ook dat is wetenschap.

Niet noodzakelijk. De twee zouden dikwijls in verband staan. Niet altijd, maar (heel) dikwijls. Er stond niet voor niets het woord "mentaal" bij. Immers in veel van die gevallen gaat ge uiterlijk biologisch niet veel merken en zijn die mensen uiteindelijk biologisch man of vrouw. Maar het heeft mentaal zijn gevolgen evenzeer.
Het gaat dus gewoon over twee takken van de wetenschap (biologie en psychologie) die geconnecteerd zijn. Iets dat sowieso de toekomst is om bepaalde mentale issues een plaats (en indien nodig/mogelijk) een oplossing te kunnen bieden.

Goh... ik ben zelf niet mee met het non-binair verhaal en voor mij zijt ge ook een man OF een vrouw. En ge kunt gerust trans zijn en van man naar vrouw getransitioneerd zijn om dan gewoon in mijn ogen een vrouw te zijn. En hetgeen die vrouw zegt ivm biologie, snap ik ook.
MAAR Maar maar... Ik heb ook wel al een serieus wetenschappelijk artikel gelezen over hoe er chromosoom-defecten kunnen voorkomen in mensen waardoor hun gender-identificatie mentaal echt wel een heel andere issue is dan simpel man of vrouw. Ik was wel wat verbaasd door dat artikel, maar ook dat is wetenschap.

Ik heb een hele lijst van zo'n uitzondering ooit moeten studeren, maar uitzonderingen zijn wat ze zijn: uitzonderingen. Vaak jammer genoeg voor die mensen, maar daarom niet de norm.

Neem bijvoorbeeld de discussie of je aan kinderen aanleert dat mensen 10 vingers en 10 tenen hebben, of dat je er steevast bij gaat vermelden dat sommige mensen toch met nog meer vingers en/of tenen geboren worden en anderen er net verliezen door ongelukken...
Wat volstrekt overbodig is, want daar komen ze na verloop van tijd ook wel achter, de wereld is nu eenmaal complex, maar je definities baseer je op de "normale" situatie - zonder waarde oordeel, norm als in meest voorkomende of basisbouwplan -.

ahhh ja die Polen.

Nooit echt goe geweest in te luisteren naar wat ze moeten doen hé.... koppig volkske

Tja, hoe zou je zelf zijn als je volk de afgelopen 100 jaar zwaar geleden heeft onder eerst de nazi's - veel zwaarder dan onze streken - en later het communisme. Uiteraard gaat de LGBT beweging op eenzelfde niveau zetten als totalitaire regimes te ver. Vrijheid om lief te hebben wie je wilt is net iets wat onder die regimes ook strikt verboden was. Als de woke beweging al totalitaire trekjes heeft, dan is het eerder wanneer het aankomt op het wissen van de geschiedenis, bepaald absurd politiek correct taalgebruik af te dwingen en natuurlijk geen kritiek tolereren.

Die genderdysforie is echter een relatief "nieuw" gegeven, waarover nog veel niet gekend is.
Interessant om eens te bekijken:

Terwijl bepaalde media mensen met pietluttigheden proberen op te stoken, krijgen we zulke zaken te zien in een van onze collega EU landen. Polen, twee dagen geleden, ter viering van de Warsaw Uprising.

1fuivoh55we71.jpg

Dat is gelukkig maar klein bier vergeleken met de discussie hierboven.
Ik heb gisteren nog een tentoonstelling hierover meegepikt in het european centre For solidarity in Gdańsk. Best wel heftig. Ik had ook wel een raar gevoel bij het anticommunistisch propaganda apparaat (het museum) dat door de Europese belastingsbetalend gefinancierd is.

Ik heb gisteren nog een tentoonstelling hierover meegepikt in het european centre For solidarity in Gdańsk. Best wel heftig. Ik had ook wel een raar gevoel bij het anticommunistisch propaganda apparaat (het museum) dat door de Europese belastingsbetalend gefinancierd is.
Ah dat is enkel maar om ze af te kopen voor hen in de shit te laten na WO2 :)

Ah dat is enkel maar om ze af te kopen voor hen in de shit te laten na WO2 :)
Wel dan hebben ze er toch best wel wat geld tegenaan gegooid. :unsure: volledig in cortenstaal, High end inrichting qua hvac en elek.

Maar de miserie die ik daar gezien heb doet me niet raar meer opkijken van die foto met een doorstreepte swastika, hamer en sikkel en de regenboog vlag.
Na al die jaren van keiharde onderdrukking staan die waarschijnlijk best wat wantrouwig tegen opgelegde regels.

“dit bericht wordt gemonitord door de overheid.
Ik herhaal… dit bericht wordt gemonitord door de overheid. “ :S
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Solidarity_(Polish_trade_union)

Kiezen nochtans wel voor een partij die de voeten veegt aan de democratie, de vrijheid van de pers ondermijnt en de vorming van LGBT-vrije zones ondersteunt. Dit Polen hoort wat mij betreft niet in de Europese Unie thuis. En dat Polen doorheen de geschiedenis keer op keer gepartitioneerd en onderdrukt is geweest door de Europese grootmachten is een betreurenswaardig feit, maar mag toch geen vrijgeleide zijn om zelf voor onderdrukker te spelen.

Kiezen nochtans wel voor een partij die de voeten veegt aan de democratie, de vrijheid van de pers ondermijnt en de vorming van LGBT-vrije zones ondersteunt. Dit Polen hoort wat mij betreft niet in de Europese Unie thuis. En dat Polen doorheen de geschiedenis keer op keer gepartitioneerd en onderdrukt is geweest door de Europese grootmachten is een betreurenswaardig feit, maar mag toch geen vrijgeleide zijn om zelf voor onderdrukker te spelen.
Ze lijken me eerlijk gezegd er ook nog niet rijp voor. 35-40 jaar democratische waarden is misschien te kort.

Natuurlijk is dat laatste ook wetenschap, dat wordt hier niet ontkent denk ik, maar in dit artikel ging het om een professor biologie die werd aangevallen omdat ze weigert te gaan spreken over "zwangere mensen" in plaats van "zwangere vrouwen". Spreken over zwangere vrouwen is echt niet foutief of iets waaraan mensen aanstoot aan moeten nemen, laat staan dat dat al een basis moet zijn om iemand "transfoob" te gaan noemen.

Terwijl bepaalde media mensen met pietluttigheden proberen op te stoken, krijgen we zulke zaken te zien in een van onze collega EU landen. Polen, twee dagen geleden, ter viering van de Warsaw Uprising.
Die mensen mogen daar toch tegen betogen als ze dat willen? Dat is net het hele idee achter de vrijheid van meningsuiting en het recht op betogen. Zolang ze niet oproepen tot geweld of iets in die aard zie ik het probleem daar ook niet van in.

Die mensen mogen daar toch tegen betogen als ze dat willen? Dat is net het hele idee achter de vrijheid van meningsuiting en het recht op betogen. Zolang ze niet oproepen tot geweld of iets in die aard zie ik het probleem daar ook niet van in.
Beetje ironische post ten opzichte van een thread waar voortdurend geklaagd wordt over mensen die hun mening uiten.

Maar blijkbaar roept een taaldiscussie wel meer verontwaardiging bij je op dan een EU land dat volledige gebieden tot LGBT-vrije zones laat omdopen en haar burgers tot haat en discriminatie opzet, want dan kom je met de trompet van vrije meningsuiting toeteren. Terwijl dat me toch nog een heel andere grootteorde van cancel culture lijkt te zijn.

Maar blijkbaar roept een taaldiscussie wel meer verontwaardiging bij je op dan een EU land dat volledige gebieden tot LGBT-vrije zones laat omdopen en haar burgers tot haat en discriminatie opzet, want dan kom je met de trompet van vrije meningsuiting toeteren.
Een Harvard professor biologie die wordt aangevallen omdat ze van mannelijke geslachten en vrouwelijke geslachten spreekt vind ik de waanzin voorbij ja, dat gaat er bij mij niet in.

Wat er gebeurt in Polen (en eerder ook in Hongarije of in de buurlanden daar) valt voor zover ik kan zien toch onder de vrijheid van meningsuiting en wat verkozen partijen mogen uitvoeren. Als er morgen een politieke partij in de UK de meerderheid haalt die het holebihuwelijk terug wilt afschaffen, dan kan dat perfect als er daar een meerderheid voor te vinden is. Dat maakt het niet plots ondemocratisch, we zitten in een systeem waar de meerheid bepaalt wat er moet gebeuren.

Allez het laatste hoofdstuk in woke landschap :p
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210807_92198492

Wie kent ‘Allo ‘Allo! niet? Een legendarische Britse tv-serie is het, over een Frans café in door de Duitsers bezet gebied tijdens de Tweede Wereldoorlog. Er wordt Engels gesproken met een Frans accent - zoek gerust eens op hoe cafébaas René “You stupid woman” zegt - en er wordt gretig gelachen met Duitse en Franse stereotypen. Bovendien ligt René goed in de markt bij de vrouwen, waardoor ook heel wat mopjes met seksuele ondertoon gemaakt worden.

Maar de Britse autoriteit heeft beslist dat de serie in de wereld van vandaag niet zomaar meer uitgezonden mag worden. Ze is “gedateerd”, zo waarschuwt Britbox. “De bazen zijn bezorgd dat de seksuele ondertoon en de stereotypering van de Franse en Duitse personages in de woke wereld mensen voor de borst kan stoten”, zegt een bron binnen de tv-wereld aan The sun.

Eerder kregen ook al afleveringen van Coronation Street, Call The Midwive en Fawlty Towers - “Don’t mention the war” - waarschuwingen mee. Sommige afleveringen worden zelfs niet meer aangeboden door streamingkanalen in het Verenigd Koninkrijk.

Terug
Bovenaan