Wat lezen jullie kinderen/lazen jullie als kind?

Squidward

Redacteur
Mijn oudste (10) zal nooit een fervent lezer worden, dat is voor mij geen probleem (wel jammer maar ach) maar hij is nu begonnen aan het vijfde studiejaar en dan zal er een eerste keer een boekbespreking(ske) gevraagd worden. Om een beetje het bos door de bomen te kunnen zien, vroeg ik mij af wat jullie kinderen zo al eens graag gelezen hebben. Mochten er kinderen (of jullie) tussen zitten die een taalproblematiek hadden, hoor ik het zeker graag. Zijn de boeken van RL Stine nog ‘cool’ tegenwoordig? Ik heb nog al mijn Top boeken van vroeger maar daar is hij nu nog te jong voor en de kinderboeken vanuit de tijd van zijn grootouders zijn ronduit traumatizerend (iemand ooit ‘Dikkie of het dagboek van een Zwaluwjong’ gelezen? 😭)
 
Als kind vooral strips :p
Ik weet nog wel dat we op een bepaald moment met het school naar de bib gingen, maar kan geen titels van boeken meer herinneren. Maar ik denk dat ik toen vooral strips meenam.
Ik ben pas later beginnen lezen toen ik ook in de volwassenafdeling ging snuffelen (geen idee waarom ik daar als <12-jarige niet durfde komen). Nooit geen 'zware' lectuur echter. Genre: Clive Cussler, Tom Clancy, Elizabeth George. Thrillers en scheepsverhalen.
Ik herinner me nog dat ik als zeventienjarige een boekbespreking moest doen van een serieuzer werk ''Max Havelaar' en eerlijk in mijn opstel geschreven had dat ik er niets van snapte. Dat was me zo'n saai boek en als het saai is, begin ik schuin te lezen :p En als ik de bespreking terug kreeg stond er ' je hebt er inderdaad niets van begrepen'. Lol.
Nochtans las ik op zich heel veel en graag, want ik ging elke 2 a 3 weken naar de bib om minstens twee boeken aangevuld met strips (en later ook cd's).
Ik blijf dat een fout vinden van scholen: ze moeten lezen stimuleren en dat doe je niet door maatschappelijke of zwaarwichtige boeken te geven als opdracht. Doe dat bij degene die talen volgen of dergelijke.
 
Ik was een boekenverslinder, net als mijn zus. En dat werd ook gestimuleerd van thuis uit. Met als gevolg dat ik als tienjarige Kruistocht in spijkerbroek naast mijn bed had liggen, maar evengoed Cujo van Stephen King.

Ik zou 'm dus gewoon meenemen naar de bib en carte blache geven. Of hij nu Dikkie Diks grote voorleesboek of Jamie Oliver zijn kookboek bespreekt, even goed, toch? 😉
 
Toen ik zo rond de leeftijd zat: De Vijf (Enid Blyton), de hardy boys, Bob Evers (Willy van der heide), Vlaamse Filmpjes, Marabou Pockets (vooral dan Bob Morane(Henri Vernes)), Anthony Horowitz natuurlijk. Ook davidsfonds uitgaven.
Eigenlijk toen al wel redelijk gedateerde boeken maar ja, ik was de jongste thuis en zat toen veel bij mijn grootouders waar vooral de boeken van mijn vader/nonkels de bibliotheek vulde.
 
Als je zoon nog niet goed weet wat hij graag leest, en jij vindt het ook moeilijk om een selectie te maken (want er is zoveel voor kinderen/jongeren dat het jammer zou zijn het enkel bij de klassieke Thea Beckman of Harry Potter te houden), dan zou ik eens een kinderboekenwinkel binnenstappen samen met je zoon en daar advies vragen. Die werknemers zijn vaak heel goed in inschatten welke boeken kinderen graag zullen lezen op basis van andere interesses die ze hebben.

Mijn lievelingsuitstap als kind was een shoppingspree in de Poespas in Hasselt krijgen. De uitbaatster van die winkel was enorm goed in gerichte aanbevelingen doen.
 
Deze is hier nen topper :rofl:

1200x851.jpg
 
Ik was een jaartje ouder, 11, toen ik echt veel begon te lezen. Ik herinner mij wel geen titels of schrijvers meer buiten Harry Potter en The Lord of the Rings 😅

Ik had een leerkracht die elke vrijdag als laatste ding van de week voorlas uit een boek en het eerste boek dat ze voorlas heette Het Oma Complot van Anthony Horrowitz. Ik vond het een super leuk boek en het moet wel een indruk achter gelaten hebben als ik het jaren later nog zo gemakkelijk kan herinneren.
 
Was grote fan van Thea Beckman: Kruistocht in Spijkerbroek, maar vooral de Geef me de Ruimte trilogie over de honderdjarige oorlog, die heb ik echt vaak herlezen.
De Harry Potter boeken, Anthony Horowitz, Darren Shan. Allemaal wel aan te raden als je als kind een grote fantasie of wat escapisme nodig hebt :biglaugh:.
 
Eigenlijk zou zijn meester/juffrouw toch ook in staat moeten zijn om een paar aanbevelingen op maat te doen?

Of is het zo'n leerkracht die de klas meepakt naar de schoolbibliotheek, hen vrij laat kiezen en dan verbaasd is dat er 12 kopieën van het gouden ei en 8x een kippenvel boek werd ontleend? :unsure:

Haha, ik had het gouden ei nog eens opgezocht:

Het boek werd in 1984 uitgegeven, en is een favoriet op de leeslijsten van middelbare scholieren. Onderzoek naar leeslijsten laat zelfs zien dat de novelle het meest gelezen boek in de bovenbouw havo/vwo is.
Dat is dan ook omdat het het kortste boek is dat scholieren kunnen vinden.
 
Antony horowitz is inderdaad onwaarschijnlijk goed én best wel een "jongensschrijver".
2, daar heb ik ook wel alles van gelezen.
Roald Dahl vond ik ook wel goed, af en toe een Kippenvel ging ook wel.

Op aanraden van de juf in’t 5de leerjaar ook met Kruistocht in spijkerbroek begonnen en dan quasi alles van Thea Beckman gelezen.

Pieter Aspe heeft btw ook nog een jeugdboek geschreven, toen ik een jaar of 12 was was er zo’n actie bij HLN ivm Vlaamse thrillerauteurs, zo heb ik de volwassen Aspe’s leren kennen, Luc Deflo en Jef Geeraerts,…

Ook klassiekers van Jules Verne, Hendrik Conscience, Hendrik Melville… passeerden de revue door zo’n acties via HLN.

Ik herinner mij ook nog boeken met een witte rug/kaft waar dan iets kleiner een foto opstond.
Daar heb ik er ook een aantal van gelezen, o.a. Pit-tah de grijze wolf van Jack London.

Ik had en heb een voorkeur voor thrillers, oorlogsromans, scheepsverhalen, zo de typische jongensboeken eigenlijk.

Lezen is nu eerder iets voor vakantie wegens tijdsgebrek maar ik verslond vroeger menig boek.
In de bib van mijn ouderlijk dorp heb ik waarschijnlijk ieder ‘jongensboek’ dat er was gelezen.
Wanneer ik aan’t lezen was luisterde ik naar niets of niemand meer:p
Ik kon zo in boeken opgaan dat ik soms ‘boos’ kon worden dat ik bijvoorbeeld moest komen eten wanneer ik net aan een spannend stukje zat:unsure:

Boekbesprekingen waren meestal de hel voor mij, zeker omdat je dan zo’n opgelegde boeken moet kiezen met een dieper verhaal in enzo.
Daar zat voor mij te weinig actie in dus hoewel ik graag las was dat toch altijd een worsteling om die te lezen.
 
Laatst bewerkt:
De Grijze Jager is een absolute aanrader als YA fantasy. Dit was voor mij wat voor velen Harry Potter was.
De held in de serie is een kleine tengere jongen en niet de klassieke grote stoere alfa man.
Of de serie echt nog leeft bij de hedendaagse jeugd (echt oud ben ik zelf nog niet), weet ik niet, maar er verschijnen nog altijd nieuwe delen dus ik neem aan dat het nog altijd succes heeft.

Daarnaast heb ik Artemis Fowl ook verslonden.
(Blijf wel weg van de afschuwelijke Disney verfilming)

Deze twee reeksen raad ik heel sterk aan!

Los van die twee, de usual suspect die ook al hier genoemd zijn:
Dirk Bracke, Marc de Bel, Anthony Horrowitz,...
 
Eigenlijk zou zijn meester/juffrouw toch ook in staat moeten zijn om een paar aanbevelingen op maat te doen?

Of is het zo'n leerkracht die de klas meepakt naar de schoolbibliotheek, hen vrij laat kiezen en dan verbaasd is dat er 12 kopieën van het gouden ei en 8x een kippenvel boek werd ontleend? :unsure:

Haha, ik had het gouden ei nog eens opgezocht:


Dat is dan ook omdat het het kortste boek is dat scholieren kunnen vinden.
Lol het gouden ei heb ik ook nog gelezen voor school omdat het zo kort was
 
Terug
Bovenaan