Welke microscoop?

Tomski

Well-known member
Crowdfunder FE
Onzen oudsten is écht into wetenschap. Naast de ruimte interesse door zijn pepe @zwarten is hij ook bezig over insecten en kleinere wezentjes. Daarmee had ik es gedacht om zo een beginnersmicroscoop te kopen, om hem ook es met de microwereld kennis te laten maken.

Ik zag dat je voor 70 euro al iets digitaal had dat x1000 kon vergroten. bv https://www.bol.com/be/nl/p/wifi-mi...bltgh=p9GS6QS-SUXId2yeJddEUw.2.4.ProductImage

De keuze voor iets dat het beeld naar digitaal beeld omzet is om ruzie te vermijden, want zijn klein broertje gaat onvermijdelijk willen meekijken :laugh:

mensen ervaring mee? nuttige tips?

thx
 
Onzen oudsten is écht into wetenschap. Naast de ruimte interesse door zijn pepe @zwarten is hij ook bezig over insecten en kleinere wezentjes. Daarmee had ik es gedacht om zo een beginnersmicroscoop te kopen.

Ik zag dat je voor 70 euro al iets digitaal had dat x1000 kon vergroten. bv https://www.bol.com/be/nl/p/wifi-mi...bltgh=p9GS6QS-SUXId2yeJddEUw.2.4.ProductImage

De keuze voor iets dat het beeld naar digitaal beeld omzet is om ruzie te vermijden, want zijn klein broertje gaat onvermijdelijk willen meekijken :laugh:

mensen ervaring mee? nuttige tips?

thx
Oeoeooe ik wil ook zien.
Maar gaat dat geen hypochondertjes kweken? Al die kleine beestjes zien kruipen gaat mss te confronterend zijn. Zeker voor uwe jongste?
 
Ik zou eerder voor een gewone microscoop gaan, en bv later een camera er bij kopen. Dan gaan ze ook met een klassieke microscoop leren werken en preparaten maken.
 
Ik zou eerder voor een gewone microscoop gaan, en bv later een camera er bij kopen. Dan gaan ze ook met een klassieke microscoop leren werken en preparaten maken.

Kan dat? Of bedoel je ze eerder laten starten met een klassieke om er mee te leren werken en nadien als spielerei er een cameraversie bijkopen?

of kan je dat écht toevoegen aan een klassieke microscoop?
 
Wat jij linkt is eigenlijk eerder een camera/webcam met een vergroting waarmee je (zoals op je gsm) kan digitaal inzoomen. Je kan dan wel x1000 inzoomen maar dan ben je gewoon pixels aan het vergroten eigenlijk. Kan natuurlijk ook wel leuk zijn als kind.

Een gewone microscoop werkt met lenzen zodat je vergroot en extra beeldinformatie krijgt. 1000x vergroting is met een lichtmicroscoop niet mogelijk/zinvol. (eventueel wel met olie-immersie maar dat is al wat geavanceerd.) Een ‘klassieke’ microscoop lijkt mij het interessantst en je kan daar inderdaad gewoon een camera bijkopen of een systeem om een smartphone aan te bevestigen en foto’s mee te nemen.

Het is natuurlijk iets helemaal anders, je zal iets moeten nemen om te bekijken (dun en lichtdoorlaatbaar), op een glaasje leggen, eventueel aankleuren ofzo, dekglaasje en dan kan je het pas bekijken. Ik vond dat persoonlijk een leuk proces. Zo een handmicroscoop die jij linkt is gewoon ‘point en shoot’ wat ook leuk kan zijn om eens een insect of plant te bekijken.
 
Kan dat? Of bedoel je ze eerder laten starten met een klassieke om er mee te leren werken en nadien als spielerei er een cameraversie bijkopen?

of kan je dat écht toevoegen aan een klassieke microscoop?
Een microscoopcamera is niet goedkoop maar wat je tegenwoordig wel hebt zijn smartphone adapters die je op een oculair kan plaatsen.

iu


Het voordeel is dat de meeste smartphones tegenwoordig een veel betere front camera hebben dan wat je daar koopt (640x480, 1280x720) en waarschijnlijk meer freeware voor snapshots en live beeld delen.
 
Ik zou eerder voor een gewone microscoop gaan, en bv later een camera er bij kopen. Dan gaan ze ook met een klassieke microscoop leren werken en preparaten maken.
a little bit more... a little bit more... Krak zei het preparaat :unsure:

@Tomski
in die astrowebshop verkopen ze ook microscopen. Lijkt ook niet te duur maar over kwaliteit spreek ik me dan niet uit.
https://www.astromarket.org/microscopie/23/a,Mikroskope.Fachgebiete=Hobby+-+Amateur

die smartphone houder print ik dan wel eens. Ik heb dat ooit eens geprint voor mijn telescoop ook.

edit @shiftyke had die link al gepost... i should have known....
 
Laatst bewerkt:
a little bit more... a little bit more... Krak zei het preparaat :unsure:
Door microscoopglaasjes te breken leren ze er verdorie pas mee werken. :unsure:

PS. deftige objectieven beschikken wel over een vering die meegaat om het glas niet te breken maar dat gaat een paar prijsklasses te hoog zijn.

Een Zeiss of Leica basis frame is er al vanaf 2k€, 4k resolutie camera 1-2k maar het grootste prijsverschil wordt gemaakt door de klasse van objectieven (semi) apochromaten) en ergonomische hulpstukken (voor mensen die dat de hele dag gebruiken) en dan kom je snel op 15-20k. Dat zijn geen beginnersmicroscopen.
 
Door microscoopglaasjes te breken leren ze er verdorie pas mee werken. :unsure:

PS. deftige objectieven beschikken wel over een vering die meegaat om het glas niet te breken maar dat gaat een paar prijsklasses te hoog zijn.

Een Zeiss of Leica basis frame is er al vanaf 2k€, 4k resolutie camera 1-2k maar het grootste prijsverschil wordt gemaakt door de klasse van objectieven (semi) apochromaten) en ergonomische hulpstukken (voor mensen die dat de hele dag gebruiken) en dan kom je snel op 15-20k. Dat zijn geen beginnersmicroscopen.
Zit jij in de microscopie? Je lijkt wel wat ervaring te hebben?
 
Oh, microscopie is letterlijk mijn vakgebied!
Bij microscopie kijk je naar flinterdunne plakjes van weefsel. Indien die niet specifiek gekleurd zijn, ga je ook niets zien. Voor vergrotingen sterker dan 10x40x zul je ook lensolie moeten gebruiken. Dat is nogal omslachtig allemaal dus idealiter koop je ook al een resem voorgemaakte preparaten. Of je laat je zoon gewoon met deze site spelen. Dat komt sterk overeen met het echte werk aangezien we ook het grootste deel van ons werk digitaal doen.
 
Dat we in eerste instantie geen cellen gaan kunnen bekijken is op zich geen ramp. Ga dat bol.com ding al es bestellen, kost nu ook geen fortuin, om wat dooi vliegen en spinnen te vergroten :laugh:

Zullen nadien dan wel een deftigere klassieke bijkopen als het zijn ding is.
 
Oh, microscopie is letterlijk mijn vakgebied!
Bij microscopie kijk je naar flinterdunne plakjes van weefsel. Indien die niet specifiek gekleurd zijn, ga je ook niets zien. Voor vergrotingen sterker dan 10x40x zul je ook lensolie moeten gebruiken. Dat is nogal omslachtig allemaal dus idealiter koop je ook al een resem voorgemaakte preparaten. Of je laat je zoon gewoon met deze site spelen. Dat komt sterk overeen met het echte werk aangezien we ook het grootste deel van ons werk digitaal doen.
Of in plaats van lensolie kunnen ze ook gewoon hematoxyline en eosine gebruiken om cytoplasma en celkernen aan te kleuren.
Eosine gaat misschien zo ook nog in de medicijnenkast steken.

Je kan er leuke experimentjes mee doen zoals een monolayer maken van compost destillaat of zuurdesem en gistcellen aankleuren. Kan je perfect op een 20x of 40x zien zonder olie immersie.


Zit jij in de microscopie? Je lijkt wel wat ervaring te hebben?
Ik werk daar wel eens mee (binnen het domein van de life sciences) ja.
 
Terug
Bovenaan