Welke wagen heb jij? Post your pics!

Maar zou je het gekocht hebben?

Er zijn veel auto's waar ik van denk "Oeh, zou niet mis zijn" maar ik zou ze als ik realistisch ben, waarschijnlijk niet kopen.

Maar echt echt?
echt echt, dat interieur toen gezien met dat velvet blauw, echt schoon. Ik zou hem durven gekocht hebben.
Als die degelijk reed na testrit natuurlijk.
Ze hebben het ooit eens laten vallen dat de richtprijs rond de 95k ging zijn...
Dat is inderdaad genoeg, dan gaat hem al heel goed moeten zijn.

De verkeersbelastingsaangifte gehad voor de Porsche:
1889€ BIV en 1116€ VB

Als je dan de Yaris bekijkt:
3751€ BIV en 400€ VB

Dat wil dus zeggen dat een GR Yaris (met een 1.6l) pas in het 3e jaar goedkoper wordt qua taks dan een 911 met 3l motor.
én, stel nu dat ik een PDK met achterwielaandrijving had gehad: dan kom je op 568€ BIV en 1100€VB. En is dus pas het 6e jaar dat de Yaris goedkoper uit komt.

De verkeersbelastingsaangifte gehad voor de Porsche:
1889€ BIV en 1116€ VB

Als je dan de Yaris bekijkt:
3751€ BIV en 400€ VB

Dat wil dus zeggen dat een GR Yaris (met een 1.6l) pas in het 3e jaar goedkoper wordt qua taks dan een 911 met 3l motor.
én, stel nu dat ik een PDK met achterwielaandrijving had gehad: dan kom je op 568€ BIV en 1100€VB. En is dus pas het 6e jaar dat de Yaris goedkoper uit komt.

Zijn die wagens van hetzelfde jaar ?
Al is het zelfs dan nog niet correct. Accijnzen die verwerkt zitten in uw brandstof is ook een vorm om de kost te verdelen of een taks te heffen.

Zijn die wagens van hetzelfde jaar ?
Al is het zelfs dan nog niet correct. Accijnzen die verwerkt zitten in uw brandstof is ook een vorm om de kost te verdelen.
Neenee, de 911 is 7 jaar oud he. Vandaar dat die NEDP cyclus heeft en dat verklaart een groot deel van het verschil.
Maar hierdoor zit je nu wel met een serieus scheefgegroeide situatie natuurlijk. Er zit qua taks echt ergens een sweetspot (Euro 6, NEDP-cyclus, turbo-motoren) die gewoon door samenloop van omstandigheden eigenlijk enorm meevallen qua taks.

Neenee, de 911 is 7 jaar oud he. Vandaar dat die NEDP cyclus heeft en dat verklaart een groot deel van het verschil.
Maar hierdoor zit je nu wel met een serieus scheefgegroeide situatie natuurlijk. Er zit qua taks echt ergens een sweetspot (Euro 6, NEDP-cyclus, turbo-motoren) die gewoon door samenloop van omstandigheden eigenlijk enorm meevallen qua taks.
Maar dan gebruik je u toch gewoon het yaris equivalent van 7 jaar geleden om te vergelijken ?

Mijn vader met zijn oude wagen van 25+j betaalt iets van een 150€ of zo per jaar aan VB. En dat is evengoed een 1.6 motor. Als je die nu inschrijft dan is dat ook maar peanuts.
Als je dan een porsche of zo van die datum inschrijft dan is dat ook maar een fractie van de kost van die nieuwe wagens. Desondanks dat je dan met een porsche oldtimer of zo rondrijdt. Wat toch ook een ander cachet bij sommige mensen heeft dan zoals jij het zegt een Yaris.

De enige manier hoe je dat oplost is als je de ouderdom geen dalende impact laat hebben op het VB. Maar dan ga je enorm veel mensen horen klagen. Al kun je zo wel een stuk van het begrotingstekort oplossen :p. Het is nu ook niet alsof een oude wagen zoveel minder uitstoot als een nieuwe wagen.

Maar dan gebruik je u toch gewoon het yaris equivalent van 7 jaar geleden om te vergelijken ?

Mijn vader met zijn oude wagen van 25+j betaalt iets van een 150€ of zo per jaar aan VB. En dat is evengoed een 1.6 motor. Als je die nu inschrijft dan is dat ook maar peanuts.
Als je dan een porsche of zo van die datum inschrijft dan is dat ook maar een fractie van de kost van die nieuwe wagens. Desondanks dat je dan met een porsche oldtimer of zo rondrijdt. Wat toch ook een ander cachet bij sommige mensen heeft dan zoals jij het zegt een Yaris.

De enige manier hoe je dat oplost is als je de ouderdom geen dalende impact laat hebben op het VB. Maar dan ga je enorm veel mensen horen klagen. Al kun je zo wel een stuk van het begrotingstekort oplossen :p. Het is nu ook niet alsof een oude wagen zoveel minder uitstoot als een nieuwe wagen.
Goh, imo kijk je naar "wat voor auto kan ik nu kopen, en hoeveel kost mij dat qua taks".

Neem nu als voorbeeld een porsche Boxster van 2018 met 50k KM op de teller (deze). Die kost éxact hetzelfde als wat mijn Yaris zou gekost hebben.
Maar, het idee leeft altijd dat een Porsche veel taks kost (en onderhoud), waardoor veel mensen voor een funwagen daar zelfs niet serieus naar gaan kijken.

Die auto kost in1107€ BIV en 550€ VB. Qua taks gaat die dus (een pak) goedkoper zijn dan een nieuwe GR Yaris.
Qua onderhoud: een Porsche-onderhoud is aanzienlijk duurder dan een Toyota onderhoud, maar de Toyota moet wel 4x zo vaak op onderhoud. Dus zolang een Porsche-onderhoud niet factor 4 de kostprijs heeft van Toyota, is die ook daar goedkoper.

Dan zit je dus enkel met brandstof, banden en remmen waar nog een verschil op kan zitten. Daar kan ik moeilijk een oordeel over vellen momenteel.

Samenvatting is wel dat de TCO van een 2e hands Boxster (en met juiste keuze ook 911) wss lager liggen dan die van een nieuwe GR Yaris. En dat is niet de perceptie die bij de meesten mensen (zelfs petrolheads) leeft.

Er zit qua taks echt ergens een sweetspot (Euro 6, NEDP-cyclus, turbo-motoren) die gewoon door samenloop van omstandigheden eigenlijk enorm meevallen qua taks.
Wel ja dat zei ik hier eerder ook al in dit topic, vandaar het waardebehoud.
Maar is ook ENKEL maar voor de 991.2 binnen de 911 range
Simuleer eens een 991.1 en je gaat al direct een pak hoger zitten wegens 3.4/3.8 en veel hogere co2.
Opvolger zit met WLTP en daar ben je ook mee gezien.
Nog ouder gaan is ook geen oplossing want dan zak je weliswaar (een beetje) in BIV maar niet in jaarlijkse VB
Tenzij je ineens terug gaat naar een 993, daarvan zijn de eerste bouwjaren al oldtimer intussen!

Wel ja dat zei ik hier eerder ook al in dit topic, vandaar het waardebehoud.
Maar is ook ENKEL maar voor de 991.2 binnen de 911 range
Simuleer eens een 991.1 en je gaat al direct een pak hoger zitten wegens 3.4/3.8 en veel hogere co2.
Opvolger zit met WLTP en daar ben je ook mee gezien.
Nog ouder gaan is ook geen oplossing want dan zak je weliswaar (een beetje) in BIV maar niet in jaarlijkse VB
Tenzij je ineens terug gaat naar een 993, daarvan zijn de eerste bouwjaren al oldtimer intussen!
Conclusie? Iedereen een 991.2 kopen! Het is bijna gratis!

Ik dacht al want simulatie gaf idd 1125€ weer, wat al bij al nog meevalt. Nuja 2000€ VB is nog altijd een bedrag dat ik niet jaarlijks wil betale 🙃
Porsche heeft ook fietsen e Scifo, daar heb je die VB niet en op cafe kan je nog altijd zeggen: ik rij met ne Porsche. :tongue:

Dat zou alleszins de slimme play zijn. Spijtig genoeg blijkt Nijntje in de praktijk ook gene slimme te zijn op dat vlak. Ik sponsor ook genoeg :laugh:

Porsche heeft ook fietsen e Scifo, daar heb je die VB niet en op cafe kan je nog altijd zeggen: ik rij met ne Porsche. :tongue:

Dat zou alleszins de slimme play zijn. Spijtig genoeg blijkt Nijntje in de praktijk ook gene slimme te zijn op dat vlak. Ik sponsor ook genoeg :laugh:
Ik heb als tiener een externe HD gekocht van LaCie, het design kwam van Porsche.

Veel chicks binnen gedaan dan.

Terug
Bovenaan