Wat zijn jullie prognoses over de rente?

Hoe zien jullie de rente evolueren de komende periode?

• Daling op korte termijn én daling op lange termijn

Stemmen: 24 68,6%
  • Daling op korte termijn maar stijging op lange termijn

Stemmen: 4 11,4%
  • Stijging op korte termijn maar daling op lange termijn

Stemmen: 2 5,7%
  • Stijging op korte termijn én stijging op lange termijn

Stemmen: 5 14,3%

• Totaal aantal stemmers
    35

mac-bc

Banned
Beste forumleden,

Ik ben de laatste tijd nauwgezet bezig met de (prognose van de) rentes aan het opvolgen omdat ik een grote lening moet afsluiten maar ik vond hier nergens een apart topic over. Dat leek me dus dringend tijd.

Temeer omdat de rente een heel bepalende parameter is in alles wat met economie te maken heeft. Het bepaalt in grote mate uw strategische financiële keuzes, zowel als particulier dan wel als ondernemer. Het heeft impact op spaarboekjes, obligaties, aandelen, leningen, ...

Een nauw verwant begrip is de inflatie. Als die de pan uitswingt (zoals we de afgelopen jaren gezien hebben), dan laten centrale banken de rente stijgen om investeringen af te remmen en vice versa. Het doel van de ECB is bijvoorbeeld om rond de 2% te zitten. Een beheersbaar niveau, maar toch voldoende om de staatsschulden te laten weg-inflateren.
In België zijn de lonen ook in zekere zin gekoppeld aan de inflatie met ons systeem van automatische indexaties. Wie leent aan een lage vaste rente en zijn loon automatisch geïndexeerd ziet worden, creëert op die manier een perfecte bescherming tegen inflatie.

Kortom: erg relevant begrip en iedereen heeft ermee te maken.
Nu is mijn concrete vraag: hoe zien jullie de rente evolueren op korte termijn (enkele weken/maanden) en op lange termijn (enkele jaren)? Vul gerust de poll in en aarzel niet om extra duiding te geven.

Kan het enkel stijgen of dalen of is een stabiele situatie niet mogelijk? Tussen begin 2017 en begin 2022 zijn de rentevoeten nochtans nauwelijks gewijzigd...

(verder heb ik geen idee, teveel onzekerheden in de wereld om voorspellingen te doen, lijkt me).

Op korte termijn dalen, op lange termijn heb ik geen kristallen bol.

Korte termijn aangezien het al aangekondigd was door de centrale bank, of zo dacht ik mij te herinneren, dat ze de intresten zouden doen dalen.

Op korte termijn dalen, op lange termijn heb ik geen kristallen bol.

Korte termijn aangezien het al aangekondigd was door de centrale bank, of zo dacht ik mij te herinneren, dat ze de intresten zouden doen dalen.
Vaak al voor dat er een aankondiging is, wordt de rentestijging/daling verwerkt in tarieven. Die aankondiging is nu al even, dus de aangekondigde daling is zeker al verwerkt. Wat niet wil zeggen dat er niet nog dalingen (of terug stijgingen) in de toekomst kunnen zijn die nog NIET verwerkt zijn...

Vaak al voor dat er een aankondiging is, wordt de rentestijging/daling verwerkt in tarieven. Die aankondiging is nu al even, dus de aangekondigde daling is zeker al verwerkt. Wat niet wil zeggen dat er niet nog dalingen (of terug stijgingen) in de toekomst kunnen zijn die nog NIET verwerkt zijn...

Was nu ook niet zolang, maar meestal proberen de banken daar wel op te anticiperen. Maar met de problemen die we hebben, het feit dat veel overheden nu al kreunen onder de rentelasten, ben ik eerder van de gedachte dat de renten op korte termijn nog zullen dalen.

Maar zoals al gezegd is dit koffiedik kijken. Ik ben niet beslagen genoeg om dit te gaan voorspellen. Lijkt mij persoonlijk ook onbegonnen werk.

Kan het enkel stijgen of dalen of is een stabiele situatie niet mogelijk? Tussen begin 2017 en begin 2022 zijn de rentevoeten nochtans nauwelijks gewijzigd...

(verder heb ik geen idee, teveel onzekerheden in de wereld om voorspellingen te doen, lijkt me).

Ik twijfelde nog om dit als keuze toe te voegen maar toen dacht ik: perfect stabiel blijven kan niet. Het zal altijd licht stijgen of dalen, hoe subtiel ook. Kleur bekennen! ;)

Om zelf nog even mijn pro's en contra's te geven:
  • PRO rentedaling: veel Europese landen kampen met gigantische schulden. Er zal dus een blijvend grote politieke druk uitgeoefend worden om de rente niet te fel te laten doorstijgen zodat die schulden betaalbaar blijven.
  • PRO rentestijging: we leven momenteel nog steeds in een heel geglobaliseerde wereld. Veel van onze producten worden spotgoedkoop gemaakt in China en worden massaal gedumpt op onze Europese markten. Daar zijn echter veranderende omstandigheden op til: Trump die een nieuwe handelsoorlog zal uitlokken waardoor er protectionisme ontstaat. Zal Europa daar in meegaan of niet? Wellicht wel, zij het in iets mindere mate. Invoertarieven zullen doorgerekend worden. Ook handelsroutes kunnen plots lamgelegd worden door oorlog of onrust. Kijk maar naar de Houthi-rebellen. Dit kan allemaal forse prijsstijgingen tot gevolg hebben. Dat veroorzaakt inflatie. Waardoor er druk zal komen om de rente te verhogen. Bovendien is in het verleden blijkbaar al vaak gebleken dat inflatiepieken in twee golven komen, waarvan men er nu al eentje heeft gehad. Binnenkort een tweede?
Welke van de twee bovenstaande aspecten de doorslag zullen geven is uiteraard zeer moeilijk te bepalen. Daarom hoor ik graag hoe anderen daarover denken en of ik nog aspecten uit het oog verlies.

Laatst bewerkt:
Ik twijfelde nog om dit als keuze toe te voegen maar toen dacht ik: perfect stabiel blijven kan niet. Het zal altijd licht stijgen of dalen, hoe subtiel ook. Kleur bekennen! ;)
Ik verwacht toch dat je significante stijgingen of dalingen wil, niet puur of iets stijgt of daalt.

Waar je dat principe van die inflatiepieken in 2 golven hebt, geen idee.

Lage/zero rente is als een opiaat voor de economie. Het is een verslavend pact met de duivel.
Eens je die weg bent ingeslagen, geraak je er niet meer vanaf.

De "hoge" rente van de afgelopen twee jaar stelde al bij al historisch gezien niks voor ... Maar heel de Europese economie ligt kennelijk al in de prak.

Ik verwacht toch dat je significante stijgingen of dalingen wil, niet puur of iets stijgt of daalt.

Waar je dat principe van die inflatiepieken in 2 golven hebt, geen idee.

Info kwam volgens mij van Stefan Willems, de relatief bekende beursanalist die ook voor Spaarvarkens werkt. Niet gedubbelcheckt door mij overigens.

Dalen op korte termijn, dat is zo goed als zeker. In Europa sputtert de economie traag vooruit door de zwakke ondernemerszin, overregulering, veel te hoge government spending aan zaken die economische inactiviteit in de hand werken (werkloosheidsuitkeringen/leeflonen/...), enz.
Europa heeft lage rentes nodig om de economie te stimuleren, met hoge rentes worden investeringen net moeilijker.

Als je nu voor lening gaat bij de bank zou ik voor een variabele rate gaan.
Mocht ik zelf een interest rate swap kunnen afsluiten (floating rate payer) zou ik het onmiddellijk doen.

Info kwam volgens mij van Stefan Willems, de relatief bekende beursanalist die ook voor Spaarvarkens werkt. Niet gedubbelcheckt door mij overigens.
Dat is nu wel geen macro economische expert, hij heeft ook geen achtergrond in FX of interest rate beleggingen denk ik. Hij kan zijn mening erover hebben, maar die is imo niet meer waard dan die van jan met de pet.

Dalen op korte termijn, dat is zo goed als zeker. In Europa sputtert de economie traag vooruit door de zwakke ondernemerszin, overregulering, veel te hoge government spending aan zaken die economische inactiviteit in de hand werken (werkloosheidsuitkeringen/leeflonen/...), enz.
Europa heeft lage rentes nodig om de economie te stimuleren, met hoge rentes worden investeringen net moeilijker.

Is dat inclusief de realiteit die JPV hier eerder al schetste? Namelijk dat de toekomstige en verwachtte rentedalingen, nu al ingeprijsd zitten in de huidige rentetarieven.

Mooi voorbeeld hebben we gisteren gezien na de uitspraken van de Federal Reserve:
  • Men verwacht nog steeds 2 rentedalingen volgend jaar dus je zou kunnen denken dat de rente nog zal dalen
  • Maar omdat men er méér had verwacht, stijgt de rente i.p.v. dalen

Als je nu voor lening gaat bij de bank zou ik voor een variabele rate gaan.
Mocht ik zelf een interest rate swap kunnen afsluiten (floating rate payer) zou ik het onmiddellijk doen.

Probleem is dat variabele rentes op dit moment nog duurder staan dan vaste. Scheelt niet veel maar toch.

Dat is nu wel geen macro economische expert, hij heeft ook geen achtergrond in FX of interest rate beleggingen denk ik. Hij kan zijn mening erover hebben, maar die is imo niet meer waard dan die van jan met de pet.

Ok, fair enough.

Is dat inclusief de realiteit die JPV hier eerder al schetste? Namelijk dat de toekomstige en verwachtte rentedalingen, nu al ingeprijsd zitten in de huidige rentetarieven.
Ja die verwachtingen zitten (imo) in de huidige rentes inbegrepen. Iedereen verwacht deze dalingen, ze gaan niet als een verrassing komen.

Probleem is dat variabele rentes op dit moment nog duurder staan dan vaste. Scheelt niet veel maar toch.
Dat bevestigt net het bovenstaande, iedereen verwacht lagere rentevoeten in de toekomst, daarom staan vaste rentes vandaag hoger dan de vlottende.

Gisteren de hoogste renteklim gezien in meer dan 20 jaar.
OLO op 10 jaar klom met meer dan 25 basispunten. :o

Na het last-minute afspringen van het ondertekenen van mijn investeringskrediet op een zeer aantrekkelijke rentevoet een maand geleden, doet dit pijn aan mijn ogen. Of hoe Trump werkelijk alles naar de kloten helpt.

Terug
Bovenaan