Welke troubleshooting tools gebruik jij?

RealFlub

Crew Member
Zoals de titel het zegt, welke tools gebruik jij om eventuele hardware problemen op te sporen?

in het algemeen om temperaturen te controleren van diverse componenten: HWmonitor

- CPU: CPU-z om te zien welke frequentie hij boost etc. ook of cpu-spanning OK is. Hier kun je ook kleine bench doen. (singlecore & multicore)
Prime95 is ook een tool om CPU& ram te testen.​
- RAM geheugen: Ook CPU-Z om te zien welke snelheid deze draait, timings OK staan en of XMP aanstaat. Om dan echt foutopsporing te doen, doe ik dan met memtest86.
- Grafische kaart: Furmark, hiermee kun je de grafische kaart stressen en temperaturen in de gaten houden.
- SSD/Hardisk: CrystalDiskInfo om de algemene controle te doen.
> HDD: HDtune om snelheid & sectoren te controleren​
> SSD: AS SSD tool om snelheid te controleren. indien bij de fabrikant controleren of zij geen tool hebben. (Bv: Samsung magician, Intel toolbox, Crucial Storage Executive, Toshibia SSD utility, Kingston SSD manager, ...)​

Wat zijn jullie gebruikelijke tools?

Let wel, het gaat om specifiek over hardware, Drivers/Windows corruptie hoort eigenlijk meer thuis in Software.
 
De powerbutton, aangezien dat 95% van de problemen oplost
unsure.gif
 
in het geval van linux:
live usb stick - indien ik het OS niet meer geboot krijg, en daarna chrooten in het systeem

wat command line tooltjes:

inxi (hardwareinfo)
dmesg (kernellog)
journalctl (error log)
systemctl --failed (services die weigeren op te starten)
systemctl status <servicename> (of de service goed loopt)
sensors (temperaturen)
smartctl (status van je hdd)
htop (systeembelasting, tasklist)
 
Hangt heel erg af van wat de problemen zijn.
De tools opgesomd in de OP zijn inderdaad een goede basis om te starten.

Daarnaast ook niet onbelangrijk is fysieke inspectie. Caps op het moederbord, vergrootglas bovenhalen om de socket pins (of cpu pins) te inspecteren kan soms ook vreemde issues verklaren,...
Al meermaals gezien dat 1 scheve of afgebroken pin serieuze memory issues kan geven. bvb RAM slot dat niet meer werkt of instabiliteit bij dual/triple channel
 
Als het puur voor Mac is raad ik iedereen Istat menus aan, ja het is niet gratis. Die app is wel zijn geld waard, ik installeer het op elke Mac die ik bezit momenteel. Werkt ook op de M1, al zijn de namen nog niet volledig correct.


Fan control zit ook in de app, samen met een heleboel andere zaken.
 
Kan je hier wat meer info over geven. Bekom je een merkbaar verschil?

Met Macs Fan Control kan je instellen dat de fans wat sneller moeten beginnen draaien op een lagere temperatuur waardoor de Mac nooit 90° bereikt en dus nooit volop moet gaan blazen. Ik heb ingesteld dat de fan harder begint te draaien vanaf 40° en z'n maximum bereikt op 90° - onder zware workloads wordt die nu zelden warmer dan 65°.

MAW: vaker een beetje lawaai, maar opvallend minder straaljager-modus.
 
Terug
Bovenaan