Windows Win 10 bevriest

Arades

Active member
Heb recent een nieuwe laptop in gebruik genomen sinds een maand of 3 en sinds een 2-tal weken merk ik dat de laptop soms gewoon bevriest. Ik dacht eerst dat het was met een windows update en ik wat geduld moest hebben maar als ik later kwam terug kijken naar de laptop was er nog niks verandert. Dan maar de stroom uit getrokken en pc opnieuw gestart. Ik heb daarna de updates is nagekeken en netjes alle updates erop gezet, pc netjes afgesloten en dacht dat het heuvel over zou gaan. Maar nu doet hij het soms opnieuw. Ik was net tv aan het kijken op de laptop en bleef net weer hangen. Hetzelfde verhaal enkel na heropstart zie ik niks van updates ofzo ergens staan. Vraag me nu toch wel af wat dit veroorzaakt want vind het super vervelend. Iemand een idee hoe dit aanpakken?
 
Nog even wachten en windows 11 ontdooid.

Blijft je PC een paar seconden hangen en gaat dan weer verder? of stopt die gewoon volledig en dan reboot?
 
Zie je in task manager geen vreemde dingen? Abnormaal RAM gebruik of CPU of HDD die op 100% blijven draaien?
 
Net is de laptop nog is bevroren. Net nog in task manager gegaan en Ram was 29% en CPU 69% gaf die aan. Toen liep weer alles vast daarna. Harde reset gedaan en daarna loopt het weer als een trein tot de volgende keer dat die vastloopt :(
 
Vervelende is natuurlijk dat dit zowel hardware als software gerelateerd kan zijn. En aan een laptop zijn er vaak niet echt veel componenten die je eens kan switchen/reseaten.

- Kan altijd een probleem zijn met de Windows installatie. Je kan eventueel overwegen om een refresh van de installatie te doen.
- Heb je al eens op de website van de fabrikant gezien of er recentere versies van drivers zijn?
- Google eens op het exacte type van je laptop icm freezing. Misschien is er een gekend probleem?
- Heb je al eens in de event viewer gekeken nadat je opnieuw hebt opgestart? Je zal een aantal errors zien gerelateerd aan het feit dat je PC niet correct is afgesloten. Kijk eens of hier nog niets interessant aan vooraf ging.
- Herken je misschien een patroon dat altijd bepaalde zaken aan het doen was wanneer het probleem zich voordeed? Eventueel gaming, video aan het kijken, etc.
- Is de laptop misschien abnormaal warm op het moment dat het probleem zich voordoet?
- Doe eventueel beroep op de garantie. Het is niet normaal dat een laptop van 3 maand oud zomaar vastloopt.
 
Net is gekeken in de logs nadat die weer bevroor en dit zag ik maar veel kan ik hier niet aan uit eerlijk:


-System

-Provider
[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}

EventID41

Version8

Level1

Task63

Opcode0

Keywords0x8000400000000002

-TimeCreated
[ SystemTime] 2021-07-23T22:39:01.9367333Z

EventRecordID25584

Correlation

-Execution
[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

ChannelSystem

ComputerMSI

-Security
[ UserID] S-1-5-18

-EventData

BugcheckCode0

BugcheckParameter10x0

BugcheckParameter20x0

BugcheckParameter30x0

BugcheckParameter40x0

SleepInProgress0

PowerButtonTimestamp0

BootAppStatus0

Checkpoint0

ConnectedStandbyInProgressfalse

SystemSleepTransitionsToOn11

CsEntryScenarioInstanceId0

BugcheckInfoFromEFIfalse

CheckpointStatus0

CsEntryScenarioInstanceIdV20

LongPowerButtonPressDetectedfalse
 
Wat je eens kan proberen is een live versie van Linux draaien op je machine. Als het echt hardware is dan zal dit ook freezen.
Memtest86+ is trouwens stukken beter dan die ingebouwde rommel van leveranciers.
 
Terug
Bovenaan