Welk indexcijfer nemen?

HUSKE

Well-known member
Voor de alimentatie van juli moet er een indexering toegepast worden, maar het is met niet exact duidelijk welke indexatiemaand er genomen moet worden in dit geval.
Het vonnis van mijn vrouw specifieert deze letterlijke bewoording (namen van kinderen weggehaald)

7.
Veroordeelt vader vanaf 30.06.2025 tot betaling aan moeder van een onderhoudsbijdrage voor kind 1 en kind 2 van 200 euro per maand per kind, uiterlijk de 10e van de maand en jaarlijks op 30 juni aan te passen aan de wijziging van het indexcijfer der consumptieprijzen en met als basis het indexcijfer van de maand mei 2025.

Basismaand is duidelijk en dat het telt vanaf juli ook, maar indexeren we nu met indexcijfer van mei 2026, of juni 2026 aangezien dat op 30 juni al bekend is.
Aangezien het een beetje scheelt en haar ex is nu niet te makkelijkste, laat staan beste betaler :D willen we wel de juiste kiezen.

Op basis van mei 2026 is dat 208,17 euro x2 = 416,34 euro
Op basis van juni 2026 is dat 207,54 euro x2 = 415,08 euro

Laatst bewerkt:
Voor de alimentatie van juli moet er een indexering toegepast worden, maar het is met niet exact duidelijk welke indexatiemaand er genomen moet worden in dit geval.
Het vonnis van mijn vrouw specifieert deze letterlijke bewoording (namen van kinderen weggehaald)

Basismaand is duidelijk en dat het telt vanaf juli ook, maar indexeren we nu met indexcijfer van mei 2026, of juni 2026 aangezien dat op 30 juni al bekend is.
Nu maakt dat niet uit, maar soms kan dat wel wat schelen en haar ex is nu niet te makkelijkste, laat staan beste betaler :D.

Op basis van mei 2026 is dat 208,16 euro --> 208 per kind en dus 416 euro.
Op basis van juni 2026 is dat 207,54 euro --> 208 euro per kind en dus ook 416 euro.

Het lijkt me redelijk evident dat de indexatie jaarlijks is met het mei cijfer.... I know, dit jaar is index juni < index mei, you'll get over it.

Als je op 30 juni aanpast met het index cijfer van juni, moet je wel heel rap zijn.

Ikzelf doe het exact hetzelfde bij de verhuur. De verhuurprijs vanaf 1 juli wordt berekend met het index cijfer van mei van dat jaar.

Het lijkt me redelijk evident dat de indexatie jaarlijks is met het mei cijfer.... I know, dit jaar is index juni < index mei, you'll get over it.

Als je op 30 juni aanpast met het index cijfer van juni, moet je wel heel rap zijn.

Ikzelf doe het exact hetzelfde bij de verhuur. De verhuurprijs vanaf 1 juli wordt berekend met het index cijfer van mei van dat jaar.

Mijn vrouw moet ontvangen, niet betalen... De indexcijfers van juni zijn op 30 juni ook bekend hoor. Ik zie nu pas dat afronden geen gewoonte is in Belgie dus de OP aangepast. Die online tools ronden wel altijd af.

Welke van de 2 het wordt is ook niet zo belangrijk, het moet gewoon het juiste zijn. Mijn vrouw was totaal geen vragende partij voor meer alimentatie, de vader heeft dat als cadeau gekregen omdat hij minder alimentatie wilde betalen omdat hij dacht dat mijn loon zou meetellen (niet dus) :D, maar het werd voor indexatie al 130 euro meer...

Dus Mijn vrouw indexeert volgens jou op 30 juni, met de indexcijfers van mei?
Volgens mij neem je ook indexcijfer mei aangezien je in juni indexeert (of dat nu begin of einde is doet er volgens mij weinig toe), maar ben niet 100% zeker.

*edit*
Normaal moet mijn vrouw zich daar niet mee bezig houden want het is de ex die moet indexeren, maar hij indexeerde voor het nieuw vonni sde alimentatie niet altijd correct, hing wat af van de indexcijfers en op een gegeven moment werd het te veel (2022) en ging hij een andere basismaand nemen enzo.
Best dus controleren op voorhand, totaal niet te vertrouwen op financieel gebied (staat ook maar 2500 euro buitengewone kosten + alimentatie achter op een jaar tijd).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan