Winterbanden

CalamityDisko24

Active member
Na hoeveel km zijn winterbanden in principe aan vervanging toe?

Mijn bandenboer zegt dat ik nieuwe voorbanden moet bestellen ondanks dat ik er nog maar 15.000-ish kilometer mee gereden heb:

"De voorbanden, hebben een restprofiel van 3mm wat te weinig is om nog als winterband beschouwd te worden. 3mm is wel nog wettelijk maar we raden aan om deze te vervangen, zeker bij elektrische wagens!"

Ik vind het nogal gortig om na 15.000 km al 900 euro te betalen voor 2 nieuwe voorbanden, zeker aangezien ik deze winter niet naar het buitenland ga.

Nu stelt de bandenboer voor om dan maar gewoon met mijn zomerbanden te blijven rijden deze winter. Zal een winterband met 15.000 km in de winter dan echt minder bescherming bieden dan een zomerband met 30.000 km op de teller??

Wat zouden jullie doen?

"De voorbanden, hebben een restprofiel van 3mm wat te weinig is om nog als winterband beschouwd te worden. 3mm is wel nog wettelijk maar we raden aan om deze te vervangen, zeker bij elektrische wagens!"
Uw bandenboer heeft 100% gelijk.
Mijn vraag is eerder hoe jij er in slaagt van nieuw naar 3mm te gaan in amper 15000km?

Bij een SUV met een heel vlotte rijstijl en een relatief zachte band (Pirelli bvb?) kan ik mij daar wel iets bij voorstellen.
Maar dan nog is het snel...

Heb je al eens een all-season overwogen?
Een echte dan bedoel ik met 3PMSF goedkeuring.

Het is een sportieve wagen (Audi E-tron GT) maar ik ga daar niet mee racen. Er liggen Pirelli P-zero's op.

Ik snap ook niet waarom die banden zo snel slijten. Ik zal de bandenboer maar moeten geloven zeker, als ie zegt dat ze versleten zijn.

Het is een sportieve wagen (Audi E-tron GT) maar ik ga daar niet mee racen. Er liggen Pirelli P-zero's op.

Ik snap ook niet waarom die banden zo snel slijten. Ik zal de bandenboer maar moeten geloven zeker, als ie zegt dat ze versleten zijn.
Eerste vraagje terug: zijn ze gelijkmatig gesleten? Of bijvoorbeeld enkel aan de buiten- of binnenhelft?

Daarnaast heeft hij zoals @Au79 al zei 100% gelijk. 3mm is wettelijk, maar dat is voor een winterband te weinig. Bij de meeste winterbanden zitten er 2 indicatoren op, een die de 1.6mm aangeeft en een die aangeeft of je hem nog als winterband kan gebruiken.

Voor je andere vraag: als je nog niet aan die indicator van de winterband zit, wordt toch aangeraden om na 4 a 5 jaar sowieso nieuwe winterbanden te leggen, omdat de rubber harder kan worden en zijn eigenschappen verliest.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan