Wat lezen jullie kinderen/lazen jullie als kind?

Ik heb nooit echt veel boeken gelezen als kind, wel veel strips (de smurfen, jommeke, later nero, kiekeboe, fc. de kampioenen, paar s&w's ook). Van echte leesboeken bitterweinig maar naar de bronnen van de nijl van guy didelez vond ik wel een leuk boek, is me bijgebleven door het ontdekkingskarakter van het boek (maar wel een kinderboek dus). Als heel klein kind heb ik ook nog vos & haas gelezen. Andere kinderboeken zijn me niet bijgebleven.

Als kind las ik eigenlijk veel meer non-fictie, ik ging altijd naar weer & klimaat sectie in bib of ruimtesectie in bib, en ook sportsectie. Misschien niet altijd om echt te lezen, maar eens te doorbladeren.

Ook vaak krant en tijdschriften gelezen. Blijkbaar las ik al knack van in de kleuterklas, al denk ik dat mijn ma daarin overdrijft als ze dat zegt. De jaaroverzichten vond ik wel altijd interessant, maar dat ik die op zo jonge leeftijd zag kan ik moeilijk geloven. We gingen ook vaak naar de boekenbeurs, al kocht ik daar zelden iets van en zou ik dat nu niet meer doen (te veel volk, en geen nut).
 
Laatst bewerkt:
Als kind was ik fan van Tonke Dragt en Thea Beckman. Op jongere leeftijd was dat meer Roald Dahl. Onze oudste zoon (11), die tot een paar maanden terug meestal weinig zin had in boeken lezen, heeft intussen al een paar Beckman boeken verslonden en is nu bezig aan allerhande boeken waar hij van gehoord heeft op boekbesprekingen op school. We gaan om de zoveel weken naar de bib. Een jaar of twee terug heeft hij er ook een aantal gelezen van de magische boomhut en Tom Groot. Ook de boeken van Margit Auer leest hij graag.
 
Als kind vooral stripverhalen: mijn eerste strip heette Pol, over een beertje die avonturen beleefde. Daarna Sus & Wis en later De verhalen van Dupuis: Yoko Tsuno, Buck Danny, ...
Gewone romans ben ik beginnen lezen op mijn 11de. Ik had het voordeel dat mijn ouders een uitgebreide bibliotheek hebben dus ik zat nooit zonder leesmateriaal.
Mijn eerste romans waren van Karl May, over de avonturen van Winnetou & Old Shatterhand en er was ook een serie die zich in de woestijn afspeelde. Daarna verschillende genres gelezen:
Detective: Ellery Queen, Simenon, Agatha Christie.
Comedy: PG Wodehouse, Tom Sharpe.
Horror: Stephen King, James Herbert, EA Poe, Clive Barker.
En dan op mijn 14de mijn grote liefde ontdekt: sci-fi. Toen wel honderden boeken verslonden en mijn favoriete sci-fi auteur is Jack Vance.
 
Laatst bewerkt:
De koning van Katoren
Sterk Wanja

Gedeelde eerste plaats uit mijn jeugd. Beide heb ik meermaals gelezen. Fantatische boeken trouwens.
 
Kippenvel-boeken van R.L. Stine verslonden.

Die heb ook verslonden als kind. Eveneens de griezelboeken van Paul van Loon, Eddy C Bertin, Bies van Ede…

Ik was zelfs lid van de Griezelkrant. Dan kreeg je om de zoveel tijd iets toegestuurd en dan elke keer wachten tot het in de brievenbus zat.

edit: en mijn leerkracht in mijn laatste jaar in het lagere was ook fan. Tijdens de middagpauze het spel van de Griezelbus spelen :coolbrows:
 
Anthony Horowitz heb ik ook nog veel gelezen als kind. Strips zoals Thorgal en Rode Ridder waren ook zeer populair bij ons als tiener.

Ik ging geregeld naar de bib als kind om strips uit te lenen en helaas las ik ook geregeld tijdens het eten, zo ooit een kwak spaghetti saus in een geleende strip laten belanden...
Denk dat mijn vader, die een gigantisch groot lezer is, het me nog steeds niet vergeven heeft. Die erfenis gaat er ook niet van komen... :unsure:
 
Denk dat mijn vader, die een gigantisch groot lezer is, het me nog steeds niet vergeven heeft. Die erfenis gaat er ook niet van komen... :unsure:
Ik was (en ben nog steeds) het exact omgekeerde van mijn ouders op dat vlak. Supernetjes met mijn boeken, er mag geen kraakje in de rug komen, geen vlekken op het papier, ... dat zorgde wel eens voor wrevel met mijn ma omdat ze mijn boeken leende en ze dan zwaar gehavend terug gaf. :sop:
 
Ik was (en ben nog steeds) het exact omgekeerde van mijn ouders op dat vlak. Supernetjes met mijn boeken, er mag geen kraakje in de rug komen, geen vlekken op het papier, ... dat zorgde wel eens voor wrevel met mijn ma omdat ze mijn boeken leende en ze dan zwaar gehavend terug gaf. :sop:
Ik koop geen tweedehandsboeken tenzij ze echt vijftig jaar of ouder zijn en ga niet naar de bib. Nieuwe boeken zijn mijn enige ‘dada’ dus ik denk dat dat wel kan.
 
Ik was (en ben nog steeds) het exact omgekeerde van mijn ouders op dat vlak. Supernetjes met mijn boeken, er mag geen kraakje in de rug komen, geen vlekken op het papier, ... dat zorgde wel eens voor wrevel met mijn ma omdat ze mijn boeken leende en ze dan zwaar gehavend terug gaf. :sop:
Ik denk dus dat onze situaties volledig omgekeerd waren :D. Gelukkig ben ik volwassen geworden en draag ik nu een stuk beter zorg voor mijn boeken!
 
Terug
Bovenaan