Werkmonitor ook geschikt voor gaming

LG brengt binnenkort een 39" inch 5K2K monitor uit, tandem OLED RGB, 1500R curve. Ik denk dat ik daar zal voor gaan.
Die resolutie is heel zwaar voor de GPU, maar dat kan je wel tegengaan met DLSS / Framegen , of door de 330Hz mode te gebruiken die op halve resolutie (1080p ultrawide) werkt.

LG brengt binnenkort een 39" inch 5K2K monitor uit, tandem OLED RGB, 1500R curve. Ik denk dat ik daar zal voor gaan.
Die resolutie is heel zwaar voor de GPU, maar dat kan je wel tegengaan met DLSS / Framegen , of door de 330Hz mode te gebruiken die op halve resolutie (1080p ultrawide) werkt.

Dat is wel een dijk van een monitor en goed als je dat elke dag gebruikt en er plaats voor hebt.

Ik heb beide MSI's gehad en zie geen verschil tussen 175 en 240Hz. Verder is mijn ruimte beperkt door de bureaudiepte van 60cm, een keuze die gemaakt is om mijn SIMrig te kunnen plaatsen. De hoofdbureau is 80cm diep en werkt bvb veel aangenamer. De MSI heeft bvb al een week nietmeer aangestaan omdat we niet samen thuisgewerkt heb en ik enkel maar geraced heb deze week. Daarom mijn initieel budget van 400 euro, ben er uiteindelijk 160 euro overgegaan, maar na de OLED te testen kon ik nietmeer terug naar IPS...

Er komen dit jaar zeer zeker heel mooie monitoren uit, maar dat is vaak zo. Daar laat ik me zelden door leiden, want dan koop je nooit iets of veel te ver boven budget. Deze zal hopelijk 5+ jaar meegaan, met mijn gebruik zou dat zelfs een stuk langer moeten zijn en dan staat de techniek weer veel verder.

Ik heb nu een C2 42" TV dat ik als monitor gebruik en ik heb tegenwoordig veel last van mijn nek, ik zit te veel omhoog te kijken.
En ultrawide 39" gaat prima zijn, ik zou in feite een curved 38-39 inch 3840 x 1600 willen maar dat bestaat niet in OLED.
LG had al een 45" 5K2K OLED uit, maar dat lijkt me toch heel groot, en dan is het ook nog de vraag of die 800R curve wel handig is. Lijkt me wel een droom voor simracing , maar lijkt me dan weer onhandig voor gewoon desktopwerk.
Die nieuwe 39" OLED 5K2K heeft een 1500R curve, minder agressief dan die 45" dus breder inzetbaar.

Voor SIM racen wil je zo breed mogelijk, die 2k staat toch voor 2160 pixels hoog? Je hebt dat niet nodig voor SIM racen want in de lucht en onder uw motorkap is niks wat je wilt zien (is wat laat dan :p). Dus een 49", 47" of triple screens zijn beter. Je wil niet teveel pixels maar wel veel FPS.

Ik heb 3x27" en vind dat wel leuk omdat je compact zit, velen zweren bij 32" 1440p omdat als je je FOV goed instelt je iets meer vertikaal ziet, maar ik zie daar de meerwaarde niet van.

Maar op die 39" LG kan je nog een PS5 aansluiten en gamen in 4K (wel met zwarte balken links en rechts dan).
Puur voor simracen zal je wel beter met 49" inch of triple monitors zijn. Maar ik speel veel andere games ook zoals RPG's en zo, waarvoor superwide dan minder geschikt gaat zijn, denk ik.
Een 49" superwide is niet zo duur meer, zag er al passeren voor 800 euro tijdens black Friday. Voor een 240Hz. Ik heb nog geen aankondigingen gezien voor een nieuwe 49" met tandem oled, RGB etc. Zou tof zijn moest dat dan ook nog eens in QD-OLED bestaan.
Voordeel van dat formaat is, dat het niet zwaarder is dan 4K , in tegenstelling tot 5K2K :)

Laatst bewerkt:
Ja, mooie monitor hoor. Met OLED moet je wel oppassen met zwarte balken, er bestaat nog zoiets als reverse burn-in.

Even deze thread hi-jacken omdat het toch redelijk gerelateerd is.

Zelf ben ik op zoek naar een scherm dat mijn 2 27 inch full-hd schermen vervangt.
De bureau tafel is 2m breed en 1m diep, dit is ideaal qua afstand denk ik.
Daar gaan een aantal vereisten mee gepaard:

- ultra widescreen (32:9 aspect ratio)
- DP en hdmi
- Werklaptop, Mac mini en game PC moeten gekoppeld kunnen worden
- PIP of iets gelijkaardigs waar ik mijn werklaptop naast mijn Mac mini of mijn Mac mini naast mijn game pc kan renderen
- 1440p / 144hz (voor de game PC)
- oled (voor de game PC)

Een aantal minder belangrijke dingen:

- liefst geen RGB
- KVM
- curved

Qua audio, geen vereisten want dat wordt via usb audio afgehandeld. Meteen wel de reden dat ik de game PC in de bureau zet ipv de home cinema. Daar paste de PC visueel niet gemakkelijk en het surround gedeelte van gaming is niet belangrijk, tenzij bij filmische games (007, RE9). Die zal ik wel op de PS5 spelen dan. In de bureau staat een degelijke stereo setup die even diep en breed gaat als de home cinema. games als POE2 en TQ2 klinken alvast meer 'as intended' dan op de surround.

Volgens mijn preliminair onderzoek zou deze een geschikte zijn:

MSI MPG 491CQPX QD-OLED - QD-OLED Curved Ultrawide Gaming Monitor - 240 Hz - 0.03 ms - USB-C PD 98W​

Update: gewoon gekocht en intussen geinstalleerd. Een stukske properder met kvm en usb-c charging en display output in 1 kabel. Multitasken is een stuk vlotter, maar de voet van het scherm had ik stevig onderschat. Mag wel met zo een beest, maar toch best genoeg plaats voor houden.

Update: gewoon gekocht en intussen geinstalleerd. Een stukske properder met kvm en usb-c charging en display output in 1 kabel. Multitasken is een stuk vlotter, maar de voet van het scherm had ik stevig onderschat. Mag wel met zo een beest, maar toch best genoeg plaats voor houden.

De voet is idd belachelijk groot. Ik gebruik mijn 34" eigenlijk uitsluitend om te gamen, de monitor is 3x gebruikt om op te werken op 6 maanden tijd. Ondertussen heb ik edifier luidsprekers aan het scherm gehangen (3,5mm aux) zodat ik niet altijd een headset moet aandoen.

Voor het werk heb ik een 49" philips, die is daar uitermate geschikt voor met ingebouwde webcam etc.

Even ook topic hijacken.
Ik werk nu op een 27" maar wil wat groter gaan, 34" lijkt mij ideaal.
Zo 49" lijkt mij ongemakkelijk.
Ik kwam deze tegen: https://www.dell.com/nl-be/shop/del...w/apd/210-bqwr/monitors-en-monitoraccessoires
Voorlopig game ik niet echt en is het puur bureauwerk eigenlijk.
Zijn er alternatieven voor die monitor, welke kunnen eventueel nog aangeraden worden.
Meerprijs waard om bijvoorbeeld die MSI van hierboven te nemen maar dan in 34" ?
Meerprijs betaal ik met plezier als het het waard is want is toch weer voor geruime tijd.

Zit met 2 laptops waar ik wel tussen switch(niet continue doorheen de dag), meestal is dat even die dongle versteken voor het draadloos toetsenbord, muis hebben ze beide.
Is die KVM grote meerwaarde?

Laatst bewerkt:
Even ook topic hijacken.
Ik werk nu op een 27" maar wil wat groter gaan, 34" lijkt mij ideaal.
Zo 49" lijkt mij ongemakkelijk.
Ik kwam deze tegen: https://www.dell.com/nl-be/shop/del...w/apd/210-bqwr/monitors-en-monitoraccessoires
Voorlopig game ik niet echt en is het puur bureauwerk eigenlijk.
Zijn er alternatieven voor die monitor, welke kunnen eventueel nog aangeraden worden.
Meerprijs waard om bijvoorbeeld die MSI van hierboven te nemen maar dan in 34" ?
Meerprijs betaal ik met plezier als het het waard is want is toch weer voor geruime tijd.

Zit met 2 laptops waar ik wel tussen switch(niet continue doorheen de dag), meestal is dat even die dongle versteken voor het draadloos toetsenbord, muis hebben ze beide.
Is die KVM grote meerwaarde?

LG heeft altijd wel goede monitoren. Heb jaren een LG 34" gehad en was wel aangenaam. Zonder al te veel opties e.d.

Dell heeft ook zeker goede monitoren. Vaak zijn die meer geschikt voor office gebruik ipv puur op gaming.

Heb nu een BenQ 35" curved en vind dat wel een pak prettiger om mee te werken. Niet dat ik veel bureauwerk doe, eerlijk gezegd.

Als je meerdere laptops e.d. wil aansluiten zou ik sowieso wel ene kiezen met KVM ingebouwd. Dan moet je niet elke keer alles uittrekken (LAN, HDMI, muis, kb) enkel maar de USB-C versteken. Zeker omdat die ook nog een USB-C PD hebben. Onderstaande LG heeft zelf tot 96W opladen. Dus 2 laptops met gemiddeld 65W zal je niet kunnen opladen.

Die LG heeft ook een IPS scherm met sRGB, dus fijner voor de ogen met de meer natuurlijke kleuren.

Laatst bewerkt:
Wij werken hier graag op de 49”, zowel mijn vrouw als ik. Mijn vrouw gebruikt die als dual monitor setup, maar dan vind ik hem te groot.
Ik gebruik die als 1/4 - 1/2 - 1/4, met links mail, rechts teams of document en midden dan mijn prime werkvenster.

De 34” is vooral gaming, maar daar kan je perfect op werken.

LG heeft altijd wel goede monitoren. Heb jaren een LG 34" gehad en was wel aangenaam. Zonder al te veel opties e.d.

Dell heeft ook zeker goede monitoren. Vaak zijn die meer geschikt voor office gebruik ipv puur op gaming.

Heb nu een BenQ 35" curved en vind dat wel een pak prettiger om mee te werken. Niet dat ik veel bureauwerk doe, eerlijk gezegd.

Als je meerdere laptops e.d. wil aansluiten zou ik sowieso wel ene kiezen met KVM ingebouwd. Dan moet je niet elke keer alles uittrekken (LAN, HDMI, muis, kb) enkel maar de USB-C versteken. Zeker omdat die ook nog een USB-C PD hebben. Onderstaande LG heeft zelf tot 96W opladen. Dus 2 laptops met gemiddeld 65W zal je niet kunnen opladen.

Die LG heeft ook een IPS scherm met sRGB, dus fijner voor de ogen met de meer natuurlijke kleuren.
Heb deze vandaag besteld, morgen zou die geleverd worden.
Ben benieuwd.
Goedkoper dan de Dell(bij krefel staat die echt scherp), mindere curve, beter display, kvm, ... nobrainer eigenlijk. 49" durf ik nog niet.

Ben benieuwd.
Goedkoper dan de Dell(bij krefel staat die echt scherp), mindere curve, beter display, kvm, ... nobrainer eigenlijk. 49" durf ik nog niet.
Zal zeker een goede aankoop zijn. Ga je nog jaren geniet van hebben. Perfecte grootte ook.

Vind 49", persoonlijk, ook te groot. Ik game vooral en daar moet je toch al een stevige PC voor hebben en stevige nek 😁. Plus hoe mijn case op mijn bureau staat heb ik zelfs geen plaats voor een scherm van 1,2m breed te zetten.

Ben benieuwd.
Als je van 1 27 inch komt, dan is een 34 inch een stevige upgrade die je wat minder doet aanpassen, zelf kwam ik van 2 27 inch schermen, dan is een 49 inch scherm op quasi alle vlakken beter. ben wel iets verder van het scherm gaan zitten omdat het scherm iets dieper op de tafel staat door de uiterst grote poot.

KVM is hier toch zeker een killer feature gebleken. net iets minder gedoe met keyboard en muis. Van PC switchen met 2 knopjes.
Zal zeker een goede aankoop zijn. Ga je nog jaren geniet van hebben. Perfecte grootte ook.

Vind 49", persoonlijk, ook te groot. Ik game vooral en daar moet je toch al een stevige PC voor hebben en stevige nek 😁. Plus hoe mijn case op mijn bureau staat heb ik zelfs geen plaats voor een scherm van 1,2m breed te zetten.
te groot hangt inderdaad van context af, technisch gezien kan je perfect wat verder van je scherm zitten en minder of niet met je nek moeten draaien. De PC staat hier naast de tafel en de speakers staan op losse staanders naast de tafel, dan heb je plaats genoeg normaal.

Maar eerlijk, het voordeel is eerder voor de job gebleken, 4 windows naast elkaar zetten is ongezien gemakkelijk en met PBP, 2 desktops naast elkaar zetten is ook een stevig gemak. De game PC is net een beetje immersiever, dat ook, maar ook daar toffer voor games als POE, TQ2 en gelijksoortigen, dan voor een RDR2 of Crimson Desert.

Heb je dan zoveel betere PC nodig om 32:9 te renderen?

te groot hangt inderdaad van context af, technisch gezien kan je perfect wat verder van je scherm zitten en minder of niet met je nek moeten draaien. De PC staat hier naast de tafel en de speakers staan op losse staanders naast de tafel, dan heb je plaats genoeg normaal.

Maar eerlijk, het voordeel is eerder voor de job gebleken, 4 windows naast elkaar zetten is ongezien gemakkelijk en met PBP, 2 desktops naast elkaar zetten is ook een stevig gemak. De game PC is net een beetje immersiever, dat ook, maar ook daar toffer voor games als POE, TQ2 en gelijksoortigen, dan voor een RDR2 of Crimson Desert.

Heb je dan zoveel betere PC nodig om 32:9 te renderen?

Verder zitten van het scherm zal al niet lukken, mijn bureau is 80cm diep en 160cm breed. 49" is, imho, voor mij zwaar overkill. Is idd wel veel immersiever.

Op zich als je een deftige CPU+GPU hebt is dat al geen probleem. In mijn geval is het de CPU die wat achter zal lopen, merk dat nu al op 1440p 21:9. Zijn toch al bijna 2k pixels meer in de breedte.

Terug
Bovenaan