Welk boek heb je gekocht/gekregen?

Deze zomer na jaren nog eens in de slechte geraakt en 4 sf/fantasy boeken meegenomen:

The Forever War
Solaris
Gath 1
Tales From The White Hart

Het Weimar-experiment. Een politieke en culturele geschiedenis van Duitsland 1918-1933 van Frits Boterman.

Ja. Met zo'n titel kan ik die niet laten liggen en van Boterman heb ik al de meer dan voortreffelijke Spengler-biografie gelezen. Het interbellum blijft wellicht mijn "favoriete periode" uit de geschiedenis. Een politiek-cultureel laboratorium na het gruwelijke abattoir van de Eerste Wereldoorlog.

En ook Dius van Stefan Hertmans. Cuz Hertmans.

Onlangs Doom Guy: Life in First Person van John Romero gekocht.
Biografie van één van de ontwerpers van Doom. Diep vanbinnen blijf ik toch een nerd. 🤓

Kattenkwaad en poezenliefde - De allermooiste verhalen
De titel zegt waarschijnlijk al genoeg. Dit is een bundel met fictie en non-fictieverhalen over katten en katten van bekende Nederlandse schrijvers zoals Annie M.G. Schmidt en Remco Campert. De cover is bovendien heel leuk gemaakt: naast de leuke tekening van een zwarte kat, heeft de cover de vorm van zijn oortjes aan de bovenkant. Het was een fijn cadeau om te krijgen als kattenliefhebber. Al zijn de verhalen niet altijd de mooiste; het gaat ook over verlies van en andere minder leuke dingen.

Een 'luchtig' boekje gekregen van mijn belezen schoonmoeder voor mijn verjaardag. Nobelprijs gekregen, alles erop en eraan. Ik vrees dat dit wat te hoog gegrepen gaat zijn, maar zelf was ik er wellicht niet op gestoten! Ben benieuwd.

De naam Pirandello is volgens de zoekfunctie nog niet gevallen hier. Zijn er bekenden met zijn werk?

Een 'luchtig' boekje gekregen van mijn belezen schoonmoeder voor mijn verjaardag. Nobelprijs gekregen, alles erop en eraan. Ik vrees dat dit wat te hoog gegrepen gaat zijn, maar zelf was ik er wellicht niet op gestoten! Ben benieuwd.

De naam Pirandello is volgens de zoekfunctie nog niet gevallen hier. Zijn er bekenden met zijn werk?
Ken ik niet, maar een snelle zoektocht via Wikipedia laat me wel weten dat het geen slechte schrijver moet zijn. Maar the proof of the pudding is in the eating.

6 boeken gekregen voor mijn verjaardag: het dikke boek van onze bijzondere aarde, heelal, dino’s, natuur, water & dieren.
Zo’n mooie boeken! Zowel qua illustraties als de kaften! :love2:

Verder de afspraak met mezelf gemaakt dat ik eerst werk aan mijn TBR-stapel vooraleer ik iets nieuws koop.

Met kerstmis weet iedereen dat ik 1 hobby heb - het was weer de moeite. :love:
PXL_20241225_141500094.MP.jpg

Hier ook enkele boeken gekregen en enkele zelf gekocht, allemaal over eten en koken:

Jeremy Fox - On Vegetables (high end vegetarische kookboek)
Hervé This - Molecular Gastronomy: Exploring The Science of Flavor
The Cocktail Codex
Bill Buford - Heat (soort van memoire over een hobbykok die zich in de professionele wereld onderdompelt)
Tamar Adler - An Everlasting Meal (een reeks essays over het meeste uit je ingrediënten te halen)

Een paar de maanden ervoor, niet over eten:
Peter Nadas - A Book of Memories
Stephen King - 22/11/63
Stephen King - The Stand
Tom Robbins - Still Life With Woodpecker

Met kerstmis weet iedereen dat ik 1 hobby heb - het was weer de moeite. :love:
Bekijk bijlage 36766
Toch weer opvallend hoe gelijk onze smaak valt. The Makioka Sisters, Life A User's Manual en The Book of Disquiet liggen hier ook nog ongelezen. Misschien dat deze post me aanspoort om ze op mijn leeslijst voor 2025 te zetten... The Pale King heb ik ook in mijn boekenkast staan maar als pocket paperback, een van de weinige DFW's die ik nog niet gelezen heb. Eigenlijk zou ik die moeten vervangen door een normaal exemplaar want die pocket is heel erg vervelend om te lezen.

The Savage Detectives is heel goed! The Ice Palace ook lang geleden gelezen. Van Bernhard heb ik The Loser gelezen maar toen was ik te jong om 'm te appreciëren, denk ik. The Executioner's Song staat ook op mijn leeslijst onder 'ooit, in de verre toekomst'.

Ik heb er ook nog eentje gekregen. Blijkbaar helpt het om heel vaak tegen iemand "oh deze wil ik al lang hebben" in een boekenwinkel te zeggen.

Ilja Leonard Pfeijffer - Grand Hotel Europa

Nu een jaar lang geen nieuwe boeken kopen! Easy!

Terug
Bovenaan