Unix Wie gebruikt er Linux op de pc?

Deckard

Well-known member
Crowdfunder FE
Het is gewoon uit interesse eigenlijk dat ik eens wou polsen wie er op BG allemaal Linux gebruikt. Zelf wat aan het rondklooien op een oudere laptop met Linux. Nog geen enkele topic over terug te vinden hier.

Dus wie gebruikt er dagelijks Linux op de pc?
En zo ja, welke distro?
 
Ubuntu voor het werk hier. In mijn vrije tijd maar nu minder spendeerde ik wel wat tijd met Manjora en andere distro's. Voor beginners raad men toch aan om met Ubuntu te werken. Als je een probleem hebt vind je veel zoekresultaten daaromtrend terug. Je hebt veel varianten die gebasseerd zijn op Ubuntu: Linux Mint, Xubuntu... is meer een persoonlijke smaak vooral. Dus welke desktop GUI er wordt gebruikt. Bv XFCE bij Xubuntu, Gnome bij standaard Ubuntu.
 
Jep, pop-os op desktop, archlinux op laptop, ubuntu op media server, libreelec (kodi) voor de clients, proxmox als hypervisor en een hele resem virtuele machientjes met debian, ubuntu en centos voor mailserver, websitejes etc.

Op mijn desktop heb ik wel nog een windows vm met mijn 2e gpu in passthrough voor mijn valve index en games die niet native op linux draaien.
 
Ik heb Ubuntu verschillende keren geprobeerd. Zowel standalone als in dual-boot. De laatste keer dat ik Linux wou proberen was het Mint. Maar als gewone gebruiker of gamer heb je eigenlijk meer last dan plezier van Linux. Dus uiteindelijk verwaterde dat altijd en schakelde ik 100% terug naar windows.
 
Ik heb jaren (2004 - 2012-ish) Linux als main daily driver gebruikt. Eerst Fedora Core, nadien Ubuntu. Omwille van werk en gaming was ik op den duur die dual boot beu, en ben ik terug volledig Windows als daily driver gegaan.

Qua servers draai ik bijna allemaal Ubuntu LTS versies.
 
In 2011 gestart met op de router openWRT te flashen. Dan 6 maanden linux Mint gedraaid op laptop in dual boot. Stilletjes aan de voordelen gezien van in hetzelfde ecosysteem te werken (ssh...)
Gaandeweg zowat met alles thuis overgeschakeld op linux.
  • Laptop: Manjaro
  • Desktop/Steambox couch pc, Manjaro, all in op steam met proton
  • rpi3: raspbian met steamlink, voor het streamen van mijn games naar de tv in de living, met 2 steam controllers
  • rpi4 4GB: Arch arm met Kodi omgeving, als mediacenter, maar draait ook nog pihole, mpd, minidlna, medusa en transmission
  • router Archer c7 v2: OpenWRT
  • Sony XA2 mobile: Sailfish OS
Het updaten van je systemen in linux is een droom in vergelijking met Windows, met de laptop via de command line met ssh, slechts enkele eenvoudige commando's en klaar .
Ik gebruik het liefst een Arch derivaat, rolling release, werkt voor mij het prettigste. Maar bleeding edge dus er kan af en toe iets stuk gaan waarvan de update nog moet doorkomen.
Veel linuxgebruikers houden van distrohoppen, ik niet, ben lui :p. Zolang het goed blijft werken verander ik niet.

Enig nadeel: Op het werk enkel Windows, dan is het soms wel zuchten bij updates en workflows.
 
Jaar of 3 geleden overgestapt naar Linux als daily driver, na wel al veel in gespeeld te hebben in het verleden. Toen vooral met Ubuntu. Mijn dual boot Windows werd al snel niet meer gebruikt. Staat er alleen nog op voor eventuele games, maar heel wat games draaien ondertussen ook op Linux via Steam proton of Lutris.

Ik gebruik Manjaro (KDE) op de desktop en Debian/openSUSE voor mijn thuis server en VM'S. Er draait hier ook een raspberry pi met Raspbian. Heb nog wat andere devices liggen die ook Linux draaien (netbook, 2e pc aan werk bureau).

Manjaro heeft voor mij persoonlijk het grote voordeel een rolling distro te zijn met pacman en AUR ondersteuning aangezien het op Arch gebaseerd is.

Moet helaas nog Windows gebruiken op mijn werk laptop (IT consultant met domein bepaalde Microsoft producten 😆), anders gebruikte ik het zo goed als niet meer. De webcam in de laptop wordt helaas niet ondersteund op Linux, maar Teams meetings zijn dagelijkse kost dus ik kan niet anders.
 
Laatst bewerkt:
Ik durf al eens te switchen naar een linux distro maar de laatste tijd al lang op Windows omdat ik terug wat meer game.

Heb hier wel een NUC staan waar POP_Os op draait maar die gebruik ik eigenlijk zelden. In het verleden vooral met Arch gewerkt.
 
Terug
Bovenaan