Wat zou jij doen als je de lotto wint?

Met 200miljoen ga ik niet discreet doen,
Koop mezelf een eigendom op 20 hectare met vijver, binnenzwembad,bib, autocollectie,privekokking,masseuse (voor overal), ,fitness(om die kilo’s eraf te krijgen), en zal daar wel lekker asociaal leven met mijn gezinnetje.

Met zo’n bedrag kan je zelfs van een deftig jacht dromen.

Hoofdaandeelhouder zou ik nog wel willen zijn ergens, maar echt ondernemer. F*ck nee!

Als mensen dan antwoorden, ja met zo’n winst zou ik gewoon met mijn brooddoos in de hand loonslaaf blijven word ik daar oprecht lastig van.
Gaat u madam die masseuse wel zo tof vinden :unsure:

Zouden jullie de winst 50 50 delen met je partner?
Als de partner tegen lotto,... spelen is : neen. Je bent tegen de nadelen ervan, dan ook tegen de voordelen ;p.
Als het aangekocht is met persoonlijk fonds : neen
Als het aangekocht is met gedeeld fonds ; ja
Als er getrouwd is in gemeenschap van goederen : ja.

In realiteit zal het echter afhankelijk zijn van hoe ze met dat geld omgaat. Maar ik denk dat wij dan sowieso het niet lang hadden overleefd gezamenlijk. Ik ben een klein beetje reticent tegen geld uit te geven om geld uit te geven, dus ik mesh niet zo goed met iemand die een gat in haar hand heeft. En die zodra ze een winkeltje passeert daar toch echt wel iets moet gekocht hebben, want dat is toch zo schoon... om het dan vb 1 keer aan te doen en het in de kast te hangen, een massa aan prullaria in huis te verspreiden...

Aan de andere kant, als ze dat geld automatisch krijgt, dan kan het niet krijgen van dat geld ook al geen oorzaak van frustratie zijn, en mij lijkt dat een groot risico te zijn als je het niet zou delen... Als ik rondom mij kijk zijn het altijd koppels die het financieel goed "lijken" met elkaar te hebben, die hun relatie opblazen omdat dat water drinken bij de wijn in de relatie niet opweegt tov dat wijn drinken buiten de relatie (en het gras dat groener lijkt op een ander).

Wacht. Er is dus een hypothese dat je in een duurzame relatie (gehuwd, wettelijk samenwonen + eventueel kinderen) zegt " 'tis allemaal van mij, na na na naa na" Ik blijf dat oprecht bizar vinden maar noem mij gerust naïef. (Uiteindelijk gaat de discussie veel ruimer dan de lottowinst maar bon, dat is hier niet het voorwerp :-))

Zelf getrouwd onder het wettelijk stelsel dus er is eigenlijk geen discussie over. De gelden die we tijdens een huwelijk verdienen/verkrijgen (op erfenissen en persoonlijke schenkingen na) zijn gemeenschappelijk. In de praktijk behandelen we die persoonlijke schenkingen trouwens ook als "gemeenschappelijk" maar bon. Als "ik" de lotto win dan is dat voor "wij" als gezin. Vrouwlief vindt mijn geloof dat ik ooit eens win op een manier adorabel en zegt zelf dat ze nooit zou meedoen (belasting der dwazen) maar als ik dan zou winnen en doodleuk zou verklaren "ha, jij wil niet meedoen, tzijn nu mijn 230 miljoen euroots" , kpeis dat ze eens luidop lacht.

Kortom, een eventuele winst wordt niet gedeeld maar is van ons in onverdeeldheid.

Wacht. Er is dus een hypothese dat je in een duurzame relatie (gehuwd, wettelijk samenwonen + eventueel kinderen) zegt " 'tis allemaal van mij, na na na naa na" Ik blijf dat oprecht bizar vinden maar noem mij gerust naïef. (Uiteindelijk gaat de discussie veel ruimer dan de lottowinst maar bon, dat is hier niet het voorwerp :-))

Zelf getrouwd onder het wettelijk stelsel dus er is eigenlijk geen discussie over. De gelden die we tijdens een huwelijk verdienen/verkrijgen (op erfenissen en persoonlijke schenkingen na) zijn gemeenschappelijk. In de praktijk behandelen we die persoonlijke schenkingen trouwens ook als "gemeenschappelijk" maar bon. Als "ik" de lotto win dan is dat voor "wij" als gezin. Vrouwlief vindt mijn geloof dat ik ooit eens win op een manier adorabel en zegt zelf dat ze nooit zou meedoen (belasting der dwazen) maar als ik dan zou winnen en doodleuk zou verklaren "ha, jij wil niet meedoen, tzijn nu mijn 230 miljoen euroots" , kpeis dat ze eens luidop lacht.

Kortom, een eventuele winst wordt niet gedeeld maar is van ons in onverdeeldheid.
Als de relatie er op strandt, wat vaak gebeurt... dan ist fifty fifty he.

Wij spelen met de gezamenlijke rekening op de lotto elke week en af en toe EuroMillions.
Met mijn eigen geld koop ik af en toe een kraslotje en met het werk speel ik ook wekelijks EuroMillions. Als ik daar zou winnen zou ik het geld gebruiken om ons leven aangenamer te maken, ik zou het huis ook afbetalen en dergelijke maar ik zou wel kijken om op papier te zetten dat het geld van mij blijft als we uit elkaar zouden gaan. (tenzij het 230 miljoen is, pft ik kan ook wel rondkomen met 100 miljoen. Of ik koop hem uit voor 50 miljoen of zo).

Ze zou sowieso niet moeten blijven gaan werken, maar de helft geven zomaar nu ook niet. Ze zou sowieso wel een mooi bedrag krijgen waarmee ze gerust is. Daarnaast zou ik op de gemeenschappelijke een serieus bedrag zetten waar ze mee kan en mag doen wat ze wil, zodat ze dat bedrag dat ik gaf voor zich kan houden.

Hoe noemt gij dit dan?
Al gedacht aan daadwerkelijk een lening aan te gaan? Dan is er niets gelogen aan.
Ik snap uw punt van "ik wil geen valse vrienden hebben en niet iedere bedelaar aan mijn deur hebben staan", natuurlijk snap ik dat. Maar uw volledige post beschrijft een redelijk "normaal" leven (blijven werken, 2e hands auto, normaal huis,...) + dan moeten liegen er bovenop om... enkel om dat "normaal" leven in stand te houden (vandaar mijn post).
Ja, ik zou dat doen. Na verloop van tijd kom ik in beter betaalde jobs terecht en kan ik al eens wat meer luxe tonen, zonder argwaan te creëren.
Ik zou absoluut blijven werken de 1ste jaren.
Waarom dan in godsnaam 230 miljoen euro hebben / meedoen? Dat is serieus fuck you money hoor...
Ik doe niet mee.
Als extra bonusvraag: Als ge uw vriendschappen enkel oprecht kunt houden door nooit te testen of ze oprecht blijven onder druk, of erger nog door te geloven dat ze sowieso NIET (allemaal) oprecht blijven onder druk... hoe oprecht zijn die dan wel.
Geld is een vreemd dingetje. Ik weet welke vrienden oprecht zijn en dat zijn er echt niet zo veel. Ik kom mss aan 5 mensen waar ik mijn hand voor in het vuur wil steken dat ze echt oprecht blijven nadat ik hen vertel euromilions winnaar te zijn. Een handvol twijfelgevallen en dan een hele hoop zeker niet.

Je moet het echt niet onderschatten. Jarenlang een "normaal" leventje en dan plots een gespekte bankrekening.. Ik zou er dus rustig onder blijven en vooral geen dingen beginnen doen waar ik achteraf spijt zou van krijgen.

Maar goed, iedereen zou er iets anders mee doen en dat is prima.

Iemand die ik ken heeft al twee keer een zes op de lotto gehad...wel nog in de tijden van Belgische Frank. Dat waren toen nog niet die gigantische bedragen zoals nu. De tweede keer dat ze wonnen hadden er meerdere mensen de 6 cijfers juist.
Zij hebben hun huis mooi kunnen afwerken, leuke extraatjes en zij is een paar jaar thuis gebleven voor de kinderen en is daarna halftijds gaan werken.
Ik ken ook zo iemand die twee keer de lotto gewonnen heeft.
Eerste keer dat die won vollen bak geld uitgeven dat het na iets meer dan 1 jaar allemaal op was.
Paar jaar later wint die opnieuw, je zou denken dat die zijn lesje geleerd heeft, maar toch niet, opnieuw rijkelijk met geld strooien en een paar jaar later bij het ocmw moeten gaan aankloppen omdat hij geen cent meer had, nee in de plaats zelfs een hele hoop schulden.

Het moeilijkste na zo’n euromillions winst zou zowieso monogamie zijn. (Je hebt er ook de tijd voor he)

Verbaas mij er wel over hoe hard de rest hier bezig is, met "och hemeltje wat gaat de buitenwereld/vrienden denken"

Als narcist winnen maakt het dus een pak makkelijker. :coolbrows:

Mijn 3 beste kameraden krijgen een cheque waar ze hun huis mee kunnen afbetalen. (met als enige voorwaarde dat we daar nooit meer over spreken)
Als je zo'n absurd bedrag wint, moet je gewoon goed voor je directe omgeving zorgen. (als die zelf al van hun woning aflossing vanaf zijn, is er al een pak minder jaloezie.)

Voor mijn oprit van 200 meter zou een vrij hoge poort staan, weinig last van de rest van de wereld.

Ik denk niet dat mensen het aan mij zouden zien dat ik plots 200 miljoen rijker zou geworden zijn, en ik denk ook niet dat iemand het zou weten. Het is niet dat ik van de ene op de andere dag een ferrari of buitenverblijf zou kopen. Sowieso is het slimste om daar eventjes goed over na te denken wat te doen en me goed te informeren en niet te overhaast beslissingen te nemen, maar ik denk wel dat ik het enerzijds als een kans zou zien om er iets mee te doen (investeren, ondernemen).

Nu hoef ik geen 200 miljoen te hebben, dat is al een absurd bedrag. Mocht ik bvb. 10.000 winnen zou ik wellicht investeren in een reis ofzo. En met 200 miljoen eigenlijk idem dito, niet 200 miljoen aan een reis maar ik zou wel zeker een beetje rondtrekken en dingen zien (Japan, IJsland, Indonesië).

Qua vrijgevigheid, ik denk wel dat ik projecten zou steunen die me nauw aan het hart liggen, maar niet echt voor de hand liggende altijd, maar echt projecten die zelfs met een kleine bijdrage al iets zijn. Enig probleem is een beetje de argwaan die spenderen zou kunnen opwekken. Zelfs als je 1/400ste uitgeeft op een jaar tijd wat 500.000 euro is, zouden er al vraagtekens zijn.

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat mensen het aan mij zouden zien dat ik plots 200 miljoen rijker zou geworden zijn, en ik denk ook niet dat iemand het zou weten. Het is niet dat ik van de ene op de andere dag een ferrari of buitenverblijf zou kopen. Sowieso is het slimste om daar eventjes goed over na te denken wat te doen en me goed te informeren en niet te overhaast beslissingen te nemen, maar ik denk wel dat ik het enerzijds als een kans zou zien om er iets mee te doen (investeren, ondernemen).

Nu hoef ik geen 200 miljoen te hebben, dat is al een absurd bedrag. Mocht ik bvb. 10.000 winnen zou ik wellicht investeren in een reis ofzo. En met 200 miljoen eigenlijk idem dito, niet 200 miljoen aan een reis maar ik zou wel zeker een beetje rondtrekken en dingen zien (Japan, IJsland, Indonesië).

Qua vrijgevigheid, ik denk wel dat ik projecten zou steunen die me nauw aan het hart liggen, maar niet echt voor de hand liggende altijd, maar echt projecten die zelfs met een kleine bijdrage al iets zijn. Enig probleem is een beetje de argwaan die spenderen zou kunnen opwekken. Zelfs als je 1/400ste uitgeeft op een jaar tijd wat 500.000 euro is, zouden er al vraagtekens zijn.
Als je ooit wint. 10 000 voor jou en voor de overschat geef ik je anders wel mijn rekeningnummer.

Tja, enig probleem is dat ik niet meespeel met Lotto of EuroMillions dus de kans is niet 1 op 1 miljoen+, de kans is gewoon 0 op 1miljoen+.

:unsure: onderzoeksinstituut oprichten met geld genoeg om wereldtop te worden en dan de prof naar mijn pijpen laten dansen in plaats van ik naar die van haar :unsure:

Ik moet @Topgear toch ook deels bijtreden. Ik heb het hier ook al geschreven, maar ik zou toch ook eerst een paar vastgoedprojecten uit de grond stampen alvorens echt geld te beginnen uitgeven.

Mensen mogen dan gerust zien dat ik goed boer, dus nadien zou ik mij wel wat dikke auto's ed kopen, maar er is nog een verschil tussen plots euromillions winnen en het geld door ramen en deuren gooien en er hard voor gewerkt hebben en daardoor meer kunnen dan een ander. Echt liegen is dat niet, maar ik zou toch liever hebben dat mensen denken dat het geld er is door succesvolle vastgoed- en andere projecten dan door het winnen van euromillions.

Ik geniet zelf ook meer van met wat vrienden en een bak Jupiler rond het vuur te zitten of op café aan de toog te hangen, dan in één of andere hippe strandbar de grote Jan te gaan uithangen. Wat mijn sociaal leven betreft zou ik dat dus ook liefst van al zo houden, en dat lijkt me ook wel makkelijker als ge niet constant de ogen uitsteekt van de mensen en hen confronteert met uw rijkdom.
Ge kunt het ook hybride aanpakken

Zeggen aan de buitenwereld dat ge geinvesteerd hebt in vastgoed, t zou al raar zijn dat ge daarin uw volledige inbreng kwijt zijt, dit een paar jaar, en daarna zogezegd (of echt) investeren in aandelen, zodat ge een vastgoed portefeuille hebt en een aandelen portefeuille, daarna investeren in een overkoepelende firma, daarna in whatever investering potentieel geld kan opbrengen, goud, grondstoffen, etc. en alle soorten van domeinen waarin je kan investeren en dat geld kan opbrengen...

Geen kat weet of ge het daar allemaal echt goed of slecht in doet... Gaat het ene wat minder kan je zeggen, ja maar heb op tijd verkocht en geinvesteerd in iets anders dat op dat moment wel boomt... Op deze manier lijkt het naar de buitenwereld toe dat ge echt aan het opwerken zijt... Nu gemakkelijker gezegd dan gedaan, je moet enigszins wat kennis hebben van waarin je zogezegd aan het investeren bent

TL, DR. : in essentie is het ook liegen naar de buitenwereld toe, maar lijkt het aldus zo dat ge door de juiste beslissingen te nemen het goed doet... Again, er gaan altijd moeilijke vragen komen, en het kan ook een bezigheid zijn om een fun bedrijfje te runnen, maar als uw identiteit als winnaar van de grote pot niet gekend is gaat er in principe niemand uw rekening maken en hebt ge wel redenen om zogezegd zo een rijkelijk leven te kunnen leiden... Maar hoe ge het draait of keert jaloerse blikken zult ge altijd hebben, en dus afgunst ook

Als iedereen weet dat gij de grote pot hebt gewonnen laten ze u geen 2 seconden met rust denk ik, dusja, ik zou het zo proberen, ik weet niet, ik zeg maar iets, tot de dag dat het zover is, iedereen reageert hierop anders

Edit, of ge koopt de rechten finaal over van een evergreen, genoeg inkomsten om van sommige muziek te kunnen leven dat veel gedraaid wordt, eenmaal ge dat binnen hebt kunt ge dan echt 'rentenieren' zogezegd... Blijft dus inderdaad één grote leugen naar de buitenwereld toe

Laatst bewerkt:
Ge kunt het ook hybride aanpakken

Zeggen aan de buitenwereld dat ge geinvesteerd hebt in vastgoed, t zou al raar zijn dat ge daarin uw volledige inbreng kwijt zijt, dit een paar jaar, en daarna zogezegd (of echt) investeren in aandelen, zodat ge een vastgoed portefeuille hebt en een aandelen portefeuille, daarna investeren in een overkoepelende firma, daarna in whatever investering potentieel geld kan opbrengen, goud, grondstoffen, etc. en alle soorten van domeinen waarin je kan investeren en dat geld kan opbrengen...

Geen kat weet of ge het daar allemaal echt goed of slecht in doet... Gaat het ene wat minder kan je zeggen, ja maar heb op tijd verkocht en geinvesteerd in iets anders dat op dat moment wel boomt... Op deze manier lijkt het naar de buitenwereld toe dat ge echt aan het opwerken zijt... Nu gemakkelijker gezegd dan gedaan, je moet enigszins wat kennis hebben van waarin je zogezegd aan het investeren bent

TL, DR. : in essentie is het ook liegen naar de buitenwereld toe, maar lijkt het aldus zo dat ge door de juiste beslissingen te nemen het goed doet... Again, er gaan altijd moeilijke vragen komen, en het kan ook een bezigheid zijn om een fun bedrijfje te runnen, maar als uw identiteit als winnaar van de grote pot niet gekend is gaat er in principe niemand uw rekening maken en hebt ge wel redenen om zogezegd zo een rijkelijk leven te kunnen leiden... Maar hoe ge het draait of keert jaloerse blikken zult ge altijd hebben, en dus afgunst ook

Als iedereen weet dat gij de grote pot hebt gewonnen laten ze u geen 2 seconden met rust denk ik, dusja, ik zou het zo proberen, ik weet niet, ik zeg maar iets, tot de dag dat het zover is, iedereen reageert hierop anders

Edit, of ge koopt de rechten finaal over van een evergreen, genoeg inkomsten om van sommige muziek te kunnen leven dat veel gedraaid wordt, eenmaal ge dat binnen hebt kunt ge dan echt 'rentenieren' zogezegd... Blijft dus inderdaad één
grote leugen naar de buitenwereld toe

Als eenmanszaak dan toch want de cijfers van je bvba staan op internet.

Makkelijk praten om niet te delen met je partner, of toch niet 50/50. Hoe zouden jullie reageren moest jullie vrouw/man ineens 200 miljoen winnen je er niets van krijgt? Zou toch pikken van je levenspartner lijkt me? Ik zou -hoe graag ik mijn vrouw ook zie- wel "schrik" hebben dat ze 't afbolt met 100 miljoen, yolo, independant woman :unsure: maar da's een normale reactie denk ik?

Anyway, ik ken iemand die op zijn bruiloft geen geld wou ontvangen van gasten, enkel win for life ticketjes. Heeft dus effectief ergens een bedrag van 2000 euro per maand gewonnen, levenslang. Heeft het verborgen gehouden, maar na een maand begon iedereen te speculeren. Nu ja, als je een splinternieuwe iPhone koopt, hem straalbezopen op grond smijt en er op begint te pissen.. Dan beginnen de mensen te speculeren.

Ik zou het zelf niet aan de grote klok hangen, maar het ook niet verbergen. Alleszins niet meer voltijds gaan werken als slaaf van het systeem, dat niet. Wel investeren in projecten waar ik mezelf helemaal in kan vinden en aanleunen bij mijn interesses. Lokale ambacht, kruidenierszaakjes en speciaalzaakjes, wijn, ... Hetgeen ik het meeste schrik van zou hebben is "jaloezie" of afgunst van goede vrienden, en eenzaam overblijven met mijn berg geld.

Enfin, als ik op mijn berg zit in 't zuiden van Spanje...

Terug
Bovenaan