Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

• < 2000€

Stemmen: 8 1,8%
  • 2000€ tot 2500€

Stemmen: 7 1,6%
  • 2500€ tot 3000€

Stemmen: 15 3,4%
  • 3000€ tot 3500€

Stemmen: 27 6,1%
  • 3500€ tot 4000€

Stemmen: 44 10,0%
  • 4000€ tot 4500€

Stemmen: 60 13,6%
  • 4500€ tot 5000€

Stemmen: 69 15,6%
  • 5000€ tot 5500€

Stemmen: 62 14,1%
  • 5500€ tot 6000€

Stemmen: 40 9,1%
  • 6000€ tot 6500€

Stemmen: 21 4,8%
  • 6500€ tot 7000€

Stemmen: 24 5,4%
  • 7000€ tot 7500€

Stemmen: 11 2,5%
  • 7500€ tot 8000€

Stemmen: 7 1,6%
  • > 8000€

Stemmen: 15 3,4%
  • > 9000€

Stemmen: 5 1,1%
  • > 10000€

Stemmen: 26 5,9%

• Totaal aantal stemmers
    441
Zijn dat niet de uurlonen voor arbeiders die jij daar hebt? Ik bedoel uurloon van een freelancer zelfstandige.
Gemiddelde van een arbeider is 16€ volgens glassdoor: https://nl.glassdoor.be/Salarissen/arbeider-salarissen-SRCH_KO0,8.htm

Dat cijfer hierboven is van alle sectoren: https://www.jobat.be/nl/art/belgische-uurlonen-bij-hoogste-van-de-wereld

Het ging mij gewoon om 60€ bestempelen als ‘loontje’, terwijl dat dubbel zo veel is als gemiddeld, in een land waar de lonen al bij de top-10 hoogste liggen.

ik heb een paar dingen door elkaar gehaald tis niet omdat freelancer misschien 60 euro per uur aanrekent dat die zijn brutoloon ook 60 euro per uur is. Dat ingewikkelde gedoe en gegoochel met cijfers en hun boekhouding is de reden waarom die excluded zijn van de poll. Al zullen er vast wel zijn die de openingspost niet gelezen hebben.

Een poll voor de freelancers “hoeveel euro factureerde je aan uurtarief in 2024” zou een leuke analoge poll kunnen zijn misschien?

Laatst bewerkt:
Het klinkt hautaine, maar 10.000 euro inkomsten per maand voor een Freelancer is niet echt om omver van te vallen hoor.

Maar uiteraard kan je dan niet spreken van "brutoloon". Er gaan veel kosten van af. Maar toch, je kan in die regio's dan toch spreken van een bruto-loon van die groot-orde, mits optimalisatie.

Iemand die 5k bruto verdient (gezien dat de mediaan hier lijkt), met groepsverzekeringen, MC's, auto etc kost ook veel meer dan die 5000 euro natuurlijk.
Als we 5k x 13,85 x1,25/12 zit je al aan 7200 per maand aan basisloon incl. vakantiegeld, 13de maand en werkgevers RSZ. Moet er nog een auto, groepsverzekering, MC's, ecocheques, bonussen etc erbij. Iemand die 5k bruto met stevige secundaire voordelen krijgt kost dus ook bijna 10k per maand voor de werkgever.

ik heb een paar dingen door elkaar gehaald tis niet omdat freelancer misschien 60 euro per uur aanrekent dat die zijn brutoloon ook 60 euro per uur is. Dat ingewikkelde gedoe en gegoochel met cijfers en hun boekhouding is de reden waarom die excluded zijn van de poll. Al zullen er vast wel zijn die de openingspost niet gelezen hebben.

Een poll voor de freelancers “hoeveel euro factureerde je aan uurtarief in 2024” zou een leuke analoge poll kunnen zijn misschien?
Zou inderdaad het equivalent zijn en op zich ook een veel "eenvoudiger" topic als het puur over de freelancers gaat zonder kosten, zonder leningen, etc... Toch wat anders dan de tientalle fiscale koterijen van werknemers om rekening mee te houden.

Als het gaat over zelfstandigen toutcourt, dan moet je al de resultatenrekeningen gaan vergelijken, onbegonnen werk...

Iemand die 5k bruto verdient (gezien dat de mediaan hier lijkt), met groepsverzekeringen, MC's, auto etc kost ook veel meer dan die 5000 euro natuurlijk.
Als we 5k x 13,85 x1,25/12 zit je al aan 7200 per maand aan basisloon incl. vakantiegeld, 13de maand en werkgevers RSZ. Moet er nog een auto, groepsverzekering, MC's, ecocheques, bonussen etc erbij. Iemand die 5k bruto met stevige secundaire voordelen krijgt kost dus ook bijna 10k per maand voor de werkgever.
Ik wil zeker niet off-topic gaan, maar er is een reden dat geen enkele zinnige Freelancer zichzelf een loon van 5k per maand uitkeert ook al is dat 15k per maand dat er binnenkomt.

Maar... dan hebben we het inderdaad over het vlaamse fiscaliteits-systeem en dat potje gaan we hier niet opentrekken :)

Ik wil zeker niet off-topic gaan, maar er is een reden dat geen enkele zinnige Freelancer zichzelf een loon van 5k per maand uitkeert ook al is dat 15k per maand dat er binnenkomt.

Maar... dan hebben we het inderdaad over het vlaamse fiscaliteits-systeem en dat potje gaan we hier niet opentrekken :)

Het was meer dat een inkomen van 10k voor een freelancer idd niet gek veel is, aangezien de opgenoemde kosten een freelancer zelf moet bekostigen. We hebben er hier een paar in het team en die zitten aan 16-20k per maand.

Ik heb vaste collega's genoeg die de 10k/maand aantikken, maar dat is zowat de oudere garde met veel anciëniteit. Sub 45'ers zoals ik zitten daar evenwel niet tussen.
10k/maand is voor mij persoonlijk ook geen optie, mijn level stopt ergens rond de 7,5k bruto, ikzelf zit daar nog een stuk onder, maar evenzeer in het gedeelte van de loonband waar opslag nietmeer vanzelfsprekend is. 10% bovenop de index zoals vorig jaar zal ik nietmeer moeten verwachten.

Er worden ook veel termen door elkaar gebruikt.
Zelfstandige, ondernemer, freelancer, eenmanszaak,...

Eenmanszaak is nog iets helemaal anders.
De meeste zelfstandige hier werken via een BV en krijgen dus een brutoloon vanuit die bv.
en dat brutoloon is meestal "zo laag mogelijk", hoe lager hoe beter :)

en dat brutoloon is meestal "zo laag mogelijk", hoe lager hoe beter :)
Meestal zal dat het geval zijn, maar het is wel bruto. Ook risico's aan verbonden om 3 of 5 jaar te wachten met dividend uit te keren.
de afgelopen 3 a 4 jaar maak je er bijna verlies op door de index.

Voor zelfstandigen is onderling vergelijken op basis van loon uiteraard zinloos :p. Het is wel veel gemakkelijker: je kan gewoon de omzet vergelijken en voor freelancers specifiek op basis van de dayrate. Dat is ons "brutoloon" en de enige zinvolle vergelijking.

Jammer als er zelfstandigen deze poll ook hebben ingevuld want dat verdraait de resultaten natuurlijk: als bediende is €10k+ een echt toploon, als doorsnee freelancer is een dagtarief van €500 eerder aan de lage kant maar heb je natuurlijk ook heel wat extra kosten (boekhouder, auto, verzekeringen, ...) dus totaal niet relevant.

Meestal zal dat het geval zijn, maar het is wel bruto. Ook risico's aan verbonden om 3 of 5 jaar te wachten met dividend uit te keren.
de afgelopen 3 a 4 jaar maak je er bijna verlies op door de index.
Helemaal correct. En de opportuniteitskosten die hiermee verbonden zijn ook niet onderschatten.

It's no free lunch.

Voor zelfstandigen is onderling vergelijken op basis van loon uiteraard zinloos :p. Het is wel veel gemakkelijker: je kan gewoon de omzet vergelijken en voor freelancers specifiek op basis van de dayrate. Dat is ons "brutoloon" en de enige zinvolle vergelijking.

Jammer als er zelfstandigen deze poll ook hebben ingevuld want dat verdraait de resultaten natuurlijk: als bediende is €10k+ een echt toploon, als doorsnee freelancer is een dagtarief van €500 eerder aan de lage kant maar heb je natuurlijk ook heel wat extra kosten (boekhouder, auto, verzekeringen, ...) dus totaal niet relevant.
Kopt volledig, maar een omzet van 500 euro dagtarief (10k maandomzet) is +/- 5000 euro netto/maand na optimalisatie (dus na 3 of 5 jaar uitbetaling dividend).
terwijl 10k bruto ook +/- 5k netto zal zijn. Dus op zich zijn ze wel gelijklopend, maar 10k als werknemer is veel moeilijker te bekomen dan 10k omzet als freelancer, de echte ondernemer buiten beschouwing gelaten. (afhankelijk van sector natuurlijk.

Kopt volledig, maar een omzet van 500 euro dagtarief (10k maandomzet) is +/- 5000 euro netto/maand na optimalisatie (dus na 3 of 5 jaar uitbetaling dividend).
terwijl 10k bruto ook +/- 5k netto zal zijn. Dus op zich zijn ze wel gelijklopend.
Een brutoloon van 5k plus thuiswerkvergoeding, internet vergoeding, carwash vergoeding, maaltijd cheques, eco cheques, groepsverzekering, premium hospitalisatie verzekering, dubbel vakantiegeld, eindejaarspremie, lease auto van 1000 euro per maand, tankkaart voor privé gebruik, laadpaal thuis, cafetariaplan met netto optimalisatie voor pensioensparen speedpedelec home-office materiaal gsm… is ook minstens 5k netto. Hetzelfde nettoloon als iemand met 10k bruto loon.

Dus die mogen dan ook >10k bruto invullen?

Laatst bewerkt:
Een brutoloon van 5k plus thuiswerkvergoeding, internet vergoeding, carwash vergoeding, maaltijd cheques, eco cheques, groepsverzekering, premium hospitalisatie verzekering, dubbel vakantiegeld, eindejaarspremie, lease auto van 1000 euro per maand, tankkaart voor privé gebruik, laadpaal thuis, cafetariaplan met netto optimalisatie voor pensioensparen speedpedelec home-office materiaal gsm… is ook minstens 5k netto. Hetzelfde nettoloon als iemand met 10k bruto loon.

Dus die mogen dan ook >10k bruto invullen?
Neen want 5k bruto.
Die ´zelfstandige´ heeft bijna al die voordelen ook.

Neen want 5k bruto.
Die ´zelfstandige´ heeft bijna al die voordelen ook.
A die freelancer met 10k maandomzet neemt al die voordelen die ik opsomde (verzekeringen, auto, tankkaart, vakantiegeld, maaltijdcheques, hoop netto vergoedingen…) of gelijk equivalent zelf ook en houdt daarbovenop ook nog eens 5k netto extra op zijn spaarrekening over per maand? Mhm k dat had ik niet verwacht.

Laatst bewerkt:
A die freelancer met 10k maandomzet neemt al die voordelen die ik opsomde of gelijk equivalent zelf ook en houdt dan op het einde nog altijd 5k netto op zijn spaarrekening over per maand? Mhm k dat had ik niet verwacht.
+/- ja

thuiswerkvergoeding/huur ruimte, internet vergoeding, carwash vergoeding, maaltijd cheques, eco cheques, groepsverzekering/ipt/vapz, premium hospitalisatie verzekering, dubbel vakantiegeld, eindejaarspremie, lease auto van xxxx euro per maand, tankkaart voor privé gebruik, laadpaal thuis, cafetariaplan met netto optimalisatie voor pensioensparen speedpedelec/fiets home-office materiaal gsm,...

Deze heb ik +/- en er is nog veel meer mogelijk.

Klopt ik zit met €5200 ongeveer €100k excl. Rsz kosten voor mijn werkgever.

Dus vanaf 5k bruto kan je gewoon beter overstappen naar zelfstandigheid. Het is me een raadsel waarom er op dit moment zo weinig freelancers zijn met de huidige belastingsdruk.

Dus vanaf 5k bruto kan je gewoon beter overstappen naar zelfstandigheid. Het is me een raadsel waarom er op dit moment zo weinig freelancers zijn met de huidige belastingsdruk.
In niet elke sector is dit zo ingeburgerd als in de IT.

Terug
Bovenaan