Welke wagen heb jij? Post your pics!

Combinatie van 6-cil en elektromotor is wel zalig. Ik moet echt naar m'n instrumentenpaneel kijken om te weten of de motor nu is aangesprongen of niet. Dat was bij de 530e wel veel merkbaarder.

Soepele cruiser hoor. Kan niet wachten om eens een deftig ritje te maken (Ardennen/Duitsland/...)

Nu het 's morgens terug donker is, terug met lichten aan naar het werk rijden. Wat me wel opvalt is dat dit nu mijn 3e wagen is met "automatische grootlichten", de eerste (Skoda Superb) had Xenon lampen met zo die lokale dimming, de tweede (Hyundai i30N) had LED lampen, maar was enkel "aan/uit" en nu (BMW iX3) is LED lampen met uitgebreide functies. En toch blijven die van de Skoda de beste tot nu toe.
De BMW schijnt ook wel naar de zijkanten, maar een stuk minder fel dan de Superb, en ook het dimmen is bij de BMW een heel stuk minder precies. Bij de Superb had ik gewoon grootlichten behalve op de plek waar mijn voorligger rijdt, maar bij de BMW is dat gedimd stuk véél breder.
Toch opvallend omdat LED net als technologie naar voor is geschoven om dat te verbeteren.

Ik heb voor de eerste keer géén halogeenlampen - ik ben echt compleet overdonderd door de lichten van die iX3 :D

De grootlichtassistent heb ik niet, maar het lijkt er wel op dat ik meedraaiende koplampen heb (en dat hij niet gewoon de mistlichten aanzet in bochten zoals veel wagens doen :wtf:)

Ik heb voor de eerste keer géén halogeenlampen - ik ben echt compleet overdonderd door de lichten van die iX3 :D

De grootlichtassistent heb ik niet, maar het lijkt er wel op dat ik meedraaiende koplampen heb (en dat hij niet gewoon de mistlichten aanzet in bochten zoals veel wagens doen :wtf:)
Hoe zeker ben je dat je de grootlichtassistent niet hebt? ;)
Volgens mij zit die gewoon op elke iX3. te activeren door op het bovenste knopje (denk ik, indien niet het onderste knopje) op uw linker hendel te duwen.

De eerste keer dat ik geen "gewone" lichten had was op onze Mini Cooper (Xenon), wat een verschil. Nu op mijn daily (lease) ook LED (op de Golf had ik nog gewone halogeen), wederom, qua zicht en veiligheid is dat toch echt een wereld van verschil.

Hoe zeker ben je dat je de grootlichtassistent niet hebt? ;)
Volgens mij zit die gewoon op elke iX3. te activeren door op het bovenste knopje (denk ik, indien niet het onderste knopje) op uw linker hendel te duwen.
het bovenste is de boordcomputer veranderen, het onderste geeft aan dat ik die functie kan aanschaffen ;)

Nu het 's morgens terug donker is, terug met lichten aan naar het werk rijden. Wat me wel opvalt is dat dit nu mijn 3e wagen is met "automatische grootlichten", de eerste (Skoda Superb) had Xenon lampen met zo die lokale dimming, de tweede (Hyundai i30N) had LED lampen, maar was enkel "aan/uit" en nu (BMW iX3) is LED lampen met uitgebreide functies. En toch blijven die van de Skoda de beste tot nu toe.
De BMW schijnt ook wel naar de zijkanten, maar een stuk minder fel dan de Superb, en ook het dimmen is bij de BMW een heel stuk minder precies. Bij de Superb had ik gewoon grootlichten behalve op de plek waar mijn voorligger rijdt, maar bij de BMW is dat gedimd stuk véél breder.
Toch opvallend omdat LED net als technologie naar voor is geschoven om dat te verbeteren.
Mijn vorige wagen was een Skoda Octavia (O2) RS met meedraaiende Xenon. Zonder lokale dimming / grootlichtassistent, maar die draaide wel mee in de bochten. Ik was daar toen heel tevreden van, maar grootlichten moest je dan nog manueel bedienen.

Nu heb ik een F31 3 reeks met grootlichtassistent en adaptieve LED en dat is toch wel een stuk beter. Die knipt een eventuele voorligger eruit en schijnt met de grootlichten naast de voorligger, heel fel... Je ziet een aantal lichtbundels lateraal en individueel t.o.v. elkaar draaien.

Op de nieuwe ga ik Laserlampen hebben, ben eens benieuwd of dat nu nog zo veel beter gaat zijn. Schijnt dat de G2x reeks sneller reageert en ook iets meer leds heeft waardoor die wat sneller en preciezer zou werken maar ik vind mijn huidige lampen qua lichtopbrengst dan toch echt een PAK feller dan de Xenon's die ik op mijn Skoda had.

Mijn vorige wagen was een Skoda Octavia (O2) RS met meedraaiende Xenon. Zonder lokale dimming / grootlichtassistent, maar die draaide wel mee in de bochten. Ik was daar toen heel tevreden van, maar grootlichten moest je dan nog manueel bedienen.

Nu heb ik een F31 3 reeks met grootlichtassistent en adaptieve LED en dat is toch wel een stuk beter. Die knipt een eventuele voorligger eruit en schijnt met de grootlichten naast de voorligger, heel fel... Je ziet een aantal lichtbundels lateraal en individueel t.o.v. elkaar draaien.

Op de nieuwe ga ik Laserlampen hebben, ben eens benieuwd of dat nu nog zo veel beter gaat zijn. Schijnt dat de G2x reeks sneller reageert en ook iets meer leds heeft waardoor die wat sneller en preciezer zou werken maar ik vind mijn huidige lampen qua lichtopbrengst dan toch echt een PAK feller dan de Xenon's die ik op mijn Skoda had.
Ik dacht eens een vergelijkende test gezien te hebben waaruit bleek dat de laserlichten nogal tegenvielen.
Daar kwamen de LED's van Skoda er ook heel goed uit.

EDIT:

Dit is hoe het op de Superb werkte:
Je ziet daar dus mooi die "donkere" vlek waar de voorligger rijdt, en hoe die perfect volgt. Ik heb de indruk dat de grootlichten bij de Superb hoger stonden ingesteld ofzo, maar verkeersborden in de verte reflecteerden veel beter dan nu bij de iX3. En dat is nu net het grote voordeel van die functie imo.

Bij de Volvo ben ik vooral onder de indruk van de richtingsaanwijzers. Als ik die aansteek licht heel de omgeving op, zelfs borden op 100m verder reflecteren nog oranje.

Zou dat niet eerder aan het feit liggen dat BMW het bewust zo maakt?

Jullie laten die grootlichten dus continu aan? Ik heb die assistent ook maar gebruik dat eigenlijk quasi nooit behalve in onverlichte kouters ofzo, ik vind de standaard lichten al voldoende.

Jullie laten die grootlichten dus continu aan? Ik heb die assistent ook maar gebruik dat eigenlijk quasi nooit behalve in onverlichte kouters ofzo, ik vind de standaard lichten al voldoende.
Ik heb op mijn Megane automatisch grootlicht, dat is nog een simpele versie waarbij de lichten gewoon aan of uit gaan.
Maar die schakelt al uit wanneer er veel straatverlichting in de buurt is, gevolg is dat ik die dus niet zoveel gebruik. Ik schakel die alleen in wanneer ik op onverlichte wegen rijd.

Mijn vorige auto had trouwens nog gewone halogeen verlichting, dan ineens naar led overgaan was toch een hele verandering, veel meer licht.

Welke lichten heb je op de ix3?

Of heeft dat model enkel laserlights?

Toen mijn broer vorige week met mij mee was verschoot hij ook wel van de lichtopbrengst bij de mijne (led).
Hiervoor had ik Xenon maar de led’s nu zijn nog ietsje klaarder.

Op zijn Astra K van november 2016 heeft hij halogeen, nu vroeg hij zich af of daar nog iets aan te doen valt?

Ik had ook eens gekeken voor een update van zijn gps, blijkbaar zou de recentste versie de kaart van 2019 zijn.
Dat lijkt me ergens ‘raar’ dat er geen nieuwere kaart meer is?

Toen mijn broer vorige week met mij mee was verschoot hij ook wel van de lichtopbrengst bij de mijne (led).
Hiervoor had ik Xenon maar de led’s nu zijn nog ietsje klaarder.

Op zijn Astra K van november 2016 heeft hij halogeen, nu vroeg hij zich af of daar nog iets aan te doen valt?

Ik had ook eens gekeken voor een update van zijn gps, blijkbaar zou de recentste versie de kaart van 2019 zijn.
Dat lijkt me ergens ‘raar’ dat er geen nieuwere kaart meer is?
Een Opel.
Moet ik nog meer zeggen dan dat? :P

Kheb die lasers nog niet aan het werk gezien tbh. Had me laten vertellen dat je ook niet kan kiezen wanneer ze aangaan. Auto beslist dat als er niemand in de buurt is en het donker genoeg is heb ik begrepen.

Om eerlijk te zijn vond ik ze vooral mooi. Nooit een tekort aan licht gehad met de LED's van de vorige wagen.

Kheb die lasers nog niet aan het werk gezien tbh. Had me laten vertellen dat je ook niet kan kiezen wanneer ze aangaan. Auto beslist dat als er niemand in de buurt is en het donker genoeg is heb ik begrepen.

Om eerlijk te zijn vond ik ze vooral mooi. Nooit een tekort aan licht gehad met de LED's van de vorige wagen.
De vraag is natuurlijk hoe vaak je met grootlichten op rijdt.
Ik ga er eerlijk in zijn op de trajecten die ik doe heb ik nauwelijks grootlichten nodig. Oké ik heb ook geen adaptieve dus wel een stuk minder bruikbaar, maar goed zelfs dan nog mis ik grootlichten niet hoor. Want die lasers hebben enkel nut bij grootlichten natuurlijk.

Ik kan meer dan voldoende licht op de weg toveren met de standaard gewone LED lichten.

Idd, "in België gaan die niet zo vaak hun lasers inschakelen" kreeg ik te horen bij de dealer. Net omdat het hier niet zo donker wordt door alle lichtpollutie en je ze zelf niet in laser-mode kan zetten. Ik vind de unit zelf er wel een stuk beter uitzien dan de standaard LED's.

Ik gebruik dat automatisch grootlicht toch wel frequent als ik later op de avond rij. Echt essentieel is het niet, maar het ziet er goed uit en het maakt alles wel overzichtelijker... Je blijft er wat beter wakker bij of zo?

Terug
Bovenaan