Wie is verantwoordelijk bij phishing en moeten banken meer doen?

FIDO asymmetric encryption wordt al gebruikt door Itsme. Op welke manier zou de bank dat anders doen? Itsme is juist door een aantal banken gestart.
Al de rest zijn maatregelen op gebruiker niveau waar de bank niets van ziet. Waarom zou ik als phisher mij bezig houden met spoofing of complexe truken als MITM en browser in browser attacks? Ik schrijf gewoon 1000 mensen aan met een paar klikken en er komen er zeker een tiental terug.

Ik ga akkoord dat quantiteit > qualiteit, en dat merendeel van "huidige" output kan gegarandeerd worden met minimum aan efforts,

maar itsme is geen goeie manier om assymetric encryption toe te passen, zo complex zijn MitM & BiB scenarios niet om op te zetten en dan is ITSME volledig nutteloos, met nen physical key filter je dat er tenminste uit..

Als je cijfers uit je gat trekt om dan een foute analogie te maken, heb je gelijk :unsure:

Laten we er even de cijfers bijhalen. Eerst de cijfers van HLN:

Belangrijke kanttekening daarbij die puur al door de vraagstelling die dataset scheeftrekt: De oproep in HLN voor respondenten was "Bent u ooit al geld verloren door phishing?". Wat om te beginnen al de populatie beperkt tot HLN lezers maar ook nog eens een bias geeft naar positief antwoorden.

Want dit zijn de cijfers van BNP:

Och ja, als je het ff x100 wilt doen om je punt te maken...

Verder haalt hij wel correct punten aan hé. Hij ontkent nergens dat die mensen slachtoffers zijn, maar momenteel wordt er wel nogal rap met de vinger naar de banken gewezen. Terwijl dat de gevolgen najagen is, en niet kijken naar de oorzaak en/of wie de verantwoordelijken zijn.

Cijfers uit mijn gat? Febelfin heeft zelfs onlangs bevestigd dat ze maar 75% (sory, ik dacht 60%) van alle transacties detecteren en tegenhouden. Als je mijn post goed zou gelezen hebben moet je de cijfers vergelijken met de schadegevallen en niet met de totale populatie.

Cijfers uit mijn gat? Febelfin heeft zelfs onlangs bevestigd dat ze maar 75% (sory, ik dacht 60%) van alle transacties detecteren en tegenhouden. Als je mijn post goed zou gelezen hebben moet je de cijfers vergelijken met de schadegevallen en niet met de totale populatie.
Je deed niet aan bronvermelding en gaf een cijfer dat ik nergens terugvond. Ja, dat is uit je gat trekken. Nu blijkt het fout te zijn en geef je nog geen bron...
Zelfs nu vond ik niet direct de bron want die 75% komt ook niet overeen met je analogie dus is nog altijd niet wat je zei. En nu in deze post verwoord je het ook nog eens verkeerd. Want ik vermoed dat je het hierover hebt:

Febelfin detecteert niet "75% van alle transacties". 75% van de ontvangen en ondertekende overschrijvingen naar aanleiding van phishing worden gedetecteerd, geblokkeerd of gerecupereerd door de banken; wat iets compleet anders is. En zelfs met dat cijfer snap ik je analogie niet. Want je remmen werken altijd als jij de rempedaal indrukt, net zoals alle niet frauduleuze transacties ook gewoon doorgaan...

Ik ga akkoord dat quantiteit > qualiteit, en dat merendeel van "huidige" output kan gegarandeerd worden met minimum aan efforts,

maar itsme is geen goeie manier om assymetric encryption toe te passen, zo complex zijn MitM & BiB scenarios niet om op te zetten en dan is ITSME volledig nutteloos, met nen physical key filter je dat er tenminste uit..
Dat werkt enkel als beide kanten beveiligd zijn. Zowel de gebruiker als de bank.
Heel het probleem met phising is dat de gebruikerskant niet veilig is want je hebt altijd een mens nodig en mensen falen.
Dit zou enkel werken als de bank u een computer zou geven en die computer zou beheren als een bedrijfstoestel. Dan kan je encryptie toepassen want dan is uw gebruikerskant beveiligd.
Vanaf het moment dat uw apparaat voor authenticatie niet dezelfde is als uw apparaat voor aan te melden zit je met een probleem. Geen enkele techniek gaat dat oplossen.

Je ziet dat ook aan de verhalen. De weg van de minste weerstand kiezen zoals apple pay opzetten bv.
Die phishers weten perfect hoeveel authenticaties nodig zijn voor elk handeling. Als je je maar 1 keer laat vangen ga je een overschijving kwijt zijn. Als ze u meerdere keren kunnen pakken kunnen ze een hele structuur opzetten om alles leeg te zuigen.

Quantiteit > qualiteit.
Dit dus. Stel ik ben wereldtop op vlak van hacking en ik wil kost wat kost @dee 's geld stelen. Lukt dat als die mens al zijn energie en tijd er in steekt beseffende dat @dee zelf geen fouten zal maken en alles heel goed beveiligd heeft ??? Eigenlijk is het antwoord volkomen nutteloos. Misschien wel, misschien niet.

De vraag is eerder: Waarom zou die hacker daar weken mee bezig zijn speciaal om u een kloot af te draaien? (Tenzij het uwe buurman is die kwaad is op jou :rofl:) Zo iemand heeft echt wel betere dingen te doen.

Of te wel heeft zo iemand een vet salaris en interesseert die mens het helemaal niet om uw geld te stelen. Of te wel: Waarom zou hij / zij iemand als jij pogen te hacken wat erg complex / moeilijk is terwijl er oneindig veel naïevelingen zijn die gewoon op nen link klikken en u vlotjes en hem / haar heel gemakkelijk rijk maken? :tongue:

De kans dat je de euromillion jackpot wint lijkt mij groter dan dat iemand zich hier mee bezig houdt.

Geef mij 1 concreet voorbeeld.
Je hebt gelijk. Mijn excuses. Dat mijn vraag al eerder gesteld was, was wel correct. Waarop jij en anderen daar op reageerden dat bepaalde banken wel bedragen tot 300k (oa Fortis) toelaten (maar Argenta hoort daar niet bij)

En dat het antwoord op de vraag inderdaad is dat er geen enkel bewijs is dat hackers geld kunnen stelen hoger dan de max limiet. Hiermee heb ik mijn antwoord op de vraag, deze had ik gemist. Thanks.

Laatst bewerkt:
FIDO asymmetric encryption wordt al gebruikt door Itsme.
Wordt al gebruikt (zoals @dee dus al zei terwijl ik dit aan't typen was :) ) door o.a. itsme maar ook andere aanmeldopties.... Zoals in het HLN artikel staat dat hier eerder al gepost was, zijn 60% van de phishing aanvallen telefonisch en mensen die dan bepaalde acties ondernemen en/of codes doorspelen. Dus als dat uw voorbeelden van "zowat 99% phishing crap" zijn, zit je er heel ver naast.

Neen, Itsme gebruikt misschien asymmetric encryption, maar voldoet niet aan FIDO2 standaard,
FIDO2 linkt asymmetric encryption aan een domain, itsme doet dit niet.

Scenario: Als iemand u belt en gij vult u gegevens in een fake db en zij transmitten dat, met bijkomstig nen Itsme trigger dat gij onbewust goedkeurt, zijn ze binnen. Met een FIDO2 oplossing kan dit niet, niet met een MitM noch met BiB.

Concreet je steekt je sleutel of bv Apple fingerprint passkeys in een valse website, die valse website gaat je private key niet kunnen authenticeren, want heeft geen public key link. Voor een Browser in browser attack gaat dit ook niet, ook al wordt je doorgesluisd naar een echte banking website, omdat je met verschillende sessies zit.

FIDO2 oplossing covert 99%* van de phishing gevallen, ook de huidige social engineering plaag van telefoontjes en mailtjes, zonder dat de gebruiker echt kennis van zaken nodig heeft, én belangrijker "zelf al zou de user voor een phishing attempt vallen", dat is net het allerbelangrijkste element!

*tenzij iemand u sessies kan intercepteren of werkelijk via nen backdoor in uw device zit, dan helpt niks natuurlijk :s

Laatst bewerkt:
Neen, Itsme gebruikt misschien asymmetric encryption, maar voldoet niet aan FIDO2 standaard,

Scenario: Als iemand u belt en gij vult u gegevens in een fake db en zij transmitten dat , met bijkomstig nen Itsme trigger dat gij onbewust goedkeurt, zijn ze binnen. Met een FIDO2 oplossing kan dit niet, niet met een MitM noch met BiB, uw private key verlaat nooit u device.

Concreet je steekt je sleutel of bv Apple fingerprint passkeys in een valse website, die valse website gaat je private key niet kunnen authenticeren, want heeft geen public key link. Voor een Browser in browser attack gaat dit ook niet, ook al zit je op een echte banking website, omdat je met verschillende sessies zit.

FIDO2 oplossing covert 99% van de phishing gevallen ook de huidige social engineering plaag van telefoontjes en mailtjes, zonder dat de gebruiker echt kennis van zaken nodig heeft, dat is net het allerbelangrijkste element!
Het is niet omdat je een deel uit de quote weghaalt en negeert, dat het opeens niet meer van toepassing is:
Maar daar blijft het probleem dat je die authenticatie methodes moet toevoegen. En daar zitten veel phishing aanvallen natuurlijk ook tussen. Het is duidelijk uit een aantal artikels dat de slachtoffers via "verschillende acties", al dan niet met bankkaart en kaartlezer of itsme of een andere manier, de fraudeurs uiteindelijk de mobile app bij hun laten authenticeren hebben. Dat gaat dus met een passkey of andere authenticatie ook nog altijd mogelijk zijn...
Hoe los je dat op? Je kan altijd een app/authenticatie methode toevoegen. Je begint nooit met een key pair, want de bank heeft geen toegang tot jouw pc/tablet/smartphone. En je kan altijd een nieuwe hebben. Dus je moet altijd die kunnen toevoegen, en dat moet kunnen met een andere authenticatie methode (meestal dus bankkaart + bakje). Ongeacht hoe je het erna implementeert, die schakel kan je niet op jouw manier oplossen. Zoals @dee hierboven ook al aankaart: de zwakke schakel is de klant en diens systemen; waar de bank geen inspraak in heeft...

Verder kijk je enkel met oogkleppen naar de voorvallen die jij denkt dat het meest voorkomend zijn.
Zie voorbeeld van Glen, waar hij vermoedelijk een fraudeur de app laten linken heeft of zijn smartphone hijacked was.
Idem met Marc, die verschillende keren enkele stappen met zijn kaartlezer doorlopen heeft; waarmee men dus perfect een nieuwe app/smartphone zou kunnen linken.
Of Louis, die gewoon random apps installeert die toegang geven tot zijn smartphone:
Vervolgens kreeg Louis een link via WhatsApp gestuurd. Daar liep het fout. “Ik moest via die link een app openen zodat de man toegang kon krijgen. Dit lukte eerst niet, waardoor hij bijzonder kwaad werd. Uiteindelijk deed ik wat de man vroeg, maar toen er een vreemd symbool op mijn telefoon verscheen, raakte ik in paniek”

Scenario: Als iemand u belt en gij vult u gegevens in een fake db en zij transmitten dat, met bijkomstig nen Itsme trigger dat gij onbewust goedkeurt, zijn ze binnen. Met een FIDO2 oplossing kan dit niet, niet met een MitM noch met BiB.

Concreet je steekt je sleutel of bv Apple fingerprint passkeys in een valse website, die valse website gaat je private key niet kunnen authenticeren, want heeft geen public key link. Voor een Browser in browser attack gaat dit ook niet, ook al wordt je doorgesluisd naar een echte banking website, omdat je met verschillende sessies zit.

FIDO2 oplossing covert 99% van de phishing gevallen, ook de huidige social engineering plaag van telefoontjes en mailtjes, zonder dat de gebruiker echt kennis van zaken nodig heeft, én belangrijker zelf al zou de user er toch voor vallen, dat is net het allerbelangrijkste element!
Dat zou inderdaad voorkomen dat men via via inlogt via een vervalste site.
Ik ben zeker geen tegenstander van bv. yubikey implementatie. Evenmin van fysieke overschrijvingen voor mensen die niet digitaal willen werken.

Maar als phisher zou ik dan overschakelen op "hallo, ik ben de helpdesk van je bank, kan je browser extensie X installeren en dan help ik je verder".
En dan is heel FIDO2 weer omzeild.

Zie voorbeeld van Glen, waar hij vermoedelijk een fraudeur de app laten linken heeft of zijn smartphone hijacked was.
Idem met Marc, die verschillende keren enkele stappen met zijn kaartlezer doorlopen heeft; waarmee men dus perfect een nieuwe app/smartphone zou kunnen linken.
Of Louis, die gewoon random apps installeert die toegang geven tot zijn smartphone:

Dat zou inderdaad voorkomen dat men via via inlogt via een vervalste site.
Ik ben zeker geen tegenstander van bv. yubikey implementatie. Evenmin van fysieke overschrijvingen voor mensen die niet digitaal willen werken.

Maar als phisher zou ik dan overschakelen op "hallo, ik ben de helpdesk van je bank, kan je browser extensie X installeren en dan help ik je verder".
En dan is heel FIDO2 weer omzeild.

Akkoord, volledig plausibel patch je loophole x gaan ze een nieuwe attack vector uitzoeken en proberen exploiten.

En FIDO2 is inderdaad nutteloos als iemand access heeft tot je device of sessies kan capturen of je de keypair opzet met nen valse website, maar op zen minst is het toch een pak meer seamless, easier en an sich beter dan de oplossing die ze nu al jaar en dag aanbieden.

Je steekt een sleutel in, scant je fingerprint (bij de laatste versies) en gedaan.
Dat is toch een pak gemakkelijker voor veel mesen dan gekloot met een bakske, codes, een itsme code, een OTP via intercepted smske,
neen ?

Maar bon ik dwaal eigenlijk af, again en dat was eigenlijk meer mijn punt, mogen we als samenleving nog een minimum aan service verwachten van een bank? Eventueel samen een 1ste keypairtje opzetten (met een "gratis" yubikeyke) of kostenloos transacties doen voor zij die het willen via een branch, mag het?

Dat je als samenleving evolueert naar meer digitalisering, door P&L optimalisatie, sure (of deels om zwart er uit te willen uithalen - maar dat laat ik in het midden), maar we laten ons gewoon al een decennia lang volledig in de k**t nemen door de grootbanken.
Mogen we als depositohouder nog op z’n minst verwachten dat geld waar je decennialang uw kloten hebt voor afgedraaid veilig is?

Echt, zelf al maak je dan een afspraak in een bank, omdat hun kantoren constant meer toe zijn dan open, snauwen ze je nog af terwijl.

Maak je een bankrekening aan, krijg je de dag erna al een telefoontje voor een verzekering, maar een beveiligingsvraag of andere uitstaande vraag beantwoorden die je stelde daar hoor je niks van?

Mijn ma die loopt constant gestresseerd van alles, en de schade was, hout vasthouden, best beperkt, ik kan mij inbeelden dat dat voor veel mensen zo is tegenwoordig.

Sorry maar ik vind deze evolutie echt het fatsoen voorbij! Wat is in godsnaam nog het nut van een bank?

Laatst bewerkt:
Je steekt een sleutel in, scant je fingerprint (bij de laatste versies) en gedaan.
Dat is toch een pak gemakkelijker voor veel mesen dan gekloot met een bakske, codes, een itsme code, een OTP via intercepted smske,
neen ?
Simpeler is subjectief. Ik denk dat heel veel mensen liever voor de banking app op hun smartphone gewoon biometrics gebruiken en voor webbanking itsme/banking app op hun smartphone gebruiken dan een hw yubikey altijd binnen bereik te moeten hebben. Dit omdat velen dit gewoon op smartphone/tablet doen of als ze webbanking gebruiken hun smartphone wel in de buurt hebben.

Om nog te zwijgen over banking apps, waar je bij de meeste banken gewoon alles mee kunt doen. Veel geluk om aan mensen met een oudere iPad (zonder usb-c of NFC) uit te leggen hoe ze dat moeten doen. Dan moet je al naar een TOTP hw token gaan (wat je dus eigenlijk ook gewoon in een authenticator app kunt doen), en dat is gewoon weer een code dat mensen kunnen doorgeven en/of een andere TOTP authenticator app linken...
Het eerste deel van je post spreekt het 2e tegen :p Want jij verwacht wat jij als veiliger aanziet en kijkt enkel naar wat jij denkt dat de phising aanvallen zijn, maar in het eerste deel van je post zeg je dat je zelfs met jouw voorstel niet tegen alles kunt beveiligen.

Uiteindelijk is je geld veilig bij de bank, zo simpel is het. Als er een niet-toegestane transactie gebeurd is dan krijg je je geld terug. Het probleem stelt hem als klanten zelf iets doen waardoor ze fraudeurs toegang geven. En dan ligt de verantwoordelijkheid in mijn ogen ook niet bij de bank.

Het antwoord is uiteindelijk wat hier al meermaals gezegd is: de zwakste schakel is en blijft de mens. En daar kan niemand tegen beveiligen. Maar je moet als bank ook de gulden middenweg zoeken tussen wat mensen willen (en aanvaarden) en beveiliging. Neem de wachtperiode (zowel voor wijzigingen als overschrijvingen) als voorbeeld, daar ga ik akkoord met het interview met de baas van BNP wat hij erover te zeggen heeft:
Vroeger hadden we een ‘cool down’ van 24 uur, een verplichte wachtperiode nadat een klant een risicovolle actie zoals een limietverhoging had uitgevoerd. Maar klanten klaagden daarover. ‘Ik wil nú mijn nieuwe auto kunnen betalen.’ De klant kiest vaak voor de snelheid van een instant betaling die meteen op de rekening van de tegenpartij staat, net als de phishers. Met drie betalingen binnen de twintig seconden is het geld meteen uit het zicht. Bij de traditionele SEPA-overschrijving hebben wij inderdaad veel meer tijd om het geld tegen te houden. Snelheid en gebruiksgemak staan haaks op absolute veiligheid.

Om nog te zwijgen over banking apps, waar je bij de meeste banken gewoon alles mee kunt doen. Veel geluk om aan mensen met een oudere iPad (zonder usb-c of NFC) uit te leggen hoe ze dat moeten doen. Dan moet je al naar een TOTP hw token gaan (wat je dus eigenlijk ook gewoon in een authenticator app kunt doen), en dat is gewoon weer een code dat mensen kunnen doorgeven en/of een andere TOTP authenticator app linken...

FIDO2 Security keys met allerhande "oudere" form factors (lightning, USB A x.0) zijn toch easy beschikbaar? USB-C of NFC is totaal geen vormvereiste, en FIDO2 (eventueel via passkeys van apple/google/windows eco) is ook relatief backwards compatible met oudere devices, WebAuth is ondersteund since iOS 13.3, non-issue imo.

Quite frankly en ik probeer het objectief te bekijken vanuit een pov van mensen die niet echt dagelijks met tech bezig zijn; security keys zijn procesmatig toch echt niet moeilijker dan de huidige k*t systemen, eerder het tegenovergestelde en gebruiksvriendelijker, afgezien van app biometrics (maar meer daarover down below)

- Je moet niks updaten.
- Water resistant (zelf zout water resistant, also tried & tested :S)
- Kan niet zonder power vallen of batterij plat zijn.
- back-up via 2de key (kan je over discussieren sure)

TOTP onder welk vorm dan ook, token of app, is net wat je wil vermijden, dat is super vatbaar voor huidige MITM en de huidige phishing plaag, net als itsme. FIDO2 is daar niet onderhevig aan, sterker nog als je er toch intuimelt, dan ben je nog veilig, net door die domain-binding, dat is net de sterkte!

Het eerste deel van je post spreekt het 2e tegen :p Want jij verwacht wat jij als veiliger aanziet en kijkt enkel naar wat jij denkt dat de phising aanvallen zijn, maar in het eerste deel van je post zeg je dat je zelfs met jouw voorstel niet tegen alles kunt beveiligen.

Ik spreek mezelf echt niet tegen, FIDO2 vs itsme, kaart terminals, TOTP, text OTP, werken uiteraard allemaal op authentication layer.

De voorbeelden dat ik gaf in navolging van jou quote of was het dee i.e. malicious browser extensies, access tot iemands device en sessie capturing, dan zijn zitten we al in de phase "post-authentication", dan ben je al binnen bij wijze van spreken en kan je info halen uit browser memory voor het encrypted wordt.. Daar komt FIDO2 uiteraard niet in tussen.

Het domste wat EU in functie daarvan kan doen en waar ze nu mee bezig zijn is bv. vendors als Apple verplichten om andere stores toe te laten in hun iOS, Apple behield nog een bepaalde standaard qua vereisten wat ze toelaten in tegenstelling tot android, als ze dat verplichten gaan de thresholds naar beneden en gaat de box van pandora open imo.

Simpeler is subjectief. Ik denk dat heel veel mensen liever voor de banking app op hun smartphone gewoon biometrics gebruiken en voor webbanking itsme/banking app op hun smartphone gebruiken dan een hw yubikey altijd binnen bereik te moeten hebben. Dit omdat velen dit gewoon op smartphone/tablet doen of als ze webbanking gebruiken hun smartphone wel in de buurt hebben.

Biometrics is op dat vlak eigenlijk niet zot veel veiliger, makkelijk sure, maar dat is geen end-to-end process in tegenstelling tot FIDO2,
het is voldoende dat iemand wat zit te shoulder surfen je code ziet, je telefoon steelt, zijn face erbij steekt als valid face en hij is binnen in je bankapp, want biometrics worden lokaal verwerkt.

En dat is niet super ver gezocht, true story, gebeurd bij een vriendin.

Uiteindelijk is je geld veilig bij de bank, zo simpel is het. Als er een niet-toegestane transactie gebeurd is dan krijg je je geld terug. Het probleem stelt hem als klanten zelf iets doen waardoor ze fraudeurs toegang geven. En dan ligt de verantwoordelijkheid in mijn ogen ook niet bij de bank.

Het antwoord is uiteindelijk wat hier al meermaals gezegd is: de zwakste schakel is en blijft de mens. En daar kan niemand tegen beveiligen.

Niemand geeft bewust* toegang tot zijn bankrekening aan wildvreemden, dat is net de belangrijke nuance die handig genegeerd wordt imo. Zijn toch genoeg verhalen van mensen, die iets ofwat genoeg mentale capaciteiten worden toebedeeld, en die er ook voor gevallen zijn.

Vroeger toen de dieren nog spraken, en er nog geen online banking websites waren moesten de mensen naar kantoor voor zowat alles, zoals hier in Azië. Dan ging er ook gene wildvreemde met u mee naar den teller en maakte hij je rekeningen leeg terwijl je er los bijstond, want da is zowat het equivalent van huidige fenomeen van wat jij noemt toegang geven, toch?

Uiteraard zal de mens altijd de zwakste schakel blijven in security, maar dat is net de sterkte van FIDO2, het reduceert het risico dat de menselijke factor authenticatie ondermijnt door bv. MFA fatigue "significant" in vrgl met TOTP, ITSME, etc. Snap niet hoe je dit wil naast je neerleggen tbh, de voordelen outweighen de nadelen by far :confused:

edit: Wise & Revolut zouden trouwens FIDO2 sec keys ondersteunen, heb het met 1 van beide geprobeerd, maar is nog een issue met hun fallback procedure imo i.e. het geeft geen verplichte priority aan je sec key als je dat keypair geregistreerd hebt, je kan dus gewoon in de inlogprocedure een andere minder veilig MFA methodes selecteren, ma bon dan schiet je een beetje het doel voorbij natuurlijk. Idealiter zou zijn: log je een keypair via passkey/sec key, krijgt dit prio en kan je ander MFA methodes deactiveren, en in geval van issues met je key/passkey, kan je recoveren via meer traditionele KYC procedures ofzo.

Laatst bewerkt:
Praktische update over Crelan gezien ik zonet mijn limiet heb verhoogd om een factuur te betalen. Anders dan enkele weken geleden, waarbij de limiet verhoogd werd na het scannen van de QR-code, is er nu een extra stap bijgekomen. Niet alleen het scannen van de QR-code, maar ook het ontvangen een SMS-code die je dan extra moet ingeven in het scherm.
Geen vertraging op de activatie gezien ik onder de 10K ben gebleven. Toch weer een extra stap/code die moet ontfutseld worden door een phisher maar vrees dat het weinig effect zal hebben. Eenmaal die het vertrouwen hebben, mogen ze nog zoveel codes toevoegen, die worden dan ook gewoon doorgespeeld...

FIDO2 Security keys met allerhande "oudere" form factors (lightning, USB A x.0) zijn toch easy beschikbaar?
Niet met fingerprint, waar ik op antwoorde... Zeker niet met lightning, wat ook mijn voorbeeld was.
Maar dan nog doet het er niet toe, want ik antwoordde hier op wat simpeler is. En op dat vlak is er een groot probleem dat je negeert: je moet de key om handen hebben, en dan nog de juiste voor het juiste apparaat als je er meerdere hebt. Om nog te zwijgen over wie dat allemaal gaat managen.
De voorbeelden dat ik gaf in navolging van jou quote of was het dee i.e. malicious browser extensies, access tot iemands device en sessie capturing, dan zijn zitten we al in de phase "post-authentication", dan ben je al binnen bij wijze van spreken en kan je info halen uit browser memory voor het encrypted wordt.. Daar komt FIDO2 uiteraard niet in tussen.
Wederom kijk je enkel met oogkleppen naar wat jij denkt, nu dus authentication layer. Maar het probleem blijft dat je authentication mogelijkheden en nieuwe devices als klant moet kunnen toevoegen. Waar nu ook veel van de attack vectors plaatsvinden en wat allemaal post-authentication gebeurt. En dan maakt het echt niet uit hoe je uw authentication doet hoor als de klant zelf dingen kan toevoegen.

En tuurlijk, jij kan zeggen dat de klant dit niet zou mogen en dat de bank maar de fobs moet managen en voorzien maar dan zitten we met wat ik ook in mijn post zette maar je ook negeerde: de banken wegen gebruiksgemak van de klant en veiligheid af.

Biometrics is op dat vlak eigenlijk niet zot veel veiliger, makkelijk sure, maar dat is geen end-to-end process in tegenstelling tot FIDO2,
het is voldoende dat iemand wat zit te shoulder surfen je code ziet, je telefoon steelt, zijn face erbij steekt als valid face en hij is binnen in je bankapp, want biometrics worden lokaal verwerkt.

True story, gebeurt bij een vriendin.
Dat stuk ging dan ook niet over de veiligheid, wel wederom (zoals eerste antwoord in deze post) over simplisme en wat mensen willen :unsure:
En dan zitten we weer in de afweging van gebruiksgemak vs veiligheid wat je blijft negeren omdat je met oogkleppen enkel kijkt naar wat je wilt.
Niemand geeft bewust* toegang tot zijn bankrekening aan wildvreemden, dat is net de belangrijke nuance die handig genegeerd wordt imo. Zijn toch genoeg verhalen van mensen, die iets ofwat genoeg mentale capaciteiten worden toebedeeld, en die er ook voor gevallen zijn.
Kijk naar de topictitel... Zoals al meermaals gezegd: het blijven zeker slachtoffers. Er kunnen andere factoren meespelen. Dat wordt niet genegeerd maar daarom is de bank nog niet verantwoordelijk; en dat is waar deze thread over gaat.

Maar bon ik dwaal eigenlijk af, again en dat was eigenlijk meer mijn punt, mogen we als samenleving nog een minimum aan service verwachten van een bank? Eventueel samen een 1ste keypairtje opzetten (met een "gratis" yubikeyke) of kostenloos transacties doen voor zij die het willen via een branch, mag het?
Mensen verwachten vandaag ook dat bankrekeningen en bankieren gratis of zo goedkoop mogelijk worden aangeboden, als die prijzen zo laag moeten liggen kan je moeilijk verwachten dat er een top-service aan vasthangt. Als Crelan bijv. morgen zou werken met een uitstekende helpdesk of extra taskforces moet opzetten om fraude tegen te gaan, dan moet die kost doorgerekend worden. Geen enkele consument gaat daarvoor pakweg 3x de marktprijs willen betalen aan Crelan.

Dat je als samenleving evolueert naar meer digitalisering, door P&L optimalisatie, sure (of deels om zwart er uit te willen uithalen - maar dat laat ik in het midden), maar we laten ons gewoon al een decennia lang volledig in de k**t nemen door de grootbanken.
Elke firma doet aan winstmaximalisatie, zo werkt een vrije economie nu éénmaal. Kostendrukking staat centraal sinds er meer automatisering en concurrentie is.
Mogen we als depositohouder nog op z’n minst verwachten dat geld waar je decennialang uw kloten hebt voor afgedraaid veilig is?
Ja, zolang je zelf ook waakzaam blijft is dat het geval. Maar als je hackers je codes doorgeeft (of je VW autosleutels aan vreemden meegeeft) moet je ook je eigen fouten kunnen inzien.
Mijn ma die loopt constant gestresseerd van alles, en de schade was, hout vasthouden, best beperkt, ik kan mij inbeelden dat dat voor veel mensen zo is tegenwoordig.
Prijs jezelf gelukkig dat je er zo goedkoop van af bent gekomen, een kennis van mij zijn moeder (op leeftijd) is rond de 450 k€ kwijtgespeeld door mee te werken met frauduleuze bankiers. Ik vind dat ook een triestige zaak, maar tijden evolueren en je moet meezijn met de technologie en de nieuwste dreigingen die ook op jezelf afkomen. De verantwoordelijkheid op iemand anders proberen af te wentelen is niet de juiste methode daarvoor.

Niet met fingerprint, waar ik op antwoorde... Zeker niet met lightning, wat ook mijn voorbeeld was.
Maar dan nog doet het er niet toe, want ik antwoordde hier op wat simpeler is. En op dat vlak is er een groot probleem dat je negeert: je moet de key om handen hebben, en dan nog de juiste voor het juiste apparaat als je er meerdere hebt. Om nog te zwijgen over wie dat allemaal gaat managen.

Ook niks onoverkomelijks toch. Je gaat nu luidop "onnozelaar "roepen als je dit ziet, maar ik ben vrij zeker als een hoop belgische banken die moeite zouden doen om Yubico aan te schrijven met het bericht dat veel van hun klanten nog lightning form factors nog hebben en ze er 2 miljoen nodig hebben, dat Yubico volgende week al in gang schiet..Een miljoenen markt, das echt de easiest business case ooit ofzo..

Een bakske die veel ouderen wrs nog gebruiken moet je ook omhanden hebben, apps moet je ook managen en updaten, echt ik zie het issue niet.

Wederom kijk je enkel met oogkleppen naar wat jij denkt, nu dus authentication layer. Maar het probleem blijft dat je authentication mogelijkheden en nieuwe devices als klant moet kunnen toevoegen.

Kweet naar waarom we hier blijvend in een lost in translation zitten, maar nieuwe devices toevoegen is toch echt een compleet non-issue met hw keys en/of synced passkeys. Heb ik vandaag nen Apple en schakel ik over naar Samsung, spring ik morgen in de zee met mijnen telefon in mijne zak, dan log ik seffes in op nen nieuwe PC of laptop, zonder iets van instelling.

Hoe snel lukt dit met itsme, bovendien blijft itsme niet eeuwig draaien op oudere toestellen.

Waar nu ook veel van de attack vectors plaatsvinden en wat allemaal post-authentication gebeurt. En dan maakt het echt niet uit hoe je uw authentication doet hoor als de klant zelf dingen kan toevoegen.

En tuurlijk, jij kan zeggen dat de klant dit niet zou mogen en dat de bank maar de fobs moet managen en voorzien maar dan zitten we met wat ik ook in mijn post zette maar je ook negeerde: de banken wegen gebruiksgemak van de klant en veiligheid af.

Dat stuk ging dan ook niet over de veiligheid, wel wederom (zoals eerste antwoord in deze post) over simplisme en wat mensen willen :unsure:
En dan zitten we weer in de afweging van gebruiksgemak vs veiligheid wat je blijft negeren omdat je met oogkleppen enkel kijkt naar wat je wilt.

Kijk naar de topictitel... Zoals al meermaals gezegd: het blijven zeker slachtoffers. Er kunnen andere factoren meespelen. Dat wordt niet genegeerd maar daarom is de bank nog niet verantwoordelijk; en dat is waar deze thread over gaat.

Weet niet waarom je post-auth persé wilt hierbij betrekken, security moet steeds een layered gegeven zijn, altijd. Onafhankelijk, FIDO2 is momenteel de meest veilige oplossing die de authentication afdekt, significant veel veiliger dan andere MFA oplossing op de markt, en beslist even simpel voor jan met de klak.

En ja mijn mening is dat banken verantwoordelijkheid zijn en die staat blijkbaar haaks op de jouwe en daar zullen we het bij houden.
Ik heb niks tegen full-on digitalisering pushen, de wereld gaat vooruit weetewel.

- maar bij wie ligt de verantwoordelijkheid om overal kantoren te sluiten -> banken
- wie schuift bepaalde aspecten door naar andere providers als Itsme -> banken
- wie maakt het klanten bijna onmogelijk om nog f2f dingen te doen -> banken
- wie sensibiliseert er mensen met een mailtje en vind ik heb mijn plicht gedaan -> banken
- wie faseert bijna overal overschrijvingsautomaten uit ten voordele van die multi-bank Bancontact cash punten -> banken
- wie bedenkt er cyber verzekeringsproducten die nog steeds niet volledig uw risk coveren aan cyber fraude -> banken

En als het fenomeen dan volledig begint uit de hand te lopen, met fraude cijfers van boven de 32 miljoen EUR in België, 1.5 trillion in europa als je menig ML moogt geloven, dan is het ah nee sorry ge had maar beter moeten weten/opletten. En ja banken doen uiteraard investering in hun infra, en ja banken zijn veelal meer risc averse wanneer het aankomt op bepaalde tech te implementeren, maar ze maken er zich gewoon veel en veel te gemakkelijk vanaf.

Wat headcount bijzetten in kantoren, die klanten ondersteunen eventueel met overschrijving of hands-on recurring seminaries rond cyber gaat de "bank" niet breken lijkt me.. maar je moet willen en die wil om nog nen service aan te bieden is wat mij betreft duidelijk niet.

@Eagle` Hoe realistisch is het dat de doelgroep van de phishers (vaak de digitaal iets meer ongeletterenden) overweg gaan kunnen met een passkey? Het zal wel een optie zijn he, maar dan kan je - zoals @Straddle aanhaalt - niet verwachten dat bankrekeningen goedkoper worden. Je kunt niet én verwachten dat bankrekeningen goedkoper worden én dat de bank een soort high-tech persoonlijke bodyguard wordt. Als je van de bank een instelling wil maken die minder op winst gericht is, moet je ze nationaliseren. En we weten allemaal hoe dat in het verleden is afgelopen.

En is zo'n passkey dan foolproof als een phisher via bv. een Anydesk toegang verkrijgt tot de pc van de klant? Hoe kan je van zoiets trouwens ook de verantwoordelijkheid bij de bank gaan leggen? Dat is dan net als je huis vol alarmen, boobytraps en wat dan ook steken maar dan tegelijk ook wel de sleutel geven aan de inbreker en nog eens de deur voor hem openhouden ook.

En die FIDO2; da's toch enkel inzetbaar tegen technische fraude via valse websites. De psychologische phisher die het ontfutsels via vertrouwen wordt heus niet tegengehouden daardoor.

Praktische update over Crelan gezien ik zonet mijn limiet heb verhoogd om een factuur te betalen. Anders dan enkele weken geleden, waarbij de limiet verhoogd werd na het scannen van de QR-code, is er nu een extra stap bijgekomen. Niet alleen het scannen van de QR-code, maar ook het ontvangen een SMS-code die je dan extra moet ingeven in het scherm.
Geen vertraging op de activatie gezien ik onder de 10K ben gebleven. Toch weer een extra stap/code die moet ontfutseld worden door een phisher maar vrees dat het weinig effect zal hebben. Eenmaal die het vertrouwen hebben, mogen ze nog zoveel codes toevoegen, die worden dan ook gewoon doorgespeeld...
Inderdaad. Indien er vroeger iemand aan uw voordeur zou hebben aangeklopt en zich hierbij zou hebben kenbaar gemaakt als "bankmedewerker" en daarbij de sleutels van uw persoonlijk kluis zou komen vragen om uw fortuinen veilig te stellen, zou er waarschijnlijk niemand zijn ingegaan op dit verzoek.
Nu men vraagt om uw digitale sleutels bij wijze van spreken en is het precies veel laagdrempeliger om deze in goed vertrouwen te overhandigen.

Alle fake sites en valse tweedehands advertenties eruit filteren kunnen we nu ook niet echt een verantwoordelijkheid van de bank noemen. De banken zijn geen internetwaakhond. Waakzaamheid is hier de verantwoordelijkheid van de gebruiker. Wanneer zo'n sites en de daarmee gepaard gaande rekeningen gekend zijn, worden deze bij mijn weten dan ook geblacklist (geen transactie mogelijk), maar ja dan is het voor een aantal mensen reeds telaat natuurlijk.

@Eagle` Hoe realistisch is het dat de doelgroep van de phishers (vaak de digitaal iets meer ongeletterenden) overweg gaan kunnen met een passkey? Het zal wel een optie zijn he, maar dan kan je - zoals @Straddle aanhaalt - niet verwachten dat bankrekeningen goedkoper worden. Je kunt niet én verwachten dat bankrekeningen goedkoper worden én dat de bank een soort high-tech persoonlijke bodyguard wordt. Als je van de bank een instelling wil maken die minder op winst gericht is, moet je ze nationaliseren. En we weten allemaal hoe dat in het verleden is afgelopen.

En is zo'n passkey dan foolproof als een phisher via bv. een Anydesk toegang verkrijgt tot de pc van de klant? Hoe kan je van zoiets trouwens ook de verantwoordelijkheid bij de bank gaan leggen? Dat is dan net als je huis vol alarmen, boobytraps en wat dan ook steken maar dan tegelijk ook wel de sleutel geven aan de inbreker en nog eens de deur voor hem openhouden ook.

En die FIDO2; da's toch enkel inzetbaar tegen technische fraude via valse websites. De psychologische phisher die het ontfutsels via vertrouwen wordt heus niet tegengehouden daardoor.
Het feit dat je dat niet verwachten is net de reden waarom je ze verantwoordelijk maakt, dan is het hun eigen beslissing, de klanten pushen hen naar goedkoper en meer gemak vanuit de vaak verkeerde veronderstelling dat het hen wel niet zal overkomen. Nu geven de banken gewoon wat de klanten willen en concurrentie duwt hen ook in die richting. Maak banken verantwoordelijk en ze hebben een financiële incentive om niet 100% de wil van hun klanten te volgen, en ook hun concurrenten zullen die incentive hebben. Banken die er het best in slagen om het evenwicht tussen veiligheid en gebruiksgemak te vinden zullen eraan verdienen, banken die daar niet in slagen verliezen.

Nu onderwerpen we banken ook al aan allerlei verplichtingen waar ze in sé weinig mee te maken hebben. Wat maakt phishing zo fundamenteel anders dan antwitwaswetgeving? Als de overheid opgelicht wordt zijn de bank banken nu ook al voor een deel verantwoordelijk zelfs al hebben ze er niks mee te maken, waarom dat niet doortrekken naar als burgers opgelicht worden?

Nu onderwerpen we banken ook al aan allerlei verplichtingen waar ze in sé weinig mee te maken hebben. Wat maakt phishing zo fundamenteel anders dan antwitwaswetgeving? Als de overheid opgelicht wordt zijn de bank banken nu ook al voor een deel verantwoordelijk zelfs al hebben ze er niks mee te maken, waarom dat niet doortrekken naar als burgers opgelicht worden?
Maar als de burger opgelicht wordt, betaalt de bank terug; toch als het een niet toegestane transactie is. Wat hier al meermaals gezegd is.

Het probleem zit hem als er een toegestane transactie gebeurt (dus met gelijk welke codes/authenticatie methode van de klant). Dat is nog altijd oplichting, maar het verschil zit hem in de verantwoordelijkheid. Voor de bank is dat hetzelfde als Johny indertijd uit Exotische Liefde die zelf geld overschreef:
Er is geld overgemaakt nadat een authenticatie uitgevoerd is met de codes van de klant. Moet de bank dat dan ook terugbetalen?
Want dat zet de deur nog meer open voor extra fraude hé. Iemand die zoals Johny zelf geld overschrijft kan dan opeens bij de bank gaan aankloppen "maar phishing!!!!" en geld terug eisen. Of iemand die naar een kompaan in het buitenland geld overschrijft idem.

Het zijn allemaal slachtoffers van oplichting hé; maar in mijn ogen is de bank daar niet verantwoordelijk voor.

Wat maakt phishing zo fundamenteel anders dan antwitwaswetgeving?

Phishing is real-time, meldingen mbt antiwitwas niet. Een melding doen is ook maar dat.
Bij de ene moet je kort op bal spelen in een hooiberg van een miljoen transacties, de ander kan je asynchroon analyseren en bekijken.

Zijn twee totaal verschillende zaken, ook al hebben ze ogenschijnlijk wel wat overlap omdat je in beide naar patronen zoekt. De context is gewoon verschillend.

Terug
Bovenaan