Werkloosheid beperking in tijd komt eraan: wat zal het effect zijn?

Stopzetting werkloosheid: effect?

• Meerderheid gaat werken

• Meerderheid voor het ocmw

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Wat is het nu van al die paywall artikels, dan krijg je gewoon discussies gebaseerd op click bait titels..

Dat daar ook "moet ik mijn passie achterlaten?", --> euh, ja duh nobody cares wat uw passie is, stop met een parasiet te zijn en draag bij. Maar mss is het artikel meer genuanceerd.

Dat daar ook "moet ik mijn passie achterlaten?", --> euh, ja duh nobody cares wat uw passie is, stop met een parasiet te zijn en draag bij. Maar mss is het artikel meer genuanceerd.
Dat laatste want haar passie is haar werk en ze wordt er voor betaald. Alleen zijn het (chronisch gedurende heel haar loopbaan) kortlopende contracten waardoor véél jaren niet mee tellen als 'werkjaren' omdat ze aan onvoldoende dagen geraakt.

Paywall artikels zijn op dat vlak inderdaad merde shit.

"Cherkaoui, styliste van opleiding, is kleedster en kleermaakster in theaters in Brussel en Vlaams-Brabant. Telkens met korte contracten van drie uur of een halve dag."

Da's geen job hé, maar een hobby

Al worden de regels natuurlijk wel veel strenger. Vanaf 2030 moet je als 55 jarige 35 werkjaren hebben om tot uw pensioen te kunnen stempelen.
4 jaar studeren = pas vanaf 57 jaar zit je daar dan aan (op voorwaarde dat je geen periodes hebt waarbij je te lang werkloos bent)

Dus in praktijk wordt dan dan gemiddeld rond de 60 jaar voor BG'ers. Allé ja op voorwaarde dat men de regels niet nogmaals gaat wijzigen (100% kans!). :tongue:

Gaat het in dit hele vraagstuk niet sowieso al om vijgen na Pasen?

De grote vraag blijft immers waar er überhaupt nog (veel) jobs "gevonden" gaan kunnen worden: want net zoals ongeschoolde arbeid (vooral) de afgelopen 50 jaar gedecimeerd werd door automatisering & robotisering, gaat het ook voor hoger/hoog opgeleiden onvermijdelijk moeilijker en moeilijker worden omdat ook "hun" jobs (o.a. door AI) schaarser en schaarser zullen worden.

Gaan we naar een samenleving waarin mogen werken een voorrecht zal worden (wegens veel minder aanbod dan vraag)?

Universeel basisinkomen voor iedereen & mogelijkheid tot zelfrealisatie door werk voor de happy few?

De grote vraag blijft immers waar er überhaupt nog (veel) jobs "gevonden" gaan kunnen worden: want net zoals ongeschoolde arbeid (vooral) de afgelopen 50 jaar gedecimeerd werd door automatisering & robotisering, gaat het ook voor hoger/hoog opgeleiden onvermijdelijk moeilijker en moeilijker worden omdat ook "hun" jobs (o.a. door AI) schaarser en schaarser zullen worden.

Gaan we naar een samenleving waarin mogen werken een voorrecht zal worden (wegens veel minder aanbod dan vraag)?

Universeel basisinkomen voor iedereen & mogelijkheid tot zelfrealisatie door werk voor de happy few?
Ik denk dat de huidige realiteit wel een is met een tekort aan werkvolk. Als er morgen een overs hot is aan personeel kan men dat dan wel aanpakken.

Universeel basisinkomen voor iedereen & mogelijkheid tot zelfrealisatie door werk voor de happy few
Ja en neen. Je moet sneller bijscholen en mee gaan met de flow. Ik heb mij de laatste 5 jaar tijd meer moeten bijscholen dan de 10 jaar daarvoor. Het is de laatste jaren exponentieel snel gegaan. Om de x tijd heb je dat wel eens voor.

En hoe ouder hoe moeilijker het is om nog bij te scholen. Maar niet mee gaan = ...
Ik ken iemand van 57 die een paar jaar geleden weigerde bij te scholen. Ah wel die mens is nu al 2 jaar werkloos en hij solliciteert non stop. Maar hij wordt chronisch geweigerd. Dat is dan gewoon gedaan hé. Ik houd dat toch wel ergens in het achterhoofd.

En omarm de nieuwe realiteit. Ik gebruik ook gewoon oa chatGPT en Claude voor mijn werk. Het hoort er bij. Je kan dat toch niet tegenhouden.

Ja en neen. Je moet sneller bijscholen en mee gaan met de flow. Ik heb mij de laatste 5 jaar tijd meer moeten bijscholen dan de 10 jaar daarvoor. Het is de laatste jaren exponentieel snel gegaan. Om de x tijd heb je dat wel eens voor.

En hoe ouder hoe moeilijker het is om nog bij te scholen. Maar niet mee gaan = ...
Ik ken iemand van 57 die een paar jaar geleden weigerde bij te scholen. Ah wel die mens is nu al 2 jaar werkloos en hij solliciteert non stop. Maar hij wordt chronisch geweigerd. Dat is dan gewoon gedaan hé. Ik houd dat toch wel ergens in het achterhoofd.

En omarm de nieuwe realiteit. Ik gebruik ook gewoon oa chatGPT en Claude voor mijn werk. Het hoort er bij. Je kan dat toch niet tegenhouden.
Begin u maar te herscholen als IT'er als je ergens 10 of 20 jaar of langer gewerkt hebt. Een bedrijf zal liever iemand nemen die vers van school komt, die lagere looneisen heeft en die mee is met de laatste technologieën.

Ik heb er ook sterk mijn twijfels bij dat er tegen wanneer dat ik zal op pensioen gaan, er nog genoeg werk gaat zijn om mensen tot hun 67 of langer werk te geven. Door AI en robotica heb je misschien nog maar de helft van het IT en bureaupersoneel nodig, of minder. Een robot zou ook kunnen de rekken vullen in een magazijn en uw pakjes van Amazon worden door een drone geleverd.

Laatst bewerkt:
Begin u maar te herscholen als IT'er als je ergens 10 of 20 jaar of langer gewerkt hebt. Een bedrijf zal liever iemand nemen die vers van school komt, die lagere looneisen heeft en die mee is met de laatste technologieën.

Ik heb er ook sterk mijn twijfels bij dat er tegen wanneer dat ik zal op pensioen gaan, er nog genoeg werk gaat zijn om mensen tot hun 67 of langer werk te geven. Door AI en robotica heb je misschien nog maar de helft van het IT en bureaupersoneel nodig, of minder. Een robot zou ook kunnen de rekken vullen in een magazijn en uw pakjes van Amazon worden door een drone geleverd.
Bijscholen 'ja' en dat is gewoon een "must". Herscholen mmm 'neen' ik geloof daar ook niet echt in.

Ik ben bijna 51 jaar en ik ben niet naïef: Ik hoop nog dat beetje geluk te hebben om het tot mijn 60ste vol te houden. Dat is nog een dikke 9 jaar en dat is nog wel mogelijk. (best case). Tot 67 jaar? Alles kan maar ik geloof er eigenlijk niet (meer) in. De kans is sowieso héél klein.

En ontslag na mijn 55ste? Wie neemt mij dan nog aan? Ik probeer fysiek tiptop te blijven want dan is er nog een kansJE. Maar anders ??? We zullen wel zien. Ik rek en trek zolang ik het nog kan en de rest wordt bepaald door het noodlot zeker?

Bijscholen is toch iets logisch? Dans toch verre van iets voor enkel het bureau volk?
Ik zie en zag verrassend veel collega's 'njet' antwoorden op bijscholen. Ik schrok daar onlangs nog echt van. Maar je hebt gelijk. Voor mij is dat ook de logica zelve.

Bijscholen is in feite wat ik wou zeggen. Tegenwoordig is dat vooral met AI leren werken. Code from scratch schrijven is niet meer van deze tijd. AI kan dat doen en je moet dat nadien wel reviewen, testen en finetunen.

Bijscholen is toch iets logisch? Dans toch verre van iets voor enkel het bureau volk?
Wij waren onlangs naar AX overgestapt en er waren toch wel wat mensen die daar moeite mee hadden en die dan uit de boot gevallen zijn.

Hmm toch verrassend.
Als zelfstandige betaal ik al mijn bijscholingen zelf en die zijn er niet om kosten te maken, maar vooral om mee te zijn in mijn vakgebieden en deels om niet noodzakelijke kennis of verplichtingen bij te leren.
Als ik zie hoe snel alles veranderd van wetgeving, materialen en manieren om random iets te doen, dan vind ik dat echt heel raar dat veel mensen (in mijn ervaring) niet willen bijscholen.
Het ligt anderzijds ook wel deels in lijn met men opvatting dan veel ambtenaren en werknemers die ik onerr de cliché 'luie werknemer' beschouw een soort angst hebben van te leven, ouder worden en uit hun comfortzone gehaald te worden.

Als ik naar mijn pepe kijk die ondertussen al jaren gestorven is, dan kan ik gerust zeggen dat ik bij hun aanpassingsvermogen denk "amai chapeau".
Ik kan oprecht niet snappen waarom er zoveel mensen die moeite hebben op te evolueren en stilstand als iets veilig beschouwen.

Waarom hebben ze het stempelen afgeschaft? Het dagelijks laten stempelen van je werkloosheid -kaart
(Weet niet welke naam dit had).

1 dag op voorhand weten om welk uur je moet gaan stempelen.
Zou toch werken tegen t zwartwerk en dat er personen maanden in buitenland zitten (vakantie, e.a.).

Waarom hebben ze het stempelen afgeschaft? Het dagelijks laten stempelen van je werkloosheid -kaart

Zou toch werken tegen t zwartwerk en dat er personen maanden in buitenland zitten (vakantie, e.a.).
Tijdrovend en om kosten te besparen.
Stel je voor om nu in Brussel 100k mensen elke dag hun stempen te laten komen halen.
Klinkt mooi in theorie om mensen uit hun zetel te krijgen, maar dat is totaal niet praktisch.

Wat strenger zijn bij opvolging zal al efficienter zijn.

Tijdrovend en om kosten te besparen.
Stel je voor om nu in Brussel 100k mensen elke dag hun stempen te laten komen halen.
Klinkt mooi in theorie om mensen uit hun zetel te krijgen, maar dat is totaal niet praktisch.

Wat strenger zijn bij opvolging zal al efficienter zijn.
Aan ieder gemeentehuis/OCMW scanpalen zetten.

Iedere dag dat je je gratisgelduitkering wil dien je je één maal te begeven naar zo'n scanpaal.
Daar moet je inloggen met je it's me op die paal door de QR code te scannen.
Om zeker te zijn dat jij het bent moet je je nog eens identificeren met de vingerafdrukscanner en/of camera.

Zo haal je alvast de volgende groepen uit:
- Mensen die hier een uitkering vangen maar eigenlijk in het buitenland wonen
- Mensen die al gestorven zijn maar waar de nabestaanden nog een uitkering van trekken
- Mensen die zelfs te lui zijn om eens 5 minuten te passeren om gratis geld te ontvangen (misschien eens politie langssturen naar hun adres en kijken of alles ok is?)

Mensen die bedlegerig worden bevonden door een arts worden uitgesloten van dit systeem.

Iedere dag dat je je gratisgelduitkering wil dien je je één maal te begeven naar zo'n scanpaal.
Om zeker te zijn dat jij het bent moet je je nog eens identificeren met de vingerafdrukscanner en/of camera.
+ Bewijs van actieve sollicitaties inscannen.
Dan zou het dopper per dopper gereviewed moeten worden en indien positief bevonden een betaling v/d werkloosheidsuitkering.

Zwart werk van werklozen is denk ik ook een pak minder frequent dan toen, door digitalisering zijn de controlemogelijkheden toegenomen. Vroeger was zwart werk door werklozen meer courant, zelfs met dat stempelen, dan verloren ze gewoon 1 of twee uur maar voor de rest konden ze nog steeds in het zwart werken. Het zwart werk moest wel dicht bij huis zijn.

Zo haal je alvast de volgende groepen uit:
- Mensen die hier een uitkering vangen maar eigenlijk in het buitenland wonen
- Mensen die al gestorven zijn maar waar de nabestaanden nog een uitkering van trekken
- Mensen die zelfs te lui zijn om eens 5 minuten te passeren om gratis geld te ontvangen (misschien eens politie langssturen naar hun adres en kijken of alles ok is?)

Mensen die bedlegerig worden bevonden door een arts worden uitgesloten van dit systeem.

Je verplaatsen naar zo'n scanpaal kost natuurlijk ook geld... ik zou als langdurig werkloze ook niet gegarandeerd altijd een recente smartphone hebben met 5G verbinding waarop die applicatie of zelfs website zou werken, ga je deze zaken dan ook aan die mensen vergoeden?

Je bent verder denk ik gewoon Elon Musk en diens DOGE hun gebrekkige kennis van databanken aan het overnemen, overleden steuntrekkers wiens nabestaanden de uitkering blijven optrekken is in België lijkt mij géén realistisch probleem.

Vraag me af hoe mensen dat vroeger combineerden met actief te gaan solliciteren, ik had in periodes dat ik werk zocht was toch al regelmatig soms meerdere gesprekken in 1 week, vaak met verplaatsing buiten de provinciegrenzen, wat maakt dat je die dag toch geen stempel kon halen lijkt mij, heel gedoe.

Een check tegen zwartwerk: prima, maar dat kan evengoed zonder "schand"-scanpalen denk ik dan. Overdag een stempel halen heeft vroeger mensen ook niet belet 's avonds in de horeca te gaan werken in het zwart denk ik dan. Of 's avonds te gaan schilderen bij andere mensen thuis.

+ Bewijs van actieve sollicitaties inscannen.
Dan zou het dopper per dopper gereviewed moeten worden en indien positief bevonden een betaling v/d werkloosheidsuitkering.

Dat is "redelijker" denk ik dan, maar dat gebeurt nu toch ook al reeds door de VDAB?

Je verplaatsen naar zo'n scanpaal kost natuurlijk ook geld... ik zou als langdurig werkloze ook niet gegarandeerd altijd een recente smartphone hebben met 5G verbinding waarop die applicatie of zelfs website zou werken, ga je deze zaken dan ook aan die mensen vergoeden?

Je bent verder denk ik gewoon Elon Musk en diens DOGE hun gebrekkige kennis van databanken aan het overnemen, overleden steuntrekkers wiens nabestaanden de uitkering blijven optrekken is in België lijkt mij géén realistisch probleem.

Vraag me af hoe mensen dat vroeger combineerden met actief te gaan solliciteren, ik had in periodes dat ik werk zocht was toch al regelmatig soms meerdere gesprekken in 1 week, vaak met verplaatsing buiten de provinciegrenzen, wat maakt dat je die dag toch geen stempel kon halen lijkt mij, heel gedoe.

Een check tegen zwartwerk: prima, maar dat kan evengoed zonder "schand"-scanpalen denk ik dan. Overdag een stempel halen heeft vroeger mensen ook niet belet 's avonds in de horeca te gaan werken in het zwart denk ik dan. Of 's avonds te gaan schilderen bij andere mensen thuis.
Ik vraag me af of Itsme ondertussen voor iedereen al werkt? Ik dacht dat dit gewoon op bepaalde modellen/OS-versies niet aan de praat te krijgen valt. Verder zitten we ook nog altijd met mensen die zowat digibeet zijn, en volgens mij gaan die oververtegenwoordigd zijn in de groep die daar dagelijks zou moeten gaan scannen. Anders gaan mensen die slim genoeg zijn om nu hun uitkering te behouden ondanks duidelijke fraude toch echt niet gehinderd worden door eens te gaan scannen.

En inderdaad, lijkt wat "problemen importeren", ik denk dat met onze administratie (het rijksregisteren etc.) een overlijden toch praktisch niet onder de radar kan blijven?

Terug
Bovenaan