Werkloosheid beperking in tijd komt eraan: wat zal het effect zijn?

Stopzetting werkloosheid: effect?

• Meerderheid gaat werken

• Meerderheid voor het ocmw

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Jobbeurs in Limburg:

Er kwamen ook 71 personen met een leefloon langs op de jobbeurs. Zij kregen eerder al een workshop om te leren solliciteren. De dertigjarige Hasselaar Enver Kalin is één van hen. “In september vervalt mijn werkloosheidsuitkering. Toch ben ik niet gehaast. Ik wil wel werken, maar enkel als ik het leuk vind en het niet te ver van huis is. Ik beschik namelijk niet over een rijbewijs.”

Ja jongens
Want iedereen doet zijn job omdat het leuk is. Mensen pendelen ook voor hun plezier meer dan 1u met de trein omdat het leuk is
ik kan het artikel niet lezen, maar als die Enver Kalin op leefloon staat nu, wat me uit uw post niet duidelijk is, kan het zijn dat hij juist zijn leefloon is kwijtgespeeld gezien er geen werkbereidheid is en men dit nu kan bewijzen.

Nieuwe regels zelfde effect
https://www.hln.be/nieuws/negen-op-...-en-leefloon-vroegen-kregen-dat-ook~ab9ea8ad/

Kleine nuance van degene die hun uitkering zijn verloren is ongeveer 1/3 de een leefloon komen aanvragen.

Waarvan er ook nog een aantal een leefloon krijgen als voorschot op een uitkering uit de sociale zekerheid.

Dus die 4000 man die hun werkloosheid zijn kwijtgespeeld, hebben zeker niet allemaal leefloon ontvangen.

Anekdote: degene die wel leefloon hebben gekregen, daar zitten er ook tussen die binnen het half jaar pensioen gerechtigd zijn.

Ik vraag mij toch af waar men deze mensen vindt die zo hun verhaal willen doen:

Bij het merendeel van deze gevallen is het toch totaal terecht dat ze hun uitkering verloren zijn?

Geert heeft geen leefloon gekregen omdat hij niet open staat voor tewerkstelling. Sinds hij zelfverklaard muzikant is en er niet van kan leven, heb ik een vermoeden dat dit correct ingeschat is van het OCMW. Zeker omdat hij al jaren muzikant met kleine jobs combineerde en er niet mee rondkwam maar wel een uitkering er bovenop kreeg.

Christel heeft en diploma waarvan ze wist dat zelfstandige zowat de enige optie was om iets relevant te doen. Maar daar is ze mee gestopt. Dan maakt ze weer de rare keuze om als 50+ opeens kinderverzorgster of metaalarbeider te proberen; 2 jobs die op jongere leeftijd zelfs al fysiek zwaar zijn...

Dan Catharina die beweert dat ze wel buiten haar sector zoekt maar zichzelf dan totaal tegenspreekt met
Ik heb me er recent bij neergelegd dat ik jobs zal doen waarvoor ik niet heb gestudeerd en die ik ook niet wil doen. Ik merk dat ik er meer een probleem van maak dan het zou moeten zijn. Maar ik voel me heel verslagen. Maar ik wil ook niet naïef zijn. Veel mensen doen iets compleet anders dan hun studies. Dit gaat me gewoon heel depressief maken.
Om nog maar te zwijgen dat haar hele insteek/tijdslijn fout is:
Ik ben aan die studie begonnen net voor de covidcrisis. Er werd gezegd dat dit echt booming business was. Maar toen ik afstudeerde, was dat helemaal veranderd. Covid was voorbij, niemand speelde nog videogames binnen. Zelfs een stage vinden aan het einde van mijn opleiding was al moeilijk.
Ze was al voor covid begonnen aan de studie maar nu is het opeens de fout van dat men tijdens covid meer gamede maar erna terug minder? :wtf: De gaming-sector in België was voor en tijdens covid al klein en is dat nu nog steeds zo. Daar is weinig aan veranderd hoor...

En dan Robert... Zo'n raar verhaal. Was vrachtwagenchauffeur maar is moeten stoppen door epilepsie. Heeft een vrouw (die deeltijds werkt) en 5 kinderen. Ze komen niet rond. Hij heeft recht op ziekte-uitkering maar wilt dit niet. Dus zijn logische conclusie?
Ik vind dat er een probleem van racisme is.

Ik vraag mij toch af waar men deze mensen vindt die zo hun verhaal willen doen:

Bij het merendeel van deze gevallen is het toch totaal terecht dat ze hun uitkering verloren zijn?

Geert heeft geen leefloon gekregen omdat hij niet open staat voor tewerkstelling. Sinds hij zelfverklaard muzikant is en er niet van kan leven, heb ik een vermoeden dat dit correct ingeschat is van het OCMW. Zeker omdat hij al jaren muzikant met kleine jobs combineerde en er niet mee rondkwam maar wel een uitkering er bovenop kreeg.

Christel heeft en diploma waarvan ze wist dat zelfstandige zowat de enige optie was om iets relevant te doen. Maar daar is ze mee gestopt. Dan maakt ze weer de rare keuze om als 50+ opeens kinderverzorgster of metaalarbeider te proberen; 2 jobs die op jongere leeftijd zelfs al fysiek zwaar zijn...

Dan Catharina die beweert dat ze wel buiten haar sector zoekt maar zichzelf dan totaal tegenspreekt met

Om nog maar te zwijgen dat haar hele insteek/tijdslijn fout is:

Ze was al voor covid begonnen aan de studie maar nu is het opeens de fout van dat men tijdens covid meer gamede maar erna terug minder? :wtf: De gaming-sector in België was voor en tijdens covid al klein en is dat nu nog steeds zo. Daar is weinig aan veranderd hoor...

En dan Robert... Zo'n raar verhaal. Was vrachtwagenchauffeur maar is moeten stoppen door epilepsie. Heeft een vrouw (die deeltijds werkt) en 5 kinderen. Ze komen niet rond. Hij heeft recht op ziekte-uitkering maar wilt dit niet. Dus zijn logische conclusie?
ja, had hier toch ook wel het gevoel dat het meer van niet willen is dan van niet kunnen. Die Catharina heeft ook gesolliciteerd voor technisch tekenaar, maar ze kende niet de juiste software. Ja, dat is dan ook een knelpuntberoep en de VDAB geeft cursussen waarbij ge die software op 6 maanden kan leren... dan snap ik niet dat je zo geen opleiding volgt als dat toch ook binnen je interesse ligt. Die is dan 24...
Die Robert is idd. een beetje vreemd: ik kan snappen dat hij wilt werken, maar als uw gezin zonder geld zit, ga je toch effe op ziekenkas en zoek je eventueel verder? Dat hij geen werk vindt omdat hij geen Belgische origine is, geloof ik wel. Dat is al bewezen dat zij het nog altijd moeilijker hebben, maar het lijkt me dan wel gewoon dom om geen gebruik te maken van het systeem terwijl hij er recht op heeft. Allez, als ge op een leefloon terechtkomt, maakt ge het uzelf nog moeilijker voor niets. Ik snap die redenatie daar echt niet. Kwestie van eer? maar welke eer is er aan om op een leefloon te zitten en uw gezin niet te kunnen onderhouden?

Die Christel leek me de enige die nog een beetje normaal was qua reden. Jaren uw eigen zaak gehad, dat dan niet meer aankunnen: dan is het moeilijk om uw weg te vinden in de arbeidsmarkt, denk ik, zeker als ge geen bruikbare diploma hebt. En interims sturen u naar eenders wat, of ge daar nu eigenlijk geschikt voor bent of niet. Die is dan ook terug in haar sector bezig, dus begrijp het bij haar wel.

Nouja, dat VRT NWS artikel is nogal triggerend. Ik ga even focussen op de 3D-gamedesigner. Als ik het goed begrijp, heeft ze DAE gedaan, en dan misschien eerder richting 3D modelling dan 'programming'. Ik dacht eraan dat ze ook via haar alma mater kan informeren hoe andere alumni hiermee omgaan (bijkomende opleidingen, focussen op transfereerbare competenties i.p.v. 'de game-sector' etc.). Want ze lijkt in het artikel eerder structurele redenen te vermelden. En dan heb je nog de factor generative AI...

"Ik solliciteerde eens voor een pastabar. Simpel werk, je moest pasta in een potje doen en saus erop gooien. Het was een parttime positie, maar de competitie was ontzettend hoog. Na de interviews werden mensen geselecteerd om een testperiode te doen. Het hele proces zou weken of maanden duren. Voor mij werd het niks."

Soms heb je toch ook "bedrijven", nu ja in dit geval kleine zelfstandigen die echt de grenzen van de wet opzoeken of in dit geval er zelfs over... een testperiode om in een pastabar te werken? Tja... hoop dan toch dat dat minstens met een dagcontract ofzo geweest is...

Soms heb je toch ook "bedrijven", nu ja in dit geval kleine zelfstandigen die echt de grenzen van de wet opzoeken of in dit geval er zelfs over... een testperiode om in een pastabar te werken? Tja... hoop dan toch dat dat minstens met een dagcontract ofzo geweest is...
Oh ja, wat je als zelfstandige allemaal niet tegenkomt op de arbeidsmarkt. Een elektricien die nog nooit als elektricien gewerkt heeft maar het wel allemaal zogezegd kan. Die vallen uit de mand eh. Geef me maar altijd een testperiode, ook al is het maar om te zien of het een fit is met bv. een team waarin die persoon zal mee moeten samenwerken.
En inderdaad, dagcontracten voor een weekje. Daarna pas onbepaalde duur.

Oh ja, wat je als zelfstandige allemaal niet tegenkomt op de arbeidsmarkt. Een elektricien die nog nooit als elektricien gewerkt heeft maar het wel allemaal zogezegd kan. Die vallen uit de mand eh. Geef me maar altijd een testperiode, ook al is het maar om te zien of het een fit is met bv. een team waarin die persoon zal mee moeten samenwerken.
En inderdaad, dagcontracten voor een weekje. Daarna pas onbepaalde duur.

Maar dat is anders hé... uiteraard mag je iemand testen op diens kunde...
maar dat mag/moet binnen de grenzen van het redelijke blijven.

Geef jij iemand dagcontracten als elektricien? Prima, dat lijkt mij eerlijk voor de korte termijn als volwaardige "test".
Ga jij iemand laten meedraaien door pastasaus uit te scheppen? Tja, dat kan niet zoveel kunde vereisen als een elektricien, en dat weet je véél sneller of dat goed of fout zit, dus betaal die dan maar ook als je die te lang laat meedraaien.

Maar dat is anders hé... uiteraard mag je iemand testen op diens kunde...
maar dat mag/moet binnen de grenzen van het redelijke blijven.

Geef jij iemand dagcontracten als elektricien? Prima, dat lijkt mij eerlijk voor de korte termijn als volwaardige "test".
Ga jij iemand laten meedraaien door pastasaus uit te scheppen? Tja, dat kan niet zoveel kunde vereisen als een elektricien, en dat weet je véél sneller of dat goed of fout zit, dus betaal die dan maar ook als je die te lang laat meedraaien.

Proefperiode bestaat nietmeer hè
Je moet ze sowieso inschrijven als ze komen "testen". Tenzij je het zou doen op een sluitingsdag van de zaak (en die saus nie zou verkopen?)

Een paar weken geleden bij mn garagist moeten gaan voor nieuwe distributieriem en onderhoud.
K vroeg waar die leercontract was die ik vorig jaar zag. Ze hebben hem aangeboden om een vast contract te krijgen maar hij wou een loon van 3k netto.

Dat is wat de mentaliteit van bepaalde jongeren is (en daarom dat ik nog steeds vind dat de werkloosheidsuitkering te hoog is). Waarom moet ik gaan werken voor 200 a 300 per maand meer.
Das een redenering wat ik best wel begrijp.al ben ik anders opgevoed en moeten we gaan werken.
Mn eerste loon in de horeca, ik praat van rond t jaar 2000 en ik werkte ongeveer 10u per dag en weekendwerk, Was 45 000 bef .dit is 1125 euro per maand. Maar ik was blij dat ik kon werken (eerste job)en vond het leuk! Nu wilt de jeugd een bepaald loon, goede uren, veel valantie

Er zijn landen waar er geen werkloosheidsuitkering bestaan en waar de mensen dan beseffen dat ze "moeten" werken om rond te komen.

Ik heb 0% respect voor personen die langer dan 1 jaar werkloos zijn.

Een paar weken (...)geleden bij mn garagist moeten gaan voor nieuwe distributieriem en onderhoud.

Hier gooi je toch een aantal zaken op elkaar. Die jongegast (leercontract) zal allicht wel een job gevonden hebben. Mogelijks zelfs aan het loon dat hij wou. Nergens toch sprake van dat die werkloos zou zijn?
Problematiek zijn trouwens niet de jongeren denk-ik ...

En jou eerste loon .. wat heeft dit ermee te maken? Wees blij dat de jongegasten van vandaag niet meer voor een hongerloon willen/moeten werken

Een paar weken geleden bij mn garagist moeten gaan voor nieuwe distributieriem en onderhoud.
K vroeg waar die leercontract was die ik vorig jaar zag. Ze hebben hem aangeboden om een vast contract te krijgen maar hij wou een loon van 3k netto.

Dat is wat de mentaliteit van bepaalde jongeren is (en daarom dat ik nog steeds vind dat de werkloosheidsuitkering te hoog is). Waarom moet ik gaan werken voor 200 a 300 per maand meer.
Das een redenering wat ik best wel begrijp.al ben ik anders opgevoed en moeten we gaan werken.
Mn eerste loon in de horeca, ik praat van rond t jaar 2000 en ik werkte ongeveer 10u per dag en weekendwerk, Was 45 000 bef .dit is 1125 euro per maand. Maar ik was blij dat ik kon werken (eerste job)en vond het leuk! Nu wilt de jeugd een bepaald loon, goede uren, veel valantie

Er zijn landen waar er geen werkloosheidsuitkering bestaan en waar de mensen dan beseffen dat ze "moeten" werken om rond te komen.

Dus een job in een sector waar je vaak geen studies voor nodig hebt, en waarbij je ongetwijfeld ook nog een zwarte enveloppe ontving na een tijd... Ga jij contrasteren zonder correctie voor 26 jaar inflatie met een job waarvoor je een technisch zeer gegeerde kwalificatie nodig hebt tegenwoordig? Jouw €1125 toen zou nu al snel gerekend € 2042 zijn, nauwelijks/niet eens het minimumloon (maar in de horeca ongetwijfeld 'aangevuld' met zwart geld).

€ 3000 netto lijkt mij echt niet onrealistisch voor een goede garagist.

Ik heb 0,0 respect voor mensen die vinden dat anderen maar aan een hongerloon moeten gaan werken voor hun werk op te knappen.

Profiteren van een uitkering is nog iets anders, maar het alternatief behoren deftige lonen voor geschoolde mensen te zijn.

Jouw €1125 toen zou nu al snel gerekend € 2042 zijn,
Los van de boodschap, puur ter info :

Het zal nu zelfs eerder zo'n 2150 euro zijn als je het één op één omrekent via het brutoloon, gezien er ondertussen (al voelt het wellicht zo niet) iets minder belastingen betaald worden op loon.

Dus een job in een sector waar je vaak geen studies voor nodig hebt, en waarbij je ongetwijfeld ook nog een zwarte enveloppe ontving na een tijd... Ga jij contrasteren zonder correctie voor 26 jaar inflatie met een job waarvoor je een technisch zeer gegeerde kwalificatie nodig hebt tegenwoordig? Jouw €1125 toen zou nu al snel gerekend € 2042 zijn, nauwelijks/niet eens het minimumloon (maar in de horeca ongetwijfeld 'aangevuld' met zwart geld).

€ 3000 netto lijkt mij echt niet onrealistisch voor een goede garagist.

Ik heb 0,0 respect voor mensen die vinden dat anderen maar aan een hongerloon moeten gaan werken voor hun werk op te knappen.

Profiteren van een uitkering is nog iets anders, maar het alternatief behoren deftige lonen voor geschoolde mensen te zijn.
3000€ voor een starter lijkt mij toch ook wel hevig. Vergeet niet, die komt pas uit zijn leercontract.

Ik zou denken 2200 netto (+ de gekende voordelen zoals maaltijdcheques, nettovergoeding, etc) tot een 2500 - 2600€ zou toch perfect competitief zijn?

3000 netto voor een persoon die in het begin van zijn professionele carrière zit, waar in de tijd waarschijnlijk ook wel opslag gewenst is. Lijkt mij gewoon niet realistisch.
Zonder dan direct te stellen dat mensen dan maar een uitknijploon moeten accepteren.

Ze zouden enkel een werkloosheidsuitkering mogen geven aan wie minstens 5 jaar gewerkt heeft ofzo. 3K netto als starter, dan ben je helemaal gek geworden.

3000€ voor een starter lijkt mij toch ook wel hevig. Vergeet niet, die komt pas uit zijn leercontract.

Ik zou denken 2200 netto (+ de gekende voordelen zoals maaltijdcheques, nettovergoeding, etc) tot een 2500 - 2600€ zou toch perfect competitief zijn?

3000 netto voor een persoon die in het begin van zijn professionele carrière zit, waar in de tijd waarschijnlijk ook wel opslag gewenst is. Lijkt mij gewoon niet realistisch.
Zonder dan direct te stellen dat mensen dan maar een uitknijploon moeten accepteren.
Ze zouden enkel een werkloosheidsuitkering mogen geven aan wie minstens 5 jaar gewerkt heeft ofzo. 3K netto als starter, dan ben je helemaal gek geworden.

3K netto te veel voor iemand die uit een leercontract komt waarbij die toen extreem weinig verdiende en tijdens het weliswaar vrijwillig leerproces al werkend financieel werd uitgebuit door het systeem?
Om dan aan een schamel kruimelloon zijn carrière op te starten met 2 x niks.

Op welke planeet leven jullie eigenlijk? Inflatie happened en jullie hebben het niet eens door, zoals de meerderheid van de bevolking.

2200 netto als startersloon is iets van 15 jaar geleden. 15 jaar inflatie waarbij lonen niet deftig gestegen zijn, waar prijzen van voeding en woningen wel quasi verdubbeld zijn. Mijn 100K woning is nu 200K, een pint op café €6-8, brood €4+.

2200 netto startersloon van 15 jaar geleden moet tegenwoordig eigenlijk 4400 zijn.

De overheid speelt het spelletje van uitbuiting gretig mee samen met de belanghebbenden.
De loontrekkenden hier, die comfortabel genoeg leven worden zelf ook gepluimd dankzij inflatie, zonder het echt te beseffen, en laat dit net het doel zijn van de overheid en belanghebbenden: de werkende bevolking met net voldoende laten overleven, dat ze niet klagen/protesteren.

Misschien moeten we maar nog eens in Brussel gaan protesteren, als 2K vandaag nog altijd het minimum startersloon is van 15 jaar geleden (ook al.was het toen misschien 1.6K).

3K netto te veel voor iemand die uit een leercontract komt waarbij die toen extreem weinig verdiende en tijdens het weliswaar vrijwillig leerproces al werkend financieel werd uitgebuit door het systeem?
Om dan aan een schamel kruimelloon zijn carrière op te starten met 2 x niks.

Op welke planeet leven jullie eigenlijk? Inflatie happened en jullie hebben het niet eens door, zoals de meerderheid van de bevolking.

2200 netto als startersloon is iets van 15 jaar geleden. 15 jaar inflatie waarbij lonen niet deftig gestegen zijn, waar prijzen van voeding en woningen wel quasi verdubbeld zijn. Mijn 100K woning is nu 200K, een pint op café €6-8, brood €4+.

2200 netto startersloon van 15 jaar geleden moet tegenwoordig eigenlijk 4400 zijn.

De overheid speelt het spelletje van uitbuiting gretig mee samen met de belanghebbenden.
De loontrekkenden hier, die comfortabel genoeg leven worden zelf ook gepluimd dankzij inflatie, zonder het echt te beseffen, en laat dit net het doel zijn van de overheid en belanghebbenden: de werkende bevolking met net voldoende laten overleven, dat ze niet klagen/protesteren.

Misschien moeten we maar nog eens in Brussel gaan protesteren, als 2K vandaag nog altijd het minimum startersloon is van 15 jaar geleden (ook al.was het toen misschien 1.6K).
Het gemiddelde loon voor een starter ligt ergens net boven de 3K bruto, niet netto.

Je mag dat zeker en vast "hevig" vinden, maar ik vind het 'redelijker' dan een loon onder het minimumloon, of nipt erover zoals jij voorstelt.
Vind tegenwoordig maar eens een goede garagist, ik zou het allemaal niet kunnen...
€ 2200 (+ maaltijdcheques) vind ik effectief al een uitknijploon in deze tijden ja. Maaltijdcheques/nettovergoeding erbovenop tot € 2600 lijkt er al héél wat meer op...

Werkgevers moeten ook eens leren gewoon meer te betalen voor zeldzame/gegeerde profielen (en/of zware jobs) in plaats van het een 'knelpuntberoep' te noemen, maar verder vooral naar de overheid te kijken en/of te klagen dat 'de jeugd niet meer wilt werken' maar er zelf te weinig tegenover stellen.

Opslag bij garagisten? Hoe (on)realistisch is dat?
Technische beroepen zijn toch veel vaker een veel meer vlakke carrière denk ik dan.
Je kapper kan na X aantal jaren ervaring ook geen opslag vragen, dat blijft één tarief.
Ik verwacht van een jonge garagist een even goed onderhoud of herstelling, als van een oudere, aan eenzelfde "correcte" prijs.
Bij "speciale" problemen zou je nog kunnen zeggen dat ervaring er inderdaad wél toe doet, maar ook daar: hoe belangrijk is die factor ervaring/anciënniteit daar?

If anything vind ik de factor ervaring/anciënniteit in andere jobs/sectoren zwaar overroepen in dit land, en een kooi die mensen vasthoudt in hun huidige jobs.

Ik heb het voorbeeld van leerkrachten al eens gegeven in andere threads: in Vlaanderen 25 à 36 jaar vooraleer je aan het "plafond" van je schaal zit... in Nederland? 12 jaar. 12 jaar ervaring lijkt mij een stevige meerwaarde ten opzichte van een beginneling... het verschil tussen 12 en 24? Tja, ... opletten dat het net geen nadeel wordt denk ik dan.

Terug
Bovenaan