Welke betalende abonnementen heb jij ?

Ik verschiet er van dat zeer veel mensen betalen voor abonnementen waar uitstekende gratis reclamevrije alternatieven voor bestaat met identiek dezelfde content (Youtube, Spotify,...). Maar ieder zijn keuzes en voorkeuren! Had het gewoon niet verwacht op een forum vol IT'ers :p
Ja zeker aangezien iedereen hier met lonen van 100000€ per maand rondlope en dan delen.
 
Mijn internet + GSM abonnement staat in de categorie nutsvoorzieningen, omdat ik vind dat je moeilijk nog zonder kan en bedraagt
€ 56 / maand.

Tot deze maand had ik "gratis" Netflix via mijn vader, nu heb ik helaas maar zo'n extra account toegevoegd, moest mezelf meermaals verifiëren, werd een beetje van het goede teveel.

Sport:
  • Basic-Fit: oud abonnement € 20,31 / maand Krijg hier wel een belangrijk deel van terug via een sportpremie van het werk.
    Feitelijke kost voor mij is eigenlijk maar -> € 7,81 / maand als ik die sportpremie aftrek.
  • Lidgeld loopclub: € 18 / jaar. Ik betaal deze met de CM-terugbetaling, kost me dus eerder -> € 3 / jaar.
  • Boksbootcamp kan ik moeilijk tellen want is strikt beschouwd geen abonnement, want dat werkt met 10-beurtenkaartjes + verplichte verzekering, eigenlijk kostte dit mij het afgelopen jaar ook wel rond de € 250 / jaar (zonder naft om nog ter plaatse te geraken).
Streaming:
  • Spotify: € 10,90 / maand
  • Netflix: € 3,99 / maand [tot voor kort gratis via papa, gaat helaas niet meer]
  • Disney+: € 89,90 / jaar (zal volgend jaar helaas € 110 zijn) [deel dit nog met vader & zus]
  • op Wishlist: één jaartje Amazon Prime voor € 25 / jaar voor sommige series, maar wil niet op lange termijn 3 streamingdiensten of meer.
Andere digitale abonnementen:
  • Nintendo Online: € 20 / jaar
  • Google One Drive (100 GB): € 20 / jaar
  • Nord VPN: € 80 voor 27 maanden: ongeveer € 2,99 / maand
Kranten, tijdschriften & Boeken:
  • Het Belang van Limburg: gedeeld via m'n papa [ik betaal niets, ik betaal Disney+]
  • Fwiet jaarabonnement: € 25 / jaar
  • Abonnement EOS: € 8,50 / maand
  • Abonnement Psyche & Brein: € 8,50 / trimester
  • Openbare Bibliotheek: € 5 / jaar (al een paar jaar geen boetes meer gehad, vroeger was dat wel eens anders)
  • Af en toe koop ik in de winkel nog wel eerrder zelden iets anders,
    bv. een Humo voor op de trein, maar dat valt dan onder supermarktbudget...
Op dit moment vertegenwoordigt dit in mijn huishoudbudget voor 2024 behoudens onvoorziene prijsstijgingen:
Totaal (uitgezonderd sport & internet-abo) van € 498,80 per jaar oftewel € 41,57 per maand.
Als ik sportabo's mee in rekening moet brengen komt daar nog een kleine € 500 per jaar bij, maar dat is eigenlijk een andere categorie, en ik "foefel" daar een beetje in m'n boekhouding en heb nieuwe loopschoenen en bokshandschoenen gewoon onder kledingbudget gestopt. 😅

Ik rechtvaardig dit wel voor mezelf doordat ik géén televisie-kabel abonnement meer heb (toch een besparing van €20 op m'n internet/tv-abo).
Maar eigenlijk is dit langs de ene kant wél veel precies als ik vergelijk met anderen. Anderzijds, ik tel sport & tijdschriften wel mee, velen niet.
En accounts delen, tja... ik zou misschien nog kunnen besparen op Spotify. Mijn zus deelt mijn Disney+ account nog wel en heeft al aangeboden de helft te betalen, maar daar heb ik nog niet achter gevraagd. Zou in principe dus nog € 55 kunnen "terugverdienen", maar 't is m'n zus...
VPN zou pas verlengd moeten worden in 2025, weet niet of ik dat nog ga doen. Dat zal van de streamingdiensten afhangen.
 
Laatst bewerkt:
Ben is gaan kijken naar de recurrente kosten qua abonnementen:

- GVA abonnement: 11,95 EUR
- TV Vlaanderen: 14,95 EUR
- Google storage: 2,99 EUR
- Amazon Prime: 2,99 EUR
- Apple storage: 0,99 EUR
- Netflix: 25,97 EUR
- Disney+: 109,90 EUR (per jaar)
- Spotify (shared): ca. 40 EUR (per jaar)

Op zich geen weggegooid geld gezien deze diensten wel best intensief gebruikt worden.
 
Strava: €70/jaar
Fitness: €40/maand
Atletiekclub: €50/jaar
Netflix (€3,50/maand, gedeeld)
Spotify (gratis, gedeeld)
Telenet (internet + dig tv) 38 EUR per maand (incl korting via werk)
 
Beetje moeilijk om te zien wat een "abonnement" is, maar de recurrente niet-financiele kosten (pensioensparen, lening, ...) voor de privé:

Dienstencheques: zo'n 130 euro per maand
Vakbond: 15 euro per maand
Telenet: 94,21 euro/maand
Woningverzekering/familiale: 53,08 euro/maand
Nieuwsblad (met toegang tot Standaard & co): 30 euro/maand
Netflix: 15,99 euro/maand
Spotify: 17,99 euro/maand
GSM vrouw: 19,99 euro/maand
GSM kinderen: 20 euro/maand
Autoverzekering 1: 43,46 euro/maand
Autoverzekering 2: 275,86 euro/jaar
Dentaplan: 426,48 euro/jaar
Vooruit!: 15 euro/jaar
Zorgkas: 58 euro/jaar (x2)
ING Assistance: 240,30 euro/jaar (incl. Mastercard Gold met bijhorende verzekeringen)
Klasse: 10 euro/jaar
Bewonerskaart (auto): 100 euro/jaar
Sport dochter: 285 euro (turnen) + 2 euro per les circusschool
Sport zoon: 285 euro (basket) + 145 euro atletiek
Gezinsbond: 42 euro/jaar
Solidaris: 24,30 euro/kwartaal/volwassene
Revolut Metal: ongeveer 15 euro/maand
Washington Post: 20 dollar/jaar
 
Laatst bewerkt:
internet 35€/maand (overgestapt van Proximus pack naar concurrent internet-only, met de 30€/maand besparing rationaliseren we ons streaming-abonnement) en gsm (12/maand + 15/maand voor mijn vrouw)

Fun stuff:
- Disney+ (89€/jaar)
- Sportclub (+/- 650€/j)
- Nieuwsblad (parasiterend op mijn ouders hun abonnement)
- De Standaard (via mijn vrouw haar werk)

- Zwemlessen, kleutersportactiviteiten en kampjes: varieert per jaar dus niet echt een abonnement. Heb het precieze bedrag ook niet snel voor de hand maar alleszins: veel €.

En dan de saaie dingen:
- VISA-kaart (27.55€/j)
- Dienstencheques (4u / week) (+/- 140€/maand)
- verzekeringen (familiale/inboedel: 170€/j; brand: 745€/j; auto vrouw: 550€/j)
- Hospitalisatieverzekering VanBreda voor hele familie (via het werk + 26€/maand voor 2 kinderen + vrouw)
- Ambulante zorgen verzekering VanBreda (via het werk)

Totaal ontspanning: 739€/j (~62€/maand)
Totaal saaie (en verplichte) dingen: 3532€/j (~294€/maand)
 
Mobile Vikings Fiber 52€/maand (deel in de kosten van zelfstandig bijberoep vriendin)​
Spotify family 17,99€/maand (1 iemand buiten het gezin gebruikt dit ook voor 4€/maand)​
Netflix 17,99€/maand (1 iemand buiten het gezin gebruikt dit voorlopig nog voor 4€/maand)​
Disney+ 30€/jaar (gedeeld)​
Prime 2,99€/maand​
Kobo+ 9,99€/maand​
Nieuwsblad 28,5€/maand (inclusief toegang op de andere kranten van het mediahuis)​
Abo-voetbal: 89€/jaar (korting omdat ik ben aangesloten bij een netwerkclub)​
Dienstencheques (3u/week) ongeveer 120€/maand​
en dan vergeet ik nog de hobby's van de kinderen en vriendin​
 
Niet iedereen verdient 5K de maand. En geen idee of ge de laatste 3 jaar wakker zijt geweest, maar het leven is heel wat duurder geworden.
Wat mensen er wel altijd bij vergeten te vertellen is dat ze via indexatie alleen voor elke €100 die ze begin 2020 verdienden ze vandaag de dag ~€117 verdienen... als je 10k verdient is dat inderdaad significant interessanter dan als je maar 2k verdient maar bon, das een andere discussie.
De meeste subcription costs zijn niet aan diezelfde ratio's omhoog gegaan... buiten Disney+, dat zijn bandieten :unsure:

De dingen waar ik zo direct aan moet denken.
* Spotify family: €17,99/maand denk ik? :unsure:
* Netflix: €8,99/maand
* Disney+: ~€3,75/maand (€89,99/jaar gedeeld met mijn zus)
* Prime: €2,99/maand (on & off)
* Zwift: €14,99/maand (pak 9/12 maanden per jaar)
* Playstation Plus Essential: moeilijk van ne prijs op te plakken. Wordt steeds voor een jaar gekocht tijdens een promo en er zijn tussen die jaarabo's ook soms lange periodes dat het gewoon niet actief is.
 
Iemand ervaring met youfone voor zijn gsm abonnement? De prijzen zijn beduidend lager dan andere spelers en ze maken gebruik van het Proximus netwerk.
 
Ik ken de prijzen niet uit mijn hoofd maar het lijstje abonnementen:

- Proximus mobiele telefonie en onbeperkt data voor twee nummers (het mijne en dat van mijn dochter).
- Telenet internet en televisie
- Netflix
- Spotify Family
- Streamz
- De Tijd, online en krant weekend
- De Standaard, online en krant weekend
- HLN online

Dat is het zowat denk ik. Zaken als personal trainer beschouw ik niet als een abonnement. Ga ik niet, dan betaal ik immers niet. Zelde principe voor dienstencheques. Verzekeringen en dergelijke beschouw ik ook niet als een abonnement.
 
Wij hadden nog een gin abonnement.
50€ per maand en elke maand een nieuwe soort gin + glas of tonnic of iets anders

Nu toch maar opgezegd, kast is te klein aant worden en 600€ op jaarbasis is toch wat te onnozel. Dan liever zo hier en daar es n speciaal flesje kopen
 
Spotify0
Netflix15
Disney Plus2,5
Bol.com Select1
Amazon Prime3
Bibliotheek0,42
OneDrive6
iCloud3
Ring Cloud10
Mobile Vikings Internet40
Mobile Vikings GSM20
Patreon (Jake & Amir sub)7
Banken4,5
Mullvad VPN5
Fitness50

Geen saaie zaken zoals (mutualiteit & verzekeringen, ....) toegevoegd. Banken wel aangezien ik hier zelf voor kies om zoveel rekeningen te hebben :p

Totaal van 168 per maand of 2016 euro per jaar.

Veel te veel, toch eens kijken of ik hier niets kan optimaliseren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan