Wifi mesh instellen

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
Wij hebben een Asus ZenWifi AX XT8 Duo pack gekocht. Dus twee stations.
Daarnaast hebben wij een Fritzbox 7530 en EDPnet fiber XL. De Fiberkabel komt binnen in een zwart bakske die dan verbonden is met een netwerkkabel in poort 1 van de Fritzbox.

Bij het installeren van de nieuwe ZenWifi dacht ik om de Fritz te vervangen door de Asus omdat die elkaar zouden tegenwerken, en had ik dus de netwerkkabel van de fritz naar de WAN poort van de asus gedaan. Op zolder wou ik dan de 2de Asus insteken met opnieuw de netwerkkabel uit de muur naar de WAN van de Asus.

Helaas kreeg ik geen internet.

Dan maar terug de Fritz geïnstalleerd zoals het vroeger was.


De vraag is nu hoe kan ik die apparaten laten samenwerken? Of moet ik inderdaad de Fritz wegdoen? En hoe moet ik dan de Asus installeren?
 
De fritzbox en de XT8 zijn routers + WiFi AP's.
De fritzbox is ook een modem

Een modem maakt van analoge signalen digitale signalen. Die heb je nodig om de connectie met het EDPnet netwerk te maken.

2 routers achter elkaar zetten kan, dat heeft een aantal nadelen, maar meestal heb ik daar geen last van.

Dus zwart bakje => fritzbox wan poort // fritzbox LAN poort => XT8 wan poort is de enige setup die kan werken, aangezien de XT8 zelf geen modem heeft.
Dan kan je in de config van de fritzbox waarschijnlijk het WiFi AP uitschakelen, en misschien ook nog de router in "bridge" modus zetten.

Wifi AP af: geen draadloze storing voor je XT8, beste signaalsterkte voor je nieuwe netwerk dat maar 1 SSID heeft (tenzij je er zelf meerdere instelt). Ze werken elkaar niet tegen.

Bridge mode: De nadelen van 2 routers achter elkaar vallen weg, in essentie is je XT8 dan de enige router. Dat is wenselijk als het kan, maar niet essentieel.

Dat zou moeten werken zo.
 
De fritzbox en de XT8 zijn routers + WiFi AP's.
De fritzbox is ook een modem

Een modem maakt van analoge signalen digitale signalen. Die heb je nodig om de connectie met het EDPnet netwerk te maken.

2 routers achter elkaar zetten kan, dat heeft een aantal nadelen, maar meestal heb ik daar geen last van.

Dus zwart bakje => fritzbox wan poort // fritzbox LAN poort => XT8 wan poort is de enige setup die kan werken, aangezien de XT8 zelf geen modem heeft.
Dan kan je in de config van de fritzbox waarschijnlijk het WiFi AP uitschakelen, en misschien ook nog de router in "bridge" modus zetten.

Wifi AP af: geen draadloze storing voor je XT8, beste signaalsterkte voor je nieuwe netwerk dat maar 1 SSID heeft (tenzij je er zelf meerdere instelt). Ze werken elkaar niet tegen.

Bridge mode: De nadelen van 2 routers achter elkaar vallen weg, in essentie is je XT8 dan de enige router. Dat is wenselijk als het kan, maar niet essentieel.

Dat zou moeten werken zo.
Thanks, ga eens proberen!
 
Thanks, ga eens proberen!

Ben het nu pas aan het installeren... helaas werkt het niet. Ik doe wss iets fout.

Oude netwerk werkt. Nieuwe methode niet. Fritzbox access points gewoon laten staan. Bridge modus niet aan.

Kabel van fiber bakje naar fritz lan1 poort. Dan korte internetkabel van frituur wlan 2 naar Asus wan. De Asus staat fysiek langs de fritzbox in de kelder.

Dan deel van vaste bekabeling (bv nr kantoor en living en zolder) in resterende lan 3 en lan 4 poort van fritz, maar ook in lan 1, 2 en 3 van Asus in kelder.

Op zolder staat 2de Asus. Die krijgt ethernet kabel van vast punt naar zijn wan poort.

Asus kelder geeft rood led (no internet). Asus zolder geeft wit lampje (alles ok).

Kan connecting bij 4 nerwerken: fritz 2.4 g, fritz 5g, Asus mesh 2.4 en Asus mesh 5. Asus netwerken geven geen internet. Asus app kan routers niet vinden.
 
Ok

Die Fritzbox, komt die van jullie of van EDPnet?

Even wat theorie:

Een router met firewall heeft een "internet" kant: de WAN kant, en een "eigen netwerk kant": De LAN kant. De toestellen aan de LAN kant kunnen naar het internet, maar het internet kan niet niet aan de LAN toestellen (tenzij die daar zelf om gevraagd hebben), daarvan komt het woord firewall: de scheiding tussen de motorruimte en de cabine van een auto, waar niets doorheen kan. Binnen het LAN kunnen alle toestellen mekaar zien (tenzij je daar speciale instellingen op loslaat).

Als je 2 routers/firewalls achter mekaar zet, heb je dus een netwerk binnen een netwerk en dan pas het internet.
ASUS LAN => Fritzbox LAN => WAN in jouw geval.

Een toestel dat achter de ASUS staat, kan wel aan het internet, maar kan niet aan de LAN van de Fritzbox, en vice versa. Je moet dus al je toestellen (en kabels die naar boven gaan), verbinden aan de LAN kant van de "achterste" router, bij jou de ASUS.

Je mag toestellen (zoals switchen) niet tegelijk op 2 LAN's zetten, want dat zorgt voor problemen. Het lijkt erop dat je dat wel gedaan hebt?
 
Ok

Die Fritzbox, komt die van jullie of van EDPnet?

Even wat theorie:

Een router met firewall heeft een "internet" kant: de WAN kant, en een "eigen netwerk kant": De LAN kant. De toestellen aan de LAN kant kunnen naar het internet, maar het internet kan niet niet aan de LAN toestellen (tenzij die daar zelf om gevraagd hebben), daarvan komt het woord firewall: de scheiding tussen de motorruimte en de cabine van een auto, waar niets doorheen kan. Binnen het LAN kunnen alle toestellen mekaar zien (tenzij je daar speciale instellingen op loslaat).

Als je 2 routers/firewalls achter mekaar zet, heb je dus een netwerk binnen een netwerk en dan pas het internet.
ASUS LAN => Fritzbox LAN => WAN in jouw geval.

Een toestel dat achter de ASUS staat, kan wel aan het internet, maar kan niet aan de LAN van de Fritzbox, en vice versa. Je moet dus al je toestellen (en kabels die naar boven gaan), verbinden aan de LAN kant van de "achterste" router, bij jou de ASUS.

Je mag toestellen (zoals switchen) niet tegelijk op 2 LAN's zetten, want dat zorgt voor problemen. Het lijkt erop dat je dat wel gedaan hebt?

De Fritz werd geïnstalleerd door EDPnet toen we EDPnet klant werden.

Ik zal straks een foto nemen, maar na lang sukkelen gisteren heb ik op een of andere manier toch het internet werkende gekregen bij de Asus router die in de kelder staat. De zolder node werkt echter niet. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat deze als client herkend wordt in de app (en dus niet als node).

Deze is verbonden met ethernet kabel uit kabelpunt. De kabel van dat punt gaat naar LAN1 van de ASUS router (die dus aan de Fritz gekoppeld is) in de kelder. Toch denk ik niet dat deze zolder ASUS internet uitstuurt, aangezien het lampje blauw blijft flikkeren (attempting to make connection to router).

Normaal moet ik die node eerst op 1 meter van de ASUS router in de kelder zetten, wachten tot ze beide stabiel blauw zijn en dan kan ik dat spel installeren en uittrekken, maar die node wordt nooit stabiel blauw. Ik heb ook de kabel die uit het zolderpunt komt In de LAN 1 gestoken van de zolder ASUS, maar dat maakte geen verschil.

Ik heb trouwens de Wireless internet knop gebruikt op de Fritz om het oude wireless netwerk uit te schakelen.
 
De kabel die in je 2e node boven komt, mag niet in de EDP/Fritzboz apparatuur steken, maar moet in een LAN poort steken van je 1e ASUS node, dat lijkt zo te zijn. In de LAN poorten van de 1e node mogen ook GEEN kabels zitten uit de fritzbox, enkel van toestellen / gebruikers en de andere node. Kan je dat nog checken? In de fritzbox mag dus maar 1 ding zitten: de 1e ASUS node.
 
De kabel die in je 2e node boven komt, mag niet in de EDP/Fritzboz apparatuur steken, maar moet in een LAN poort steken van je 1e ASUS node, dat lijkt zo te zijn. In de LAN poorten van de 1e node mogen ook GEEN kabels zitten uit de fritzbox, enkel van toestellen / gebruikers en de andere node. Kan je dat nog checken? In de fritzbox mag dus maar 1 ding zitten: de 1e ASUS node.
Heb de kabels uit de Fritz gehaald, maar deze waren sowieso nog nergens mee verbonden buiten de contactpunten in de muur.
De zolderkabel zat al in de Asus in de kelder.

Hier foto's van de opstelling zoals die nu is (nog steeds geen wifi in de node op zolder):

 
Ok, even wat opgezocht. Een Fritzbox staat standaard als router ingesteld. D.w.z. dat alle toestellen daarachter een IP krijgen van je Fritzbox, waarschijnlijk 192.168.0.x ditto voor je ASUS router. Die gaat dus een WAN IP hebben in die range, en waarschijnlijk zelf ook dezelfde range voor zijn LAN gebruiken en dat kan conflicten geven.

De beste manier is om je fritzbox in bridge mode te zetten (door een pc met een kabel aan de fritzbox aan te sluiten). Als je dat doet, werkt die als een modem en heb je even geen internet meer in je huis.

Dan moet je je ASUS modem instellen als PPPoE router. Ik ben niet thuis in de config van ASUS routers, maar dat wil zeggen dat je je login gegevens van EDP net moet invoeren in de wizard of config pagina van je ASUS basis station (om op de ASUS te geraken moet je je pc versteken tot op een lan poort van de ASUS router). Als dat ingesteld is, is de fritzbox enkel modem zonder routing én zonder WiFi en is de ASUS je enige router en WiFi Access Point (AP). Dan kan je je 2e node koppelen en zou de WiFi op beide nodes online moeten komen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan