Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Paths of Glory 1
12 Angry Men 4
The Sweet Smell of Success 1
Le notte di Cabiria 1
The Seventh Seal 1
Witness for the Prosecution 1

Beste courtroom drama met een mindblowing einde

Ook de moeite waren
12 angry men
Paths of glory
Wild Strawberries
Sweet smell of success
The incredible shrinking man
The Tall T
Letyat Zhuravli

Wat een ziek jaar. :love2:

Sub-top: The Bridge on the River Kwai, Throne of Blood, Curse of the Demon, Wild Strawberries, The Enemy Below, The Three Faces of Eve, 3:10 to Yuma, Desk Set, Nights of Cabiria, Gunfight at the O.K. Corral, The Spirit of St. Louis, The Flying Carpet, The Curse of Frankenstein, A King in New York, Quatermass II, The Abominable Snowman, 20 Million Miles to Earth, The Monolith Monsters, The 27th Day, Not of This Earth, The Mysterians

Jammer dat ik op het werk zit en niet veel tijd heb want anders was ik nog is voor een shlock posterwall gegaan. Een overload aan heel leuke films; Kronos, The Monster that Challenged the World, The Black Scorpion, The Land Unknown, Invasion of the Saucer Men, The Night the World Exploded, The Deadly Mantis, Attack of the Crab Monsters, The Giant Claw, The Amazing Colossal Man, The Cyclops, Beginning of the End en ofc The Brain from Planet Arous :love:

Top-top: 12 Angry Men, Paths of Glory, The Seventh Seal, Witness for the Prosecution, A Face in the Crowd

Stuk voor stuk geweldige toppers maar ze verdwijnen allen in het niets tegenover The Incredible Shrinking Man.
Deze kreeg nog niet zo lang geleden een geweldige criterion collection restauratie. 👌 Must see!

Paths of Glory 1
12 Angry Men 4
Le notte di Cabiria 1
The Seventh Seal 1
The Incredible Shrinking Man 1

Paths of Glory 1
12 Angry Men 4
Le notte di Cabiria 1
The Seventh Seal 1
The Bridge on the River Kwai 1

Zeer goed jaar. Het ging tussen Paths of Glory, 12 Angry Men en Bridge on the River Kwai. Het ligt allemaal heel dicht op elkaar maar ik ga de voorkeur geven aan de laatste omwille van de cinematografie.

Bedankt voor de tip opnieuw PBRStreetgang trouwens. Die film zou me in principe zeker moeten liggen. Dat thema interesseert mij, al denk ik dat toegankelijkheid misschien het probleem zal zijn.

Woeps, weer wat dagen gemist. Nu ik heb sowieso veel minder gezien deze jaren, en mijn stemmen zouden niet veel veranderen, maar was geweest:
  • 1959: NBNW, runner up Shadows, House on Haunted Hill en On The Beach
  • 1958: Hitchcock again met Vertigo, runner up is een horror onderonsje met I Bury the Living, Fiend Without a Face, The Fly en Horror of Dracula

En 1957 al weer heel wat meer gezien, allemaal van de betere klasse: Sweet Smell of Success, Night of the Demon, River Kwai, 12 Angry Men, The Incredible Shrinking Man.
Winner:
Paths of Glory 1
12 Angry Men 4
The Sweet Smell of Success 2
Le notte di Cabiria 1
The Seventh Seal 1
The Bridge on the River Kwai 1

sub-top: Patterns, The Killing, The Searchers, The Bad Seed, The Man Who Knew Too Much, The King and I, The Wrong Man, Bigger Than Life, The Man Who Never Was, 1984, Beyond a Reasonable Doubt, Moby Dick, The Green Man, While the City Sleeps, The Mountain, Back from Eternity, Earth vs The Flying Saucers, Carousel, Around the World in 80 Days, The Hunchback of Notre Dame, Godzilla: King of the Monsters, Rodan, The Black Sheep

top-top: The Ten Commandments, Giant, Forbidden Planet, Invasion of the Bodysnatchers

Twee epische science fiction films in hetzelfde jaar. Moeilijk. ><
Heel close want Bodysnatchers is evengoed tijdloos maar toch gaat mijn stem naar Forbidden Planet. Waar Bodysnatchers het meer van zijn beklijvende paranoia sfeer moet hebben biedt Forbidden Planet naast een uniek meeslepend avontuurlijk verhaal adembenemend mooie visuals die tot vandaag enorm weten te verbazen. Every screen a painting kan je letterlijk nemen voor deze want de perfect geintegreerde matte achtergronden zijn een ware lust voor het oog.

IN8RabM.jpeg

gtizLl5.png

FIZfAn4.png

large-screenshot2.jpg

We zitten ondertussen meer dan 20 jaar voor Star Wars. Compleet gestoord dit.

Forbidden Planet 1

Minder sterk jaar voor mij. Nooit echt onder de indruk geweest van Forbidden Planet.

Mijn persoonlijke favoriet dat jaar is Nuit et Brouillard, maar ik denk dat die formeel als tv-movie klasseert en dus niet in aanmerking komt?

Dan maar

Forbidden Planet 1
The Searchers 1

Nog shout-out naar The Bad Seed, Written on the Wind, the Ten Commandments en The Killing

Forbidden Planet 1
The Searchers 2

Voor mij niet Ford zen beste maar wel een topper. Het concept van de meest kille koude man je protagonist maken maakt dat je hier met een antiheld zit maar wel genoeg van weet om hem te begrijpen. Ford doet de spanning dan ook vooral op zijn persoonlijkheid rusten en dat maakt dat dit een uitstekende western is.

Maar één 5* log voor dit jaar dus geen moeilijke keuze voor mij

Forbidden Planet 1
The Searchers 2
Written on the Wind 1

Verder nog 4.5* logs:
- Bigger than Life
- The Searchers
- Invasion of the Body Snatchers @ikbenben

En ook nog een heleboel 4* logs:
- Aparajito
- The Killing
- Forbidden Planet
- Un condamné à mort s’est échappé
- Bob le flambeur
- The Burmese Harp @Avondland
- Street of Shame CV @Lakigigar
- While the City Sleeps
- There’s Always Tomorrow @utred @FlyingHorseman
- Jubal

Ik ga mij moeten inhouden om vanaf nu niet telkens ofwel Hitchcock ofwel DeMille te stemmen (ook vermits ik niet veel anders heb gezien EN ik geen lame westerns wil zien).

Vandaag gaat het tussen The Ten Commandments, Body Snatches, Forbidden Planet, Bob Le Flambeur, The Wrong Man (zwaar onderschatte Hitchcock) en While the City Sleeps.

Tis een beetje een toss up, dus eentje die er nog niet op staat:
Forbidden Planet 1
The Searchers 2
Written on the Wind 1
Invasion of the Body Snatchers 1
While the City Sleeps 1

Forbidden Planet 1
The Searchers 3
Written on the Wind 1
Invasion of the Body Snatchers 1
While the City Sleeps 1

Vrij weinig gezien in dat jaar.

Just really not my thang
Heb je een idee waaraan dat ligt? En spaghetti westerns ook niet? Als fan van Italo-pulp als Bava en Fulci, zou het me niet verbazen moest je tussen de oeuvres van Leone, Corbucci, Sollima, Castellari en Fulci himself wel wat pareltjes ontdekken.

Maar als je gewoon cowboys niet kan uitstaan of een hekel hebt aan paarden en houten bouwwerken, dan is het inderdaad gewoon een lost cause...

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan