Desktop Windows 11 installeren op nieuwe SSD

ikbenben

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik zou binnenkort toch de stap willen zetten om mijn pc naar W11 te upgraden. Echter wil ik niet al mijn instellingen van mijn belangrijkste programma's zomaar kwijt zijn door een fresh install maar dat ik er nog kan op terugvallen op mijn huidige setup indien er iets niet werkt zoals ik wil.
Ik was aan het denken om een nieuwe SSD te kopen en gewoon te swappen en zo hernieuw te beginnen. Als er dan toch iets niet in orde is kan ik terug naar het oude.

Ik wil sowieso een fresh install want er zitten een paar register conflicten in die ik eruit wil (herstelpunten werken niet meer zoals het hoort).

Lijkt mijn idee haalbaar of zorgt dit ook voor problemen waar ik niet aan gedacht heb?
Voor W11 koop ik eventueel ergens wel een key zodat ik 2 aparte installs heb.
 
Gewoon eerste HD met win 10 eruit. Nieuwe erin. Win 11 opzetten en kijken of alles werkt. Zou normaal zonder problemen moeten gaan. uw win 10 kan je dan nadien in uw pc steken en vanuit win 11 aan die zaken gaan als je die nog nodig acht.

Je kan ook, indien huidige HD groot genoeg, stuk opsplitsen (100gb) en daar Win 11 opzetten. Dan heb je double boot en kan je bij opstart kiezen welke OS.
 
Gewoon eerste HD met win 10 eruit. Nieuwe erin. Win 11 opzetten en kijken of alles werkt. Zou normaal zonder problemen moeten gaan. uw win 10 kan je dan nadien in uw pc steken en vanuit win 11 aan die zaken gaan als je die nog nodig acht.

Je kan ook, indien huidige HD groot genoeg, stuk opsplitsen (100gb) en daar Win 11 opzetten. Dan heb je double boot en kan je bij opstart kiezen welke OS.
Ik heb nog een M2 slot over. Kan ik de nieuwe SSD in de plaats van de huidige steken en de huidige in dat open slot of gaat dat voor conflicten zorgen aangezien ik dan 2 boot drives heb?

Huidige SSD is 1TB en nog ongeveer 350GB over. Mijn vorige pc had ik er ook een dual boot van gemaakt (hetzelfde probleem, ik wou W7 en W10) maar ik zou eens moeten bekijken hoe dat weer moet dan.
 
Ik heb nog een M2 slot over. Kan ik de nieuwe SSD in de plaats van de huidige steken en de huidige in dat open slot of gaat dat voor conflicten zorgen aangezien ik dan 2 boot drives heb?

Huidige SSD is 1TB en nog ongeveer 350GB over. Mijn vorige pc had ik er ook een dual boot van gemaakt (hetzelfde probleem, ik wou W7 en W10) maar ik zou eens moeten bekijken hoe dat weer moet dan.
Dat kun je doen idd, maar moet je wel opletten bij installatie, dat je niet de verkeerde schijf neemt bij het installeren.
 
Dat kun je doen idd, maar moet je wel opletten bij installatie, dat je niet de verkeerde schijf neemt bij het installeren.
Bij installatie laat ik de oude eruit dan.

Heb ik op die manier dan ook een dual boot systeem? Is er dan nadien een snelle manier om te kiezen van welke schijf op te starten of moet ik telkens via de BIOS de boot drive selecteren? En als ze beide er in zitten, hoe ziet de pc beide drives bij "Deze PC" aangezien het beide dan OS drives zijn?
 
Bij installatie laat ik de oude eruit dan.

Heb ik op die manier dan ook een dual boot systeem? Is er dan nadien een snelle manier om te kiezen van welke schijf op te starten of moet ik telkens via de BIOS de boot drive selecteren?
Geen 'gemakkelijke' dualboot. Je kunt via Bios gaan selecteren vanaf welke schijf hij moet booten.
Is eigenlijk de best practice in m'n ogen. want boot staat dan op elk hun eigen schijf. bij een dualboot staat die maar op uw 1ste schijf. als die dan sneuvelt of uitbouwt, dan zal de 2de niet booten.

En als ze beide er in zitten, hoe ziet de pc beide drives bij "Deze PC" aangezien het beide dan OS drives zijn?
Bij 'Deze PC' zul je dus uw C: zien staan, dat is van het besturingsysteem dat je opgestart hebt.
Dan zal de andere schijf ook staan als 'Local Disk' maar dan D:/E:/F:
En kan je benaderen. Kan wel zijn dat hij komt zagen ivm administrator rechten, maar normaal kun je dan gewoon op 'continue' drukken.
 
Geen 'gemakkelijke' dualboot. Je kunt via Bios gaan selecteren vanaf welke schijf hij moet booten.
Is eigenlijk de best practice in m'n ogen. want boot staat dan op elk hun eigen schijf. bij een dualboot staat die maar op uw 1ste schijf. als die dan sneuvelt of uitbouwt, dan zal de 2de niet booten.


Bij 'Deze PC' zul je dus uw C: zien staan, dat is van het besturingsysteem dat je opgestart hebt.
Dan zal de andere schijf ook staan als 'Local Disk' maar dan D:/E:/F:
En kan je benaderen. Kan wel zijn dat hij komt zagen ivm administrator rechten, maar normaal kun je dan gewoon op 'continue' drukken.
Top! Ga het zo dan doen denk ik.
Huidige SSD eruit, nieuwe erin en daar W11 op installeren.
Eenmaal als alles up and running is de oude SSD in het 2de slot.
Indien nodig switchen via BIOS boot volgorde.

Momenteel zitten er ook nog 3 extra 6TB HDD's in maar die koppel ik af bij installatie van W11. Nadien koppel ik ze 1 per 1 weer aan.

De reden waarom ik de huidige setup wil behouden is omdat ik MPC-HC met MadVR gebruik en daar zitten nogal wat complexe instellingen in. Als ik het niet direct in orde krijg kan ik het toch nog gebruiken op de oude drive dan.

Momenteel zit ik ook nog met een probleem dat mijn pc af en toe restart maar ik heb de indruk dat het enkel gebeurd tijdens het scrollen op Facebook. Ik vermoed dat mijn RAM geheugen voor problemen zorgt maar ga eerst eens een MEMtest laten lopen voor ik zomaar beslis om ander RAM te kopen.
 
Terug
Bovenaan