Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Inderdaad, en je moet gewoon alles zien in de juiste tijdgeest en context.
Was het toen het uitgezonden werd een probleem ? Nee, dus voila.

Een waarschuwing of een biepje tijdens bepaald taalgebruik kan al veel oplossen.

Maar dat bepamper de dag van vandaag is tenenkrommend!
Dat moet ook niet. Humor moet niet gecensureerd worden. En je kan helemaal niet gaan zeggen dat FC de kampioenen (als 'familieserie' jarenlang de grenzen van het toelaatbare is gaan opzoeken.

Overigens het woord neger wordt nog veel gebruikt in veel dialecten/gebieden zonder negatieve co-notatie. Ik ken relatief veel mensen die het woord zeer consequent gebruiken en het woord zwarte nooit gebruiken. Het is gewoon omdat een aantal figuren dat zijn beginnen propageren om werk voor zichzelf te creëren dat daar nu een rare sfeer rond hangt.

Uiteindelijk gaan ze alles mogen gaan schrappen. Samson & Gert, want geen buitenlandse mensen en Albert is te stereotiep (homofiele kapper). Piet Piraat: lachen met stomme gemeenschap van België,...

Iemand sprak hier over #like me, ik wil er vergif op nemen dat dat over een paar jaar ook al niet goed meer zal zijn, ook al is dat nu zowat het progressiefste dat je op Ketnet kan vinden. Zal ook wel iets stereotiep in zitten.

Goh, ik begrijp wel dat men met de huidige producties wil rekening houden met de gevoelens van verschillende bevolkingsgroepen.
Maar men zou niet de oudere programma’s moeten schrappen of censureren.
Trouwens, wie zegt niet dat bvb binnen 30 jaar de programma’s met diversiteit nog passen in de tijdgeest van dan?
Ik bedoel maar, je kan onmogelijk voor 100% iedereen tevreden maken.

Wat humor is verandert nu eenmaal door de jaren. Ik vind het ook absoluut niet grappig. Nu ja het is dat ook FC de kampioenen. Dat is allemaal altijd al vrij platvloers en marginaal geweest. 😅 Of het nu beter is om afleveringen waar ze lachen met zwarten en homos te laten voorafgaan door een waarschuwing of toch maar te weren van de publiek omroep... Ik snap wel dat het voor de vrt een moeilijk vraagstuk is. Op een ondemand service of een persoonlijke dvd box is het al gemakkelijker om de beslissing meer bij de kijker zelf te leggen en hem op de hoogte te brengen met een waarschuwing dat het een product is van zijn tijdsgeest.

Dat vind ik dus nog het meest bizarre. Je zou maar eens een film of serie samen met één of andere goorlap gemaakt moeten hebben. Direct al je royalties en eventuele naamsbekendheid gekelderd omdat je samenspeelde met die kerel.

Sowieso kunnen die royalties ook gebruikt worden om de slachtoffers te vergoeden.

Ik snap de VRT verder ook niet, waarom zou je in Godsnaam staan censureren in humor? Dan beginnen we ons toch echt op glad ijs te begeven? Dan mag Alex Agnew niet meer, de neveneffecten gaan ook wel ergens de schop op,... .

Krijgen we alleen maar humor, door en voor mensen zonder enig gevoel voor humor en wiens ziel uit azijn bestaat.
Alleen de humor van James Cooke mag nog.

Alleen de humor van James Cooke mag nog.
Wat dus gewoon niet waar is, hè. Hoe vaak moet je in het topic van Nonkels lezen "raar dat zoiets nog kan"? Niet zo raar, het is gewoon de manier waarop. Alle afleveringen van FC De Kampioenen waarin Boma vrouwonvriendelijk doet, mogen nog staan. Omdat Boma daar op de korrel genomen wordt, het machogedrag is net het punt van spot. De afleveringen die geschrapt zijn, zijn die waarin het "foute" of "onwenselijke" gedrag of de onwenselijke grap net als heel normaal wordt neergezet, die niet wordt gekaderd als iets verkeerds of als iets waar we op moeten letten.

Wat dus gewoon niet waar is, hè. Hoe vaak moet je in het topic van Nonkels lezen "raar dat zoiets nog kan"? Niet zo raar, het is gewoon de manier waarop. Alle afleveringen van FC De Kampioenen waarin Boma vrouwonvriendelijk doet, mogen nog staan. Omdat Boma daar op de korrel genomen wordt, het machogedrag is net het punt van spot. De afleveringen die geschrapt zijn, zijn die waarin het "foute" of "onwenselijke" gedrag of de onwenselijke grap net als heel normaal wordt neergezet, die niet wordt gekaderd als iets verkeerds of als iets waar we op moeten letten.
Wanneer je de aflevering in zn geheel bekijkt, lijkt me de clou vd episode net te zitten in het feit dat zulke vooroordelen nonsens zijn.
Ale, ik ga af op samenvatting vd aflevering, ik heb nooit naar de kampioenen gekeken.

Blijft natuurlijk wel 1984 vibes, waarbij een commissie van schimmige figuren beslissen over welke geschiedkundige dingen nog mogen in het huidige regime.

Wanneer je de aflevering in zn geheel bekijkt, lijkt me de clou vd episode net te zitten in het feit dat zulke vooroordelen nonsens zijn.
Ale, ik ga af op samenvatting vd aflevering, ik heb nooit naar de kampioenen gekeken.

Blijft natuurlijk wel 1984 vibes, waarbij een commissie van schimmige figuren beslissen over welke geschiedkundige dingen nog mogen in het huidige regime.
Het ging om een lijst van 16 afleveringen...

ja en?

Is er een minimum aantal episodes die geschapt dienen te worden, alvorens er gewag van gemaakt mag worden?
Nee, je schreef:
"Wanneer je de aflevering in zn geheel bekijkt, lijkt me de clou vd episode net te zitten in het feit dat zulke vooroordelen nonsens zijn."

Het zijn 16 afleveringen. Ik dénk niet dat je de samenvatting van 16 afleveringen hebt gezien en telkens gezien dat de clou is dat vooroordelen nonsens zijn? Er zijn verschillende redenen voor verschillende afleveringen. Oa die waarin Xavier een blauwhelm wordt, daarin wordt het "problematische" stuk totaal niet gekaderd, dus dan is het logisch dat die wegvallen.

Dat je ze online nog beschikbaar zou zetten met een disclaimer bij, dat zou ik ook nog wel begrijpen. Langs de andere kant snap ik evengoed dat je zou zeggen: Ongepast is ongepast. Als het niet op tv kan, dan nergens.

Nee, je schreef:
"Wanneer je de aflevering in zn geheel bekijkt, lijkt me de clou vd episode net te zitten in het feit dat zulke vooroordelen nonsens zijn."

Het zijn 16 afleveringen. Ik dénk niet dat je de samenvatting van 16 afleveringen hebt gezien en telkens gezien dat de clou is dat vooroordelen nonsens zijn? Er zijn verschillende redenen voor verschillende afleveringen. Oa die waarin Xavier een blauwhelm wordt, daarin wordt het "problematische" stuk totaal niet gekaderd, dus dan is het logisch dat die wegvallen.

Dat je ze online nog beschikbaar zou zetten met een disclaimer bij, dat zou ik ook nog wel begrijpen. Langs de andere kant snap ik evengoed dat je zou zeggen: Ongepast is ongepast. Als het niet op tv kan, dan nergens.
Neen, want het gaat ook om afleveringen waarin problematische acteurs gelijk guy van de sande (sic) voorkomen

Neen, want het gaat ook om afleveringen waarin problematische acteurs gelijk guy van de sande (sic) voorkomen
Ik denk dat je die "nee" bedoelt op Mini, want ik schreef:
Er zijn verschillende redenen voor verschillende afleveringen.

In die afleveringen met problematische acteurs, wordt daar ook niks van gekaderd. Dus dat is precies om dezelfde reden als wat ik zeg.

Ik denk dat je die "nee" bedoelt op Mini, want ik schreef:
Er zijn verschillende redenen voor verschillende afleveringen.

In die afleveringen met problematische acteurs, wordt daar ook niks van gekaderd. Dus dat is precies om dezelfde reden als wat ik zeg.
Wel maar ze kaderen ook niets hé, ze halen het gewoon offline.

Tzal wel door een paar fanatici op youtube worden gezet elke x aantal weken, puur out of spite :p

Die aflevering draait niet om racisme. Dat is gewoon bosnegers gebruiken, een verouderde term voor Marrons. Daar is niets politiek incorrects aan, gewoon dat Carmen te dom is om Bosniakken uit te spreken. Daar is niets problematisch aan, niet nu, niet vroeger. Behalve voor mensen die willen dat we absoluut term X gebruiken (die om de 10 jaar weer moet veranderen, want ondertussen is de nieuwe politiek correcte term van 10 jaar geleden ook weer racistisch). Dit heeft zelfs niets met tijdsgeest te maken, dit is gewoon niet racistisch. En laat alsjeblieft die dwaze disclaimers weg. Laat mensen ook terug eens leren dat er met hun gelachen kan worden. Homo's, blanken, hetero's, macho's, zwarten, katholieken, islamieten, zieken,... alles en iedereen moet op de korrel genomen kunnen worden. Krijg je juist meer begrip voor elkaar en al helemaal geen idee dat iedereen tegen jou is en dat je een soort van beschermde diersoort bent die absoluut niets aangedaan mag worden.

Trouwens het zal zo niet lang duren eer ze een aantal afleveringen met Boma gaan schrappen omdat die slachtoffers van seksueel geweld ofzo kunnen triggeren. Want dat kan toch ook allemaal niet meer?

Loser je beseft toch dat dit het einde van een groot deel van comedy (en bij uitbreiding het vrije woord) is als we niet meer met 'minderheidsgroepen' mogen lachen of zelfs maar -zoals hier- mogen vermelden.

Laatst bewerkt:
Die aflevering draait niet om racisme. Dat is gewoon bosnegers gebruiken, een verouderde term voor Marrons. Daar is niets politiek incorrects aan, gewoon dat Carmen te dom is om Bosniakken uit te spreken. Daar is niets problematisch aan, niet nu, niet vroeger. Behalve voor mensen die willen dat we absoluut term X gebruiken (die om de 10 jaar weer moet veranderen, want ondertussen is de nieuwe politiek correcte term van 10 jaar geleden ook weer racistisch). Dit heeft zelfs niets met tijdsgeest te maken, dit is gewoon niet racistisch. En laat alsjeblieft die dwaze disclaimers weg. Laat mensen ook terug eens leren dat er met hun gelachen kan worden. Homo's, blanken, hetero's, macho's, zwarten, katholieken, islamieten, zieken,... alles en iedereen moet op de hak genomen kunnen worden. Krijg je juist meer begrip voor elkaar en al helemaal geen idee dat iedereen tegen jou is en dat je een soort van beschermde diersoort bent die absoluut niets aangedaan mag worden.

Trouwens het zal zo niet lang duren eer ze een aantal afleveringen met Boma gaan schrappen omdat die slachtoffers van seksueel geweld ofzo kunnen triggeren. Want dat kan toch ook allemaal niet meer?

Loser je beseft toch dat dit het einde van een groot deel van comedy (en bij uitbreiding het vrije woord) is als we niet meer met 'minderheidsgroepen' mogen lachen of zelfs maar -zoals hier- mogen vermelden.
Maar je màg nog met minderheidsgroepen lachen! Veel comedians en veel shows die het nog doen, en vaak. En vaak krijgen die shows dan ook nog eens de commentaar: Raar dat zoiets nog gemaakt mag worden, dat zie je niet meer vaak. Telkens opnieuw, dus zo raar is het dan toch weer niet :D

Ik zie vooral veel comedians die klagen over mogelijk gecanceld worden, vanop een podium voor een publiek (dus niet gecanceld). Ja, er is een verschuivende cultuur, een verschuiving in wat kan en wat bon-ton is. En niet elke comedy dient om tegen die bon-ton in te gaan, het is aan de makers en de uitgevers om dat te beslissen.

Heb je ooit naar FC De Kampioenen gekeken? Hoe kun je dan beweren dat in àl die afleveringen niét met minderheidsgroepen gelachen wordt? Pas nog een aflevering met homo's, in verschillende afleveringen zitten macho's, psychiatrie... En die mogen allemaal uitgezonden worden, dus ik vind het riedeltje met "mag er nog gelachen worden??" maar flauw. Ja, dat mag. Ja, dat blijft staan.

Maar je eerste alinea getuigt gewoon van ofwel blind zijn voor nuance, ofwel gewoon niet beseffen dat iets niet wel degelijk problematisch is. Maar 'bosneger' was toen al héél twijfelachtig, en is nu gewoon onmogelijk.

Ik zou de desbetreffende afleveringen nu ook niet meer uitzenden op TV maar je kan ze inderdaad wel nog online aanbieden met een disclaimer erbij.

Maar je eerste alinea getuigt gewoon van ofwel blind zijn voor nuance, ofwel gewoon niet beseffen dat iets niet wel degelijk problematisch is. Maar 'bosneger' was toen al héél twijfelachtig, en is nu gewoon onmogelijk.
Wat is er problematisch aan bosneger? Dat is toch gewoon de benaming van een bevolkingsgroep? Er wordt toch ook geen waardeoordeel over die bevolkingsgroep geuit? Dat wat radicaal linkse drukkingsgroepen het woord neger proberen te problematiseren is niet relevant, want dat doen ze om de zoveel tijd toch met allerlei woorden.

Als Carmen nu uitlatingen zou doen in de trend van: "Al die zwarte apen willen nooit werken" of andere zaken, dan zou ik begrijpen dat ze dergelijke zaken knippen, maar dit toch niet? Als er al twijfel is of DVL zich schuldig maakt aan de racisme wetgeving (en dit is geen verdediging voor DVL zijn uitlatingen trouwens), dan zit FCDK daar toch mijlenver vanaf?

Moest ik zwart/homo/... zijn zou ik keihard lachen met zo een afleveringen. Meer nog als er afleveringen zijn die mijn specifieke demografische factoren op de korrel nemen, vind ik dat vaak zelfs de beste afleveringen in een serie.

Heb je ooit naar FC De Kampioenen gekeken? Hoe kun je dan beweren dat in àl die afleveringen niét met minderheidsgroepen gelachen wordt? Pas nog een aflevering met homo's, in verschillende afleveringen zitten macho's, psychiatrie... En die mogen allemaal uitgezonden worden, dus ik vind het riedeltje met "mag er nog gelachen worden??" maar flauw. Ja, dat mag. Ja, dat blijft staan.
Hoe lang denk je dat die nog uitgezonden gaan mogen worden? Dat is niet ineens alles. Eerst was het "racisme", nu ook homo's, daarna worden het vrouwen, dan gehandicapten, dan politici,... . Je weet toch ook dat dit de tactiek van de progressieven is. Beetje bij beetje de lat verschuiven. Want alles in één, daar krijg je te veel tegenstand bij.

Ik beweer overigens nergens dat er niet met minderheidsgroepen gelachen wordt. Ik zeg zelfs dat dat gedaan wordt...

Uiteindelijk is FC De Kampioenen, of je het nu grappig vindt of niet, een herinnering aan onze volkscultuur en levenswijze in de jaren '90-'10. Als men daar al niet meer mee kan omgaan...

Laatst bewerkt:
Maar je màg nog met minderheidsgroepen lachen! Veel comedians en veel shows die het nog doen, en vaak. En vaak krijgen die shows dan ook nog eens de commentaar: Raar dat zoiets nog gemaakt mag worden, dat zie je niet meer vaak. Telkens opnieuw, dus zo raar is het dan toch weer niet :D

Ik zie vooral veel comedians die klagen over mogelijk gecanceld worden, vanop een podium voor een publiek (dus niet gecanceld). Ja, er is een verschuivende cultuur, een verschuiving in wat kan en wat bon-ton is. En niet elke comedy dient om tegen die bon-ton in te gaan, het is aan de makers en de uitgevers om dat te beslissen.
Het gaat hier dan ook bij FC de kampioenen ook effectief om een cancelling, er staat content in die nu (mogelijks) niet meer voldoet aan de politiek correcte normen, dus cancellen ze maar de gehele episode zonder boe of ba.
Conner Rousseau ziet ondertussen ook wel in dat ze hiermee meer kwaad dan goed aanrichten op electoraal vlak, die cancel cultuur gaat niet in hun voordeel spelen.

De aflevering met Markske die (geloof ik) op amateurische wijze zijn gezicht zwart verft om te gaan zingen voor Driekoningen, die aflevering zal er ook wel niet meer op staan. Wat een zere scheentjes zeg.

De aflevering met Markske die (geloof ik) op amateurische wijze zijn gezicht zwart verft om te gaan zingen voor Driekoningen, die aflevering zal er ook wel niet meer op staan. Wat een zere scheentjes zeg.
Ben je nu aan het strijden tegen het hypothetisch verwijderen van een aflevering? Want die heb ik in geen van de lijstjes gezien...

Terug
Bovenaan