Werk jij ver van huis?

Werk jij 'dicht' (e.g. <20km) bij huis?

• Totaal aantal stemmers
    197
Met de wagen 24 kilometer van woonplaats (tussen Mechelen en Antwerpen) naar werkplaats (Antwerpen in de buurt van de Kinepolis). Zeer goed te doen, 's morgens 25 minuutjes ongeveer, 's avonds 30 à 35 minuutjes. Tenzij er een ongeval gebeurd is, dat is gelukkig maar 1x om de zoveel weken.

Heb mezelf een Speed Pedelec aangekocht, hoop dat ik (21 km) het parcours op een goed half uurtje kan afleggen, dan kan ik met gemak 2 dagen per week met de fiets (of meer indien het op de Antwerpse ring drukker zou worden ifv de werken aan de Oosterweelverbinding).

Normaal gezien ook 1 dag thuiswerk.

Ik pendel "slechts" 16km, op een perfect moment duurt dit net geen 25 minuten. Echter is de realiteit dat het altijd wel tegen de 50 minuten leunt. Op pech momenten (meestal vrijdag) kan het wel eens 2 uur enkel zijn.

Het heeft echt wel een enorme invloed op mijn werk, zeker die momenten dat het zo oploopt.
Je probeert er wel rond heen te werken door langer te werken of te sporten op het werk, maar het voelt toch niet top om je bijna gevangen te voelen.

Moest ik van job wisselen is mogelijkheid tot telewerk zeker 1 van de prioriteiten.

Ik kom dan ook wel uit jaren als student alles te voet te doen en max eens een uur naar mijn ouders te rijden.

Hier ofwel thuiswerk, ofwel (meestal) wel wat verplaatsingstijd. +- 1u enkele rit.

Vroeger nog lang 2.5-3u per dag verplaatst wanneer ik in Brussel werkte (Schaarbeek en Etterbeek). Altijd met de wagen, trein zou nog langer geweest zijn.

Nooit heel veel naar gekeken en nu ook niet. Ik doe wat nodig is voor werk dat interessant en uitdagend is. De rest volgt wel. Misschien dat ik er de laatste 15 jaar van mijn carriere echt specifiek op ga beginnen letten maar dat ligt nog 10 jaar in de toekomst :)

35 km enkel, over lokale wegen met redelijk wat file, dus ben meestal meer dan een uur enkel onderweg. Gelukkig 3 dagen per week thuiswerk. Jammer genoeg is er geen werk in mijn sector dicht bij huis, en wou ik ook niet voor mijn job verhuizen.

Als ik thuis werk: twee trappen naar de zolder
Als ik op werk zelf ben: Kleine 20km enkel
Als ik bij klanten ben: Dichtste klant 5km, verste 300km

Gelukkig ben ik niet al te veel meer bij klanten en kies ik m'n uren vooral zelf. Zo start ik de dag tijd met thuiswerk, dan stap ik na de dagelijkse meeting van 10u in de wagen om file-loos naar het werk te rijden.

Elke dag naar een grootstad pendelen zou niets voor mij zijn, ik ben ooit "pendelstudent" geweest, elke dag 3u op trein/tram/bus naar Gent en dat was niet bevorderlijk voor mijn studie gedrag, met alle gevolgen van dien.

55-tal km enkel. Doe er een 40-45min over ‘s morgens en 60tal min ‘s avonds. Spijtig genoeg is thuiswerk geen optie want het wringt wel dat ik zoveel tijd verlies. Gelukkig wel zelden tot nooit file op mijn traject.

60km enkel maar 60-70% telewerk.
Trein dus ik kan werken. Al meetings op de trein gedaan. Werkt beter dan ik verwacht had :p.
Afstand zegt niet zoveel, tijd die je er over doet wel.
Door DogFacedGod kwam ik op het idee dat de reistijd zelfs nog niet zo belangrijk is, maar de tijd die je verspilt.

ALs je weet dat je de helft van je reistijd nuttig werk kan doen aan 100% rendement (bvb als programmeur op de trein met een goeie verbinding), dan verlies je maar 50%, van die tijd, hé.

80minuten deur tot deur. Maar met de trein, en op de trein doe ik wat ik in de zetel zou doen, dus weinig verschil. Al helemaal aangezien ik meer thuiswerk- dan kantoordagen heb

Door DogFacedGod kwam ik op het idee dat de reistijd zelfs nog niet zo belangrijk is, maar de tijd die je verspilt.

ALs je weet dat je de helft van je reistijd nuttig werk kan doen aan 100% rendement (bvb als programmeur op de trein met een goeie verbinding), dan verlies je maar 50%, van die tijd, hé.

Het is dat.
Liever 1 uur op een rechtstreekse trein dan 40 minuten in totaal met een overstap.
"productieve tijd" is misschien 40-50minuten in situatie 1. Productieve tijd in situatie 2 is misschien 10 minuten. In situatie 2 krijg je suïcidale gedachten als je voor de zoveelste keer je overstap mist :p.

Klopt. Ik heb helaas helemaal geen betrouwbare internetconnectie op de verbinding van en naar Gent (of Brussel). Zelfs merkbaar slechter dan een aantal jaar geleden, toen het enkel rond Aalter duidelijk wegviel. Ik denk dat ik nu minstens de helft van het traject geen deftige connectie heb.

Dik uur enkele rit, kan alles zijn van 50 tot 90 minuten, maar 60-70 minuten is een goed gemiddelde. Iets langer op de terug weg.

Maar sinds 2020 ga ik maar 1 keer op de week op de normale uren naar kantoor en dan nog probeer ik het rond 14 uur af te bollen zodat ik het verkeer voor ben

Vroeger werkte ik 1 km van mijn deur dus ging ik te voet of met de fiets. Daarna werkte ik een 60 km van huis. Nooit meer. Elke dag naar Brussel met de auto want het OV was naar daar geen optie. Dat was vooral snelweg en R0 en toch zeer zelden minder dan een uur rijden.

Nu werk ik ca 35 min rijden van mijn werk maar zoek iets dichter bij huis. Soms werk ik van thuis, en dan liefst met de laptop in de zetel. Mijn bureau is totaal niet gezellig en daar werk ik dus niet graag.

Met de nuance dat niet elke werknemer flexibele uren zal hebben en mogelijk geen werkgever zal hebben die de gewerkte uren op de trein aanvaardt (wat natuurlijk wel zo zou moeten zijn). in dat geval sneu want dan wordt reistijd weer gewoon verloren tijd.

Met de nuance dat niet elke werknemer flexibele uren zal hebben en mogelijk geen werkgever zal hebben die de gewerkte uren op de trein aanvaardt (wat natuurlijk wel zo zou moeten zijn). in dat geval sneu want dan wordt reistijd weer gewoon verloren tijd.
Bij mij telt dat ook niet hoor, maar ik doe naast doorwerken (omdat ik het interessant vind) ook nuttige (bijberoep/vrijwilligerswerk) en minder nuttige dingen (fora:p)

10km, 12 minuten met de wagen. Moest ik niet in shiften staan zou ik wel proberen met de fiets te gaan. Maar ook pas een nieuwe wagen gekocht en zonde om die in de garage te laten staan.

Ik werk op Brussels Airport.
Ik woon in Gent.

beiden zijn een bewuste keuze. het is soms wel lastig, omdat ik in shiften werk. de vroege is het moeilijkste (gelukkig beginnen we om 6u45 ipv 6u), maar wel veruit de meest interessante shift.

ik woon ook aan Dok Noord, dus met OV gemakkelijk anderhalf uur onderweg. met de auto is dat sneller, maar ik vrees dat de km-vergoeding bij de overheid de kosten niet dekt (en dat het op die afstand wel verschil maakt)

ik woonde vroeger dichter, maar landelijker, en na mijn co-housing heb ik er echt voor gekozen om in Gent te gaan wonen, omdat ik echt fan ben van deze stad. als ik thuis kom, stap ik bijna altijd midden in het centrum van de tram, om gewoon voor de stadswandeling te gaan. dat is voor mij een goedmaker.

telewerk zit er bij ons onder normale omstandigheden niet in.

Terug
Bovenaan