Wat zou jij doen als je de lotto wint?

Heb toch nergens gezegd dat dat niet mooi is? :unsure:
Jullie doen precies alsof je dan kunt doen wat je wilt ganse dagen zonder nog naar geld te kijken.
Ik vermoed dat ge nu huurt, dus die kost zou al wegvallen.

Voor 900k koopt ge gemakkelijk (inclusief opknapwerk) een energiezuinig huis, en dan hebt ge normaal nog heel wat geld over. Ook uw energierekening zal dus niet heel hoog zijn.

Ge hebt misschien niet genoeg om te stoppen met werken, maar het is wel genoeg om met 1 aankoop nooit meer geldzorgen te hebben als ge niet al uw overtollig geld door ramen en deuren naar buiten gooit.

Maar ik denk dat iedereen het ermee eens is dat het niet genoeg is daarvoor, toch? Maar het is wel een mooie som om zomaar even op je rekening te zien verschijnen uit het niets.

Wat je hier dan toch gewoon herhaalt?

Ik denk dat sommigen, waaronder ikzelf, vooral eens fronsen bij reacties over hoe je met 900 000 EUR niet ver springt om "deftig" vastgoed te kopen of hoe dat uiteindelijk maar 1000 eur/maand sparen is voor 35 jaar aan ocharme 4% rendement of je op 21.5 jaar al klaar bent aan 10.5% rendement.

Volgens mij gaan weinig mensen ooit zo'n bedrag gewoon beschikbaar hebben in liquide middelen op een bepaald moment hoor.
Het gemiddeld gezin van tweeverdieners spaart blijkbaar 582€ (https://www.hln.be/geld/zoveel-geld...isch gezin slaagde,het niveau van vóór corona.)
Dan zijn er toch een ook een deel die boven de 1000€ gaan sparen? Dat was een reactie op "Daar kom je nooit aan" terwijl er veel mensen zijn die daar wel gewoon aan gaan komen. Als je gewoon al kijkt naar hoeveel mensen een 2e vastgoed hebben en zo al snel aan 600-700k aan vastgoed bezitten...

Het gemiddeld gezin van tweeverdieners spaart blijkbaar 582€ (https://www.hln.be/geld/zoveel-geld-staat-er-idealiter-op-je-spaarrekening~a74259b2/#:~:text=Een gemiddeld Belgisch gezin slaagde,het niveau van vóór corona.)
Dan zijn er toch een ook een deel die boven de 1000€ gaan sparen? Dat was een reactie op "Daar kom je nooit aan" terwijl er veel mensen zijn die daar wel gewoon aan gaan komen. Als je gewoon al kijkt naar hoeveel mensen een 2e vastgoed hebben en zo al snel aan 600-700k aan vastgoed bezitten...
Gemiddelden worden scheefgetrokken door de extremen. En dan moet je dat dus 20-35 jaar volhouden zonder grote uitgaven waardoor je aan dat bedrag moet komen. Uiteraard zijn "er" altijd wel mensen, maar dat is toch echt niet standaard. En vastgoed is meestal met een hypotheek verworven uiteindelijk, in veel gevallen aan een veel lagere prijs dan wat die vandaag de dag waard zijn.

Voor mij is 900kEUR vrij besteedbaar wel nog iets anders dan "als we morgen onder een brug gaan wonen en binnen 3 maand zijn onze eigendommen verkocht, hebben we dat ook".

Gemiddelden worden scheefgetrokken door de extremen. En dan moet je dat dus 20-35 jaar volhouden zonder grote uitgaven waardoor je aan dat bedrag moet komen. Uiteraard zijn "er" altijd wel mensen, maar dat is toch echt niet standaard. En vastgoed is meestal met een hypotheek verworven uiteindelijk, in veel gevallen aan een veel lagere prijs dan wat die vandaag de dag waard zijn.

Voor mij is 900kEUR vrij besteedbaar wel nog iets anders dan "als we morgen onder een brug gaan wonen en binnen 3 maand zijn onze eigendommen verkocht, hebben we dat ook".
Maar dan is dat toch gewoon omdat ze dus gespaard hebben in iets met meer rendement... Net wat ik zeg?
Mijn eigen omgeving is niet opgebouwd rond mensen met specifiek een hoog vermogen (mijn ouders waren technieker en administratief bediende), maar als ik kijk naar hoeveel mensen die ik al ken waarvan de ouders een afbetaald huis + een appartement hebben, dan is die groep die in hun leven aan +1 miljoen kapitaal geraken toch echt niet zo klein.

In before: ja, er zijn ook hele groepen die 0€ kapitaal hebben.

Als je artikel leest dan zie je dat er beperkt aantal mogelijkheden zijn die afwijken van de standaardregel "5 cijfers + 2 sterren" , kostprijs van 2.5 euro per lijntje. (winstkanst rang 1 : 1 / 139.838.160

Met het multi-verhaal kun je gaan tot
- maximaal 9 cijfers, waarbij je dan maximaal 2 sterren kan aanduiden : kostprijs 315 euro per lijntje
- maximaal 12 sterren, waarbij je dan maximaal 5 cijfers kan aanduiden: kostprijs 165 euro per lijntje.

dat kan je als particulier doen (al vermoed ik dat die duurste zaken zelf voorbehouden zijn aan het spelpunt) maar het is logisch dat je dat enkel in groep doet. Om 315 euro individueel in te zetten moet je wel helemaal van het padje zijn eerlijk gezegd. De kansen stijgen maar blijven tegelijkertijd belachelijk klein.
Ok ben nog niet 100% mee, maar ze doen dus combinatie waarbij ze een aantal cijfers of sterren zoiezo zullen hitten omdat ze alles gedekt hebben voor die bepaalde combos (zij het dan nog beperkt in kansen als je in the big picture denkt) t'is toch zo dus?

T'is dus niet dat de winkel een extra ster kan inzetten of zulke zaken? Ze blokkeren dus een range binnen de mogelijke combinaties... Zo toch dan?

En elke trekking dat systeem is beetje te gek, maar ik zou zoiets nog durven doen nekeer, maar hoger als 350 euro gaan ofzo, dat zou ik dan niet doen, maar stel dat er ne mooie pot is op mijne verjaardag ofzo, effe zotjes doen, dan kan ik bij verkooppunt terecht?

Is een beetje gelijkaardig aan krasloten, maar eigenlijk ook niet dan. Daarbij heb je een gegarandeerde winst wel (als je een gesealed boekje met lotjes hebt, maar dat is dan ook 45% van de inleg ofzo, dat heb ik dus wel al nekeer gedaan) , maar zat nikske echt wauw bij

Laatst bewerkt:
Het gemiddeld gezin van tweeverdieners spaart blijkbaar 582€ (https://www.hln.be/geld/zoveel-geld...isch gezin slaagde,het niveau van vóór corona.)
Die sparen €582 maar misschien is dat ook sparen voor een reis, verbouwing, autoherstelling/aankoop, ... niet sparen om naar de 900k te gaan op 20-35 jaar en dan luxueus te leven.
Sommige hier hebben toch een speciaal beeld van de wereld.
"Als je het maar echt echt écht wilt hé ...".

Verkeerde topic maar eigenlijk is dat toch wel triestig, niet?

Als we uitgaan van een gezin met twee kostverdieners, bedraagt het gezamenlijke inkomen dan iets meer dan 4.656 euro netto. Het spaarquote van dat gemiddelde gezin – 12,5 procent dus – bedraagt zo maandelijks 582 euro.

4600€ netto hebben en maar 580€ sparen.

Als we uitgaan van een gezin met twee kostverdieners, bedraagt het gezamenlijke inkomen dan iets meer dan 4.656 euro netto. Het spaarquote van dat gemiddelde gezin – 12,5 procent dus – bedraagt zo maandelijks 582 euro.

Na hypotheek gok ik ;)

Die sparen €582 maar misschien is dat ook sparen voor een reis, verbouwing, autoherstelling/aankoop, ... niet sparen om naar de 900k te gaan op 20-35 jaar en dan luxueus te leven.
Sommige hier hebben toch een speciaal beeld van de wereld.
"Als je het maar echt echt écht wilt hé ...".
Het probleem is dat ik hier zeg "er zijn ook mensen die een groot kapitaal kunnen opbouwen" en om 1 of andere reden wordt dat altijd geïnterpreteerd als "iedereen kan een groot kapitaal opbouwen"

Terzijde maar klopt hoe ze dat beschrijven met de realiteit? Want ze vertrekken van het % dat gezinnen gemiddeld sparen. Dan cijfers van het gemiddeld loon, en dat doen ze dan gewoon x2 waarna ze er 12.5% van nemen.

Is dat gemiddeld loon voor voltijdsen toevallig, want dan denk ik niet dat "x2" een gemiddeld gezin is.

Terzijde maar klopt hoe ze dat beschrijven met de realiteit? Want ze vertrekken van het % dat gezinnen gemiddeld sparen. Dan cijfers van het gemiddeld loon, en dat doen ze dan gewoon x2 waarna ze er 12.5% van nemen.

Is dat gemiddeld loon voor voltijdsen toevallig, want dan denk ik niet dat "x2" een gemiddeld gezin is.
Vandaar dat ik de nuance van "de gemiddelde tweeverdieners" ervan gemaakt heb, want 2 voltijdsen is zeker niet het gemiddelde

Het probleem is dat ik hier zeg "er zijn ook mensen die een groot kapitaal kunnen opbouwen" en om 1 of andere reden wordt dat altijd geïnterpreteerd als "iedereen kan een groot kapitaal opbouwen"
Dat ging over meer dan alleen die 900k bijeen sparen hoor. Hoeveel mensen wonen er wel niet in een woning van 450k (misschien niet hun droom, maar ze zijn er zeker wel content mee) en hier wordt dat dan afgedaan als "te min zijnde". Niet iedereen is hetzelfde gewoon of krijgt hetzelfde binnen per maand of dezelfde steun.

Als hln er al een artikel van maakt zal er wel reden toe zijn zeker, al blijft 900 k een smak geld waarmee je een heel eind verder kan, als je het slim aanpakt en niet ineens 2 porsches en 3 Ferrari's begint aan te kopen en dergelijke...

Voor dat uitgavenpatroon is 900k ietwat te beperkt. Maar om dat, zoals hier al aangehaald, bij elkaar te sparen, ben je ook lifetime mee bezig denk ik dan, tenzij je 13de, 14de maand en allerhande bonussen hebt ieder jaar en aandelenpakket en dergelijke, er stond bij (ik heb het niet gelezen ofzo) dat je 20k jaarlijks verliest met het gewoon te parkeren op de bank.

Laatst bewerkt:
Dat ging over meer dan alleen die 900k bijeen sparen hoor. Hoeveel mensen wonen er wel niet in een woning van 450k (misschien niet hun droom, maar ze zijn er zeker wel content mee) en hier wordt dat dan afgedaan als "te min zijnde". Niet iedereen is hetzelfde gewoon of krijgt hetzelfde binnen per maand of dezelfde steun.
Ik heb speciaal de post er nog eens bijgehaald:
Ik weet niet wat uw idee van een "mooi huis" is, maar 450k in Olmen geeft u dit:
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/olmen/2491/10144712

Dat is geen slecht huis, maar toch ook verre van een droomwoning.
Dus niet "te min zijnde" maar letterlijk "geen droomwoning".

Ging deze middag op het werk ook over deze winst, de vraag werd dan ook gesteld wat ieder zou doen - na even na te denken heb ik blijkbaar een wereldvreemd antwoord gegeven volgens mijn collega's:

Als ik heel eerlijk ben weet ik niet echt wat ik ermee zou doen, hier en daar een upgrade van de woning maar niet echt fancy ofzo, verder zou ik het eigenlijk gewoon bij de rest zwieren - ergens is dat triest, want ik heb niet echt grootse plannen.

Als hln er al een artikel van maakt zal er wel reden toe zijn zeker, al blijft 900 k een smak geld waarmee je een heel eind verder kan, als je het slim aanpakt en niet ineens 2 porsches en 3 Ferrari's begint aan te kopen en dergelijke...

Met 900K kan je een zeer degelijke woning kopen, waarvan je weet dat je er nog weinig kosten zal aan hebben (met wat geluk weliswaar).
Als je voor de rest van je leven je geen zorgen meer moet maken voor de woning en bovendien geen lening ervoor moet afbetalen, dan ben je in mijn ogen eigenlijk 'rijk'.

Gewoon blijven werken, maar vermits je niks meer moet afbetalen, moet dat toch een zeker luxegevoel geven.

Zeg nog is dat banken niet genoeg verdienen, een kleine portefeuille van welgestelde klanten en de bank heeft al meteen de loonkost voor de portefeuille houdende adviseur(s) terug (in dubbel, trippel, etc.)
ik veronderstel dat ze het verlies aan inflatie bedoelen en niet zozeer aan kosten van de bank zelf.

ik veronderstel dat ze het verlies aan inflatie bedoelen en niet zozeer aan kosten van de bank zelf.
Ja de bank heeft natuurlijk ook kosten in haar werking, waaronder lenen bij de ECB dacht ik, maar ze doen hun job niet gratis, is wat ik eerder wilde bedoelen, ze pikken hun (grote) marges/graantjes wel rustig mee hoor, en hoe hoger de kapitalen, hoe hoger de marges. Hun broek aan scheuren zullen ze in alle geval nooit doen...

Maar op zich hebt ge 100% gelijk, de context was wat ongelukkig geformuleerd, maar it takes money to make money, voor hun is dat geld een werkingsmiddel om hun activiteiten te kunnen uitvoeren... Ze gaan meer kunnen doen met 900k dan 900 tout court

Kheb de passage geschrapt, was idd niet echt optimale comment om erbij te zetten, enigste dat ik dus wou zeggen is van dat werkingskapitaal, maar ook dat het aan u kost om geld op de rekening te laten staan, en als je het onaangeroerd laat het een middel is voor de bank om er meer mee te doen zonder dat ze er zelf voor moeten gaan lenen. Dus in essentie winst voor de bank.

Laatst bewerkt:
Ja de bank heeft natuurlijk ook kosten in haar werking, waaronder lenen bij de ECB dacht ik, maar ze doen hun job niet gratis, is wat ik eerder wilde bedoelen, ze pikken hun (grote) marges/graantjes wel rustig mee hoor, en hoe hoger de kapitalen, hoe hoger de marges. Hun broek aan scheuren zullen ze in alle geval nooit doen...

Maar op zich hebt ge 100% gelijk, de context was wat ongelukkig geformuleerd, maar it takes money to make money, voor hun is dat geld een werkingsmiddel om hun activiteiten te kunnen uitvoeren... Ze gaan meer kunnen doen met 900k dan 900 tout court

Kheb de passage geschrapt, was idd niet echt optimale comment om erbij te zetten, enigste dat ik dus wou zeggen is van dat werkingskapitaal, maar ook dat het aan u kost om geld op de rekening te laten staan, en als je het onaangeroerd laat het een middel is voor de bank om er meer mee te doen zonder dat ze er zelf voor moeten gaan lenen. Dus in essentie winst voor de bank.
Uiteraard, maar gewoon 900k op een rekening laten staan kost 'amper' iets aan de bank.

Voor de rest ga ik akkoord.
Als je belegt doe je dit ook niet via een klassieke bank als je u er even in verdiept.
Personeel van de bank blijven verkopers en ze zullen altijd aanraden wat voor hen goed opbrengt.

Terug
Bovenaan