Project Welke access points hangen in nieuwbouw?

Waar je ook eens naar kan kijken zijn deze: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/products/unifi-in-wall-hd

Meer dan voldoende WiFi voor normaal gebruik, plug je in plaats van de wall socket, en heeft onderaan 4 utp aansluitingen met poe pass through.
Is toch meer een oplossing voor bestaande huizen. Als je bezig bent kan je ineens gewoon beter dedicated kabels voorzien voor AP’s. Als je deze slim plaatst dan heb je overal goed bereik en degelijke snelheid.

Ik ben trouwens wel geschrokken van die witte Telenet router. Heeft ook nog zeer degelijke range. Had ik in feite niet verwacht.
 
Waar je ook eens naar kan kijken zijn deze: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/products/unifi-in-wall-hd

Meer dan voldoende WiFi voor normaal gebruik, plug je in plaats van de wall socket, en heeft onderaan 4 utp aansluitingen met poe pass through.
Niet getest en mijn opinie kan ik niet hard maken.

Maar beste plaats waar je een AP kan hangen is aan het plafond in open zicht.
Dus niet tegen plafond op 20cm van muur.
Uit de AP komt er een soort paddestoel uit van straling.
Daarom beste aan het plafond.
 
Niet getest en mijn opinie kan ik niet hard maken.

Maar beste plaats waar je een AP kan hangen is aan het plafond in open zicht.
Dus niet tegen plafond op 20cm van muur.
Uit de AP komt er een soort paddestoel uit van straling.
Daarom beste aan het plafond.
Klopt hoor, maar voor de meeste huizen is die wel een mogelijkse oplossing. Zelf zou ik ook in de gangen een AP hangen, maar je kan dit nog zelf in een kamer doen. en daar dan maar 1 aansluiting voorzien.
 
Klopt hoor, maar voor de meeste huizen is die wel een mogelijkse oplossing. Zelf zou ik ook in de gangen een AP hangen, maar je kan dit nog zelf in een kamer doen. en daar dan maar 1 aansluiting voorzien.
In de gang AP's hangen is ook niet geweldig.
Beste design is om ze in u ruimte te hangen.
Als je twee AP's hangt in 1 gang, gaan ze elkaar storen & downsizen.
Waardoor je minder bereik hebt in u kamer zelf.
Beste een dambord maken.
https://blogs.arubanetworks.com/solutions/wi-fi-design-aps-in-hallways/

Ik ben net ook aan het bouwen en heb 3 AP's hangen.
1 in dressing (voor coverage in mijn slaapkamer & badkamer).
1 in de living (coverage keuken + zetel etc..)
1 in de polyvante / bureau ruimte (coverage kinderkamer alsook bureau).
 
Ja, ik had het op een gang/trappenhal in een 3-4 verdiepen herenhuis, niet in een lange gang he. :D Het gaat hier over een woning, geen lange bedrijfsruimte.
 
In de gang AP's hangen is ook niet geweldig.
Beste design is om ze in u ruimte te hangen.
Als je twee AP's hangt in 1 gang, gaan ze elkaar storen & downsizen.
Waardoor je minder bereik hebt in u kamer zelf.
Beste een dambord maken.
https://blogs.arubanetworks.com/solutions/wi-fi-design-aps-in-hallways/

Ik ben net ook aan het bouwen en heb 3 AP's hangen.
1 in dressing (voor coverage in mijn slaapkamer & badkamer).
1 in de living (coverage keuken + zetel etc..)
1 in de polyvante / bureau ruimte (coverage kinderkamer alsook bureau).
Hoe groot is uw huis dan dat je 3 APs nodig hebt?
 
Hoe groot is uw huis dan dat je 3 APs nodig hebt?
240m² bewoonbare oppervlakte is onze nieuwbouw woning.

In mijn huidige woning van 100m² heb ik er twee hangen.

Wil een dense opstelling en AP's laat ik dan ook niet vollenbak blazen.
Dus tweak wat aan de power settings. Ik wil coverage hebben van 5GHz & toekomst 6GHz.
Reken houden dat deze moeilijk door muren of isolatie gaan. Dus daarmee dat ik meer AP's plaats.
Oorspronkelijk had ik er 4 voorzien. 2 boven & 2 beneden. Maar vrouw heeft me ingetoomd en naar 3 veranderd.

Ik blijf wel fan van kabel connectie. Gebruik WiFi vooral voor handelds. Mijn consoles en vaste pc's of dockings is altijd kabel.

Ik ben wel een uitzondering, heel dit verhaal is voor mij beroepsmisvorming.
 
Hier ook problemen met de wifi.
Modem van Telenet staat in de garage.
Trap naar de eerste verdieping valt de wifi al zo goed als weg.
Als ik naar de slaapkamer op zolder ga, is er helemaal niets meer.
Buiten ook geen wifi.
Powerlines doen niet wat ze moeten doen (naar mijn goesting)
Telenet acces point ook getest (oud exemplaar van vriendin)

Wat kan ik aankopen om dit stabiel te doen werken?
zo iets voldoende? https://www.bol.com/be/nl/p/ubiquiti-unifi-ac-lr-access-point/9200000050935298/
2 stuks dan
En communiceert dit met de telenet modem? Ben een leek in netwerken
 
Hier ook problemen met de wifi.
Modem van Telenet staat in de garage.
Trap naar de eerste verdieping valt de wifi al zo goed als weg.
Als ik naar de slaapkamer op zolder ga, is er helemaal niets meer.
Buiten ook geen wifi.
Powerlines doen niet wat ze moeten doen (naar mijn goesting)
Telenet acces point ook getest (oud exemplaar van vriendin)

Wat kan ik aankopen om dit stabiel te doen werken?
zo iets voldoende? https://www.bol.com/be/nl/p/ubiquiti-unifi-ac-lr-access-point/9200000050935298/
2 stuks dan
En communiceert dit met de telenet modem? Ben een leek in netwerken
Het probleem begint al met de telenet router die in de garage staat. Heb je van de Telenet router naar ergens anders utp kabels lopen om daarop een ap aan te sluiten?
 
Hier ook problemen met de wifi.
Modem van Telenet staat in de garage.
Trap naar de eerste verdieping valt de wifi al zo goed als weg.
Als ik naar de slaapkamer op zolder ga, is er helemaal niets meer.
Buiten ook geen wifi.
Powerlines doen niet wat ze moeten doen (naar mijn goesting)
Telenet acces point ook getest (oud exemplaar van vriendin)

Wat kan ik aankopen om dit stabiel te doen werken?
zo iets voldoende? https://www.bol.com/be/nl/p/ubiquiti-unifi-ac-lr-access-point/9200000050935298/
2 stuks dan
En communiceert dit met de telenet modem? Ben een leek in netwerken
Indien mogelijk zou ik een UTP kabel trekken naar de ruimte waar je wifi wilt hebben.
In u geval de zolder & living?
Dus vanuit u telenet modem UTP kabel naar zolder of living.
Je kan ze zelf kabel kopen en ze op maat maken.
Is niet zo moeilijk.

En daar een AP ophangen of leggen. Die je linkte van bol is nog de "oude" WiFi standaard.
Je kan voor hetzelfde geld ook al een WiFi 6 hebben.
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/products/unifi-ap-6-lite

Alleen kan je iets minder wifi apparaten tegelijk op verbinden dan met die van bol.
Er zijn 4x4 antennes op de oude. Terwijl de lite er 2x2 heeft.
Dus twee rijstroken t.o.v. 4 rijstroken.
Maar voor huishoudelijk gebruik ga je hoogstwaarschijnelijk geen verschil merken.

Indien je iets meer geld wilt uitgeven zou ik voor WiFi6 LR gaan. Deze kosten wel fors meer. Nieuwe wifi standaard en 4x4 antenne.
 
Het probleem begint al met de telenet router die in de garage staat. Heb je van de Telenet router naar ergens anders utp kabels lopen om daarop een ap aan te sluiten?
In de slaapkamers op het eerste verdiep en in de slaapkamer op zolder zijn poorten voorzien.
Volgens mij achter de tv ook (moet ik even nakijken)
 
Enige reden voor de PRO, in de praktijk is omdat je daar nog een apparaat kunt axhter hangen. Bijvoorbeeld om ergensbtuasen een bestaand toestel enbde aansluiting te zetten.
klopt helemaal niet .

De pro is gewoon massas veel sneller doordat die antennes 3x3 of 4x4 zijn ( weet het niet meer uit mijn hoofd).

Dat is de reden waarom eigenlijk overal Nano hd's aangeraden worden. zijn ook 4x4 en de pro's zijn van 2013. die zijn binnenkort EOL.

De wifi 6 generatie van de goedkoopste heb ik nog niet getest, maar degene die ik vorig jaar gekocht (generatie er voor) heb voor mijn schoonma zijn echt rommel. 30 mbit in de kamer er naast. met een pro 250 op exact dezelfde plek. De hardware in die LITE ap's is echt bucht en underpowered. voor dat budget koop je beter een ander merk zoals die instant on AP's van aruba.


in principe als je het geld niet wilt neerleggen voor NANO HD's blijf je beter weg bij Ubiquiti. want het enige dat je voor 100€ krijgt zijn trage paperweights met een fancy gui.

Ik plaats die dingen dagelijks professioneel en met die lites is het altijd miserie als het op snelheid aankomt. Long range is iets dat veel mensen ook verkeerd begrijpen. dat betekent niet dat die door heel je huis door de muren gaat. Dat is een accespoint gemaakt om mediocre snelheden over gigantische open ruimtes te geven zoals een magazijn / tuin / sporthal ( tenzij er publiek is met free wifi, dan heb je high density AP's nodig met meer antennes).


NANO HD > PRO > LONG RANGE >= LITE voor thuis. Persoonlijk zou ik enkel nano hd's zetten. die zijn nog relatief nieuw en gaan nog een paar jaar firmware updates krijgen. die pro's gaan elk moment EOL gaan. Op zich geen probleem , heb hier ook enkele EOL AP's draaien, maar dan kan je de controller niet meer updaten ook.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan