Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Ligt het probleem daarbij niet eerder aan sommige formats, waar bv. iemand komt vertellen over zijn nieuw album of <insert reden om in het nieuws te komen bij de varia> en dan mee mag/moet debatteren met een expert over een heet maatschappelijk hangijzer?
"sommige formats" ? De vrt slaagt er niet in om iets anders te doen. Die hun format is gewoon nog nooit gewijzigd. Tenzij het decor en de presentator. Ik was de Lieve ook wel beu gezien en Phara... eigenlijk... ook maar een lege doos op het einde hoor, net zoals bart schols nu.

"sommige formats" ? De vrt slaagt er niet in om iets anders te doen. Die hun format is gewoon nog nooit gewijzigd. Tenzij het decor en de presentator. Ik was de Lieve ook wel beu gezien en Phara... eigenlijk... ook maar een lege doos op het einde hoor, net zoals bart schols nu.
Ja er is meer dan de VRT hé, maar ik ga akkoord hoor. In het algemeen denk ik dat een hard debat tussen experts gewoon niet genoeg kijkers trekt of daar gaat men van uit. Zelfs een zuiver politiek debat op de 7de dag komt meestal neer op een salespitch van iedereen, gevolgd door elkaar wat tegenspreken zonder enige factcheck, en dan gaan we over naar een liedje ofzo.

Zo is het natuurlijk makkelijk om iets als "woke" te kwalificeren als je basis hiervoor gewoonweg niet klopt. En het tweede is gewoon een kwestie van smaak... Ik ken alleszins genoeg mensen die Rey wel interessant vonden.
Mij gaat het gewoon dat men in zulke gevallen de fanbase gewoon te kakken zet.
Die franchises hebben toch wel voornamelijk mannelijke fans. En ik zie dan niet echt de meerwaarde om plots de hele lead te vervangen door vrouwen.
Ik wil nu niet zeggen dat het niet kan of mag. Voorbeelden genoeg van goedgeschreven verhalen met vrouwelijke leads.
Het zou me niet verwonderen mochten van Back to the future ook een remake maken met een vrouw aan het stuur 😆

Die franchises hebben toch wel voornamelijk mannelijke fans. En ik zie dan niet echt de meerwaarde om plots de hele lead te vervangen door vrouwen.
Ik wil nu niet zeggen dat het niet kan of mag. Voorbeelden genoeg van goedgeschreven verhalen met vrouwelijke leads.
Het zou me niet verwonderen mochten van Back to the future ook een remake maken met een vrouw aan het stuur 😆

Uiteindelijk had je een trio hoofdpersonages met één vrouw en twee mannen. Dus ik vind het gewoon nog steeds een beetje overroepen om Rey haar rol als "woke" te kwalificeren.
Pas op: Ik vind het ook een "hype" om alles te rebooten met een (om even een ridicule overdrijving te maken) Latinx non-binaire demisexueel. Maar als je die discussie wil aangaan met iemand die zich aan die kant van het spectrum bevindt, doe je dat best met een beter voorbeeld dan de Star Wars sequel trilogie.

Uiteindelijk had je een trio hoofdpersonages met één vrouw en twee mannen. Dus ik vind het gewoon nog steeds een beetje overroepen om Rey haar rol als "woke" te kwalificeren.
Pas op: Ik vind het ook een "hype" om alles te rebooten met een (om even een ridicule overdrijving te maken) Latinx non-binaire demisexueel. Maar als je die discussie wil aangaan met iemand die zich aan die kant van het spectrum bevindt, doe je dat best met een beter voorbeeld dan de Star Wars sequel trilogie.
Ok dan. Ik zal proberen 😀

De nieuwe Masters of the universe serie op netflix.
Iedere fan van de franchise was echt enthousiast voor de reboot. Zeker toen dat de trailer uitkwam.
wat blijkt nu? De serie zal eigenlijk gaan over Teela. Blijkbaar zal He-man onmiddellijk verslaan worden door skeletor. En Teela zal de boel moeten redden.
Je kan de reacties wel raden zeker?
Zeker als je weet dat in dat universum er al een serie is met een vrouwelijk hoofdpersonage: She-ra

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is niet alsof er geen vrouwen zijn die Star Wars leuk vinden, he.

70% van de ondervraagde mannen is fan van Star Wars (32% grote fan), 50% van de overvraagde vrouwen is fan van Star Wars (18% grote fan).

En tot dusver is er nog geen enkele Star Wars film geweest die niet gedomineerd wordt door mannelijke personages als het op screentime aankomt.

Niet peer reviewed dus neem met een korrel zout maar ze legt haar methodologie wel klaar en duidelijk uit. Of als je anders tijd teveel hebt, tel het zelf eens na :laugh: Misschien dat mensen de indruk hebben dat de nieuwe trilogie zo woke is omdat er amper screentijd was voor vrouwen in de eerste trilogie.

Ok dan. Ik zal proberen 😀

De nieuwe Masters of the universe serie op netflix.
Iedere fan van de franchise was echt enthousiast voor de reboot. Zeker toen dat de trailer uitkwam.
wat blijkt nu? De serie zal eigenlijk gaan over Teela. Blijkbaar zal He-man onmiddellijk verslaan worden door skeletor. En Teela zal de boel moeten redden.
Je kan de reacties wel raden zeker?

Zeker als je weet dat in dat universum er al een serie is met een vrouwelijk hoofdpersonage: She-ra
En voor dat soort zaken hebben we dus de spoiler tag.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou vermoeden dat Star Wars reviews in een andere topic behoren?
Om bij tv-woke culture te blijven, kan mij iemand het verschil uitleggen waarom Apu in de Simpsons niet ok is, en Rasj in Big Bang wel?
Serious question

Ik zou vermoeden dat Star Wars reviews in een andere topic behoren?
Om bij tv-woke culture te blijven, kan mij iemand het verschil uitleggen waarom Apu in de Simpsons niet ok is, en Rasj in Big Bang wel?
Serious question

Raj is gespeeld door een acteur met sterke Indische roots. Apu werd gevoiced door een blanke.

Raj is gespeeld door een acteur met sterke Indische roots. Apu werd gevoiced door een blanke.
Ik vermoed dat hij het heeft op de controversie over racial stereotyping. Dus niet over wie de rol speelt of de stem inspreekt. Wat zowel bij Apu als Rajesh aanwezig is/was.

Ik vermoed dat hij het heeft op de controversie over racial stereotyping. Dus niet over wie de rol speelt of de stem inspreekt. Wat zowel bij Apu als Rajesh aanwezig is/was.

Dat weet ik, hoor. Die hypocrisie wordt al langer aangekaart. Net zoals de racial stereotyping naar blanken en zelfs zwarten toe in The Simpsons geen probleem is. Maar ik haal wel even aan wat deep down het echte verschil is.

Nu, we moeten wel eerlijk zijn (ik herhaal: Ik vond de controverse rond Apu er echt zwaar over): Bij Raj zat de racial stereotyping wel heel anders dan bij Apu. Raj werd vooral gekenmerkt door zijn algemene onzekerheid, zijn iets of wat vrouwelijk gedrag en zijn houding naar vrouwen toe. Zijn Indisch gedrag stond iets meer op de achtergrond, zelfs wanneer hij met zijn ouders babbelde.

In the big bang zijn er toch ook scenes waar er gelachen wordt met zijn accent? Of uitgehuwelijkt ? enz

In the big bang zijn er toch ook scenes waar er gelachen wordt met zijn accent? Of uitgehuwelijkt ? enz

Maar het was een (serieus) pak minder bepalend voor zijn personage als het "Thank You Come Again" of het gigantisch aantal kinderen bij Apu. Zeg Apu en iedereen zegt "THANK YOU COME AGAIN", maar zeg Raj en ge zult eerder verwijzingen krijgen naar zijn eerdere stilzwijgendheid naar vrouwen toe, zijn icky gedrag naar zijn kefferke of zijn hopeloos gevoel voor romantiek.

Terug
Bovenaan