Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Het ironische is dat Hari Kondabolu, naast dat hij zelf comedian is, een documentaire maakt maar vervolgens zegt "Actually, I don't give a shit"

Hij veinst dus beledigd te zijn op basis van een vooringenomen racistisch gevoel in zijn minderheidsgroep die eigenlijk quasi onbestaande is.

Nu doe je alsof het "afschaffen" van Apu een andere reden heeft dan dat de acteur zich er niet goed bij voelde om op die manier dit personage te spelen.

De serie staat bol van de karikaturen maar enkel bij een minderheidsgroep is het nu taboe terwijl het racistisch argument uit proportie is geblazen.

Lijkt mij een beetje de definitie te zijn van de cancelculture waar we blanken culpabiliseren die schijnbaar alles en iedereen willen onderdrukken.

Last month, Hank Azaria, the Emmy-award winning voice of Apu, said he is "willing to step aside" from his role voicing the character. "The idea that anyone young or old, past or present, being bullied based on Apu really makes me sad," said Azaria. "It certainly was not my intention."

Het ironische is dat Hari Kondabolu, naast dat hij zelf comedian is, een documentaire maakt maar vervolgens zegt "Actually, I don't give a shit"

Hij veinst dus beledigd te zijn op basis van een vooringenomen racistisch gevoel in zijn minderheidsgroep die eigenlijk quasi onbestaande is.

De serie staat bol van de karikaturen maar enkel bij een minderheidsgroep is het nu taboe terwijl het racistisch argument uit proportie is geblazen.

Lijkt mij een beetje de definitie te zijn van de cancelculture waar we blanken culpabiliseren die schijnbaar alles en iedereen willen onderdrukken.
Kan best, over die documentaire. Maar er zijn gewoon een heleboel reacties gekomen van mensen die hetzelfde vinden. Waarna Azaria zijn conclusies heeft getrokken. Die is vrij om die mening te hebben, neem ik aan?

Kan best, over die documentaire. Maar er zijn gewoon een heleboel reacties gekomen van mensen die hetzelfde vinden. Waarna Azaria zijn conclusies heeft getrokken. Die is vrij om die mening te hebben, neem ik aan?
De vraag is natuurlijk of hij dezelfde conclusies zou getrokken hebben moest er geen hetze zijn geweest. Was hij wel echt 'vrij' in zijn keuze. Heeft hij echt berouw gekregen? Waren de Studiobazen bang van inkomstverlies... We zullen het nooit weten.

De vraag is natuurlijk of hij dezelfde conclusies zou getrokken hebben moest er geen hetze zijn geweest. Was hij wel echt 'vrij' in zijn keuze. Heeft hij echt berouw gekregen? Waren de Studiobazen bang van inkomstverlies... We zullen het nooit weten.
Ja, kijk. Als dat het argument al is. Hij zegt dat het zo is. De studio zegt het. De schrijvers zeggen het. Het komt herhaaldelijk naar voren in interviews, en de uitspraken waarvan hij zegt dat ze aan de oorsprong liggen, kun je nalezen. Als het dan al "onweetbaar" is, dan noem ik het gewoon insinuaties omdat het omgekeerde beter past in je kraam. En nogal waardeloos.

Ja, kijk. Als dat het argument al is. Hij zegt dat het zo is. De studio zegt het. De schrijvers zeggen het. Het komt herhaaldelijk naar voren in interviews, en de uitspraken waarvan hij zegt dat ze aan de oorsprong liggen, kun je nalezen. Als het dan al "onweetbaar" is, dan noem ik het gewoon insinuaties omdat het omgekeerde beter past in je kraam. En nogal waardeloos.
Nu niet om specifiek over deze case te praten maar als jij denkt dat je als team/bedrijf 1 boodschap de wereld instuurt dat dit effectief de boodschap is van alle leden dan vrees ik dat je best wat goedgelovig bent :D Je bespreekt het intern, hoort alle pro en contras en dan breng je gewoon 1 signaal naar buiten waar iedereen zich aan houdt.

Nu niet om specifiek over deze case te praten maar als jij denkt dat je als team/bedrijf 1 boodschap de wereld instuurt dat dit effectief de boodschap is van alle leden dan vrees ik dat je best wat goedgelovig bent :D
Inderdaad, niet specifiek over deze case, want hier is het niet als team één boodschap. En heeft het niks te maken met de boodschap van andere leden. Het gaat om wat Hank Azaria vindt en zegt. En dan blijven het ongestaafde insinuaties van jou, tegenover een heel navolgbaar verhaal van hem.

Dat stuk in het vet gaat toch over "The idea that anyone young or old, past or present, being bullied based on Apu (really makes me sad)"? Ik snap je punt met dat citaat niet.
De acteur is een ongefundeerd schuldgevoel aangepraat gezien de comedian achter al die heisa het stiekem zelf een grappig personage vindt. Zijn punt is dat bruine mensen enkel gerepresenteerd worden als winkeleigenaars of terroristen. Alsof dat zelfs de schuld is van een karikaturale show. Omdat er geen andere representatie is zouden blanke mensen verdoemd zijn enkel te kunnen oordelen op huidskleur of afkomst. Blanken zijn dus niet in staat fictie van realiteit te onderscheiden en hebben The Simpsons geschreven met een propaganda en racistisch motief. Really?

Ik snap toch niet hoe dat men tegen het gebruik van stereotype is voor humor.
Dat gebeurt toch ook met niet raciale type humor?
Bvb lachen met domme limburgers? Gierige Hollanders…
Daar wordt toch ook geen punt van gemaakt?

Ik snap toch niet hoe dat men tegen het gebruik van stereotype is voor humor.
Dat gebeurt toch ook met niet raciale type humor?
Bvb lachen met domme limburgers? Gierige Hollanders…
Daar wordt toch ook geen punt van gemaakt?
Hela het zijn trage Limburgers en domme Belgen

Inderdaad, niet specifiek over deze case, want hier is het niet als team één boodschap. En heeft het niks te maken met de boodschap van andere leden. Het gaat om wat Hank Azaria vindt en zegt. En dan blijven het ongestaafde insinuaties van jou, tegenover een heel navolgbaar verhaal van hem.
Wat Hank Azaria vindt en zegt is ingefluisterd door de negatieve commentaren die hij kreeg en heeft daarom gehandeld. Zoiets noemt handelen uit eigenbelang.
Laten we nu niet gaan doen alsof hij nu ineens na 20 jaar het licht heeft gezien. Apu en de invulling die Hank Azaria er al sinds 1990 aan geeft is nog niks verandert. Dus ofwel worstelt hij al vanaf het begin met die tweespalt van raciale profilering en geld verdienen. Ofwel zag hij er in het begin geen graten in en is zijn visie erop verandert door de vele negatieve commentaren. In 1990 was de situatie voor de Indische bevolking in Amerika niet veel anders dan nu hoor.

Wat Hank Azaria vindt en zegt is ingefluisterd door de negatieve commentaren die hij kreeg en heeft daarom gehandeld. Zoiets noemt handelen uit eigenbelang.
Laten we nu niet gaan doen alsof hij nu ineens na 20 jaar het licht heeft gezien. Apu en de invulling die Hank Azaria er al sinds 1990 aan geeft is nog niks verandert. Dus ofwel worstelt hij al vanaf het begin met die tweespalt van raciale profilering en geld verdienen. Ofwel zag hij er in het begin geen graten in en is zijn visie erop verandert door de vele negatieve commentaren. In 1990 was de situatie voor de Indische bevolking in Amerika niet veel anders dan nu hoor.
Want evolutie is onmogelijk? Een veranderende tijd, in combinatie met de oprechte commentaren van anderen kunnen niet zorgen dat iemand ergens anders naar kijkt dan daarvoor? Ik hoop dat ik toch een beetje flexibeler ben dan dat.

Want evolutie is onmogelijk? Een veranderende tijd, in combinatie met de oprechte commentaren van anderen kunnen niet zorgen dat iemand ergens anders naar kijkt dan daarvoor? Ik hoop dat ik toch een beetje flexibeler ben dan dat.
Uw kijk op dingen kan uiteraard veranderen. Maar in deze kunnen we spreken over geforceerde verandering. In eerste instantie is hij nog blijven verder doen als stemacteur. En heeft de rol ook identiek verder vertolkt. Het is pas na aanhoudende kritiek dat hij toch beslist heeft om te stoppen.

Daarbij is the simpsons een serie over karikaturen met karikaturen. Het blijft een raar gegeven dat we gaan zeggen dat de ene karikatuur niet kan, en de andere wel. Puur omdat de ene karikatuur een minderheid is. Het is comic relief en het speelt maar een kleine rol in de show. Vooral dat laatste, Apu speelt een kleine bijrol tussen alle andere karikaturen en ongein. Een serie als the simpsons hoort net met humor moeilijke thema’s luchtig te maken. En volgens mij hoort woke en snel aanstoot nemen aan zaken daar zeker bij.

Uw kijk op dingen kan uiteraard veranderen. Maar in deze kunnen we spreken over geforceerde verandering. In eerste instantie is hij nog blijven verder doen als stemacteur. En heeft de rol ook identiek verder vertolkt. Het is pas na aanhoudende kritiek dat hij toch beslist heeft om te stoppen.

Daarbij is the simpsons een serie over karikaturen met karikaturen. Het blijft een raar gegeven dat we gaan zeggen dat de ene karikatuur niet kan, en de andere wel. Puur omdat de ene karikatuur een minderheid is. Het is comic relief en het speelt maar een kleine rol in de show. Vooral dat laatste, Apu speelt een kleine bijrol tussen alle andere karikaturen en ongein. Een serie als the simpsons hoort net met humor moeilijke thema’s luchtig te maken. En volgens mij hoort woke en snel aanstoot nemen aan zaken daar zeker bij.
Moet wel zeggen dat Apu niet meer door hank azaria ingesproken is doch het karakter is niet uit de simpsons geschreven en gaat hoogstwss een comeback maken.
https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-56481998

The Simpsons' creator has said there are "ambitious" plans for Apu - the Indian character who was sidelined over criticism that he was voiced by a white actor and was a harmful stereotype.
As a result, the long-running show said white actors would no longer provide the voices of non-white characters.
Matt Groening has told USA Today he is still "proud" of the character, the immigrant owner of the Kwik-E-Mart.
But he will be absent from Springfield until a suitable new actor is found.
"We've got plans for Apu, but we have to see if we can make the stories work," said Groening. "We're working on something kind of ambitious. That's all I can say."

'More inclusive'

The cartoonist, who brought The Simpsons to screens in 1989, described the "fantastic" character as "one of the most nuanced characters on a silly two-dimensional cartoon show".

He added that while ending the use of white actors for non-white characters was not his idea, he was "fine with it".

De vraag is dan natuurlijk wel of de orignele hetze 'the problem with apu' weer naar boven gaat komen.
Het kan een mss ook zijn dat de simpsons wel een beetje de controverse en twitter reclame opzoeken om de ratings in leven te houden.

Ik kan het nog steeds niet snappen to be honest.
Witte mens die Apu vertolkt = probleem.
Zwarte persoon die in Bridgerton de rol van een engelse lord in de 19e? eeuw vertolkt = geen probleem.

Identieke situatie imo

Verre van.
Bridgerton is set in an alternate history with a racially integrated London where people of color are members of the ton, some with titles granted by the sovereign. Creator Chris Van Dusen was inspired by historical debate over the 1940s African ancestry claims of Queen Charlotte "...to base the show in an alternative history in which Queen Charlotte's mixed race heritage was not only well-established but was transformative for Black people and other people of color in England."

Ik kan het nog steeds niet snappen to be honest.
Witte mens die Apu vertolkt = probleem.
Zwarte persoon die in Bridgerton de rol van een engelse lord in de 19e? eeuw vertolkt = geen probleem.

Identieke situatie imo
Omdat die tweede geen op vooroordelen en ras gebaseerde karikatuur is van een minderheid die al last heeft van rasongelijkheid en die eerste wel.

Maar ook geen ‘probleem’, de acteur voelt zich er niet goed bij. Ik hoop dat dat nog mag?

Dan gaat het over de karikatuur zelf, niet over de persoon die het vertolkt.
En zoals eerder al (enkele keren) aangegeven: 1. simpsons zit vol karikaturen 2. De acteur voelt er zich niet goed bij , nadat er een probleem werd van gemaakt, al dan niet terecht.

Terug
Bovenaan