Werk Werk jij ver van huis?

Werk jij 'dicht' (e.g. <20km) bij huis?


  • Totaal aantal stemmers
    196
iemand heeft een weg gevonden in Antwerpen waar er geen files zijn :eek:
Er zijn veel wegen in Antwerpen waar er geen files zijn. Neem nu 's morgens van Mechelen richting Gent of richting de Kempen. Als je van de goede kant komt, heb je nooit file.

Natuurlijk 's morgens van Gent, de kempen of van Nederland naar Antwerpen, dat is een ramp :)
 
Ik woonde vroeger op 5 minuten van mijn werk. Door omstandigheden ben ik verhuisd naar Limburg. Momenteel doe ik dagelijks het traject Heusden-Zolder - Herentals. Kleine 45 minuten is dat. Ik heb een bedrijfswagen dus maak daar weinig uit.
 
Ik woon ongeveer 20km van mijn werk in Gent en tijdens de vakantieperiodes sta ik daar op 20 minuutjes. Echter buiten de vakantieperiodes is het eerder 40-50 minuten. Ik sta praktisch 50% van de tijd in de file. Van de voorbije 2,5 jaar dat ik daar werk zijn er ook continu wegenwerken geweest op mijn traject. Heeel af en toe ben ik daardoor zelfs een uur onderweg.
 
Voordien 90min H&T maar sinds verandering van werk minimum 180min H&T (Brusselse)… . Dan toch de beslissing genomen om dichter bij huis te werken met 30min H&T.

Om de spits te vermijden met een trajet van 100KM heen moet je ofwel héél vroeg vertrekken thuis en laat vertrekken van kantoor, wat voor mij geen optie meer was.

Kon 3 dagen thuis werken maar ik miste echt het gevoel van ‘op het werk’ te zijn.
 
Toch wel verrassende pol. Samengeteld kom ik aan 20 % uit,
van mensen die aangeeft:

meestal of altijd ver van huis te werken.

Van waar komen al die file's dan, vraag ik mij af.....
(Ik weet ook wel als je net aan de ring woont, en je werkt 10 km verder op dezelfde ring van antwerpen of brussel, dan bouw je mee aan die file's , en zit je niet in die 20% van de poll.... Maar dit lijkt me toch ook eerder een uitzondering).

Dus ik stel vast dat ofwel BG niet representatief is voor de normale werkende bevolking in BE
OF het is de schuld van de buitenlanders die onze wegen vol stouwen :D
 
Toch wel verrassende pol. Samengeteld kom ik aan 20 % uit,
van mensen die aangeeft:

meestal of altijd ver van huis te werken.

Van waar komen al die file's dan, vraag ik mij af.....
(Ik weet ook wel als je net aan de ring woont, en je werkt 10 km verder op dezelfde ring van antwerpen of brussel, dan bouw je mee aan die file's , en zit je niet in die 20% van de poll.... Maar dit lijkt me toch ook eerder een uitzondering).

Dus ik stel vast dat ofwel BG niet representatief is voor de normale werkende bevolking in BE
OF het is de schuld van de buitenlanders die onze wegen vol stouwen :D
Dit. Staat ook ergens in de algemene voorwaarden dacht ik.
 
Toch wel verrassende pol. Samengeteld kom ik aan 20 % uit,
van mensen die aangeeft:

meestal of altijd ver van huis te werken.

Van waar komen al die file's dan, vraag ik mij af.....
(Ik weet ook wel als je net aan de ring woont, en je werkt 10 km verder op dezelfde ring van antwerpen of brussel, dan bouw je mee aan die file's , en zit je niet in die 20% van de poll.... Maar dit lijkt me toch ook eerder een uitzondering).

Dus ik stel vast dat ofwel BG niet representatief is voor de normale werkende bevolking in BE
OF het is de schuld van de buitenlanders die onze wegen vol stouwen :D
Omdat files niet zo simpel zijn als "aantal mensen op de baan".

Er zijn tal van redenen waardoor files ontstaan waar je hier geen rekening mee houdt:
  • Wegenwerken
  • Ongevallen
  • Vrachtverkeer
  • Debielen op de baan
  • ...
En met debielen op de baan bedoel ik onderandere dit:


En als we dan bv Brussel nemen, er waren in 2022 257.500 mensen uit Vlaanderen en 142.100 uit Wallonië tewerkgesteld in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest volgens BISA. Dat is 8,6% van we werkende Vlaamse bevolking & 10,2% van de Waalse volgens statbel. En toch is er elke dag file naar & van Brussel...
 
En als we dan bv Brussel nemen, er waren in 2022 257.500 mensen uit Vlaanderen en 142.100 uit Wallonië tewerkgesteld in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest volgens BISA. Dat is 8,6% van we werkende Vlaamse bevolking & 10,2% van de Waalse volgens statbel. En toch is er elke dag file naar & van Brussel...
Ok ik ga nu wat afwijken misschien,
maar ik vind heel dat systeem van "in brussel liggen de hoogste bedienden wedde's", (om een voorbeeld te geven) eigenlijk te belachelijk voor woorden.

Hoe komt dit?
Natuurlijk zorgt dit er voor dat veel mensen naar BXL nu gaan werken, speciaal daar voor.
Ik ken zelfs alleenstaanden, die toch niet vroeg thuis moeten zijn, en die voor het geld speciaal van Brugge naar Brussel elke maand pendelen om daar dan enkele 100en euro's meer te gaan verdienen.

Waarom kan dit?

Doet me precies denken aan "derde wereld landen", zoals in Thailand ook. Daar gaat iedereen naar "de grote stad Bangkok" om geld te gaan verdienen voor de arme familie sukkelaars wat op te kunnen sturen die in het overige deel van het land woont...


Waarom loonsverschillen per regio ?
Lijkt me toch totaal niet meer van deze tijd.

Ik kan begrijpen dat er in bepaalde "dode" regio's zoals in Wallonië waar er een erg dunne bevolkingsdichtheid is, maar wel veel werk is (steengroeve's bv) , mensen worden aangetrokken met aantrekkelijker loon...
Maar Brussel heeft dit toch helemaal niet nodig? Daar is al genoeg bevolkingsdichtheid.
 
Omdat files niet zo simpel zijn als "aantal mensen op de baan".

Er zijn tal van redenen waardoor files ontstaan waar je hier geen rekening mee houdt:
  • Wegenwerken
  • Ongevallen
  • Vrachtverkeer
  • Debielen op de baan
  • ...
En met debielen op de baan bedoel ik onderandere dit:


En als we dan bv Brussel nemen, er waren in 2022 257.500 mensen uit Vlaanderen en 142.100 uit Wallonië tewerkgesteld in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest volgens BISA. Dat is 8,6% van we werkende Vlaamse bevolking & 10,2% van de Waalse volgens statbel. En toch is er elke dag file naar & van Brussel...
dit, hoeveel keer er gewoon files zijn doordat een camion naar het middenvak komt en het linkervak verandert in vergaarbak waar ge constant remlichten ziet oplichten want we willen elk gat dichtrijden en geven snel gas om dan alles te moeten dichtsmijten als a)iemand zich in dat kleiner wordend gat smijt of b)ze bijna in het gat van de voorganger zitten. Defensief rijden en verder kijken dan de 2 meters voor hem is de meesten niet gegeven.
 
Ok ik ga nu wat afwijken misschien,
maar ik vind heel dat systeem van "in brussel liggen de hoogste bedienden wedde's", (om een voorbeeld te geven) eigenlijk te belachelijk voor woorden.

Hoe komt dit?
Omdat je het wederom verkeerd bekijkt. Het is niet dat de lonen voor dezelfde functies hoger zijn in Brussel, het is dat firma's met gespecialiseerde functies (die dus ook een hoger loon geven) zich gaan centraliseren. Dit in alle steden, maar Brussel is natuurlijk het centraalste om volk van heel het land aan te trekken.
 
dit, hoeveel keer er gewoon files zijn doordat een camion naar het middenvak komt en het linkervak verandert in vergaarbak waar ge constant remlichten ziet oplichten want we willen elk gat dichtrijden en geven snel gas om dan alles te moeten dichtsmijten als a)iemand zich in dat kleiner wordend gat smijt of b)ze bijna in het gat van de voorganger zitten. Defensief rijden en verder kijken dan de 2 meters voor hem is de meesten niet gegeven.
Bij vlot verkeer is links rijden vaak wel vlot, maar vanaf het verkeer drukker wordt, en zeker in de file, is dat meestal net het meest frustrerende vak om op te rijden, net voor die reden. Terwijl de manier om file tegen te gaan net is om te vermijden dat je moet stilstaan, dus gewoon rustig versnellen en uitbollen.
 
Ok ik ga nu wat afwijken misschien,
maar ik vind heel dat systeem van "in brussel liggen de hoogste bedienden wedde's", (om een voorbeeld te geven) eigenlijk te belachelijk voor woorden.

Hoe komt dit?
Natuurlijk zorgt dit er voor dat veel mensen naar BXL nu gaan werken, speciaal daar voor.
Ik ken zelfs alleenstaanden, die toch niet vroeg thuis moeten zijn, en die voor het geld speciaal van Brugge naar Brussel elke maand pendelen om daar dan enkele 100en euro's meer te gaan verdienen.

Waarom kan dit?

Doet me precies denken aan "derde wereld landen", zoals in Thailand ook. Daar gaat iedereen naar "de grote stad Bangkok" om geld te gaan verdienen voor de arme familie sukkelaars wat op te kunnen sturen die in het overige deel van het land woont...


Waarom loonsverschillen per regio ?
Lijkt me toch totaal niet meer van deze tijd.

Ik kan begrijpen dat er in bepaalde "dode" regio's zoals in Wallonië waar er een erg dunne bevolkingsdichtheid is, maar wel veel werk is (steengroeve's bv) , mensen worden aangetrokken met aantrekkelijker loon...
Maar Brussel heeft dit toch helemaal niet nodig? Daar is al genoeg bevolkingsdichtheid.

Grote bevolkingsdichtheid maar ook veel bedrijven die nog altijd hun hoofdkantoor in of rond Brussel willen (al zou ik de logica daarachter ook niet weten) + veel overheidsdiensten die in Brussel zitten. Die grote groep die in Brussel woont, zijn ook niet noodzakelijk de mensen die in aanmerking komen voor die jobs.
De werkende bevolking in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is trouwens ook een stuk minder dan het aantal jobs in dat gewest: ~500.000 werkenden tegenover 750.000 jobs; iets meer dan de helft van de jobs wordt ingenomen door bewoners van het gewest maar dat zijn nog altijd >350.000 Vlamingen en Walen die voor hun werk naar BHG komen. En een groot deel van de bewoners van het gewest moeten effectief het stadscentrum binnen of een stuk over de Brusselse ring rijden = ook in hun geval file als ze niet met het openbaar vervoer kunnen komen.

Een beetje in lijn met wat the_fox zegt: alleen al het feit dat veel van die hoofdkantoren zich in Brussel bevinden, zorgt er al voor dat de gemiddelde bediendenlonen daar hoger zullen liggen dan in andere provincies.
 
Een beetje in lijn met wat the_fox zegt: alleen al het feit dat veel van die hoofdkantoren zich in Brussel bevinden, zorgt er al voor dat de gemiddelde bediendenlonen daar hoger zullen liggen dan in andere provincies.
klopt. Want het mediaan & gemiddeld inkomen van een Brusselaar (zelfs zonder de nulaangiften gerekend) ligt een stuk lager:

RegioGemiddeld inkomen per aangifteMediaan inkomen per aangifte
België
35.313​
26.412​
Vlaams Gewest
37.360​
28.286​
Waals Gewest32.97824.808
Duitstalige Gemeenschap34.81126.475
Brussels Hoofdstedelijk Gewest30.59821.508
Provincie Antwerpen36.78327.756
Provincie Henegouwen30.45523.501
Provincie Limburg35.11227.998
Provincie Luik32.21024.581
Provincie Luxemburg35.70327.170
Provincie Namen33.81625.611
Provincie Oost-Vlaanderen37.52328.618
Provincie Vlaams-Brabant41.84230.223
Provincie Waals-Brabant40.64828.104
Provincie West-Vlaanderen35.556
27.325​
 
Hoe komt dit?
Natuurlijk zorgt dit er voor dat veel mensen naar BXL nu gaan werken, speciaal daar voor.
Ik ken zelfs alleenstaanden, die toch niet vroeg thuis moeten zijn, en die voor het geld speciaal van Brugge naar Brussel elke maand pendelen om daar dan enkele 100en euro's meer te gaan verdienen.

Het verschil is een stuk groter in loon. Ik ken de lonen bij de regionale vakbond nog, dus ik kan vergelijken en het verschil tussen wat ik daar ging verdienen als ik ging blijven werken en wat ik nu verdien is >1500 euro bruto. Je verdient niet enkel meer voor dezelfde job, maar er zijn immers ook andere type jobs.
 
Woon - werk is 10km hier. Dwars door Brussel. 2x per week moet ik naar kantoor. Dat doe ik zo goed als altijd met elektrische fiets, ook al heb ik een salariswagen. Crèche is ook 5' wandelen dus ik breng de klein 's ochtends te voet naar daar.

Met de fiets 23 min van deur tot deur.
Met de auto makkelijk 45', zonder parking te moeten zoeken, gezien ik altijd op straat parkeer. Naar parking zoeken is nog eens makkelijk 5' extra.

Ik geniet er altijd een beetje van (en heb ook een beetje medelijden met de mensen in hun auto) wanneer ik als fietser iedereen voorbijsteek in de wetstraat / kleine ring. Sommige dagen is het echt absurd en lijkt het alsof alle wegen in Brussel dichtgeslibt zijn.

Met de auto rijden in Brussel voor woon/werkverkeer is dodelijk voor de mentale gezondheid. Enkel op zondag is Brussel met de auto te doen.
 
Ik doe nu een dertigtal kilometer enkel en helft van de tijd thuiswerk. Heb tijdens mn eerste jaren na mijn studies in Brussel gewerkt en toen pendelde ik ongeveer 3 uur per dag, en dat was dan nog enkel mogelijk omdat ik om 5.30 s'ochtends vertrok. Idee was om ook vroeger te stoppen maar dat lukte meestal niet en om dan het ergste van de spits te vermijden werkte ik dan meestal meteen ook tot na de spits. Ik dacht dat ik daar niet zo veel last van had maar na 2 jaar ben ik dan om ongerelateerde redenen van job veranderd naar iets dichter bij huis en het was alsof er een andere wereld openging: plots weer vrije uren tijdens de week, uitgerust zijn, ontspannen. In het begin voelden die werkdagen zelfs aan alsof ik verlof had, dat gevoel is helaas al weer weg.
 
Terug
Bovenaan