Werkregime

Werkregime

• Dagregime

• Dagregime (glijdende uren)

• 2-ploegenstelsel

• 3-ploegenstelsel

• Volcontinu

• Nachtregime

• Weekendregime vast

• Weekendregime wisselend

• Werkzoekende

• Andere:

• Student

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Als opvoedster had ik vroeges, lates en dagdiensten door elkaar. Dus 3 verschillende schiften op 1 week was standaard.
Na enkele maanden opmerkelijk meer migraine en in de wintermaanden ook veel stress want werkte op een half uur rijden maar als je in de sneeuw er een uur over doet, kwam ik pas om 22u thuis en moest ik om 6u al terug vertrekken. Ook continu mijn agenda checken uit schrik dat ik voor de verkeerden shift zou opdagen.

Nu doe ik mijn uren tussen 9u en 16u en met een kleuter is dat ideaal!
Naar mijn persoonlijke ritme zou ik liever om 6u of 6u30 starten, maar soit. 😁

4 tal jaar volcontinu gewerkt.

België 4 ploegen:
Was goed betaald maar onrechtstreeks voelde ik mij verplicht om elke weekend te werken. Omdat ik toen arbeider was.

Nederland 5 ploegen:
2 ochtend 2 middag 2 nacht 4 dagen vrij (33,6h/week) (~27 verlofdagen per jaar)
Leukere systeem, kon gewoon weekenden vrijnemen zonder salaris verlies. Was wel eigenlijk de beste systeem waar ik veel vrije tijd had.
Ook regelmatig in de dagdienst voor ~ 2,5 maand. Vond ik ook wel oké.
6 dagen vrijnemen, kon ik 2 weken weggaan.

Dagdienst:
Nu ongeveer een 4 maanden in dagdienst.
Ik voel dat ik productiever ben wanneer ik vrij heb, maar heb vaak ook het gevoel als ik thuis ben en 1x op de bank lig dat ik ook niet zo snel move. Thuiswerk dagen is het vaak anders dan ben ik wel productiever in het huis bezig.
Maar eenmaal op de baan en bij een klant waar ik vaak pas rond 18h thuis ben en soms werk ik ook nog door om het administratief in orde te maken en dan zit ik tijdens sommige weken wel aan 55h/week.
Ik durf ook wel eens op een zondag nog een wat bezig te houden voor werk. Het moet niet maar denk dat ik dan minder druk heb door de week.
Heb ook gewoon bepaalde weken waar ik maar 30h effectief met werk bezig ben, of dat ik naar een storing ga bij de klant en het oplos binnen een uur of twee.

Het grootste gemis zijn de korte weekends, die zijn zo voorbij. Maar ik heb het gevoel dat ik op een maandag energieker begin dan aan mijn eerste dienst na een reeks vrije dagen tijdens mijn continu dienst.

Glijdende uren. Begin om 7u en probeer te stoppen om 4u. Meestal 5u :p
Voordeel. File vermijden in hoeverre dat dat nu nog een probleem is. Iets meer tijd om te koken en te ontspannen savonds.
Meestal kruip ik er rond 10u of 10u 30 in.

Volcontinu 5 ploegen, vanaf morgen: VVV--NNNN---LLL--VVVV--NNN---LLLL--

Voordeel: ook tijdens de week geregeld thuis voor bepaalde zaken te regelen, gemiddelde shiftpremie van 38%, in andere ploegen invallen en zo verlof kunnen nemen in eigen ploeg.
Nadeel: 3 op 5 weekends werken, feestdagen werken, fysiek zwaar

Ik werk als opvoedster alle mogelijke diensten tussen 7u en 22u inclusief weekends en feestdagen.

Het weekendwerk is een nadeel. Maar eentje dat ik er graag bij pak om door de week een of twee dagen thuis te zijn. Ge kunt op uw gemak naar de winkel. Afspraken bij bank, dokter, ... kunnen makkelijk overdag ingepland worden. We poetsen als de kindjes op school zijn.
In de zomer is het soms wel jammer als ge de late hebt en ge ziet foto's van vrienden op terrasjes verschijnen.

Mijn man werkt wel geen weekends. Die zou dat ook verschrikkelijk vinden als hij dat zou moeten doen 🙈

Vroeger als opvoeder vroeges, lates en dagdiensten. Zowel in de week als weekenden. Was dat na een aantal jaar toch wel serieus beu. Ook doordat er veel moest ingesprongen worden voor bijvoorbeeld zieke collega's, waardoor je sommige maanden bijvoorbeeld maar 5 rustdagen had.
Nu heb ik dagregime, maar met glijdende uren tussen 7u en 22u en kies ik zelf wanneer ik mijn uren doe. In praktijk is dit toch gewoon vaak van 8 tot 16u ofzo. Slechts zelden dat ik gebruik maak van de avonduren om bijvoorbeeld in de namiddag eens vrij te hebben.

Glijdend, beginnen tussen 6u en 9u30 ma-vr.
Voordelen: goed te combineren met school/opvang van de kinderen en een “normaal” bioritme.
Nadelen: druk woon-werk verkeer wat er met werken voor Oosterweelverbinding voorlopig niet op gaat beteren. Dankzij Corona en thuiswerk daar de voorbije 2 jaar geen last van gehad, maar komt nu duidelijk terug. Mogelijk optie om “binnenkort” terug in de vestiging in Brussel te gaan werken, waardoor ik met de trein kan en dat zal zeker meespelen in m’n beslissing.

Hier ook opvoeder en alle shiften door elkaar. Ik werk normaal wel 10dagen na elkaar en dan 4 thuis. Voor mij ideaal en genoeg afwisseling. Als ik rondkijk voor andere job is het gebrek aan afwisseling in shiften dat mij soms tegen houd. Elke dag van 8-17u ik zou het niet kunnen.

Ik werk in een 12 dagen systeem waarvan de eerste 6 dagen ongeveer vast liggen en de andere 6 ingevuld worden op tekorten of extra diensten op te lossen: V/V/L/L/N/ afgaande nacht / rust en dan 6dagen nog in te vullen

Komt er meestal op neer dat ik 6/7 werk en 2/3 weekens per maand

Glijdende daguren, begin en eindig een beetje wanneer ik wil. Begin meestal tussen 7u30-8u30 en stop meestal tussen 17u-17u30.
Ik zou nooit in schiften willen en kunnen werken. Zeker van de late en/of nacht zou ik doodongelukkig worden.

Glijdende uren, voltijds dagregime.
Je kan in regel beginnen tussen zes/zeven en tien uur 's ochtends en dan je 8:06 doen (7:36 werk en 0:30 pauze). We werken met een digitale prikklok. Elke minuut die je langer dan die uren doet wordt geteld als overuur en dat saldo ( je kan max 60 uur opbouwen) kan je opnemen als bijkomende vakantie of om eens een uurtje vroeger te stoppen als je daar zin in hebt.

Glijdende uren te presteren tussen 7u en 19u. 35u week, dus 7u per dag. Mijn job komt wel met wachtdiensten, dus daar komt af en toe nog wel iets bij. Sporadisch eens een dag in het weekend werken.

Terug
Bovenaan